روش هایی که افراد مبتلا به اعتیاد برای فریب دادن دیگران استفاده میکنند

کمپ ترک اعتیاد
تاثیر مصرف شیشه بر ظاهر مصرف کننده
4 تیر 1401
کمپ ترک اعتیاد
حقایق ازدواج با فرد الکلی
25 تیر 1401
نمایش همه

روش هایی که افراد مبتلا به اعتیاد برای فریب دادن دیگران استفاده میکنند

کمپ ترک اعتیاد

کمپ ترک اعتیاد جمشیدیه، کمپ ترک اعتیاد خصوصی: روش هایی که افراد مبتلا به اعتیاد، از طریق آنها دیگران را فریب می دهند، بسیار فراتر از درک افراد معمولی است. افراد مبتلا به اعتیاد به قدری در فریب دادن دیگران و دروغگویی مهارت دارند که درک عدم صداقت در گفتار آنها برای بسیاری از افراد دشوار است. چیزی که یک فرد مبتلا به اعتیاد را تا این حد قابل اعتماد می کند این است که آنها اغلب گفته های خودشان را باور دارند. با درک نادرست از واقعیت، افراد مبتلا به اعتیاد بطور غریزی  دیگران را فریب می دهند، زیرا آنچه را می‌گویند خودشان باور دارند و آن را درست می دانند. اگر از یک فرد مبتلا به اعتیاد تست دروغ سنجی بگیرید، به احتمال زیاد قبول میشود. آنها در لحظه آنقدر مطمئن هستند که بی ریا، صادق و قابل اعتماد به نظر می رسند. افراد مبتلا به اعتیاد یاد گرفته اند که دروغگو باشند، حتی زمانی که حقیقت، بهترین گزینه برای آنها باشد به همین جهت در این مقاله به بررسی روش هایی که افراد مبتلا به اعتیاد برای فریب دادن دیگران استفاده میکنند خواهیم پرداخت.

روش هایی که افراد مبتلا به اعتیاد برای فریب دادن دیگران استفاده میکنند

روش ها و دلایل مختلفی وجود دارد که افراد مبتلا به اعتیاد دیگران را فریب می دهند، که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد. در ضمن، درک چهار عنصر سازنده این فریب ها مفید است.

این چهار عنصر گناه، امید، ترس و قربانی کردن دیگران هستند که همگی دو هدف را دنبال میکنند:

فرد مبتلا به اعتیاد با اجرای این چهار عنصر سازنده فریب، اغلب به طور همزمان، عازم سفری می شود که در آن وضعیت کنونی اعتیاد خود را حفظ کرده و از عواقب آن، حتی به قیمت نادیده گرفتن دیگران اجتناب میکند.

تحمیل کردن درد عاطفی به افرادی که فرد مبتلا به اعتیاد احساس می کند علت ناراحتی آنهاست. خواه درست باشد خواه غلط، افراد مبتلا به اعتیاد این کار را به این دلیل انجام می دهند که به آن اعتقاد دارند.

زمانی که فرد مبتلا به اعتیاد شما را تحت فشار قرار می دهد اگرچه سعی می کند شما را فریب دهد تا چیزی را که نیاز دارد به او بدهید، از استراتژی قربانی کردن دیگران به عنوان دلیل اینکه آنها به کمک نیاز دارند استفاده می کنند، به عنوان مثال به جملات زیر توجه کنید:

من تلاش کردم تا شغلی پیدا کنم و هیچ کسی من را استخدام نکرد. همسرم که به زودی از او جدا خواهم شد تمام این مشکلات را برای من بوجود آورده است.

اگر آنچه من تجربه می کردم را تجربه می کردی، تو هم مثل من مواد مخدر مصرف خواهی کرد.

افسوس، چون ترفند قربانی کردن دیگران، تقریبا تمام افرادی که عاشق فرد مبتلا به اعتیاد هستند را گرفتار خواهد کرد.

اگرچه نقش یک فرد قربانی را بازی می کنند، به احتمال زیاد از ترفند احساس گناه نیز استفاده می کنند، به این صورت که اگر آنچه را می خواهند انجام ندهید، می گویند این مشکل شماست:

پس نمی‌خواهی به من کمک کنی؟ اگر بمیرم یا به زندان بیفتم، تقصیر تو است. تو دیگر من را دوست نداری.

القا کردن احساس گناه، بسیار تاثیرگذار است و فردی که احساس گناه میکند مجبور است که تسلیم شود.

با گذشت زمان، اعضای خانواده که احساس گناه می کنند مجبورند به سرعت تسلیم شوند تا از عصبانیت فرد مبتلا به اعتیاد جلوگیری کنند، فرد مبتلا به اعتیاد هم تنها هدفش این است که شما احساس کنید نسبت به او دچار اشتباه شده اید و به نوعی شما مسئول حل مشکلات او هستید. افراد مبتلا به اعتیاد امید واهی به اطرافیان می دهند و اغلب بیان می کنند که این دفعه آخری است که از شما چیزی تقاضا می کنند، و یا اگر کمکشان کنید از فردا خود را تغییر خواهند داد:

قول می‌ دهم اگر این دفعه به من پول بدهید، دیگر از شما چیزی نخواهم، یا فردا به کمپ ترک اعتیاد بروم.

کمپ ترک اعتیاد

روش هایی که افراد مبتلا به اعتیاد برای فریب دادن دیگران استفاده میکنند

مشاهده یک تغییر موقتی در رفتار فرد مبتلا به اعتیاد، در دل اطرافیان نور امید ایجاد می کند. القا کردن امید در دیگران، حتی ممکن است به صورت غیر کلامی باشد. افراد مبتلا به اعتیاد از حس ششم فوق العاده قوی برخوردار هستند. این حس به آنها کمک خواهد کرد تا به موقع، به گونه ای رفتار کنند که دیگران به آنها شک نکنند و به اصطلاح به آنها گیر ندهند. به طور ناگهانی رفتار آنها تغییر کرده و خودشان را خوب نشان داده و رفتارشان بهتر می شود. ناگهان خانواده ها، فرد مبتلا به اعتیاد را مثل یک فرد عادی می بینند که به دنبال کار می‌گردد، به باشگاه بدنسازی میرود، در مسجد نماز می خواند، دروغ نمیگوید، زود از خواب بیدار میشود، در مراسم های خانوادگی شرکت می کند و به همین دلیل معتقدند که گذشته را به دست فراموشی سپرده است.

روش هایی که افراد مبتلا به اعتیاد برای فریب دادن دیگران استفاده میکنند

اگر افراد مبتلا به اعتیاد می‌ توانستند با ایجاد یک تغییر در ظاهرشان که منجر به تغییر دائمی آنها می شود به حالت عادی بازگردند، ما دیگر مشکلات اعتیادی که امروزه با آنها دست و پنجه نرم می‌کنیم را نداشتیم.

آنها با این ترفند که اگر به آنها کمک نکنید آسیب می بینند یا می میرند، شما را آزار می دهند. “پس میخواهی مرا به حال خودم رها کنی تا بمیرم یا به زندان بیفتم؟ دیگر هیچ وقت من را نخواهی دید.” ترس معمولا در زمان احساس گناه یا احساس شرمساری به وجود می آید. خانواده ها به این فکر می کنند که اگر عشق و حمایت از عزیزشان نبود وضعیت بسیار وخیم تر می شد و این فکر باعث ترس آنها و در نتیجه کمک به آنها خواهد شد. احساس ترس انسان را از پا در می آورد.

خانواده از ترس اینکه اگر به فرد مبتلا به اعتیاد کمک نکنند در معرض آسیب قرار بگیرند، ترفند فریب کاری آنها را نادیده می گیرند و کوتاه می آیند. فرد مبتلا به اعتیاد چنان ترسی به جان خانواده انداخته است که اکثر اعضای خانواده، مخصوصاً پدر و مادر، از اشتباهات او چشم پوشی می کنند.یکی از بزرگترین ترس های زندگی ترسی با علت های نامشخص است. از نظر بسیاری از افراد یکنواخت بودن، حتی زمانی که باعث ناراحتی آنها می‌شود، کمتر آنها را می ترساند تا دلیل ناشناخته ای که بعضی اوقات علت ترس آنهاست. فراهم کردن زمینه اعتیاد برای فرد مبتلا به اعتیاد توسط خانواده‌ ها، ناشی از ترس آنهاست. اما ترس از اینکه اگر کمک به آنها را متوقف کنند چه پیامدی در پی خواهد داشت، آنها را به ادامه وضع موجود وادار میکند.

ناهنجار بودن به یک امر بدیهی تبدیل می شود و تنها کسی که  هر کاری برای خود درمانی به قیمت نابودی دیگران انجام میدهد، فرد مبتلا به اعتیاد است. افراد مبتلا به اعتیاد با استفاده از این چهار عنصر سازنده و با یک منطق دایره وار طوری شما را فریب می دهند که مغزتان به اصطلاح هنگ می کند.

خانواده‌ افراد مبتلا به اعتیاد که به ستوه آمده اند، تسلیم می‌شوند، و تسلیم شدن خانواده باعث می شود که فرد مبتلا به اعتیاد به خودش اجازه دهد که باز هم به جمع خانواده برگردد.

چرا افراد مبتلا به اعتیاد دیگران را فریب می دهند؟

افراد مبتلا به اعتیاد دیگران را فریب می دهند تا به خواسته خود برسند، با آزار دیگران احساس رضایت می کنند و با این کار وضعیت کنونی خود را حفظ می کنند. طبیعی است که خانواده ها درباره رفتارهای فریبکارانه و اختلالات روانی شخص مبتلا به اعتیاد احساس نگرانی می کنند، قبل از اینکه حتی از مصرف مواد توسط فرزندشان باخبر باشند. بسیاری از بیماران مبتلا به سوء مصرف مواد، دارای علائم مشابهی مانند اختلال شخصیت ضد اجتماعی و اختلال وابستگی انفعالی هستند. همه بیماران این علائم را ندارند، اما اکثر اختلالات همان هایی هستند که در بالا به آنها اشاره کردیم.

افراد مبتلا به سوء مصرف مواد هم ممکن است دیگران را فریب دهند چون آنها احساس خوشایندی نسبت به خودشان ندارند. گاهی اوقات، آنها از دیگران فاصله می‌گیرند چون از اینکه از طرف دیگران طرد شوند، واهمه دارند. اینکه از ترس طرد شدن، از دیگران فاصله بگیرید، عجیب به نظر می رسد. اگر از همان ابتدا آنها را از خود برانید، باعث می شوید که دیگر هیچ کس نتواند به آنها نزدیک شود.

نکته ای که در اینجا باید به آن اشاره کنیم این است که بسیاری از افرادی که مواد مصرف می کنند، دیگران را فریب می دهند تا درد های خود را تسکین دهند. فریب دادن دیگران لزوماً به دلیل دروغگو بودن یا بد بودن فرد مبتلا به اعتیاد نیست. بلکه یک رفتار غریزی است که فرد برای دور شدن از افکار منفی و غم به مواد مخدر و الکل روی می آورد. اما فریبکاری و مصرف مواد هیچکدام راه حل مناسبی برای این مشکلات نیستند چون هیچ یک از حالت هوشیاری را ایجاد نمی کنند.

حتما مطالعه کنید: ترک الکل

برای افراد مبتلا به اعتیاد، مصرف مواد تنها راه حل است و وقتی خانواده آنها را آزاد می‌گذارند، احساس می‌کنند که حق با اوست و زمانی که از طرف خانواده بازخواست می‌شوند عصبانی شده و از کوره در میروند. این عصبانیت هم ریشه در ترس او دارد. این حالت تهاجمی که علتش مصرف مواد است، کم کم به بخشی از شخصیت آنها تبدیل می شود. این نکته قابل ذکر است که در فریبکاری و دروغگویی، پای دو نفر در میان است، یکی شخصی که فریب می دهد و دروغ می گوید. دومین نفر کسی است که تحت تاثیر حرف های او قرار می گیرد.

کمپ ترک اعتیاد

کمپ ترک اعتیاد

خودخواهی

افراد مبتلا به اعتیاد از نظر خودخواهی شباهت زیادی به یکدیگر دارند. هر کسی که خودخواه است لزوما مبتلا به اعتیاد نیست، اما تقریبا تمام افراد مبتلا به اعتیاد خودخواه هستند. بعضی از افراد خودخواه حتی خودشان هم نمی‌دانند که خودخواه هستند در حالی که برخی افراد در حق دیگران خوبی می‌کنند، آنها همان افرادی هستند که از جانشان برای دیگران مایه می‌گذارند.

اشخاص متواضع بدون داشتن توقع از دیگران کار خیر انجام می‌ دهند و این کار حالشان را خوب می کند. اما اشخاص خودخواه از دیگران انتظار تقدیر و تشکر دارند و اگر این اتفاق روی ندهد عصبانی می شوند. کمک کردن به صورت ناشناس با کمک کردن به گونه ای که همه بفهمند شخصی کمک کننده کیست، بسیار متفاوت است. افراد خودخواه فقط خودشان را قبول دارند. هر کاری که خودشان دوست دارند انجام می دهند و فقط به فکر تایید شدن و خودنمایی هستند. فردی که مواد مصرف میکند با خود خواهی باعث رنجش دیگران میشود. افراد مبتلا به اعتیاد در فریب دادن دیگران فقط به فکر منافع خودشان هستند و اگر کارها طبق خواسته ی آنها پیش نرود، تلافی می کنند. فرد مبتلا به اعتیاد یا بطور مستقیم از شما انتقام میگیرد یا پشت سر شما اراجیف می گوید.

نکته ای که وجود دارد این است که افراد خودخواه فقط به فکر خودشان هستند و بجای اینکه به دیگران کمک کنند تا جایی که می توانند از آنها سوء استفاده می کنند.

عذاب وجدان

عذاب وجدان زمانی به سراغتان می آید که می فهمید کاری که انجام داده اید اشتباه بوده است. هنگامی که مصرف کنندگان مواد از عذاب وجدان به عنوان روشی برای فریب دادن دیگران استفاده می کنند، خود را بی گناه نشان داده و به طور خودخواهانه ای دیگران را مقصر می دانند. آیا تا بحال این سوال برایتان پیش آمده است که چرا شرمنده بودن در دادگاه به عنوان یک گزینه شناخته نمی شود؟ تنها گزینه ها در دادگاه گناهکار بودن یا بی گناه بودن است. چرا گزینه سومی به نام شرم وجود ندارد؟ وقتی کار اشتباهی انجام می دهیم، احساس شرم می کنیم و این یعنی انسان بدی هستیم. افرادی که مواد مصرف می کنند، از روی خودخواهی از شما چیزی طلب می کنند و زمانی که شما در مقابلشان تسلیم نمی شوید، کاری می کنند که عذاب وجدان بگیرید و فکر کنید که کار اشتباهی انجام داده اید.

شرمساری

اعضای خانواده فرد مبتلا به اعتیاد از اینکه نتوانستند به او کمک کنند احساس شرمندگی می کنند. افراد مبتلا به اعتیاد به دیگران آسیب می رسانند و این باعث میشود که کل جامعه آسیب ببینند. وقتی که فرد مبتلا به اعتیاد دیگران را شرمنده می کند، مسئولیت احساسات خود را گردن آن شخص می اندازد. اینکه برادرش را به خاطر اینکه به او پول نمی دهد سرزنش کند بهتر از این است که باعث شرمساری مادرش شود. شرمساری معمولاً ناشی از خشم است و جنگی است که درون فرد مصرف کننده مواد به خاطر شرمنده کردن خانواده اش شکل می گیرد.

کمپ ترک اعتیاد

روش هایی که افراد مبتلا به اعتیاد برای فریب دادن دیگران استفاده میکنند

نظارت کردن

بسیاری از افراد مبتلا به اعتیاد سعی می کنند که همه چیز تحت کنترل آنها باشد. آنها معمولاً در توهمات خود این کار را می کنند. در ابتدا در مورد چهار عنصر سازنده فریب یعنی عذاب وجدان، امید، ترس و قربانی کردم صحبت کردیم. فرد مبتلا به اعتیاد فکر می کند که با کنترل کردن افراد، مکان ها و اشیا، می تواند سرنوشت را نیز تحت کنترل خود درآورد. با فریب دادن دیگران با این روش ها، برای خودشان مواد مخدر و مشروبات الکلی تهیه می کنند. سوال این نیست که چرا آنها از کنترل برای رسیدن به آنچه می خواهند استفاده می کنند. سوال باید این باشد که چرا دیگران اجازه می دهند افراد مبتلا به اعتیاد این کار را با آنها انجام دهند؟

خانواده فرد مبتلا به اعتیاد بر این باورند که اگر در مقابل او تسلیم شوند باعث آسودگی خاطر او می شوند و به او کمک می کنند. تجربه ثابت کرده است که فرد مبتلا به اعتیاد تا جایی به کار خود ادامه می دهد که دیگر از کنترل خانواده خارج می شود. خانواده ها باید از تسلیم شدن در برابر فرد مبتلا به اعتیاد و تحت کنترل بودن او دست بردارند. وقتی که خانواده چارچوب و حد و مرز تعیین می کند و فرد مبتلا مجبور می شود برای هر کاری جواب پس بدهد، متوجه می شود که فریب دادن دیگر اثری ندارد. این موضوع باعث می شود که  فرد مبتلا به اعتیاد دیدگاهش را به مسائل تغییر دهد. در نتیجه، فرد مبتلا وارد مراحل 3، 4 و 5 تغییر رویه دهد که آمادگی پیدا کردن، اقدام کردن و در نهایت پاک شدن از اعتیاد است که میتواند این مراحل را در کمپ ترک اعتیاد شبانه روزی و خصوصی مانند کمپ ترک اعتیاد جمشیدیه پشت سر  بگذارند. تا زمانی که فرد مبتلا و خانواده اش نپذیرند که باید در این راه به هم کمک کنند، هیچ تغییری رخ نخواهد داد و اوضاع نیز وخیم تر خواهد شد.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی روش هایی که افراد مبتلا به اعتیاد برای فریب دادن دیگران استفاده میکنند پرداختیم و گفتیم چرا افراد مبتلا به اعتیاد دیگران را فریب می دهند؟ اما نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که ترک اعتیاد، امری بسیار تخصصی است و انجام آن نیازمند ترک بستری در کمپ ترک اعتیاد خصوصی جمشیدیه به عنوان بهترین کمپ ترک اعتیاد تهران می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *