تشکیل تیم‌های سیار برای شناسایی دختران دارای رفتار پرخطر

کمپ ترک اعتیاد
عوارض محرک NPS
12 تیر 1400
کمپ ترک اعتیاد
زاناکس
16 تیر 1400
نمایش همه

تشکیل تیم‌های سیار برای شناسایی دختران دارای رفتار پرخطر

کمپ ترک اعتیاد

تشکیل تیم‌های سیار برای شناسایی دختران دارای رفتار پرخطر

کمپ ترک اعتیاد جمشیدیه، کمپ ترک اعتیاد شبانه روزی:  مشاور وزیر بهداشت در امور زنان از اجرای طرح افزایش آگاهی دختران نوجوان درباره رفتارهای پرخطر و تشکیل تیم‌هایی برای شناسایی نوجوانان در معرض خطر و پرخطر خبر داد که در این مقاله به بررسی تشکیل تیم‌های سیار برای شناسایی دختران دارای رفتار پرخطر  پرداخته ایم.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، دکتر ساره محمدی درباره جزییات تفاهم‌نامه مشترک دفتر امور زنان وزارت بهداشت و معاونت زنان ریاست جمهوری که بهمن ماه سال گذشته منعقد شد، توضیح داد و گفت: کار دفتر امور زنان تسهیل برنامه‌ها، هماهنگی و هم‌افزایی با معاونت‌های مختلف وزارت بهداشت است. ما می‌توانیم نقاط ضعف و قوت برنامه‌ها را شناسایی کنیم تا  آن‌ها را ارتقا دهیم. اگر این برنامه‌ها مخاطب بیشتری داشته باشند، اجرای آن را در استان‌های دیگر در دستور کار قرار می‌دهیم.

تشکیل تیم‌های سیار برای شناسایی دختران دارای رفتار پرخطر

وی با اشاره به اجرای آزمایشی طرح تاب‌آوری اجتماعی که هدف آن کاهش خشونت و نزاع‌هایی است که زنان در خانواده و جامعه درگیر آنها هستند، بیان کرد: یکی از مواردی که در این تفاهم‌نامه به آن اشاره شده، طرح تاب آوری است؛ قرار است این برنامه به صورت آزمایشی در سه استان اجرا شود، اما چون قرار بود به آن بودجه تخصیص داده شود، تصمیم گرفتیم از ابتدای سال ۹۷ برنامه‌ها را اجرا کنیم. چندین استان داوطلب اجرای این برنامه هستند و ما با توجه به پتانسیل‌شان آنها را انتخاب می‌کنیم.

تمرکز بر آموزش دختران دارای رفتار پرخطر یا در معرض آسیب

وی با اشاره به یکی از بندهای تفاهم‌نامه معاونت زنان ریاست جمهوری و وزارت بهداشت درباره کاهش خشونت نسبت به زنان، بیان کرد: یکی از برنامه‌های این حوزه افزایش آگاهی دختران نوجوان۱۰ تا ۱۹ ساله است. در این طرح بیشتر بر آموزش دخترانی که رفتارهای پرخطر دارند یا در معرض آسیب هستند، تمرکز می‌کنیم. علاوه بر آن در نظر داریم افرادی که رفتار پرخطری ندارند نیز آموزش ببینند.  این گروه‌ها شناسایی می‌شوند و در صورت امکان آموزش‌هایی از طریق افراد همسان به آنها ارائه می‌شود. در عین حال تلاش می‌کنیم فضایی امن ایجاد شود تا این دختران بتوانند مهارت‌هایی بیاموزند و میزان آسیب پذیری آنها کاهش پیدا کند.

تشکیل تیم‌های سیار برای شناسایی دختران نوجوان دارای رفتار پرخطر

محمدی درباره چگونگی اجرای این برنامه نیز گفت:  تیم‌های سیاری برای شناسایی نوجوانان در معرض خطر و پرخطر تشکیل می‌شود. این نوجوانان در صورت لزوم به مراکزی ارجاع داده می‌شوند که بتوانند خدمات مورد نیاز خود را در این زمینه دریافت کنند.  برخی استان‌‌ها نیز مانند تهران و البرز برای اجرای آزمایشی این طرح انتخاب شده‌اند.
محمدی همچنین اضافه کرد: مراکز بهداشتی و درمانی که در زمینه کاهش آسیب فعالیت می‌کنند و در مناطق پرخطر حضور دارند، اطلاعات خوبی از آسیب‌های اجتماعی در آن منطقه دارند و حتی پاتوق‌ افرادی که رفتار پرخطر جنسی یا سوء مصرف مواد دارند را نیز می‌شناسند. زمانی که این افراد احساس امنیت کنند و بدانند فارغ از قضاوت شدن، خدمات بهداشتی درمانی دریافت می‌کنند و آموزش می‌بینند، همراهی بیشتری خواهند داشت.
محمدی با اشاره به نیاز کشور به راه‌اندازی تعداد بیشتری مرکز کاهش آسیب در کشور، تصریح کرد: مراجعه کننده برای دریافت این خدمات زیاد است، اما تعداد آنها در سطح شهری مانند تهران نیز کم است. سعی می‌کنیم علاوه بر افزایش تعداد این مراکز، مراکز مشابهی نیز راه‌اندازی شود تا بتوانیم ظرفیت خدمت رسانی را بالا ببریم. علاوه بر آن تلاش می‌کنیم بحث آموزش و توانمندسازی نیز پیگیری شود تا از بروز بسیاری آسیب‌ها قبل از اتفاق افتادن پیشگیری کنیم. یکی دیگر از مسائلی که این دفتر به آن ورود خواهد کرد، آموزش و توانمندسازی کودکان در زمینه «نه» گفتن و چگونگی برخورد با مسائل اساسی و اولیه است.

آموزش “دوران بلوغ” به دانش‌آموزان و والدین

وی با اشاره به همکاری وزارت بهداشت و معاونت امور زنان در این برنامه، ادامه داد: با توجه به اینکه خانه‌های بهداشت در محلات حضور دارند، سعی می‌کنیم از ظرفیت آنها استفاده کنیم. فعلا برنامه‌ای برای کمک گرفتن از آموزش و پرورش مطرح نشده و مجری این برنامه وزارت بهداشت خواهد بود. آموزش‌ها نیز در مراکز بهداشت وزارت بهداشت انجام می‌شود. آموزش دوران بلوغ به خانواده‌ها و دانش آموزان نیز در تفاهم‌نامه میان وزارت بهداشت و معاونت زنان ریاست جمهوری  مطرح شده که با همکاری آموزش و پرورش انجام می‌شود.

سخن پایانی

اعتیاد یک بیماری است که می تواند بر سلامت روانی و جسمانی مصرف کننده صدمات جبران ناپذیری وارد کند و تنها راه مقابله با این عوارض ترک اعتیاد و درمان بستری در کمپ ترک اعتیاد جمشیدیه به عنوان بهترین کمپ ترک اعتیاد شبانه روزی کشور می باشد تا بیماران بتوانند بصورت تحت نظر روانپزشک متخصص ترک اعتیاد همزمان به درمان صدمات روانی و جسمانی خود بپردازند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *