آیا اعتیاد یک بیماری ژنتیکی است؟

کمپ ترک اعتیاد
چگونه خود را راضی به ترک کنیم؟
29 مرداد 1401
کمپ ترک اعتیاد
عوارض مصرف همزمان الکل و ماری جوانا
12 شهریور 1401
نمایش همه

آیا اعتیاد یک بیماری ژنتیکی است؟

کمپ ترک اعتیاد

آیا اعتیاد یک بیماری ژنتیکی است؟

کمپ ترک اعتیاد جمشیدیه، بهترین کمپ ترک اعتیاد تهران: اگر مبتلا به اعتیاد شده اید، ممکن است این سوال برای شما بوجود آید که چرا این اتفاق برای شما رخ داده است نه شخص دیگری. اعتیاد به مواد مخدر، شرایط پیچیده ای است که ممکن است تا حدودی ناشی از ترکیب ژنتیکی فرد باشد. اگرچه هنوز هیچ کس “ژن اعتیاد” را در بدن افراد مبتلا به اعتیاد پیدا نکرده است، اما مطالعات نشان داده است که ژنتیک در حدود پنجاه درصد در ابتلا به اعتیاد به مواد مخدر در افراد نقش دارد و در این مقاله به بررسی آیا اعتیاد یک بیماری ژنتیکی است؟ خواهیم پرداخت.

آیا اعتیاد یک بیماری ژنتیکی است؟

ژن ها از توالی های مختلف DNA تشکیل شده اند که در کروموزوم های شما بسته بندی شده اند و به عنوان راهنمای ویژگی های خاص شما عمل می کنند. هر فرد دارای هزاران ژن است که ممکن است بر ویژگی های جسمی و رفتاری او و همچنین استعداد ابتلا به اختلالاتی مانند اختلال مصرف مواد را تحت تاثیر قرار دهد. افرادی که مستعد ابتلا به اعتیاد هستند ممکن است سریعتر به مبتلا به اعتیاد به مواد مخدر شوند. بر اساس یک مطالعه، فرزندان افراد مبتلا به اعتیاد هشت برابر بیشتر از کودکانی که والدین آنها اعتیاد نداشتند، مستعد ابتلا به اعتیاد می باشند.

با این حال، این به این معنی نیست که افرادی که فاقد این ژن ها هستند نمی توانند بطور مستقیم به اعتیاد به مواد مخدر یا الکل مبتلا شوند. عوامل زیادی ممکن است در ابتلا به اعتیاد به مواد مخدر نقش داشته باشند. به عنوان مثال، نوع مصرف مواد مخدر نیز ممکن است در احتمال بروز اعتیاد تاثیر داشته باشد.

حتما مطالعه کنید: ترک الکل

استعداد فرد برای ابتلا به اختلال در مصرف مواد بسته به نوع ماده مخدر ممکن است تفاوت داشته باشد. تحقیقات مختلف نشان می دهد که برخی داروهای خاصی میزان وراثت پذیری بیشتری دارند. به عنوان مثال، توهم زا ها دارای کمترین میزان وراثت پذیری هستند ( در حدود 39 درصد) و کوکائین بالاترین میزان وراثت پذیری را با 72 درصد دارد. سایر داروهایی که میزان وراثت پذیری بالایی دارند عبارتند از: مواد مخدر، الکل، نیکوتین و آرام بخش ها.

حتما مطالعه کنید: ترک کوکائین

علل ابتلا به اعتیاد فراتر از ژنتیک

ژنتیک تنها عاملی نیست که در ابتلا به اعتیاد نقش ایفا می کند. به گفته موسسه ملی سوء مصرف مواد، اپی ژنتیک (تغییرات زیست محیطی) نیز نقش مهمی را ایفا می کند. اپی ژنتیک به نقش زیست محیط در شکل دهی به افکار و رفتارهای افراد، صرف نظر از ترکیب ژنتیکی اشاره دارد. به عنوان مثال، دوقلوهای یکسان با ردپای ژنتیکی یکسان متولد می شوند. با این وجود، اگر این دوقلوها در محیط های مختلف پرورش داده شوند، DNA آنها ممکن است تا حدودی تغییر کند و یکی از آنها بیشتر از دیگری مستعد اعتیاد باشد. سایر علل و عوامل فراتر از ژنتیک که در ابتلا به اعتیاد نقش دارند عبارتند از:

مهارت های مقابله ای ضعیف

سوء مصرف در دوران کودکی

عدم وجود سیستم پشتیبانی

مشکلات روحی و روانی

فقر

آیا اعتیاد یک بیماری ژنتیکی است؟

آیا اعتیاد یک بیماری ژنتیکی است؟

جلوگیری از اعتیاد به مواد مخدر

فقط به این دلیل که شما سابقه خانوادگی اعتیاد به مواد مخدر دارید، این به این معنا نیست که محکوم به مبتلا به اعتیاد به مواد مخدر هستید. اگرچه احتمال وقوع این امر بسیار زیاد است اما می توانید با رعایت نکات زیر از ابتلا به اعتیاد به مواد مخدر جلوگیری کنید:

آگاهی از سابقه خانوادگی خود

شناخت علائم و نشانه های اعتیاد

پرهیز از مصرف مواد مخدر و الکل

توسعه مهارت های مقابله ای قوی

ایجاد یک شبکه پشتیبانی قوی

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی آیا اعتیاد یک بیماری ژنتیکی است؟ پرداختیم، نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که متاسفانه ژنتیک نقش مهمی در ابتلا به اعتیاد به مواد مخدر ایفا می کند. اگر شما یا یکی از عزیزانتان مواد مخدر مصرف می کنید و قادر به ترک آن نیستید، روش هایی برای ترک اعتیاد وجود دارد که از مهمترین آنها می توانیم به ترک بستری در کمپ ترک اعتیاد جمشیدیه، به عنوان بهترین کمپ ترک اعتیاد تهران اشاره نماییم. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد برنامه ها و گزینه های درمانی اعتیاد و یا آگاهی از نحوه پذیرش، با کارشناسان ما در کمپ ترک اعتیاد خصوصی جمشیدیه تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *