کمپ ترک اعتیاد
تفاوت اعتیاد روانی و جسمی
24 اردیبهشت 1401
کمپ ترک اعتیاد
اعتیاد به هروئین و مخدرهای دارویی
7 خرداد 1401

کمپ ترک اعتیاد جمشیدیه، بهترین کمپ ترک اعتیاد تهران: شاید تصورش را هم نکنید که مادران نیز ممکن است به مسکن های مخدر اعتیاد پیدا کنند. همه گیری اعتیاد به مواد مخدر تلفات سنگینی بر زندگی زنان وارد کرده است. مرگ و میر ناشی از مصرف مواد مخدر در میان زنان به شدت افزایش یافته است. اما چرا؟ تحقیقات نشان می‌ دهد که زنان نسبت به مردان نسبت به درد حساس‌ تر هستند و گرفتار درد های بیشتری می‌شوند. در نتیجه این امر باعث می‌شود که آنها بیشتر به قرص‌های مسکن و سایر مواد مخدر اعتیاد پیدا کنند به همین جهت در این مقاله به بررسی اعتیاد در زنان خواهیم پرداخت.

برای برخی زنان، اعتیاد از زمان زایمان شروع می شود. مطالعات مختلف نشان داده که زنان پس از تجویز مسکن های مخدر برای تسکین دردهای مرتبط با زایمان طبیعی یا سزارین، احتمالا بیشتر به مواد مخدر اعتیاد پیدا می کنند. متاسفانه پزشکان بیش از حد داروی مسکن تجویز می کنند. مسکن های مخدر بیشتر به منظور کاهش دردهای زنان مانند سردرد تجویز می شوند، حتی زمانی که هیچ فایده ای نداشته باشند. این امر به همه گیری مصرف مواد مخدر کمک می‌کند.

اعتیاد در زنان

یکی از عوامل مؤثر در اعتیاد به مواد مخدر، افزایش دسترسی به مواد مخدر است که پزشکان برای درد یا بیماری های مربوط به سالمندان، آنها را تجویز می کنند. درد مزمن یا شدید معمولاً با مواد مخدر قوی مانند اکسی کدون و ویکودین درمان می شود. متاسفانه اکثر پزشکان به مبتلا شدن به اعتیاد بیماران سالمند خود توجهی نشان نمی دهند. زیرا تصور می کنند که وجود درد بخشی طبیعی از روند پیری است. عامل دیگر را می توان به تغییرات زندگی نسبت داد. طلاق، مرگ همسر، یا تنهایی که منجر به کناره گیری از جامعه یا احساس انزوا می‌شود. درد عاطفی اغلب باعث می‌شود که فرد به منظور فراموش کردن درد عاطفی خود، به خود درمانی روی آورد.

بازنشستگی همچنین ممکن است باعث اضطراب و استرس شود و میل به خود درمانی را بیشتر تحریک کند. با قرارگیری زنان سالمند در این شرایط، اعضای خانواده باید از تغییرات خلق و خوی آنها که ممکن است ناشی از مصرف مواد مخدر باشد، آگاهی لازم را کسب کنند.

تغییرات فیزیولوژیکی در اثر مصرف الکل یا مواد مخدر در افراد مسن کمتر از افراد جوان اتفاق می افتد. همین امر باعث می شود که داروها اثر عمیق تر و طولانی تری بر روی افراد سالمند داشته باشند که به راحتی و به سرعت منجر به اعتیاد آنها خواهد شد. اغلب اوقات، یک فرد سالمند از چندین مسکن استفاده می کند، در این صورت عوارض جانبی داروها با هم همراه می‌شوند یا تداخلات دارویی به وجود می آید. این امر ممکن است سیستم تنفسی افراد را تحت تاثیر قرار داده و سلامتی آنها را به خطر اندازد.

اعتیاد در زنان

اعتیاد در زنان

عملکرد مواد مخدر به چه صورت است؟

مواد مخدر با تاثیر بر روی گیرنده های درد سیستم لیمبیک (شبکه اعصاب و مغز) باعث کاهش احساس درد می‌شوند. بسته به ترکیب شیمیایی و مکانیسم عمل مواد مخدر، ممکن است باعث ایجاد سرخوشی خفیف تا شدید در فرد شود. اما از سوی دیگر ممکن است منجر به خواب‌ آلودگی و بیماری افسردگی تنفسی نیز بشود. این حس به دلیل ترشح بیش از حد دوپامین که یک انتقال دهنده عصبی ایجاد کننده سرخوشی است، ایجاد می‌شود. دوپامین هم معمولاً به دلیل برانگیختگی جنسی یا تمرین ورزشی ترشح می‌شود.

علائم اعتیاد به مواد مخدر

مسکن های مخدر فقط برای تسکین درد به مدت سه تا هفت روز استفاده می شوند. در واقع، شواهد نشان می دهد که داروهای مسکن ممکن است ظرف کمتر از پنج روز استفاده منجر به اعتیاد شود. مصرف طولانی مدت این مواد، مگر در روزهای آخر عمر، توصیه نمی‌شود. اگر سابقه سوء مصرف مواد در زنان فعال یا سالمند وجود داشته باشد، احتمال اعتیاد در هنگام تجویز مواد مخدر بیشتر است.

علائم اعتیاد به مواد مخدر:

تغییرات رفتاری

تغییرات روانی

اختلال در تمرکز

تصمیم های غلط

حافظه در معرض خطر

عدم مراقبت از عزیزان یا بی تفاوت بودن نسبت به آنها

اعتیاد در زنان

اعتیاد در زنان

عوارض مصرف مواد مخدر

لکنت زبان

مردمک چشم منقبض شده

خشکی دهان

خواب آلودگی

حالت تهوع

یبوست

اسهال

تنفس سخت

بثورات یا اگزمای پوستی

افزایش وزن

مشکلات قاعدگی

افسردگی

سردرد

کابوس دیدن

کاهش میل جنسی

نوسانات خلقی و رفتاری

وابستگی دارویی زمانی اتفاق می‌افتد که بدن به مصرف دارو عادت کند. بدن فرد تا زمانی که دارو مصرف کند یا دوز آن افزایش یابد، عملکرد طبیعی خود را خواهد داشت. مواد مخدر در ابتدا به فرد احساس شادی می دهد که باعث می‌شود برای استفاده مکرر اشتیاق داشته باشند. با گذشت زمان، اثرات شادی کاهش می یابد زیرا گیرنده های مواد مخدر در مغز تغییر می کنند تا در برابر تحریک بیش از حد محافظت شوند. علیرغم آگاهی از خطرات جدی مصرف مواد مخدر برای سلامت بدن و روان، باز هم افراد به مصرف ادامه می دهند.

مصرف مواد مخدر رفته رفته مشکلات اجتماعی و شخصی را برای فرد به وجود خواهد آورد که منجر به عدم انجام تعهدات مربوط به شغل، مدرسه یا خانه می شود. مصرف مواد مخدر خطر ابتلا به بیماری افسردگی تنفسی، اوردوز (مصرف بیش از حد) و مرگ با دوزهای بالاتر را به همراه دارد. با وجود همه این خطرات، اعتیاد به معنی استفاده همیشگی است.

اعتیاد در زنان

اعتیاد در زنان

ترک مواد مخدر در زنان

ترک مصرف مواد مخدر روندی بسیار دردناک است. به همین دلیل بسیاری از مصرف کنندگان مواد مخدر از ترک واهمه دارند و از دریافت کمک اجتناب می کنند. پیامدهای طولانی مدت ترک مواد مخدر شامل اضطراب و افسردگی همراه با میل شدید به مصرف مواد مخدر است که می تواند ماه ها یا سال ها پس از ترک اعتیاد ادامه داشته باشد. فرد به صورت واقعی یا خیالی درد می کشد و در برابر هر موقعیت یا اتفاق تنش زا دچار آسیب می‌شود.

علائم ترک اعتیاد

بی قراری

اضطراب یا ترس ناگهانی

تحریک پذیری

پارانویا یا احساس ترس

  درد عضلانی

اسپاسم و سفتی عضلات

درد استخوان و مفاصل

بیخوابی

اسهال

استفراغ

تعریق

لرزش غیر قابل کنترل

تشنج

اعتیاد در زنان

اعتیاد در زنان

به دلیل اینکه دوران ترک اعتیاد دوران بسیار سختی است، افراد معمولا ترجیح می‌دهند آن را در نیمه راه رها کرده و دوباره مصرف کنند. دشوار بودن روند ترک اعتیاد باعث عدم موفقیت در سم زدایی و درمان خواهد شد. میزان بالای عود مجدد مصرف مواد مخدر این حقیقت را نشان می‌دهد. متاسفانه، این افراد به دوز مصرفی قبل از ترک برگشته و احتمالا افسردگی تنفسی و یا مرگ برای آنها اتفاق خواهد افتاد. در این صورت فورا به یکی از مراکز درمانی و یا کمپ ترک اعتیاد مراجعه کرده تا درمان هر چه سریعتر انجام شود.

مادر عزیز شما با کمک شما و تیم مشاوره ما در کمپ ترک اعتیاد لاکچری جمشیدیه بهبود خواهد یافت. اعتیاد به مواد مخدر سن و جنس نمی شناسد. فقط زندگی و فرصت های فرد را نابود می کند.  در صورتی که تصور می کنید که مادر، دختر، خواهر یا خاله‌ شما با اعتیاد به مواد مخدر دست و پنجه نرم می کنند، با کارشناسان مجرب و آموزش دیده ما در کمپ ترک اعتیاد خصوصی جمشیدیه مشورت کنید و در علائم و نشانه‌های اعتیاد آنها صحبت کنید. دخالت در این یک مورد باعث کمک کردن به آنها در روند بهبودی و درمان خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *