کمپ ترک اعتیاد
اعتیاد به داروهای درمان اضطراب
20 فروردین 1401
کمپ ترک اعتیاد
رابطه اعتیاد و ناتوانی ذهنی
3 اردیبهشت 1401

کمپ ترک اعتیاد شبانه روزی جمشیدیه، بهترین کمپ ترک اعتیاد تهران: مردان و زنان ممکن است در اثر استفاده از داروهای تجویزی یا مخدرها با اختلالات قابل توجهی در باروری مواجه شوند.  سوء مصرف مواد مخدر ممکن است تأثیرات منفی بر باروری، به ویژه در زنان داشته باشد. در واقع مصرف مواد مخدر و الکل عامل اصلی ناباروری در زنان و مردان به شمار می رود به همین جهت در این مقاله به بررسی تاثیر مصرف مواد مخدر بر باروری خواهیم گرداخت.

سوء مصرف مواد مخدر، بطور مستقیم بر سیستم تولید مثل بدن تاثیر می گذارد و روند باروری را با مشکل مواجه می کند. مصرف مواد مخدر بر روی باروری بطور غیر مستقیم هم تاثیر می گذارد، زیرا مصرف مواد مخدر و اعتیاد اثرات منفی بر سلامت و سبک زندگی دارد. مصرف مواد مخدر علاوه بر تاثیر بر باروری، می تواند اثرات منفی پس از وقوع بارداری بر روی جنین داشته باشد. مواد مخدر، از جمله نیکوتین، ممکن است اثرات نامطلوب و ناخوشایندی بر بارداری و جنین بگذارد. این اثرات منفی به احتمال زیاد در سه ماه اول بارداری رخ می دهند، زمانی که مادر ممکن است هنوز متوجه باردار بودن خود نشده باشد. با توجه به اینکه میزان حاملگی ناخواسته برای زنان مبتلا به اعتیاد به مواد مخدر بسیار زیاد است، این امر ممکن است مشکل ساز شود. اختلالات مصرف مواد که ممکن است بر روی جنین تاثیر بگذارد، با آزمایش های غربالگری بارداری قابل تشخیص است.

در صورتی که اعتیاد و سوء مصرف مواد مخدر تشخیص داده شود، نتایج آزمایش به سازمان های حمایت از کودکان گزارش می شود. زمانی که والدین دارای اختلال مصرف مواد هستند، احتمال سوء استفاده از کودکان دو تا ۱۳ برابر افزایش می یابد، بنابراین نگرانی‌ های زیادی در مورد توانایی والدین برای ایجاد یک محیط امن و سالم برای کودکان وجود دارد. نوزاد ممکن است در بدو تولد به دلیل عدم توانایی والدین در نگهداری او، از حضانت پدر و مادر خارج شود.

تاثیر مصرف مواد مخدر بر باروری

ناباروری زنان، ممکن است به دلیل اختلالات زیادی باشد و بسیاری از داروها و مواد مخدر می توانند عملکرد مناسب اندام ها در فرآیند لقاح را با مشکل مواجه کنند. در مورد مردان، این موضوع به این بستگی دارد که آیا آنها توانایی تولید اسپرم زنده را دارند یا خیر. اما در مورد زنان، عوامل و سیستم‌ های زیادی باید به درستی کار کنند، مانند:

غدد تولید کننده هورمون متعدد مانند (تیروئید، هیپوفیز، هیپوتالاموس، آدرنال و تخمدان)

دستگاه تناسلی شامل دهانه رحم، رحم و لوله های فالوپ

سیکل های قاعدگی

تخمک گذاری

حتی داروهای قانونی نیز ممکن است بر باروری در زنان تاثیر بگذارد. مطالعات نشان می دهند که مصرف الکل توانایی باروری زنان را به مقدار زیادی کاهش می دهد و این تأثیرات در صورت استفاده از کافئین تشدید می یابد. حتی در زنانی که الکل مصرف نمی کنند، مصرف کافئین معادل بیش از یک فنجان قهوه در روز توانایی باردار شدن را به شدت کاهش می‌دهد.

علاوه بر این، تنباکو غلظت مخاط دهانه رحم را افزایش داده و مانع از رسیدن اسپرم به تخمک می شود. شواهد نشان می دهند که مصرف دخانیات در زنان بارداری را بطور متوسط به مدت بیش از یک سال به تاخیر می اندازد و شانس باردار شدن را به نصف کاهش می دهد.

تاثیر مصرف مواد مخدر بر باروری مردان

تاثیر مصرف مواد مخدر بر باروری مردان

تاثیر مصرف مواد مخدر بر باروری

مواد مخدر از راه های مختلف بر باروری زنان تاثیر می گذارد. زنانی که از مواد مخدر مصرف می کنند، این اثرات را تجربه خواهند کرد:

حشیش چرخه قاعدگی بانوان را مختل می کند و تخمک گذاری را کاهش می دهد.

اپیوئیدها، تولید هورمون هیپوفیز و هیپوتالاموس را مختل کرده و باعث بی نظمی در قاعدگی و توقف تخمک گذاری می شوند.

محرک هایی مانند کوکائین و شیشه (متامفتامین کریستال)، اثرات نامطلوبی بر قسمت های مختلف دستگاه تناسلی می گذارند و باعث سقط جنین می شوند.

مصرف مواد مخدر و اعتیاد به آن همچنین باعث رفتارهای جنسی پرخطر میشود که ممکن است باعث بارداری ناخواسته شود. رفتارهای جنسی پرخطر ممکن است منجر به عفونت‌های مقاربتی از جمله بیماری التهاب لگن شود که در نهایت باعث ناباروری فرد خواهد شد. مصرف مواد مخدر همچنین می‌تواند منجر به کاهش وزن، تغذیه نامناسب، اختلال در خواب و ناتوانی جسمی فرد شود. هر یک از این عوارض جانبی می تواند چرخه قاعدگی و تخمک گذاری را دچار اختلال کند.

ارتباط بین داروهای تجویزی و باروری زنان

تعداد زیادی از داروهای تجویزی هستند که بر باروری زنان تأثیر خواهند گذاشت. این داروها شامل داروهای تیروئید و داروهای اختلالات سلامت روان است. زنانی که قصد بارداری دارند باید پزشک خود را از مصرف این داروها مطلع کنند. بسیاری از داروهای تجویزی نیز بعضی اوقات مورد سوء مصرف قرار می گیرند و ممکن است عواقب جدی و ناخوشایندی بر توانایی باردار شدن، دوران بارداری و سلامت نوزاد داشته باشند. داروهای تجویزی که معمولاً مورد سوء مصرف قرار می‌گیرند عبارتند از:

اپیوئیدها (داروهای ضد درد)، محرک‌ ها (این دارو برای بیماری هایی مانند ADHD و یا اختلال نقص توجه یا بیش فعالی بزرگسالان تجویز می شود) و سایر داروهای روان‌ گردان (دارویی که بر شیمی مغز تاثیر می‌گذارد). داروهای تجویز شده اغلب دروازه ورود به اعتیاد و مصرف غیرقانونی مواد مخدر هستند.

تاثیر مصرف مواد مخدر بر باروری مردان

تاثیر مصرف مواد مخدر بر باروری مردان

مواد مخدر چگونه بر باروری مردان تاثیر می گذارند؟

ناباروری در مردان بسیار کمتر از زنان است و اغلب به تولید اسپرم مربوط می شود. داروها ممکن است بر تولید طبیعی هورمون جنسی مردانه یا همان تستوسترون تأثیر بگذارند که بر روند تولید اسپرم تاثیر منفی می گذارد. باروری مردان معمولا تحت تاثیر اختلال نعوظ و از دست دادن میل جنسی ناشی از مصرف مواد مخدر و همچنین سبک زندگی ناسالم که اغلب همراه با مصرف مواد مخدر است، قرار می‌گیرد. داروهای قانونی برای باروری مردان بسیار مضر هستند. عملکرد اسپرم در افراد سیگاری در مقایسه با افراد غیر سیگاری 22 درصد ضعیف تر است. علاوه بر این، نوشیدن بیش از حد الکل در هفته می تواند تولید تستوسترون طبیعی را کاهش دهد و سطح هورمون زنانه (استروژن) را در مردان افزایش دهد. این امر موجب کاهش تولید اسپرم، اختلال در نعوظ و کاهش میل جنسی می شود.

ارتباط بین مواد مخدر غیرقانونی و باروری مردان

برخی از مواد مخدر هستند که ممکن است بر توانایی مرد برای داشتن فرزند یا همان باروری، تاثیر منفی داشته باشند. مصرف مواد مخدر باعث کاهش تولید تستوسترون می شود که بر میل جنسی، تولید اسپرم سالم و عملکرد نعوظ تاثیر منفی می گذارد. حدود یک چهارم مردان زیر 35 سال از داروهای غیرقانونی استفاده می کنند، از جمله:

استروئید آنابولیک: استروئیدها برای تقویت عضله سازی استفاده می شوند و اثرات نامطلوب زیادی برای سلامتی از جمله توقف تولید اسپرم سالم دارند.

محرک ها: محرک ها با کاهش تولید اسپرم مرتبط هستند و همچنین باعث رفتارهایی در زندگی خواهند شد که میزان باروری را کاهش می دهند.

حشیش: مصرف حشیش تولید اسپرم را کاهش می دهد.

اپیوئیدها: بیش از نیمی از مصرف کنندگان اپیوئیدها توانایی تولید اسپرم زنده را ندارند.

تاثیر مصرف مواد مخدر بر باروری مردان

برخی از داروهای تجویزی هستند که ممکن است با باروری مردان تداخل داشته باشند. بسیاری از این داروها به خودی خود باعث اوردوز (مصرف بیش از حد) میشوند؛ یعنی اعتیاد آور هستند. این داروها شامل داروهای مسکن مخدر، محرک ها و داروهای روانگردان هستند که به منظور درمان اختلالات سلامت روان مورد استفاده قرار می‌گیرند. در صورتی که شما و یا یکی از عزیزانتان با اعتیاد به مصرف مواد مخدر دست و پنجه نرم می‌کنید، همین امروز عزم خود را جزم کنید و قدم اول برای ترک اعتیاد را برداشته و به مراکز درمانی و یا کمپ ترک اعتیاد مراجعه کنید.

متخصصان و کارشناسان مجرب و آموزش دیده ما در کمپ ترک اعتیاد شبانه روزی جمشیدیه، با آغوشی گرم پذیرای بیماران عزیز هستند. فرصت را از دست ندهید و همین امروز با یکی از کارشناسان ما در کمپ ترک اعتیاد خصوصی جمشیدیه که بهترین کمپ ترک اعتیاد در سراسر ایران است تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *