کمپ ترک اعتیاد
نحوه کاهش میزان مصرف مرفین
21 آذر 1400
کمپ ترک اعتیاد
تاثیر هروئین بر قلب
4 دی 1400

بهترین و سریعترین روش ترک داروهای ضد افسردگی

بهترین و سریعترین روش ترک داروهای ضد افسردگی، درمان و ترک بستری در کمپ ترک اعتیاد جمشیدیه، به عنوان بهترین کمپ ترک اعتیاد تهران تحت نظر روانپزشک متخصص ترک اعتیاد و تیم روانشناسی می باشد تا بیماران امکان روان درمانی در کنار درمان جسمانی را داشته باشند. مدت زمان ترک داروهای ضد افسردگی، به پارامترهای مختلفی همچون دوز و مدت زمان مصرف و شرایط سلامت مصرف کننده دارد که بعد از انجام معاینات اولیه توسط پزشک مشخص می گردد.

از دیگر مزیت های درمان در کمپ ترک اعتیاد شبانه روزی جمشیدیه می توانیم به بهره مندی از تجهیزات و امکانات بیمارستانی و رفاهی همچون استخر سرپوشیده و سالن بدنسازی و مطب دندانپزشکی اختصاصی اشاره کنیم که شرایط بسیار مناسبی را برای بیماران ایجاد می کند.

ترک داروهای ضد افسردگی

ترک داروهای ضد افسردگی ممکن است باعث شود شما احساس عصبانیت و بی قراری کنید. ممکن است احساس کنید به بیماری آنفولانزا مبتلا شده اید (بیحالی همراه با سردرد و حالت تهوع) و برای خوابیدن و تمرکز با مشکل مواجه می شوید و اضطراب و حتی افکار خودکشی را تجربه می کنید. برای برخی افراد، علائم ممکن است بسیار شبیه به علائمی باشد که در وهله اول آنها را وادار به مصرف یک داروی ضد افسردگی کرده است. این علائم جسمی و روانی ناشی از کاهش ناگهانی سروتونین شیمیایی مغز در برخی از اشکال جدیدتر داروهای ضد افسردگی است که تنظیم کننده میزان سروتونین در مغز شما است تا خلق و خوی شما را تقویت کند. بنابراین، طبیعی است هنگامی که مصرف داروهای ضد افسردگی را متوقف می کنید، این میزان کاهش می یابد.

سایر داروهای ضد افسردگی با تغییر سطح انتقال دهنده های عصبی در مغز عمل می کنند، که ممکن است پس از قطع مصرف این داروها باعث ایجاد ناراحتی در فرد شود. داروهای ضد افسردگی توسط پزشکان اعتیادآور تلقی نمی شوند. با این حال، امکان ایجاد وابستگی جسمی به این داروها وجود دارد. در موارد نادر، کسانی که ابتلا به سوء مصرف داروهای ضد افسردگی را گزارش کرده‌ اند، به دلیل ویژگی‌ ها و اثرات محرک روانی این دارو بوده‌ اند.

داروهای ضد افسردگی داروهایی هستند که برای درمان علائم افسردگی مانند غم و اندوه و اضطراب توسط پزشک تجویز می شوند. همچنین ممکن است از داروهای ضد افسردگی مختلف در درمان و کنترل علاٸم اضطراب، حملات پانیک، اختلالات وسواس فکری، برخی از سندرم‌ های درد مزمن، اختلالات تغذیه ای و اختلال استرس پس از سانحه استفاده شود. برای برخی از افراد مبتلا به افسردگی، این داروها موجب تنظیم تعادل شیمیایی شوند. کسانی که بیش از شش هفته از داروهای ضد افسردگی استفاده کرده اند، در صورت قطع مصرف این داروها، علائم ترک را تجربه خواهند کرد.

افرادی که داروهای ضد افسردگی مصرف می‌ کنند، هرگز نباید اقدام به ترک ناگهانی دارو کنند. ترک ناگهانی موجب می شود مغز در حالت عدم تعادل قرار گیرد که ممکن است شرایط فر را بدتر از قبل کند. علائم بوجود آمده، هم روانی و هم جسمی هستند. به شما توصیه می کنیم مراحل ترک و سم زدایی از داروهای ضد افسردگی را در کمپ ترک اعتیاد لاکچری جمشیدیه با کادری مجرب،  دلسوز و متخصص در این زمینه پشت سر بگذارید. متخصصان پزشکی اغلب از ترک داروهای ضد افسردگی به عنوان “سندرم قطع” یاد می کنند. این به این دلیل است که “سندرم ترک” به این معنی است که فرد نسبت به دارو وابستگی جسمانی یا اعتیاد پیدا کرده است، درحالیکه داروهای ضد افسردگی غیر اعتیادآور در نظر گرفته می شوند. سندرم قطع و ترک هر دو همان اثرات ناشی از ترک داروهای ضد افسردگی را ایجاد می کنند. برخی از پزشکان معتقدند “قطع” اثرات جدی ترک داروهای ضد افسردگی را تضعیف می کند.

ترک داروهای ضد افسردگی

ترک داروهای ضد افسردگی

علائم ترک داروهای ضد افسردگی

ترک داروهای ضد افسردگی ممکن است علائمی مشابه ترک بنزودیازپین ایجاد کند. با این حال، ترک داروهای ضد افسردگی معمولاً شدت کمتری دارد. هر چه فردی بیشتر از داروهای ضدافسردگی استفاده کند، علائم او شدیدتر خواهد بود. برخی از علائمی که توسط افراد مبتلا به افسردگی که مصرف داروهای ضد افسردگی خود را متوقف کرده اند گزارش شده است ممکن است شامل موارد زیر باشد:

تب

گیجی

تعریق

لرزش

اضطراب

کمبود انرژی

سبکی سر

گرفتگی شکم

اسپاسم عضلانی

مشکل در ادرار کردن

تاکی کاردی یا افزایش ضربان قلب

پارستزی یا احساس سوزن سوزن شدن یا مور مور شدن

فشار خون بالا یا افزایش فشار خون

آشفتگی و بی قراری

مشکل در خوابیدن

رویاهای واضح

حملات پانیک

حالت تهوع

آتاکسی

توهمات

اسهال

ضعف

در بیشتر موارد، علائم ترک در یک تا سه روز اول نسبتاً خفیف است و ممکن است در روز چهارم یا پنجم قبل از فروکش کردن آنها تشدید شود و ممکن است به مدت سه هفته ادامه داشته باشد. با این حال، اگر در حال عود افسردگی خود هستید، علائم ممکن است بدتر شوند.

تجربه ترک داروی ضد افسردگی بسته به فرد، نوع داروی ضد افسردگی و همچنین دوز و مدت زمان مصرف دارو بسیار متفاوت است. اگر به طور ناگهانی مصرف داروهای ضد افسردگی خود را متوقف کنید، احتمالاً علائم ترک را تجربه خواهید کرد، اما می توانید با کاهش تدریجی داروهای خود تحت نظر پزشکان کمپ ترک اعتیاد جمشیدیه، برخی از این علاٸم آزار دهنده را کاهش دهید. برخی از افرادی که داروهای ضدافسردگی را ترک می کنند، پدیده ای به نام ” شوک مغزی” را نیز تجربه کرده اند. شوک مغزی یک احساس الکتریکی و شوک مانند در مغز است.

افرادی که داروهای ضد افسردگی را ترک می کنند، به ویژه نوجوانان، ممکن است مستعد افکار و اعمال خودکشی باشند. هر کسی که تصمیم به قطع مصرف داروهای ضد افسردگی دارد، ابتدا باید با پزشک مشورت کند.

کمپ ترک اعتیاد

ترک داروهای ضد افسردگی

ترک داروهای ضد افسردگی در منزل

قطع ناگهانی داروهای ضد افسردگی ممکن است منجر به عود مجدد افسردگی یا بازگشت علائم حتی شدیدتر از قبل شود. عود مجدد افسردگی یکی از علائم ترک است و در نهایت از بین می رود. اما همه افراد عود مجدد افسردگی را تجربه نخواهند کرد. برخی از افرادی که مصرف داروهای ضدافسردگی را متوقف می‌ کنند، دوباره با حالت افسردگی مواجه می شوند که نشانه ترک نیست. افرادی که دوباره دچار افسردگی می شوند، معمولا قبل از اینکه برای بار دوم اقدام به ترک کنند، دوباره به مصرف داروهای خود روی می آورند. تشخیص تفاوت بین افسردگی ناشی از ترک یا عود در این مرحله کمی دشوار است. پزشکان می توانند به تعیین تفاوت بین علائم ترک و عود مجدد افسردگی کمک کنند.

کاهش مصرف داروی ضد افسردگی به کاهش برخی از عوارض جانبی ترک کمک خواهد کرد. هیچ برنامه‌ ریزی با کاهش تدریجی وجود ندارد که در همه افراد موثر واقع شود و ممکن است بسته به نحوه واکنش بدن شما تغییر کند. در بیشتر موارد، پزشک شما بر اساس عوامل زیر تصمیم می‌گیرد که با چه سرعتی داروی خود را کاهش کنید:

نوع داروی ضد افسردگی که مصرف می کنید

مدت زمان مصرف دارو

دوز مصرفی شما

نیمه عمر دارو

علائم شما

انواع مختلفی از داروهای ضد افسردگی وجود دارد که در مغز عملکرد متفاوتی ایجاد خواهند کرد، عوارض جانبی متفاوتی دارند و ممکن است برای افرادی که آن‌ها را مصرف می‌کنند و سپس تصمیم به ترک مصرف آن می‌کنند، تجربیات ترک متفاوتی ایجاد کنند. این جایگزین ها شامل ضد افسردگی‌های سه حلقه‌ای، مهارکننده‌ های مونوآمین اکسیداز (MAOIs)، مهارکننده‌ های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs)، مهارکننده‌ های بازجذب سروتونین و نوراپی نفرین (SNRIs) و ضد افسردگی‌ های غیر معمول هستند.

اگر از احساسی که داروها در شما ایجاد می‌ کنند راضی نیستید، ممکن است بیماری شما به اشتباه تشخیص داده شده باشد. برای مثال، ممکن است زمانی که واقعاً به اختلال دوقطبی مبتلا هستید، تشخیص داده شده باشد که افسردگی شدید دارید، که به نوع متفاوتی از دارو نیاز دارید. همچنین این امکان وجود دارد که علائم شما به دارویی متفاوت از دارویی که در ابتدا برای شما تجویز شده بود، پاسخ مثبت بیشتری نشان دهد.

واکنش نسبت به داروهای ضد افسردگی در افراد مختلف متفاوت است، بنابراین با پزشک خود در مورد تأثیر داروهایی که برای شما تجویز شده است صحبت کنید. به عنوان مثال، ممکن است از نظر عاطفی با داروهای ضد افسردگی احساس بهتری داشته باشید، اما از عوارض جانبی آن خوشتان نیاید، یا ممکن است با روان درمانی یا تغییر سبک زندگی، عملکرد بهتری داشته باشید و یا ممکن است به دلیل مصرف الکل یا استفاده از سایر داروهای روانگردان با داروی ضد افسردگی خود مشکل داشته باشید. همه این احتمالات را بهتر است با یک پزشک خانواده، روانپزشک یا روانشناس در میان بگذارید که به شما در یافتن یک برنامه درمانی جایگزین کمک کند.

مدت زمان ترک داروهای ضد افسردگی

شروع و طول مدت، شدت و ضعف علاٸم ترک داروهای ضد افسردگی، در افراد مختلف متفاوت است. برای برخی افراد، علائم ترک ممکن است تا چند هفته پس از آخرین دوز نمایان نشوند. افراد دیگر ممکن است قبلاً علائم ترک خود را در آن زمان تجربه کرده باشند.

یکی از عوامل مهم که در مدت زمان ترک تاثیر می گذارد، این است که فرد چه مدت از داروهای ضد افسردگی استفاده کرده است. افرادی که به مدت شش ماه یک داروی ضد افسردگی را مصرف کرده اند، معمولاً نسبت به افرادی که به مدت دو سال دارو مصرف کرده اند، علائم کمتری را تجربه خواهند کرد. برخی از داروهای ضد افسردگی احتمال بیشتری دارد که علائم منفی ترک را ایجاد کنند. داروهایی که نیمه عمر کوتاهی دارند سریعتر از داروهای با نیمه عمر طولانی از بدن خارج می شوند. هر چه یک داروی ضد افسردگی سریعتر از بدن خارج شود، علائم ترک تشدید می یابد. این امر به دلیل ایجاد عدم تعادل ناگهانی مواد شیمیایی در مغز روی می دهد.

داروهای ضد افسردگی با نیمه عمر طولانی تر، مانند پروزاک و زولوفت، روزها در بدن باقی می مانند. ترک این داروهای ضد افسردگی بیشتر از داروهای نیمه عمر کوتاه طول می کشد اما شدت علاٸم کمتری دارد.

ترک داروهای ضد افسردگی

ترک داروهای ضد افسردگی

جدول زمانی ترک داروهای ضد افسردگی

روزهای اول تا سوم پس از ترک مصرف داروهای ضد افسردگی: بسته به نوع دارو، اکثر افراد اولین نشانه های علائم ترک را در چند روز اول ترک تجربه می کنند. حتی اگر مصرف کننده دوز خود را کاهش دهد، علائم خفیف ممکن است ظاهر شوند.

روزهای چهارم و پنجم پس از ترک: علائم ترک قبل از اینکه شروع به از بین رفتن کنند، شدیدتر می شوند. مصرف کنندگان داروهای ضد افسردگی ممکن است سرگیجه، حالت تهوع، تب و لرز را تجربه کنند. کسانی که داروهای ضد افسردگی را در دوزهای بالاتر و به مدت طولانی تری مصرف کرده اند، علائم شدیدتری را تجربه می کنند.

هفته اول تا سوم پس از ترک: علائم ترک معمولاً تا سه هفته ادامه می یابد. در این مدت علائم به تدریج از بین می روند. اکثر افرادی که اقدام به ترک مصرف داروهای ضد افسردگی خود می کنند، پس از سه هفته علائم آنها از بین می رود.

هفته چهارم به بعد پس از ترک: عوامل زیادی وجود دارد که بر مدت زمان طولانی شدن علائم ترک تأثیر می گذارد. برخی از افراد علائمی را تجربه می کنند که ممکن است تا چندین ماه ادامه داشته باشد.

اگر چه به ندرت پیش می آید، اما باید توجه داشته باشید که گاهی اوقات افراد واکنش های بسیار شدیدی نسبت به قطع داروهای ضد افسردگی تجربه کرده اند. اگرچه این واکنش‌های شدید ممکن است برای فردی که این علاٸم را تجربه می‌کند و همچنین برای اطرافیان این افراد ترسناک باشد، اما علائم پزشکی شناخته شده‌ای هستند که قابل درمان هستند و به رفع نگرانی های آنها کمک خواهد کرد.

هذیان

اختلال موقعیت یابی ناگهانی در زمان و مکان، سردرگمی، بی قراری، اضطراب و مشکلات حافظه کاری (به یاد آوردن جنبه هایی از یک خط فکری فعلی)

روان پریشی

قطع ارتباط با واقعیت، به ویژه شامل هذیان و یا توهم

افکار خودکشی

در حالی که بسیاری از افراد مبتلا به افسردگی افکار خودکشی گاه به گاه یا مکرر را گزارش می کنند، بسیار مهم است که اگر این احساسات در طول ترک داروی ضد افسردگی روی دهد، فوراً به دنبال کمک باشید. افسردگی درمان نشده یک عامل خطر اصلی برای خودکشی به شمار می رود.

ترک داروهای ضد افسردگی

ترک داروهای ضد افسردگی

ترک داروهای ضد افسردگی

سم زدایی، اولین قدم برای ترک داروهای ضد افسردگی است. درمان ممکن است شامل روان درمانی و مشاوره باشد. مشاوران می توانند به مصرف کنندگان کمک کنند تا دلایل اصلی افسردگی خود را درک کنند و همین امر به آنها در روند ترک و بهبودی از اعتیاد کمک بزرگی خواهد کرد.

گاهی اوقات، افرادی که داروهای ضدافسردگی مصرف می‌کنند، اگر داروهایشان مؤثر نباشد، به مصرف موادی مانند الکل و ماری جوانا روی می آورند. مصرف چند دارو باعث تشدید علائم افسردگی شده و خطر اعتیاد را افزایش می دهد. اگر برای ترک داروهای ضدافسردگی یا سایر مواد مخدر به کمک نیاز دارید، همین امروز با مشاورین کمپ ترک اعتیاد جمشیدیه تماس بگیرید.

2 Comments

  1. لیلا نصیری گفت:

    سلام من بعد ۵سال تصمیم گرفتم داروهای افسردگی و ترک کنم البته تحت درمان لورتا نوروفیدبک هستم دکتر داروهامو کم کرده اما به شدت دچار اضطراب شدم آیا درمان میشم

  2. سحر گفت:

    قطع ناگهانی قرص ضد افسردگی باعث فراموشی های لحظه ای میشه؟ یعنی مثلا یه چیزی که اذیتش میکنه رو یهو فراموش کنه این مشکل دائمیه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *