شیشه ماده محرک و دیوانه کننده (قسمت اول)

اجبار چیست؟
24 مرداد 1400
مفدرون یک ماده محرک و روانگردان جدید
24 مرداد 1400
نمایش همه

شیشه ماده محرک و دیوانه کننده (قسمت اول)

شیشه ماده محرک و دیوانه کننده

طی چند سال گذشته کشور ما به طور جدی درگیر مشکل مصرف مواد محرکی به نام شیشه شده است که علاوعه برمردان در میان دختران و زنان نیز شایع گردیده است. قاچاق چیان با این شعار که شیشه مورفین ندارد پس اعتیادآور نیست مصرف آن را تبلیغ می‌نمایند. اما واقعیت این است که شیشه یک ماده محرک بسیار اعتیادآور است که در حال حاضر درمان آن از مشکل‌ترین درمان‌های سوء مصرف مواد است.

در این‌جا لازم است که تفاوت مواد محرک و مواد مخدر را به صورت خیلی ساده و کوتاه بیان نماییم.

مواد محرک: به موادی گفته می‌شود که مصرف آن سیستم اعصاب را تحریک می‌نماید مثل کوکایین- شیشه- قرص اکستاسی.

مواد مخدر: به موادی گفته می‌شود که مصرف آن سیستم اعصاب را تضعیف می‌نماید مثل تریاک- هرویین- کراک.

بنابراین مشاهده می‌شود که با دو پدیده کاملاً متفاوت روبه‌رو هستیم.

چرا جوانان از مصرف مواد مخدر به مصرف مواد محرک تمایل پیدا کرده‌اند:

1. روحیات و امکانات مصرف جوانان با (شیشه‌) سازگارتر است تا مواد سنتی مانند تریاک.

2. جوانان اعتیاد به تریاک یا هرویین و بدبختی‌های ناشی از آن را دیده‌اند ولی شیشه را نمی‌شناسند.

3. در مقایسه با دو دهه گذشته سطح تحصیلات جوانان بسیار بالاتر است و مصرف تریاک نوعی بی‌کلاسی محسوب می‌شود.

4. تریاک موجب انزوای فرد می‌شود در حالی که شیشه فرد را به درون جمع می‌برد مصرف کننده تریاک مایل است در گوشه‌ای چرت بزند و سیگار بکشد ولی شیشه فرد را پرحرف، خوشحال و پر انرژی می‌کند.

5. تریاک فرد را خمود و خواب‌ آلود می‌کند ولی شیشه دشمن خواب است و این مطابق با نیاز جمعیت چند میلیونی دانشجویی و جوان ما هم هست (برای بیدار ماندن و درس خواندن)

6. مدت زمانی که مصرف کننده تریاک در طی روز صرف می‌کند در مقایسه با شیشه بسیار زیاد است.

7. مصرف تریاک مقدمات خاص و امکانات و مکان خاصی را می‌طلبد مصرف شیشه حتی در صورت دود کردن بسیار آسان است.

8. هرویین نامی است مشهور همراه با هراس و وحشت برای مردم ایران ولی مردم ما شیشه را نمی‌شناسند.

9. افت شدید قیمت شیشه از گرمی 120 هزار توامان به گرمی 4 هزار تومان به دلیل ورود نوعی شیشه به نام شیشه ایرانی که در ساخت آن از عناصری مثل وایتکس- آستون 98% – اسید لوله بازکنی- آب باطری- سودسوزآور استفاده می‌شود.

شیشه با مغز چه می‌کند؟

برای این که با نحوه‌ تاثیر شیشه بر سیستم اعصاب مرکزی و مغز آشنا شویم ابتدا به صورت خیلی ساده نحوه کار کرد مغز را شرح می‌دهیم. 1در سیستم اعصاب مرکزی سلول‌ها یا رشته‌های عصبی به صورت مستقیم به هم وصل نیستند بلکه بین آن‌ها فضای بسیار کوچکی وجود دارد که در اصطلاح پزشکی به آن سیناپس می‌گویند.

برای این که یک سلول عصبی بتواند پیامی را به سلول دیگر انتقال دهد باید از انتهای خود ماده‌ای را داخل این فضای کوچک‌ ترشح کند.

این ماده برروی گیرنده‌هایی که درابتدای سلول بعدی قرار دارند می‌نشیند و بعد از انتهای آن سلول به حفره بعدی ریخته می‌شود و به همین طریق ادامه می‌یابند تا پیام منتقل شود.

دوپامین و سروتونین دو ماده‌ای هستند که مصرف شیشه باعث افزایش ترشح بیش از حد آن‌ها در مغز می‌شود یعنی به طور مثال میزانی که باید در طول یک هفته‌ ترشح شود.

به یک باره تخلیه می‌شود و این اندازه ترشح باعث می‌شود که شخص در ابتدا علائم بسیار خوبی را تجربه نماید و احساس سرخوشی زیادی را داشته باشد مثلاً اگر شما از شنیدن یک موسیقی لذت می‌برید و محو آن می‌شوید شخصی که شیشه مصرف کرده است بر روی نت‌های آن موسیقی پا می‌گذارد و همراه آن به پرواز در می‌آید.

برخی از اثرات شیشه در اوائل مصرف

قدرت تمرکز و اعتماد به نفس به شدت بالا می‌رود.

خطر را از خود دور می‌داند.

بیش از حد پرحرف می‌شوند.

جسور و بی‌پروا می‌شوند و جنب و جوش بیش ‌از حد.

افزایش فعالیت جنسی.

بسیار مهربان و صمیمی.

خلاقیتش زیاد می‌شود مثلاً شخصی که تا دیروز یک خط شعر را نمی‌توانست حفظ کند شاعر می‌شود و شعر می‌گوید.
مصرف کنندگان این ماده در دفعات اولیه مصرف گاه تا 72 ساعت نمی‌خوابند در این مدت سطح انرژی بسیار بالا توهم شدید و خیره شدن به یک نقطه خاص برای چندین ساعت و همین طور رفتارهای بی‌پروا از حالات نئشگی این ماده است.

به علت ترشح زیاد بعد از مدتی انتهای اعصاب مغز تحلیل رفته مغز نمی‌تواند کارکرد طبیعی خود را داشته باشد و احساس خوشی معمولاًٌ با افت سریع روبه‌رو می‌شود و فرد نه تنها علائم خوبی را تجربه نمی‌کند بلکه فقط به خاطر ترس از عوارض ترک اقدام به مصرف مجدد می‌نماید.

این عوارض سر دردهای شدید بی‌قراری لرزش و حرکات غیر عادی اعضاء بدن و … می‌باشد.

فرد در حال خماری دست به حرکات جنون آمیزی می‌زند که شاید از دیوانگان زنجیری هم سر نزند از مهم‌ترین عوارض طولانی مدت مصرف شیشه که معمولاً پس از 6 ماه خود را نشان می‌دهد.

اختلال شدید در عملکرد دریچه پروستات است که معمولاً ادرار و اسپرم با هم دفع می‌شود آسیب‌های شدید کبدی و جوش‌های صورت ایجاد عفونت در دستگاه گوارش خصوصاً روده‌ها کوچک شدن بیضه‌ها به همراه درد شدید و تضعیف قوای جنسی از دیگر عوارض آن است.

مصرف شیشه اگر همراه با مصرف مشروبات الکلی باشد سبب می‌شود که فرد دست به کارهایی بزند که در شرایط عادی هیچ گاه آن را انجام نمی‌دهد (شرم و حیا را از بین می‌برد.)

عوارض کوتاه مدت مصرف شیشه

خون‌ریزی

اضطراب

توهم

گرفتگی فک

پارگی زبان

کابوس شبانه

افزایش دمای بدن در حد مرگ

تهوع

افزایش ضربان قلب

گشاد شدن مردمک‌ها

اختلالات جنسی

ساییدن دندان‌ها

از بین رفتن حافظه کوتاه مدت

کاهش شدید اشتها

کاهش وزن شدید

عوارض دراز مدت مصرف شیشه

افکار خودکشی

رها کردن دوستان پیشین به دلیل سوء ظن

آسیب مغزی

آسیب به کلیه

آسیب به کبد

پرخاش‌گری

وسوسه شدید

احساس خستگی

کم‌خونی

بزرگ شدن پستان‌ها

سقط جنین

روان پریشی (جنون شیشه‌) که بزرگ‌ترین و مهم‌ترین عارضه مصرف شیشه است که کمی راجع به آن توضیح خواهیم داد.

جنون شیشه

مصرف طولانی مدت شیشه فرد را در وضعیتی قرار می‌دهد که به آن سایکوز ناشی از آمفتامین یا به عبارت دیگر جنون شیشه می‌گویند. جنون شیشه سیر خاصی دارد ابتدا بیمار به دقت همه اطراف خود را زیر نظر می‌گیرد و در بسیاری موارد از پنجره همه جا را می‌بیند. حتی ممکن است برای انی کار از یک یا چند دوربین قوی هم استفاده کند. بسیار تمایل دارد کد ما و رای هر چیز را ببیند و از آن آگاه شود.

بعد از مدتی این وضعیت کاملاً برعکس می‌شود و این با بیمار تصور می‌کند که همه او را زیر نظر دارند و این درست زمانی است که بدبینی به سراغش می‌آید فکر این که دیگران از پنجره یا هر جای دیگر در حال جاسوسی هستند باعث می‌شود پنجره‌ها را با پارچه‌های ضخیم حتی پتو بپوشاند.

باز کردن پریز برق و بستن هرگونه روزنه‌ای که احتمال جاسوسی طریق آن وجود داشته باشد نیز از دیگر کارهایی است که بیمار آن را انجام می‌دهد.

بدبینی بیمار شدت پیدا کرده به طوری که تصور می‌کند دیگران برای شکست دادن یا از بین بردن او نقشه کشیده‌اند و برای اثبات این قضیه هزار و یک دلیل می‌آورد.

شک و تهمت زدن و نسبت دادن کارهای خلاف اخلاق به خانواده و نزدیکان خود باعث بسیاری مشکلات از جمله از هم پاشیده شدن کانون خانواده و تنهایی بیمار و ورشکستگی کامل او می‌گردد بیماری را مجسم کنید که تصور می‌کند همسرش با شخص خیالی در ارتباط است در این حالت ممکن است قصد جانش را بکند.

شیوه مصرف

1. روش تزریقی که خطرناک‌ترین شیوه مصرف می‌باشد.

2. روش خوراکی که همراه با مشروبات الکلی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

3. روش دماغی که به مخاط بینی آسیب می‌رساند.

4. روش دودی یک روش فوری و آنی که می‌تواند روند اعتیاد را تسریع کند.

برای دود کردن شیشه از وسیله‌ای به نام پایپ «پیپ شیشه‌ای » یا حباب لامپ اتومبیل استفاده می‌کنند. با حرارت دادن با پایپ دود ناشی از گرم شدن شیشه استعمال می‌شود.

16 Comments

  1. بنده خدا گفت:

    بسیار موضوعات کاملی بود ممنونم
    خداوند هیچ انسانی را به این بیماری گرفتار نکند شوهرم به تشویق دوست دخترش معتاد به شیشه شد اکثر علائم گفته شده را داشت روزگار بسیار سختی را با او گذراندم بی حیا شده بود توهین می‌نمود کتک میزد حتی به بچه هایش رحم نداشت میگفت هرشب میام میبینم تو و بچه ها خواب هستید یکی میگه بکشمتان جایی برای رفتن نداشتم سالها گذشت تا اینکه روزی دوستش زنگ زد گفت شوهرت این شما را داده فعلا در زندان است خیلی خوشحال بودم بعد از شش ماه بیرون شد از زندان در همانجا به دلیل نداشتن پول خرید مواد ترک کرد میگفت در زندان توبه کرده و از من حلالیت خواست ولی بیمار روانی است من و فرزندانم آرامش نداریم هنوزم همش با خودش حرف می‌زند نمی‌تواند رفتارش را کنترول کند بعضی وقت بی دلیل سروصدا می‌کند هنوز هم فکر می‌کند بسیار آگاه و عاقل است فقط زور گویی میکند

    • فرشاد گفت:

      شاید شما باعث اعتیاد آن شدید و اصلا این را قبول نداشته باشید اما خداوند بزرگ هر کس راه بخواهد مورد رحمت قرار دهد از همین اعتیاد به عنوان یک درب برای دنیای رحمت خودش استفاده می کند به بی نهایت راه های مختلف هیچ انسانی روی زمین احساس امنیت مطلق ندارد و هیچ انسانی نباید به قدرت خداوند که انسان را افریده موجودی که هر کاری از او بر خواهد آمد نامید باشد
      زندگی آدم ها تفکر یک فرد یا چند نفر نیست و غیر قابل پیش بینی که زیباست و خداوند آن کسانی که افرادی را به این مسیر سوق دادند کیفر ی می‌دهد که اعتیاد آرزوی آنها خواهد بود .

      • نادر گفت:

        خداوند به همه ما کمک کنه. این درد عمومی شده و هیچ کس به فکر خانواده های درگیر نیست

        • بهار گفت:

          این چه حرفیه، هر کسی مسئول رفتار خودشه و اینکه شما بدون دلیل همچین اظهار نظری میکنید نشون میده که خودتون هیچ مسئولیتی در قبال کارهای خود ندارید و اشتباهات خود رو روی دیگران فرافکنی میکنید، این خانم هیچ مسئولیتی در قبال ان ادم معتاد نداره و باید خیلی احتیاط کنه که زندگی خودش و بچه هاش به فنا نره

  2. مجید گفت:

    برای عفونت ناشی از شیشه باید چه کاری کرد،
    الان یک هفته است که گذاشتم کنار

  3. زهرا گفت:

    دارو های لاغری که داخلشون شیشه داره(ولی اکثر فروشنده ها زیر بار وجود شیشه نمیرن). مصرف اون ها خیلی باعث اسیب میشه؟ حتی در مدت یک الی دو ماه؟

  4. امیر گفت:

    حتی یک بار هم تجربه کردن خطاست خودتون گول نزنین برید از اونا که کشیدن بپرسین

  5. امیر گفت:

    حتی یک بار هم تجربه کردن خطاست خودتون گول نزنین برید از اونا که کشیدن بپرسین اگر هم گرفتار شدین اگر مرد هستین ومتاهل بهترین دکتر وهمراه شما خانمتون هست

  6. وحید گفت:

    سلام هم درد های عزیز این شیطان لعنتی فقط ترک روانیش سخته برای اونایی که هروز روزی دوبار میزنن برای مصرف دراز مدت راهکار من برای ترکش استفاده از دوقرص ولبان ۷۵ و آلپرازولام ۱ روزی یک عدد که باعث میشه مغز ریکاوری کنه و دوپامین و سرتونوین و نفراپین ترشح کنه که دیگه وابسته به شیشه نشه اینم برا کسانی که مصرف بلند مدت داشتن جوابگوی صد درصد هست ترک درد بدنی نداره به هیچ عنوان فقط وسوسه میاد که اون بسته به اراده خودته من مصرف کننده بودم اما به صورت تفننی هفته ای یکبار برا ترک هم رفتم دکتر اعصاب و روان و این تحویز رو بهم داد
    عوازض بلند مدت هم هیچ تخریب مغزی نداری فقط مثل یه فرد سیگاری میشی که میخاد سیگار ترک کنه هیچ آسیبی به هیچ جای مغزت نمیزنه چون نه ویروسه نه میکروب نه انگل خماریش هم همش خوابه و یکم بی حال و کسل که با این دوقرص در مدت استفاده یک ماه حل میشه پس الکی گول این کلینک و این کمپ ها رو نخورید اینا فقط برا سرکیسه کردن ما اینطور میگن که بترسید اگر هم کشیدید و میخاستید اثرش زود از بین بره باید اندازه یه عدس شیره تریاک یندازی بالا چون ضدش مورفینه درجا اثراتش رو از بین میبره این لعنتی ۱۲۵۰ برابر یه لذت سکس با مثلا بهترین پورن استار جهان رو تو مغزت تدایی میکنه و بعد از استفاده بلند مدت مداوم هر روز دیگه زندگی بدون این لعنتی براتون هیچ معنی نداره انسالله که موثر واقع بشه این طور ترک کردن که قطعا همین طور هم هست فقط از لحاظ روحی و اراده قوی بشید و وسوسه اومد سراغتون یه قهوه تلخ هم بخورید حموم آب سرد هم فراموش نشه

  7. الحمدلله گفت:

    دوستان عزیز معتاد مجرم نیست بیمار و هر بیماری علاج داره، بنده یه دوره ٣ سال و یه دوره ۴ سال مصرف داشتم متاسفانه همه چیز بهونه میکردم برای مصرف کردن،
    اراده مهمه، یه اتفاق زندگیم تغییر داد و توبه کردم برادر کوچیکتر از خودم فوت کرد، تحت تاثییر قرار گرفتم تک پسرخانواده شدم ، شاید هرکی به جای من بود منزوی تر میشد تو اعتیاد ولی بنده تا چشمم باز کردم دیدم تکیه گاه مادر و خواهرام منم، توبه کردم نماز بهم ارامش میده ورزش میکنم برای مقابله با وسوسه های نکبتی در کنارش خانواده خیلی توقعشون از من بیشتر به عنوان بزرگ خونه و تکیه گاه خانواده ، شرایط هر بیمار متفاوت ، بیمار به حال خودش ول نکنید وگرنه میره تو انزوای فلک
    بنده تاثیرات مواد هنوز دارم تو خودم
    با خودم مودام حرف میزنم مودام کندی درک و گیرایی کند دارم دیر متوجه دور ورم میشم دیر متوجه اطرافم میشم اما خداروشکر میکنم برای یک زندگی پاک
    البته و ١٠٠ البته وسوسه همیشه هست و خواهد ماند همیشه کنار بیمار باشید همیشه نزدیک باشید بیمار بعد ترک اعتیاد نیاز به خانواده داره که کنارش باشند

  8. امیر گفت:

    عزیزان به مفتامین شیشه میگن که ترکش سخته ولی الان تو ایران شیشه ای که مصرف میشه حتی زره ای هم مفتامین نداره و همش وایتکسو از اینجور آت و اشفال برای درست کردنش استفاده میکنن که ترک کردنش مثل آب خوردنه من الان سه ماهه ترک کردم بخدا خودم هم باورم نمیشه که چقدر راحت بود فقط به خودتون تلقین بیخودی نکنید و نترسونید این مخدری که به اسم شیشه میفروشن همش تقلبیه امتحان کنید و چند روز نکشید خودتون به مسئله پی میبرید البته اگه کامنتم و به اشتراک بزارن..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *