کمپ ترک اعتیاد
تاثیر تغذیه در دوران بعد از ترک اعتیاد
25 دی 1400
کمپ ترک اعتیاد
علائم اوردوز متادون
9 بهمن 1400
نمایش همه
کمپ ترک اعتیاد

تفاوت وابستگی و اعتیاد چیست؟

کمپ ترک اعتیاد جمشیدیه، بهترین کمپ ترک اعتیاد: اعتیاد عبارت است از سوء مصرف مواد مخدر، با وجود آگاهی فرد از عواقب مصرف مواد مخدر زمانی که فرد نسبت به مواد مخدر اعتیاد پیدا می کند، نمی تواند مصرف مواد مخدر را متوقف کند. وابستگی به مواد مخدر به این معنی است که وقتی فرد شروع به مصرف مواد می کند، بدن او از لحاظ جسمی به ماده مخدر وابسته می شود. برخی افراد از واژه های اعتیاد و وابستگی به جای یکدیگر استفاده می کنند، در صورتی که این دو تفاوت های آشکاری با یکدیگر دارند. در این مقاله قصد داریم در مورد نحوه اعتیاد و وابستگی به مصرف مواد مخدر به طور مفصل توضیح دهیم و به بررسی تفاوت وابستگی و اعتیاد چیست؟ خواهیم پرداخت.

وابستگی به چه معناست؟

وابستگی به معنی از دست دادن کنترل روانی و فیزیولوژیکی فرد در اثر سوء مصرف مواد است. اگر فردی برای عملکرد طبیعی بدن خود و یا انجام وظایف روزمره مجبور به مصرف برخی داروها یا مواد مخدر باشد، در واقع یعنی نسبت به آنها وابستگی دارد. مصرف طولانی مدت بعضی داروها ممکن است منجر به وابستگی جسمی به آن داروها و در نتیجه وابستگی به مواد مخدر شود. اغلب اوقات، مصرف دارو با تجویز پزشک شروع می‌شود و فرد در نهایت قادر به متوقف کردن مصرف دارو نخواهد بود، زیرا بدنش برای عملکرد طبیعی به دارو وابستگی پیدا کرده است. اکثر افرادی که به داروها وابسته هستند معمولاً این وابستگی را انکار می کنند، زیرا فکر می کنند چون پزشک در ابتدا دارو را تجویز کرده و مصرف دارو قانونی است، مشکلی برای آنها ایجاد نخواهد کرد.

سازمان بین المللی سوء مصرف مواد یا NIDA، وابستگی را به عنوان حالتی تعریف می کند که در آن بدن فقط در حضور یک ماده مخدر یا داروی خاص می تواند بطور طبیعی عمل کند. وابستگی احتمالا در زمان ترک اعتیاد و همراه با اختلالات فیزیکی آشکار می شود.

فردی که به مواد مخدر وابسته است، در صورتی که آن دارو یا ماده مخدر را در دسترس نداشته باشد، علائم ترک را تجربه خواهد کرد و رنج فراوانی خواهد کشید. برخی از علائم ترک که فرد وابسته به مواد مخدر تجربه می کند شامل استفراغ، لرزش، یخ کردن بدن و کاهش فشار خون است. همچنین ممکن است علائم روانی مانند افسردگی، بدخلقی و تحریک پذیری در فرد نمایان شود.

برخی از بیماران به دلیل شرایط بیماری خود مانند تشنج، آسم، دیابت و سایر موارد به بعضی داروها وابسته هستند. فردی که با وابستگی به دارو یا مواد مخدر دست و پنجه نرم می کند، به احتمال زیاد قصد وابستگی به مواد مخدر را نداشته، اما بدنش به سادگی به آن عادت کرده است. این واقعیتی است که وابستگی را در مقابل اعتیاد قرار می دهد. فرد مبتلا به اعتیاد مجبور نیست به تنهایی با آن مقابله کند. اگر شما یا یکی از عزیزانتان از علائم وابستگی به مواد مخدر یا اعتیاد رنج می‌برید، با کارشناسان ما در کمپ ترک اعتیاد خصوصی جمشیدیه تماس بگیرید تا در مقابله با چالش های اعتیاد به شما کمک کنیم.

حتما مطالعه کنید: کمپ ترک اعتیاد خصوصی

اعتیاد چیست؟

فردی که مبتلا به اعتیاد است، میل شدید و خطرناکی به مصرف نوع خاصی از مواد مخدر دارد. همه چیز از زمانی شروع می شود که فرد به صورت تفننی به مصرف مواد مخدر روی می آورد، اما کنترل مصرف مداوم آن ماده مخدر از دست فرد خارج شده و عواقب منفی به دنبال خواهد داشت. اعتیاد فقط در رابطه با دارو یا مواد مخدر نیست. بسیاری از افراد به قمار، انواع مختلف روابط و حتی غذا اعتیاد پیدا می کنند. هنگامی که به وابستگی در مقابل اعتیاد فکر می کنید، به خاطر داشته باشید که افراط در هر کدام از آنها ممکن است بر سلامت جسم و روان، روابط، و همچنین مسئولیت پذیری تاثیر منفی بگذارد. اما در کمال تعجب می‌بینیم که گاهی فرد معتاد حتی از اثرات منفی عادات خود بر دیگران آگاهی ندارد.

فردی که به ماده ای وابسته است، مسئولیت رفتارهای خود را بر عهده نخواهد گرفت و یا کنترل خود را از دست خواهد داد. با این حال، اگر فرد به اعتیاد مبتلا باشد، میل شدید و سیری ناپذیری به مواد مخدر خواهد داشت و در نتیجه ممکن است به تعهدات خود عمل نکند. کسانی که به الکل یا مواد مخدر اعتیاد دارند، مجبورند به طور منظم از این مواد استفاده کنند و معمولا هم در مصرف زیاده روی می کنند. فردی که نسبت به مواد مخدر اعتیاد پیدا می کند، یا برای دریافت اثرات لذت بخش ناشی از مصرف مواد مخدر اینکار را انجام می‌دهد و یا به این دلیل به مصرف مواد مخدر روی می آورد تا از بروز علائم ترک مرتبط با مواد مخدر یا الکل جلوگیری کند. وابستگی به مواد مخدر یا الکل بیشتر از لحاظ جسمی فرد را درگیر می کند، در حالی که اعتیاد شامل وابستگی عاطفی، ذهنی و جسمی به مواد مخدر است.

همانطور که در بالا اشاره کردیم، اعتیاد ممکن است به چیزهای مختلفی مانند مواد مخدر، الکل، قمار، بازی های ویدئویی و غذا خوردن باشد. هوس و میل شدید به مواد مخدر یکی از شایع ترین ویژگی های اعتیاد است.

وابستگی روانی

وابستگی روانی به مواد مخدر عمدتاً به احساسات و افکار فرد مربوط می شود. وابستگی روانی را می توان به عنوان داشتن میل شدید به مصرف یک ماده خاص علیرغم آگاهی از اثرات مضر آن برای بدن توصیف کرد. اگر فردی به هر ماده ای وابستگی ذهنی داشته باشد، استفاده از آن ماده به عنوان واکنشی نسبت به یک احساس یا هر محرک دیگری در فرد صورت می پذیرد. از نشانه های وابستگی روانی به مواد مخدر میتوان واکنش عاطفی به افراد یا مکان‌ های خاص را نام برد. به عنوان مثال، اقداماتی مانند آماده شدن برای رانندگی در مسافت های طولانی می تواند برخی افراد را به استفاده از برخی مواد تحریک کند.

برخی از افراد برای خوابیدن به داروهای خاصی وابسته هستند و فکر می‌کنند که اگر دارو مصرف نکنند، نمی توانند بخوابند. این نوعی وابستگی روانی است. در واقع، همین افراد ممکن است بدون دارو سریع به خواب بروند، اما این باور را دارند که باید از دارو برای خوابیدن استفاده کنند. در چنین مواقعی حتی اگر این ماده را مصرف نکنند، هیچ گونه علائم ترک جسمی نخواهند داشت. به عنوان مثالی دیگر، ممکن است فردی که هر شب قبل از خواب الکل مصرف می کرده، مصرفش را قطع کند و هیچ علائم ترکی را نیز تجربه نکند. این فرد میل شدیدی به مصرف الکل خواهد داشت. اما در این شرایط این فرد در حال مقابله با یک وابستگی روانی است.

حتما مطالعه کنید: ترک الکل
تفاوت وابستگی و اعتیاد

تفاوت وابستگی و اعتیاد چیست؟

وابستگی فیزیولوژیکی

در وابستگی فیزیکی، بدن برای عملکرد معمولی خود به مواد خاصی وابسته می شود. اگر فردی از نظر جسمی به یک دارو وابسته باشد، پس از مصرف نکردن این ماده، یک واکنش فیزیکی ناخوشایند را تجربه خواهد کرد. به عبارت دیگر، اگر فردی از نظر فیزیولوژیکی به دارو وابسته باشد، در صورت عدم مصرف دارو، با علائم شدید ترک مواجه خواهد شد. وابستگی فیزیولوژیکی حتی ممکن است در هنگام مصرف داروهای تجویزی نیز روی دهد. بنابراین بهترین راه برای قطع مصرف برخی از داروهای تجویزی، به ویژه داروهایی که اثرات فیزیولوژیکی دارند، کاهش مصرف دارو تحت نظر پزشک و در یک مرکز درمانی و یا کمپ ترک اعتیاد است.

وابستگی فیزیولوژیکی ممکن است حتی با استفاده از هر دو مواد قانونی و غیرقانونی ایجاد شود. مثلا شکر و کافئین ممکن است باعث وابستگی فیزیولوژیکی شوند. استفاده مداوم و مکرر از این مواد طبیعی منجر به وابستگی فیزیولوژیکی در افراد خواهد شد.

مصرف مداوم مواد مختلف باعث می شود بدن آنقدر به آن عادت کند که بدون آن نتواند به درستی عمل کند. در وابستگی فیزیولوژیکی هر چه دوز و دوره مصرف ماده بیشتر باشد، علائم ترک بیشتر خواهد بود. نمونه هایی از علائم ترک وابستگی فیزیولوژیکی شامل تب، لرز، رعشه، اسهال و حالت تهوع است.

تفاوت بین وابستگی و اعتیاد چیست؟

گاهی اوقات ممکن است تشخیص اعتیاد یا وابستگی به مواد مخدر در فرد دشوار باشد. هنگام توضیح در مورد اعتیاد در مقابل وابستگی، توجه به این نکته بسیار مهم است که اعتیاد ممکن است به دلیل وابستگی روی دهد. شاید پذیرش این مطلب دشوار باشد، اما امروزه بسیاری از افراد هستند که همیشه از داروهای تجویزی استفاده می کنند، اما این بدان معنا نیست که آنها به آن دارو اعتیاد دارند. داروهای تجویزی در صورتی که تحت نظر پزشک یا طبق توضیحات پزشک مصرف شوند، اعتیادآور نخواهند بود. با این حال، اتکای بیش از حد به بعضی داروها یا استفاده نادرست از آنها ممکن است منجر به وابستگی جسمی شود، که در نهایت امکان اعتیاد به آن ماده وجود خواهد داشت.

در درک مفهوم وابستگی و اعتیاد، باید به این نکته توجه کرد که در وابستگی عمدتاً علائم ترک وجود ندارند، برخلاف اعتیاد که برخی از علائم ترک در آن حتی منجر به مرگ فرد خواهد شد. سازمان بین المللی سوء مصرف مواد یا NIDA توضیح می‌دهد که وابستگی جسمی ممکن است با استفاده مداوم از بسیاری از داروها، حتی داروهای تجویزی که طبق دستور پزشک مصرف می‌شوند، روی دهد. بنابراین، وابستگی جسمی یک اعتیاد نیست، اما اغلب با اعتیاد ارتباط متقابل دارد و ممکن است اعتیاد را به دنبال داشته باشد.

وابستگی زمانی اتفاق می افتد که مغز به اثرات استفاده از دارو عادت کند و در نتیجه برای مصرف آن ماده صبر می کند. هنگامی که فردی به مواد مخدر وابسته شده و برای مصرف دوباره صبر می کند، آنگاه مانند زمانی که در ابتدا مصرف این ماده را آغاز کرده بود، به مقدار بیشتری از ماده نیاز دارد. برخی از مواد مانند مواد مخدر در صورت استفاده نادرست، منجر به وابستگی فیزیکی خواهد شد و این موضوع در نهایت منجر به اعتیاد فرد می شود.

بر خلاف اعتیاد، وابستگی به مواد مختلف را می توان به راحتی تحت کنترل قرار داد. یکی از بهترین راه‌ها برای رفع وابستگی جسمی به هر ماده، کاهش تدریجی مصرف آن ماده تحت نظارت پزشک و متخصصان این امر در مراکز درمانی و در صورت لزوم بستری شدن در کمپ ترک اعتیاد شبانه روزی است. اگر فردی از نظر جسمی به داروهایی مانند ویکودین وابسته باشد و با علائمی مانند عدم مسئولیت پذیری و یا از دست دادن کنترل مواجه باشد، ممکن است به این دارو اعتیاد پیدا کند. یکی دیگر از تفاوت های آشکار بین وابستگی و اعتیاد این است که در اعتیاد فرد مجبور است از یک ماده استفاده کند، حتی اگر از اثرات منفی مصرف آن آگاه باشد.

هنگام توضیح مفهوم اعتیاد در مقابل وابستگی، می توان به روش های متفاوت درمان آنها اشاره کرد. اگر فردی به ماده ای وابسته باشد، ممکن است بدنش نیاز به سم زدایی داشته باشد. قربانیان وابستگی به مواد نیز می توانند در درمان ها و مشاوره های گروهی شرکت کنند. از سوی دیگر، درمان اعتیاد هم ممکن است شامل گروه درمانی و مشاوره باشد، اما باید علت اعتیاد مشخص شده و مورد بررسی قرار بگیرد. مسائل روانی که فرد مبتلا به اعتیاد با آنها دست و پنجه نرم می‌کند، نیاز به بررسی و درمان جداگانه دارند.

تفاوت وابستگی و اعتیاد

تفاوت وابستگی و اعتیاد

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی تفاوت وابستگی و اعتیاد پرداختیم اما نکته ای که باید از آن اطلاع داشته باشید این است که هنگامی که به دنبال درک تفاوت بین اعتیاد و وابستگی های مختلف هستیم، برخی عوامل را باید مد نظر قرار داد. نظر پزشک یا متخصص و همچنین سلامت روحی و جسمی افراد مبتلا به اعتیاد و وابستگی باید در نظر گرفته شود. گاهی اوقات اعتیاد به دلیل وابستگی جسمی کنترل نشده ایجاد می شود.

اگر شما یا یکی از عزیزانتان با وابستگی یا اعتیاد به مواد مختلف مانند مواد مخدر، الکل و یا داروهای تجویزی دست و پنجه نرم کنید، متخصصان ما در کمپ ترک اعتیاد جمشیدیه به شما کمک خواهند کرد. فرصت را غنیمت شمرده و همین امروز با کارشناسان ما در کمپ ترک اعتیاد vip جمشیدیه تماس بگیرید و در مورد هزینه ها و روش های درمان اعتیاد اطلاعات بیشتری کسب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *