کمپ ترک اعتیاد
تاثیر مصرف مواد مخدر بر باروری
27 فروردین 1401
کمپ ترک اعتیاد
رابطه اعتیاد و ابتلا به ایدز
10 اردیبهشت 1401
نمایش همه
کمپ ترک اعتیاد

رابطه اعتیاد و ناتوانی ذهنی

کمپ ترک اعتیاد جمشیدیه، بهترین کمپ ترک اعتیاد تهران: تقریباً 5 درصد از افرادی که به  ناتوانی ذهنی مبتلا هستند، به مصرف مواد مخدر اعتیاد پیدا می کنند. درمان برای این افراد بسیار مهم و ضروری است، اما باید متناسب با نیازهای خاص آنها باشد. چندین دهه است که افراد مبتلا به ناتوانی های ذهنی و رشدی، به خاطر شرایط جسمی و روانی خود از جامعه فاصله گرفته اند. انزواطلبی امری شایع میان این افراد بوده و برای آنها امری عادی تلقی می شد به همین جهت در این مقاله به بررسی رابطه اعتیاد و ناتوانی ذهنی خواهیم پرداخت.

رابطه اعتیاد و ناتوانی ذهنی

امروزه به افراد مبتلا به ناتوانی های ذهنی و رشدی(IDD) در جامعه اصلا رسیدگی نمی شود و نیاز های ویژه آنها بیشتر از قبل نادیده گرفته می‌شود. در نتیجه، افراد دارای ناتوانی های ذهنی و رشدی در حال حاضر بیشتر مستعد ابتلا به اعتیاد به مواد مخدر و الکل هستند. برخی از آنها با مشکلات سوء مصرف مواد نیز دست و پنجه نرم می کنند.

حتما مطالعه کنید: ترک الکل

در خصوص رابطه اعتیاد و ناتوانی ذهنی باید بدانید صدها هزار نفر از افراد مبتلا به ناتوانی ذهنی، با اختلالات سوء مصرف مواد مخدر زندگی می کنند که عواقب شدیدی به دنبال دارد. متاسفانه، سوء مصرف مواد معمولا بلافاصله در میان افراد مبتلا به IDD تشخیص داده نمی شود، که ممکن است منجر به تاخیر در تشخیص و درمان آنها شود.

افراد مبتلا به ناتوانی ذهنی به دلایل مختلف بیشتر در معرض مشکلات سوء مصرف مواد هستند. مسئله مهم این است که مشکل آنها بطور گسترده شناخته نشده است. در نتیجه، این افراد معمولا آموزش های پیشگیری از اعتیاد را مانند سایر مردم دریافت نخواهند کرد. مطالعات مختلف نشان می دهند افراد مبتلا به ناتوانی ذهنی تمایلی به درمان اعتیادشان ندارند و زمانی که وارد مرحله درمان می‌شوند، معمولا مراحل درمان را تکمیل نمی کنند. دقیقاً مشخص نیست که این مشکل چقدر رایج است، اما تحقیقات و مطالعات مختلف تخمین می‌زنند که تعداد زیادی از افراد مبتلا به معلولیت ذهنی از اختلال مصرف مواد رنج می‌ برند. این اختلالات ممکن است از سوء مصرف دوره ای مواد مخدر و الکل گرفته تا وابستگی و اعتیاد به مواد مخدر متغیر باشند. رایج ترین موادی که این افراد مصرف می کنند، الکل، تنباکو و ماری جوانا هستند.

حتما مطالعه کنید: ترک ماری جوانا 
رابطه اعتیاد و ناتوانی ذهنی

رابطه اعتیاد و ناتوانی ذهنی

افراد مبتلا به ناتوانی ذهنی که دچار مشکلات سوء مصرف مواد می شوند، اغلب هنگام سوء مصرف مواد مخدر و الکل با عواقب و پیامدهای شدیدتری مواجه می شوند. سوء مصرف مواد در این افراد ممکن است منجر به موارد زیر شود:

کنترل ضعیف

افزایش انزوای اجتماعی

مشکلات حقوقی و کیفری

افزایش مشکلات شناختی

قربانی شدن تحت تاثیر دیگران

تمایل شدید به مصرف مواد مخدر

عوارض جانبی تهدید کننده ناشی از تداخلات دارویی

مشکلات بهداشتی مرتبط با سوء مصرف مواد مخدر و حتی مرگ

همچنین علائم ناتوانی ذهنی گاهی اوقات ممکن است علاٸم اختلال و سوء مصرف مواد را پنهان کند و تشخیص آن را دشوارتر کند. علائمی که باید به دنبال آنها باشید شامل مسمومیت مکرر، مسائل مربوط به شغل، رفت و آمد در محیط های مشکوک به منظور مصرف یا خرید مواد مخدر، مشکلات رابطه، دستگیری یا سایر مشکلات حقوقی و قانون است.

ناتوانی ذهنی خفیف، خطر بیشتر

بر اساس گفته های پزشکی، افرادی که مبتلا به ناتوانی های ذهنی خفیف تر هستند، بیشتر در معرض ابتلا به اعتیاد به مصرف مواد مخدر هستند. تحقیقات نشان می دهند که افرادی که دارای ناتوانی ذهنی خفیف یا “لب مرز” هستند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به مشکل سوء مصرف مواد قرار می‌گیرند. این اتفاق معمولا به این دلیل روی می دهد که این افراد دارای استقلال بیشتری هستند و بنابراین احتمال دسترسی به مواد مخدر و الکل برای آنها بیشتر است. همچنین، از آنجایی که آنها بیشتر با افراد جامعه در تعامل هستند، بیشتر مستعد فشارهای اجتماعی هستند. زندگی مستقل، جوان بودن افراد و دست و پنجه نرم کردن با اختلالات روانی نیز از عوامل مهم ابتلا به اعتیاد در این افراد به شمار می رود.

عوامل دیگری مانند سابقه خانوادگی ابتلا به سوء مصرف نیز ممکن است احتمال ابتلا به سوء مصرف مواد مخدر یا الکل را افزایش دهد. اگرچه درصد کمی از کودکان بدون معلولیت در معرض بدرفتاری دیگران قرار دارند، اما نزدیک به یک سوم کودکان دارای معلولیت، مورد بدرفتاری قرار می گیرند. مطالعات دیگری نشان می دهند که شایع‌ترین دلایلی که افراد مبتلا به ناتوانی ذهنی به سوء مصرف مواد مخدر و الکل اعتیاد پیدا می کنند، مکانیزم مقابله با تجربیات منفی در گذشته است.

رابطه اعتیاد و ناتوانی ذهنی

رابطه اعتیاد و ناتوانی ذهنی

اختلالات روانی همزمان با ناتوانی ذهنی

این موضوع کاملاً مشخص است که افراد مبتلا به ناتوانی ذهنی و اعتیاد به مواد مخدر، ممکن است از یک بیماری روانی همزمان رنج ببرند. این اختلالات روانی همزمان می توانند اختلال مصرف مواد را پیچیده کنند. محققان دریافتند که افراد مبتلا به سوء مصرف مواد، با تغییرات رفتاری، فکر به خودکشی و پیامدهای طولانی مدت منفی بر سلامت، روابط و زندگی خود مواجه می‌شوند.

شناسایی اختلال مصرف مواد

غربالگری افرادی که مبتلا به ناتوانی و معلولیت ذهنی هستند برای تشخیص اختلالات مصرف مواد در آنها بسیار مهم است، اما باید به روش صحیح انجام شود. آزمایش‌ های غربالگری استاندارد ممکن است نشانه‌ های مصرف یا سوء مصرف مواد را در این گونه افراد نادیده بگیرند. به عنوان مثال، به جای اینکه از فردی بپرسید که آیا اعتیاد دارد یا خیر، بهتر است بپرسید که چه نوع مواد مخدری مصرف می کند. آنها با این اصطلاحات آشنا هستند و پاسخ دقیق تری به شما خواهند داد.

می‌توانید از لوازم مختلف هم برای تشخیص ابتلا به اختلال مصرف مواد مخدر استفاده کنید. مثلا از فردی که الکل مصرف می کند بپرسید که چه مقدار الکل می‌نوشد. به او یک لیوان و یک بطری بدهید و از او بخواهید که به شما نشان دهند از کدام یک استفاده می کنند. در نهایت بهترین روش برای کمک کردن به این افراد برای ترک اعتیاد، مراجعه به مراکز درمانی و یا کمپ ترک اعتیاد شبانه روزی است. کمپ ترک اعتیاد vip جمشیدیه، از روش های خاصی برای درمان افراد مبتلا به ناتوانی ذهنی و اعتیاد استفاده می کند.

گزینه های درمان

روش‌ های درمانی نیز باید برای افراد مبتلا به ناتوانی‌ های ذهنی تطبیق داده شود. به عنوان مثال، برنامه های درمانی باید اطلاعات را در قالبی ساده، ملموس و قابل فهم ارائه کنند. چرا که درک مفاهیم انتزاعی، ممکن است برای افراد مبتلا به ناتوانی ذهنی دشوار باشد. جلسات طولانی همچنین ممکن است برای افرادی که قدرت درک کمتری دارند دشوار باشد و ممکن است آنها مهارت های اجتماعی لازم برای شرکت موثر در گروه را نداشته باشند. مشاوران ما در کمپ ترک اعتیاد خصوصی جمشیدیه، برای افراد مبتلا به معلولیت ذهنی کارهای زیر را انجام می دهند:

سوالات ساده می پرسند و در صورت لزوم سوالات خود را تکرار می کنند

مهارت های امتناع از مصرف مواد مخدر را آموزش می دهند

به آنها نحوه تعمیم دادن را آموزش می دهند، مثلا به افراد مبتلا به مواد مخدر که دچار معلولیت و ناتوانی ذهنی هستند می گویند همان مهارت های امتناع که در یک مهمانی استفاده می کنید را می توانید در مکان های دیگر هم به کار ببرید

از افراد می خواهند گفته های آنها را تکرار کنند تا مطمئن شوند که متوجه شده اند

از آنها می خواهند نقش بازی کنند

از افراد می خواهند که روی اهداف خاص تمرکز کنند

در صورت وجود مشکل در روان درمانی، به آسیب خاصی که ذهن فرد را درگیر کرده، رسیدگی می کنند

رابطه اعتیاد و ناتوانی ذهنی

رابطه اعتیاد و ناتوانی ذهنی

گروه درمانی نیز ممکن است روش موثری باشد و برخی از نهادهای بهداشت عمومی با موفقیت از روش 12 مرحله ای برای کمک به افراد با نیازهای خاص استفاده کرده اند. به جای تمرکز بر این مفهوم که افراد در برابر مصرف مواد مخدر ضعف از خود نشان می دهند، بر قابلیت ها و توانمند سازی آنها برای ایجاد تغییرات استفاده کنید. کسانی که در کلاس ها شرکت می کنند ممکن است از اختلالات روانی همزمان رنج برند. بنابراین علاوه بر تمرکز بر مسائل مرتبط با بهبودی، در مورد اهمیت مصرف داروها و کار بر روی عزت نفس و مهارت های اجتماعی نیز صحبت کنید.

در این مقاله به بررسی رابطه اعتیاد و ناتوانی ذهنی پرداختیم اما باید بدانید که کارشناسان ما در کمپ ترک اعتیاد لاکچری جمشیدیه، به عنوان بهترین کمپ ترک اعتیاد تهران به افراد مبتلا به اعتیاد باید اطمینان حاصل کنند که فرد داروی خود را طبق دستور مصرف می کند. در کمپ ترک اعتیاد لاکچری جمشیدیه، به این مسائل به خوبی رسیدگی میشود. برای هر فردی که با وابستگی یا اعتیاد به مواد مخدر دست و پنجه نرم می‌کند، مراقبت های بعد از درمان ضروری است. عود مجدد اعتیاد، همیشه یک خطر محسوب می شود و افراد در طول دوره بهبودی خود به حمایت مستمر و تحت نظارت پزشک در کمپ ترک اعتیاد نیاز دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *