تاثیر اعتیاد به هروئین بر افسردگی

مراقبت های پس از ترک اعتیاد
مراقبت های پس از ترک اعتیاد
8 بهمن 1401
کمپ ترک اعتیاد
تاثیر مصرف ماری جوانا بر اختلال دوقطبی
13 اسفند 1401

کمپ ترک اعتیاد جمشیدیه، کمپ ترک اعتیاد خصوصی جمشیدیه: اعتیاد به هروئین، عوارض روانی و جسمانی شدیدی برای مصرف کننده به همراه دارد که از مهمترین آنها می توانیم به افسردگی اشاره نماییم و با توجه به اهمیت آن، تصمیم گرفتیم تا در این مقاله به بررسی تاثیر اعتیاد به هروئین بر افسردگی بپردازیم. همچنین باید توجه داشته باشید که بهترین و سریعترین روش ترک هروئین، ترک بستری تحت نظر متخصصین این رشته در کمپ ترک اعتیاد جمشیدیه، به عنوان بهترین کمپ ترک اعتیاد تهران می باشد.

حتما مطالعه کنید: ترک هروئین

تاثیر اعتیاد به هروئین بر افسردگی

تحقیقات نشان می دهد افرادی که به منظور درمان وابستگی به هروئین، وارد مراحل درمان می شوند سه تا چهار برابر بیشتر از سایر افراد دچار اختلال افسردگی می شوند. زمانی که عملیات سنتز مرفین و هروئین در دهه 1800 شروع شد، مردم هزاران سال بود که تریاک مصرف می کردند. هیچ کس نمی داند که مردم دقیقاً چگونه کشف کرده اند که شیر خشخاش در تسکین درد موثر بوده است، اما مردم از آن زمان تاکنون از مسکن های قوی که از تریاک گرفته می شد، استفاده کرده اند. دلیل این که این داروها موثر هستند این است که آنها از مواد شیمیایی طبیعی مغز که به طور طبیعی بوجود می آیند تقلید می کنند.

تحقیقات نشان داده است که دردهای جسمی و عاطفی موجب فعال شدن همان واکنش های عصبی شیمیایی در مغز می شوند. خواه پای یک فرد و یا قلب او با مشکل مواجه شود، مغز مواد افیونی درون زا را آزاد می کند تا سیگنال های درد را خنثی کرده و تجربه ذهنی درد را تسکین دهد. زمانی که فرد دچار افسردگی می شود، دچار دردهای عاطفی مزمن و داٸمی می شوند که معمولاً با دردهای جسمی همراه هستند. این عوارض و مشکلات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

سردرد

درد مفصل

درد اندام

کمردرد

مشکلات دستگاه گوارش

از دلایل احتمال این اتفاق این است که کاهش میزان سروتونین و نوراپی نفرین نه تنها باعث افسردگی در افراد می شود بلکه باعث حساسیت بیشتر آنها نسبت به درد خواهد شد. بسیاری از افرادی که با افسردگی دست و پنجه نرم می کنند می گویند افسردگی باعث دشوار و دردناک به نظر رسیدن تمامی امور خواهد شد. ناراحتی های عاطفی و جسمی مزمن باعث می شود برخی از افراد برای مقابله با افسردگی و کاهش علاٸم آن به مصرف هروئین روی آورند. با تقلید از اندورفین طبیعی، هروئین به گیرنده های مغز متصل می شود و احساس درد را مسدود می کند و باعث می شود افراد هر احساسی را از تسکین جزئی گرفته تا سرخوشی کامل تجربه کنند. مصرف هروئین در برخی افراد ممکن است باعث ایجاد حس آرامشی شود که طی سالها تجربه کرده اند. متأسفانه، رابطه بین هروئین و افسردگی آن گونه ای نیست که برخی از افراد انتظار دارند.

با شروع اعتیاد، دلیل مصرف هروئین تغییر خواهد کرد و به این دلیل هرویین مصرف می کنند که مانع از ایجاد احساس بد در آنها می شود. با مصرف هروئین برای تجربه احساس بهتر، افراد علائم افسردگی خود را به مدت طولانی حفظ خواهند کرد.

تاثیر اعتیاد به هروئین بر افسردگی

تاثیر اعتیاد به هروئین بر افسردگی

آیا مصرف هروئین باعث افسردگی می شود؟

تحقیقات نشان می دهد افرادی که به منظور درمان وابستگی به هروئین وارد مراحل درمان می شوند سه تا چهار برابر بیشتر از سایر افراد جامعه دچار اختلال افسردگی اساسی می شوند. شکی نیست که مصرف هروئین و افسردگی ارتباط تنگاتنگی با هم دارند. اکنون سوال این است که آیا افسردگی باعث روی آوردن به هروٸین می شود و یا مصرف هروئین باعث افسردگی در شما می شود؟

تجربه افسردگی پس از مصرف هروئین تنها به مسئله بازگشت به میزان ناراحتی قبلی ناشی از اتمام اثر دارو اشاره ندارد. تحقیقات نشان می دهد که هروئین با ایجاد عدم تعادل شیمیایی طولانی مدت در مغز و بدن، در ایجاد افسردگی مزمن نقش مهمی را ایفا کند. حتی ممکن است باعث ایجاد تغییر در ساختار فیزیکی مغز شود و همچنین باعث فرسایش ماده سفید در مناطق مغزی شود که مسٸولیت تنظیم تصمیم گیری و واکنش به استرس را بر عهده دارد. هم افسردگی و هم مصرف هروئین باعث افزایش هورمون کورتیزول در افراد می شود که باعث التهاب و ایجاد مشکلات جسمی و پزشکی فراوانی خواهد شد. افرادی که از لحاظ جسمی به هروئین وابسته می شوند، ممکن است علاٸم شدید افسردگی را تجربه کنند. علائم ترک حاد، هم باعث درد و ناراحتی جسمی خواهد شد و هم اثرات روانی ناخوشایندی را در پی خواهد داشت.

ترک هروئین و افسردگی

اگرچه عوارض جسمی ترک هروئین، که شامل تب و حالت تهوع می باشد کاملاً شناخته شده است، تاثیرات روانشناختی آن نیز به همان اندازه اهمیت دارد. در دوره های ترک هروئین، افسردگی یکی از علاٸم شایع است، که نشان دهنده تاثیر هروئین بر مغز است. هروئین نه تنها سیستم پاسخ درد مغز را تحت تسلط خود قرار می دهد بلکه میزان دوپامین و سروتونین (این دو مواد شیمیایی مغز هستند و مسئولیت تنظیم خلق و خو و احساس لذت را بر عهده دارند) را نیز تغییر می دهد. وقتی این مواد شیمیایی اطراف مغز را احاطه می کند، افراد احساس لذت و سرخوشی می کنند. این موج سرخوشی فراوان، ممکن است قبل از تخلیه سروتونین، دوپامین و سایر مواد شیمیایی عصبی برای مدت طولانی ادامه داشته باشد و افراد را با  حالات بدتری نسبت به قبل رها کند.

ترک هروئین همچنین ممکن است با تأثیر بر نحوه درک و تفکر مردم درباره زندگی خود باعث افسردگی شود. تحقیقات نشان می دهد که رسوایی، بدنامی و انزوای ناشی از اعتیاد در احساس ناامیدی در افرادی که هروئین مصرف می کنند نقش مهمی ایفا می کند. چرخه ولع مصرف موجب تضعیف روحیه شما خواهد شد و باعث می شود زندگی برای شما تیره و تار شود. به محض اینکه مردم شروع به درک تفاوت های خود و دیگران می کنند، ممکن است ارتباط خود را با خاطرات مثبت از دست داده و برنامه های آینده خود را نادیده بگیرند. درد و ناهنجاری ناشی از تمام شدن هروئین، علائم شدید ترک و نیاز به یافتن هروئین بیشتر برای کاهش این علاٸم ممکن است موجب ایجاد افکار مایوس کننده ای در ذهن شود. به نظر می رسد به جزگ مرگ و یا معجزه راهی برای ترک اعتیاد وجود ندارد. این افکار موجب تقویت تغییرات عصبی شیمیایی ناشی از مصرف هروئین که باعث حفظ افسردگی می شوند، خواهند شد.

خوشبختانه این افکار غم انگیز واقع بینانه نیستند. چرخه اعتیاد و افسردگی دردناک است، اما ناامید کننده نیست. خواه افراد قبل از شروع مصرف هروئین علائم افسردگی داشته باشند و خواه بعد از آن این علاٸم را تجربه کنند، درمان به موقع و مناسب به آنها کمک خواهد کرد تا هم از شر افسردگی و هم از شر اعتیاد رهایی یابند.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی تاثیر اعتیاد به هروئین بر افسردگی پرداختیم اما نکته ای که باید بدانید این است که اگر احساس می کنید که ممکن است به اختلال افسردگی اساسی مبتلا شده باشید، برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه تشخیص و درمان این اختلال و ترک هروئین با مشاورین کمپ ترک اعتیاد جمشیدیه، به عنوان بهترین کمپ ترک اعتیاد تهران تماس بگیرید. اگر با سوء مصرف هروئین و افسردگی دست و پنجه نرم می کنید و نیاز به درمان دارید، همین امروز با یکی از کارشناسان ما صحبت کنید تا گزینه های مختلف درمانی منسجم و یکپارچه ای به شما اراٸه دهد که نیازهای شما را برآورده می کند.

1 Comment

  1. رحیمیان گفت:

    با عرض سلام و تحیت
    مطالب تان مهم و کاربردی است ولی می بایست کاملاً علمی و به زبان ساده باشد . به عبارتی قابل درک برای عموم باشد .مخاطبین شما فقط بیماران و خانواده های آنان نیستند. پرسنل و روانشناسان و پزشکان مراکز ترک اعتیاد(کمپ ها – TC و …) هم مطالب شما را میخوانند .
    با سپاس
    ارادتمند- رحیمیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *