خانه و مدرسه گامی به‌سوی اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر

متادون چیست؟
23 مرداد 1400
هزینه ای کمرشکن تر از هزینه اعتیاد در کشور وجود ندارد
23 مرداد 1400
نمایش همه

خانه و مدرسه گامی به‌سوی اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر

افزایش ارتباطات اجتماعی برای خانواده‌ها در حوزه پیشگیری نکته مهمی است که با اجرای طرح “خانه و مدرسه” بخش اعظمی از تعاملات اجتماعی خانواده با مدرسه و سایر اولیا دانش آموزان ساماندهی می‌شود.

اجرای سراسری طرح ملی «خانه و مدرسه» معروف به FAST، امسال از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در دستور کار قرارگرفته است. این طرح ، برنامه‌ای مبتنی بر شواهد و متشکل از گروه خانواده­ها است که باهدف ارتقای انعطاف‌پذیری کودکان در مقابل عوامل خطر و همچنین توانمندسازی والدین جهت ایفای هرچه بهتر نقش خود به‌عنوان اولین منابع پیشگیری اولیه از مصرف مواد طراحی و تدوین‌شده است.

این برنامه هشت‌هفته‌ای در مدارس سراسر کشور برگزار می­شود و تمامی خانواده‌ها به شکل داوطلبانه در آن شرکت می­کنند. برنامه خانه و مدرسه، برنامه­ا­ی با ساختار شامل فعالیت­هایی باهدف حمایت از ارتباط مثبت و مؤثر میان والدین و فرزندان و توانمندسازی والدین در خصوص راهبردهای مثبت فرزند پروری است. باوجود ارتباط و تعامل مثبت و مؤثر میان والدین و مدرسه، کودکان کمتر در معرض افت تحصیلی، سوءمصرف مواد و الکل، بزهکاری، رفتارهای ضداجتماعی، سوءاستفاده جنسی، غفلت و مشکلات روحی و روانی قرار می­گیرند.

با توجه به پیشینه ذکرشده در خصوص برنامه خانه و مدرسه و در چارچوب فعالیت­های ستاد مبارزه با مواد مخدر برای پیشگیری از اعتیاد در بین دانش آموزان، این طرح به‌طور سراسری از اواخر ماه گذشته در تمامی مدارس کشور اجراشده است. در اجرای این طرح افزایش مهارت زندگی برای کودکان و افزایش مهارت‌های فرزند پروری برای خانواده‌ها در دستور کار قرار دارد .

شاید 30 سال پیش مقابله بهترین راهکار برای مبارزه با اعتیاد بود و حتی تا چند سال پیش هم بر کاهش متوازن عرضه و تقاضا تأکید می‌شد، اما به دلیل آسیب‌های جدی حوزه اعتیاد، امروز بحث کاهش تقاضا اهمیت بیشتری دارد.

ازآنجاکه معضل مواد مخدر خسارت‌های بهداشتی، سیاسی و فرهنگی بر جامعه دارد لازم است توجه ویژه‌ای در حوزه پیشگیری وجود داشته باشد، از همین رو نقش مهم خانواده در امر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و اعتیاد بسیار حائز اهمیت است، در حقیقت ریشه بسیاری از انحرافات و ناهنجاری‌های اجتماعی به‌خصوص در حوزه مواد مخدر را باید در بی‌اطلاعی و عدم آگاهی والدین نسبت به مواد مخدر جستجو نمود چراکه عمده عوارض ناشی از آن به کودک و نوجوان ضربه می‌زند.

در نقطه مقابل آن نیز مدارس می‌تواند، نقش بسزایی در پیشگیری داشته باشد، مدرسه دارای سازمان اجتماعی بسیار منسجمی است، لذا بستر مناسبی برای اجرای بسیاری از طرح‌های پیشگیرانه است.

افزایش ارتباطات اجتماعی برای خانواده‌ها در حوزه پیشگیری نکته مهمی است که با اجرای طرح “خانه و مدرسه” بخش اعظمی از تعاملات اجتماعی خانواده با مدرسه و سایر اولیا دانش آموزان ساماندهی می‌شود.

اجتماعی شدن بحث مبارزه با مواد مخدر چه در خانواده‌ها و چه در جامعه نیازمند تلاش همه‌ مسئولین و دستگاه‌ها است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *