جمع آوری معتادان خیابانی از هفته دوم آذرماه

کروکودیل
20 مرداد 1400
تاثیر خانواده بیشتر از فروشندگان مواد است
20 مرداد 1400
نمایش همه

جمع آوری معتادان خیابانی از هفته دوم آذرماه

روزی که مردم محله هرندی تهران بساط معتادان را به آتش کشیدند، از همان روز طاق شدن طاقت مردم محله‌های همجوار پاتوق‌ها، مثل بمب صدا کرد. ازآن روز مسئولان از هر زمان دیگری بهتر دانستند معتادان متجاهر باید از محله‌ها جمع آوری شوند و دیگر به پاتوق‌های سابق خود برنگردند؛ چون بازگشتن آنها به پاتوق‌ها همان و تکرار نارضایتی و واکنش‌های تند مردم همان.

ماه هاست مسئولان کشور در رده‌های مختلف با موضوع ساماندهی معتادان خیابانی جلسه می‌گذارند و بحث می‌کنند؛ ولی تابه حال اوضاع همانی بود که بود اما انگار قراراست این وضع تغییر کند و پاکسازی محلات تهران از معتادان متجاهر سرانجام عملی شود، آن هم نه پاکسازی موقت بلکه زدودن اعتیاد خیابانی از چهره محلات برای مدتی طولانی.

آغاز جمع‌آوری از هفته دوم آذر

عیسی فرهادی، فرماندارتهران روزگذشته این اطمینان خاطر را به تهرانی‌ها داد ؛ به مردمی که به گفته وزیر کشور ده تا 12 هزار معتاد خیابانی را در کنار خود دارند و به گفته قائم‌مقام ستادمبارزه با موادمخدر درشهری زندگی می‌کنند که 250 نقطه آلوده دارد که 40 تای آن به مرز بحران رسیده است .

برنامه‌ای که فرماندارتهران درگفت‌وگو با مهر آن را تشریح کرد، شامل جمع‌آوری معتادان زن خیابانی در مرحله اول سپس جمع‌آوری مردان معتاد در مرحله دوم است که مرحله اول ازهفته آینده آغاز می‌شود که یک تفاوت بزرگ با برنامه‌های جمع‌آوری که تاکنون اجرا شده، دارد.

تاکنون همه معتادانی که توسط پلیس دستگیر شده‌اند یا برای مدت کوتاهی در کلانتری‌ها نگهداری شده و پس از چند ساعت رها شده‌اند یا اگر به مراکز درمانی اجباری فرستاده شده‌اند، بعد از یک تا سه ماه و نهایتا بعد از شش ماه به جامعه بازگشته‌اند .مشکل اینها نیز همیشه این بوده که بیش از80 درصدشان بعد از پاکی اجباری دوباره به اعتیاد رومی‌آورند و دوباره ساکن همان پاتوق‌هایی می‌شوند که در آن دستگیر شده‌اند.

اما ظاهرا این بار قرار است این چرخه معیوب با یک تدبیر درست شود؛ تدبیری که فرماندار تهران قول می‌دهد عملی شود و کارساز باشد، این‌که معتادان دستگیر شده تا وقتی که به‌طور کامل پاک نشده‌اند همچنین وضعیت اسکان و اشتغال و بقیه معضلاتشان روشن نشده باشد، درجامعه رها نشوند حتی اگر این کارها یک سال زمان ببرد.

هدایت معتادان به مراکز بهاران

پیشتر گفته شده بود معتادان زن متجاهر در تهران در کمپ شفق نگهداری خواهند شد که تا قبل از این کمپی ویژه نگهداری مردان معتاد بود اما حالا برنامه این است که در کنار کمپ شفق، شهرداری در هر منطقه تهران مراکز ویژه نگهداری معتادان ایجاد کند که مکمل کمپ شفق و کمرد به عنوان دو کمپ بزرگ استان تهران باشد. این را پرویز افشار، سخنگوی ستادمبارزه با موادمخدر به جام‌جم گفت.

افشار می‌گوید در استان تهران هماهنگی‌های خوبی میان ستاد و شهرداری به‌وجود آمده تا معتادان پس از سم‌زدایی به مراکزی موسوم به بهاران منتقل شوند؛ مراکزی که یک نمونه از آن در منطقه 9 تهران کار کرده و نتایج خوبی از آن به‌دست آمده است.

به این ترتیب تهیه مکان برای راه‌اندازی مراکز بهاران به عهده شهرداری و وظیفه تهیه امکانات برای این مراکز به عهده ستاد مبارزه با مواد مخدر است.

به گفته افشار، باید به‌تدریج در هر منطقه از مناطق 22گانه شهرداری دو مرکز ایجاد شود و در کل پایتخت این عدد به 44 مرکز برسد، هرمرکز با ظرفیت نگهداری 150 نفر.

مراکز بهاران درواقع ویژه توانمندسازی معتادان است و بربازپروری آنها تمرکز دارد، مراکزی که در آن امکاناتی مثل آرایشگاه، نمازخانه، خوابگاه، واحد مددکاری، کارگاه توانمندسازی و مهارت‌آموزی، اتاق ورزش، سرگرمی، فراغت و کتابخانه، فضای باز(هواخوری)، آشپزخانه و غذاخوری وجود دارد و به ارائه خدمات تغذیه‌ای و درمانی، اصلاح رفتار، حرفه‌آموزی و مهارت‌آموزی، اشتغالزایی، بازگشت به خانواده و جامعه و پیگیری وضعیت مددجو می‌پردازد.

این برنامه ادامه دار باشد

مجلس از اجرای این طرح راضی است، این را حسین طلا، نماینده مردم تهران در مجلس به جام‌جم گفت.

شورای شهر تهران نیز در موضعی مشابه قراردارد، این جمله را نیز ابوالفضل قناعتی، عضو هیات رئیسه شورا به جام‌جم توضیح داد. شورایی‌ها البته به شرطی با طرح جمع‌آوری معتادان با شکل و شمایل جدید موافق هستند که این طرح ادامه دار باشد نه این که پس ازاجرای موقت، دنباله اش گرفته نشود و عقیم بماند.

ابوالفضل قناعتی می‌گوید همه سازمان‌ها و نهادهایی که به نوعی با این موضوع درگیرند، باید پای کار بایستند و بیشتر از سم‌زدایی و ترک اعتیاد ظاهری، به حمایت‌های پس از درمان توجه کنند.

این خواسته به‌حقی است، چراکه اعتیاد زمانی در یک فرد تمام می‌شود که او احیا شده و به جامعه بازگشته باشد. کسی که پاک است، با وسوسه‌های بازگشت به اعتیاد می‌جنگد، مهارت‌های زندگی را آموخته است، شغل دارد و برای بهتر شدن تلاش می‌کند، کسی که البته نیاز دارد جامعه نیز تلاش او برای تغییر سبک زندگی را باور کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *