کمپ ترک اعتیاد
مراحل مختلف شکل گیری اعتیاد
30 بهمن 1400
کمپ ترک اعتیاد
مشکلات خانواده یک معتاد
14 اسفند 1400

کمپ ترک اعتیاد جمشیدیه، بهترین کمپ ترک اعتیاد تهران: اعتیاد به الکل ممکن است تاثیرات بسیار زیادی بر زندگی فرد داشته باشد. این امر عواملی فراتر از شغل و روابط فرد را در برمی‌گیرد. از نظر علمی، الکل به طور جدی بر سلامت فرد و طول عمر او اثر می‌گذارد. مصرف طولانی مدت الکل باعث ایجاد بیماری های عصبی و مغزی، کمبود ویتامین و موارد دیگر می شود که در این مقاله به بررسی عوارض مصرف الکل خواهیم پرداخت.

حتما مطالعه کنید: ترک الکل

شایع ترین بیماری که در اثر مصرف بی رویه الکل ایجاد می شود، بیماری های مربوط به کبد است. فردی که در حال ترک الکل است، ممکن است با تداخلات دارویی و غذایی مواجه شود که البته یک امر طبیعی است. با این حال، این سوال پیش می آید که آیا آسیب کبدی ناشی از مصرف الکل قابل درمان است؟

عوارض مصرف الکل

زمانی که فردی الکل مصرف می کند، بر سیستم اپیوئید های آندروژن مغز و همچنین گیرنده گابا اِی فرد تأثیر می‌ گذارد. این گیرنده همانی است که با مصرف بنزودیازپین‌ها و باربیتورات‌ ها تحت تأثیر قرار می‌ گیرد اما این تنها بخشی از عوارض مصرف الکل می باشد. مصرف شدید الکل بر دیگر انتقال دهنده های عصبی در مغز شامل گابا، سروتونین، گلوتامات، استیل کولین و دوپامین هم تاثیر می گذارد. به دلیل اثری که الکل بر سیستم اپیوئیدی مغز دارد، برخی از داروها در دوره درمان با مشورت پزشک مصرف می‌ شوند و در کاهش میل به الکل تاثیر گذار هستند.

نالترکسون دارویی است که باعث می شود مواد اعتیاد آور و افیونی اثر معکوس داشته باشند. به دلیل تاثیری که الکل بر گیرنده گابا ای دارد، ترک الکل بسیار شبیه به ترک داروهایی مانند زاناکس یا والیوم است که هر دو از بنزودیازپین ها هستند. ترک این مواد ممکن است باعث افزایش فشار خون، ضربان قلب، تشنج و در برخی موارد منجر به مرگ خواهد شد. مصرف مداوم الکل باعث تولید محرک های خاصی می شود که باعث ترشح دوپامین می شوند و به دنبال آن مغز به بدن فرمان می دهد که الکل بیشتری مصرف کند. نکته مهمی که در اینجا باید به آن اشاره کنیم این است که بسیاری از افراد بر این باورند که مصرف الکل باعث عصبانیت، خوشحالی یا غم نمی شود. با این حال، این الکل است که احساسات واقعی و سرکوب شده فرد را آشکار می کند.

الکل بر بسیاری از اندام های مختلف مانند کبد، لوزالمعده، معده و مری اثر منفی می گذارد. مصرف الکل ممکن است باعث سوء تغذیه و کمبود ویتامین هایی مانند تیامین شود. کمبود تیامین اغلب باعث ایجاد سندرم ورنیکه کورساکوف (بیماری زوال مغزی) می شود که به نام “مغز مرطوب” نیز معروف است. مهم تر از همه، مصرف الکل اثراتی بر روی کبد خواهد گذاشت که زندگی فرد را تهدید می کند. بسیاری از افرادی که الکل مصرف می کنند، بیلی روبین خون بالایی دارند که مسئول تفکیک نرمال گلبول های قرمز خون است. آنها با مشکلات کبدی، تخریب سلول های کبد و سیروز یا همان زخم کبد دست و پنجه نرم می کنند.

مصرف الکل، باعث تضعیف سیستم عصبی مرکزی می شود و تمام قسمت های بدن از کبد گرفته تا قلب را تحت تاثیر قرار می دهد. الکل و بنزودیازپین ها رایج ترین مواد اعتیاد آوری هستند که هم در حین مصرف و هم در حین سم زدایی و ترک ممکن است باعث مرگ فرد شوند.

تحقیقات زیادی در مورد مکانیسم اثر الکل بر بدن انسان انجام شده است. اما اثرات ناقص الخلقه زایی مصرف الکل چطور؟ سندرم جنین الکلی زمانی روی می دهد که جنین در شکم مادری است که الکل مصرف می کند و تحت تاثیر آن قرار می گیرد. برخی از آسیب هایی که ممکن است به جنین وارد شود عبارتند از کند شدن رشد و نمو طبیعی بدن، شکاف پلکی، استخوان های رشد نیافته صورت و لب بالایی بسیار نازک و ظریف است. همچنین باعث ایجاد مشکلات شناختی و ناهنجاری های رفتاری در کودک در مراحل بعدی زندگی می شود.

عوارض مصرف الکل

عوارض مصرف الکل

بیماری های شایع کبدی

از مهمترین عوارض مصرف الکل می توانیم به تاثیرات آن بر کبد اشاره نماییم. بدن، ماشینی خارق العاده است که همیشه در حال تنظیم است. هنگامی که بدن در معرض الکل، که یک سم بسیار خطرناک است قرار می گیرد، کبد وارد عمل شده تا با دفع سموم اضافی، از بدن محافظت کند. با گذشت زمان، کبد آسیب می بیند و این آسیب ممکن است خیلی جدی باشد و باعث ایجاد زخم دائمی در کبد شود. بیماری‌ های کبدی در افرادی که الکل مصرف می کنند بسیار شایع است و این مشکلات ممکن است پس از ترک الکل هم ادامه یابد. در اینجا به تعدادی از بیماریهای مربوط به کبد اشاره خواهیم کرد.

یرقان

بیماری یرقان، یعنی زردی پوست یا چشم ها که به علت وجود بیلی روبین اضافی در بدن ایجاد می شود. در طول فرآیند تولید خون در بدن، بیلی روبین تولید شده توسط کبد دفع می شود. هنگامی که کبد در اثر مصرف الکل آسیب می بیند، دیگر نمی تواند بیلی روبین اضافی را دفع کند و همین موضوع باعث تجمع این ماده رنگدانه دار در بدن می شود.

افرادی که به زردی مبتلا می شوند دارای علائمی مانند درد شکمی، علائم آنفلوانزا و خستگی هستند. بیماری یرقان به تنهایی زندگی را تهدید نمی کند، اما اغلب نشان دهنده وجود یک مشکل اساسی در کبد فرد است.

هپاتیت

مصرف زیاد الکل، باعث بیماری هپاتیت یا التهاب کبد می شود. بیماری هپاتیت که بر اثر مصرف  الکل ایجاد شده ممکن است حالت تهوع، استفراغ و درد شکم را به همراه داشته باشد. اگر این مشکل درمان نشود، به سیروز کبدی تبدیل خواهد شد. استئاتوهپاتیت الکلی نوعی شدید از هپاتیت است که ممکن است تا 20 درصد از مصرف کنندگان الکل به آن مبتلا شوند. این بیماری در نهایت ممکن است منجر به آسیب و زخم دائمی در کبد شود.

کبد چرب الکلی

یکی از شایع ترین بیماری ها در بین افرادی که الکل مصرف می کنند، کبد چرب الکلی است. حدود 20 درصد از افراد به علت مصرف بالای الکل به این بیماری مبتلا می شوند. این بیماری معمولا علائم خاصی ندارد، اما به بافت های کبد آسیب وارد می کند.

سیروز الکلی

خطرناک ترین و جدی ترین بیماری کبدی که در اثر مصرف الکل ایجاد می شود، تشکیل بافت اسکار یا زخم است که به عنوان سیروز نیز شناخته می شود. این بافت اسکار از عملکرد درست کبد جلوگیری می کند. سیروز کبدی، با التهاب کبد همراه است که منجر به درد شکم، تجمع چربی در سلول‌ های کبد، قرمزی کف دست، کوتاه شدن و سفت شدن انگشتان دست و مشکلات دیگر می‌شود.

آیا آسیب کبدی ناشی از مصرف الکل قابل جبران است؟

یکی از اصلی ترین عوارض مصرف الکل در کبد است، بدن انسان توانایی فوق العاده ای برای درمان و ترمیم خود دارد. با این حال، برای کارهایی که می تواند انجام دهد، محدودیت وجود دارد. بدن انسان می تواند چندین نوع آسیب جزئی کبدی را درمان کند. اما در برخی موارد این آسیب ها ممکن است دائمی باشند. آسیب وارد شده به کبد در اثر مصرف الکل، تنها در اوایل وابستگی به مصرف قابل جبران است. به عنوان مثال سیروز کبدی مضمن قابل درمان نیست. جای زخم دائمی است و کبد دیگر عملکرد طبیعی ندارد. با این وجود، یک سبک زندگی سالم می تواند به کاهش خطرات ناشی از این آسیب کمک کند.

بر خلاف سیروز، بیماری کبد چرب قابل درمان است. خاصیت کبد این است که تنها اندام احیا کننده در بدن است. یعنی در صورتی که 75 درصد کبد از بین رفته باشد، قادر به بازسازی خودش است. هنگامی که بیماری کبد الکلی (ALD) در مراحل ابتدایی است، می توان با پیروی از یک سبک زندگی سالم به بهبود بیماری کبد کمک کرد.

عوارض مصرف الکل

عوارض مصرف الکل

مشخصات یک کبد سالم

اگر میخواهید کبدی سالم داشته باشید و هرگونه آسیب ناشی از مصرف بیش از حد مواد مخدر و الکل را جبران کنید، می توانید کارهای زیر را برای نتیجه گیری بهتر انجام دهید:

الکل ننوشید

مهم تر از هر چیزی این است که نوشیدن الکل را متوقف کنید. اگر مصرف نکردن الکل برایتان دشوار است، از دیگران کمک بخواهید. درمان مبتنی بر شواهد می تواند به شما در مسیر ترک اعتیاد کمک کند. با قطع کامل مصرف الکل، حیاتی ترین گام را برای بهبود و بازسازی سلول های کبدی خود برمی‌دارید.

سایر رفتارهای ناسالم خود را پیدا کنید

فقط نوشیدن الکل نیست که باعث آسیب به کبد شما می شود. عوامل دیگری که در بروز بیماری های کبد نقش دارند عبارتند از سیگار کشیدن، مصرف بیش از حد چربی های اشباع شده و چاقی. برای داشتن یک کبد سالم، باید از یک رژیم غذایی درست پیروی کنید. سعی کنید در رژیم غذایی به جای استفاده از چربی ها یا قندهای فرآوری شده، از میوه ها، سبزیجات، منابع کم پروتئین و غلات کامل استفاده کنید.

بیشتر ورزش کنید

ورزش منظم و متوسط برای کبد و سایر اندام‌ های بدن مفید است. افزایش کلسترول یکی از عوامل خطرناک در ابتلا به بیماری های کبدی است. مزیت ورزش، افزایش کلسترول خوب (HDL) و کاهش کلسترول بد (LDL) است که باعث سلامتی کبد شما می شود.

در مورد داروهای خود با پزشک مشورت کنید

بعضی از داروها مانند استامینوفن در صورت مصرف زیاد یا طولانی مدت برای کبد ضرر دارند. در مورد مقدار و نحوه مصرف داروها حتما با یک پزشک مشورت کنید.

از خطرات احتمالی آگاهی پیدا کنید

قرار گرفتن در معرض سموم موجود در اقلام مصرفی خانگی و صنعتی مانند آئروسل ها، حشره کش ها و مواد شیمیایی نیز می تواند باعث آسیب کبدی شود. اگر شغل شما به گونه ای است که بطور منظم با این مواد سروکار دارید، اقدامات مراقبتی مانند استفاده از ماسک و دستکش را انجام دهید. در خانه هم به جای استفاده از مواد شیمیایی، از مواد ارگانیک استفاده کنید.

آب زیاد بنوشید

کسانی که الکل مصرف می کنند، با کم آبی بدن مواجه خواهند شد. بدن برای دفع سموم از بدن به آب بیشتری نیاز دارد. الکل از تولید هورمون ضد ادراری جلوگیری می کند و این موضوع باعث می شود فرد مرتبا آب بدن خود را از دست بدهد. کم آبی بدن باعث غلظت خون نیز می شود که این موضوع عملکرد کبد را تحت تاثیر قرار خواهد داد. نوشیدن حداقل 8 لیوان آب در روز می تواند به بهبود توانایی بدن در دفع سموم و آرامش کمک کند.

یک کبد سالم به ویتامین نیاز دارد

برای جبران آسیب های کبدی ناشی از مصرف الکل، تغییر دادن سبک زندگی می تواند موثر باشد. اما شواهد نشان می دهد که مصرف بعضی ویتامین ها می توانند سلامت کبد شما را تضمین کنند.

ویتامین A و ویتامین ب12

ویتامین A یک آنتی اکسیدان است، اما مکمل آهن نیز هست. زمانی که میزان ویتامین A پایین باشد، می تواند بر میزان آهن بدن تاثیر بگذارد که منجر به کم خونی خواهد شد. فردی که کم خونی دارد، در روند بهبودی با کمبود مواد مغذی مواجه می شود. بنابراین افرادی که سابقه بیماری کبدی دارند باید با تجویز پزشک مکمل  مصرف کنند، زیرا مصرف بیش از حد آن سم تولید می کند که باعث ایجاد اسکار در کبد می شود. برای جلوگیری از کم خونی مصرف ویتامین ب 12 توصیه می شود. این ویتامین معمولا در گوشت، تخم مرغ و سایر منابع پروتئینی مانند آجیل یافت می شود. از آنجایی که ویتامین ب12 یک ویتامین محلول در آب است، مصرف آن به عنوان مکمل خطری ندارد، اما بهتر است با مشورت پزشک مصرف شود. اما نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که موارد گفته شده تنها زمانی باعث بهبود شرایط شما خواهند شد که در کنار یک برنامه درمانی صحیح ترک الکل در کمپ ترک اعتیاد انجام بگیرد. یکی از خدمات ارائه شده در کمپ ترک اعتیاد شبانه روزی جمشیدیه، به عنوان بهترین کمپ ترک اعتیاد خصوصی کشور، ترک الکل تحت نظر مجرب ترین متخصصین می باشد.

عوارض مصرف الکل

عوارض مصرف الکل

چقدر طول می کشد تا کبد بازسازی شود؟

کبد عضوی حیاتی در بدن است که حتی پس از سال ها مصرف الکل، می تواند خودش را بازسازی کند. در صورتی که کبد 50 تا 60 درصد از سلول های خود را از دست بدهد، باید بتواند ظرف مدت 30 روز آنها را بازسازی کند. در برخی موارد، کبد نمی تواند خودش را ترمیم کند. هنگامی که بیماری کبد الکلی به سیروز تبدیل می شود، زخم هایی به وجود می آیند که دائمی هستند و بازسازی نمی شوند. تنها کاری که می توانید برای کبد خود انجام دهید این است که مصرف هر نوع الکل را به طور کامل قطع کنید.

تاثیر الکل بر روی مغز

یکی از مهمترین عوارض مصرف الکل تاثیر آن بر مغز است. در کنار تاثیر مستقیمی که الکل بر مغز دارد، یکی از مضرترین آنها سوء تغذیه است که توانایی تغذیه را کاهش داده و در نهایت باعث کاهش خون رسانی به مغز خواهد شد. دو بیماری شایع مغزی که در اثر مصرف الکل ایجاد می شوند، سندرم ورنیکه کورساکوف و پلاگر الکلی هستند. در مورد بیماری سندرم ورنیکه کورساکوف در ابتدای مقاله توضیحاتی را اراٸه دادیم.

اما بیماری پلاگرا الکلی به دلیل کمبود نیکوتینامید ایجاد می شود. کمبود این ویتامین بر غده تیروئید تاثیر می گذارد. عدم عملکرد صحیح غده تیروئید باعث اختلالات روانی مانند افسردگی، اضطراب و تغییرات خلق و خوی می شود.

کوچک شدن مغز

مصرف الکل به سلول های مغز آسیب خواهد رساند و باعث کم شدن ماده تشکیل دهنده مغز یا حجم آن می شود. الکل، در جذب ویتامین ها اختلال ایجاد می کند. در نتیجه، مغز آسیب می بیند و عملکرد آن دچار مشکل می شود. مصرف الکل، سیستم قلبی عروقی را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد و به دنبال آن خون رسانی به مغز نیز کاهش خواهد یافت. مطالعات نشان داده اند که مصرف بیش از حد الکل یکی از دلایل کوچک شدن مغز است.

ایجاد تغییر در خلق و خو

مصرف الکل بسیاری از بخش های مغز و بدن مانند سروتونین و تیروئید را تحت تاثیر قرار می دهد. تغییر در عملکرد هر یک از این دو، بر رفتار فرد تاثیر می گذارد. برای تشخیص درست بیماری، باید میزان مصرف الکل خود را به پزشک اطلاع دهید. مصرف بیش از حد الکل باعث پرخاشگری، وسواس فکری و در برخی مواقع نیز منجر به خودکشی میشود.

توهم

توهم ناشی از مصرف الکل به ندرت اتفاق می افتد. اکثر این توهمات شنوایی هستند و معمولا با هذیان خمری که در حین ترک مصرف الکل روی می دهد، اشتباه گرفته می شوند. تاثیرات مصرف الکل بر روی بدن بسیار زیاد است، به همین دلیل علت توهمات مشخص نیست. بدن فردی که الکل مصرف می‌کند، دچار کم آبی شده و مواد مغذی خود را از دست می دهد. این اتفاقات بی خوابی را به دنبال خواهند داشت. همچنین مصرف الکل باعث التهاب در مغز می شود که یکی از عواقب آن سردرد است. همه این مشکلات در کنار هم باعث توهم می شوند.

وابستگی

تاثیر مصرف الکل بر مغز، مشابه مواد مخدر و بنزودیازپین ها است. مصرف الکل بر میزان دوپامین نیز تأثیر می گذارد. با مصرف مداوم الکل، مغز به آن عادت کرده و نیاز بیشتری به آن پیدا می کند. در این شرایط، وابستگی به الکل در اولویت قرار می گیرد و سلامت جسمی، روانی، مالی، معنوی و همچنین عاطفی در جایگاه دوم قرار می گیرد.

سم زدایی و ترک الکل

اعتیاد و وابستگی به الکل عوارض بی شماری برای مصرف کننده به همراه دارد که در این مقاله برخی از عوارض مصرف الکل را بررسی کردیم اما باید بدانید که ترک الکل و سم زدایی الکل از بدن پروسه ای بسیار خطرناک است که باید تحت نظر پزشک و در مراکز درمانی و یا کمپ ترک اعتیاد انجام شود. الکل بر انتقال  دهنده های عصبی مغز تاثیر می گذارد و تأثیری مشابه بنزودیازپین ها و مواد مخدر روی مغز دارد.

بنزودیازپین‌ها معمولا برای کاهش علائم ناشی از ترک الکل توسط افراد مصرف می‌ شوند. ترک الکل علائمی از قبیل افزایش فشار خون، افزایش ضربان قلب، توهم، هذیان خماری، اضطراب، و تشنج دارد و گاهی منجر به مرگ فرد می شود. سم زدایی و ترک الکل چیزی نیست که بشود در خانه انجام داد. پیشنهاد می کنیم برای انجام این کار به مراکز درمانی و کمپ ترک اعتیاد لاکچری جمشیدیه مراجعه کنید.

ترک الکل

ترک الکل

درمان های مبتنی بر شواهد مصرف الکل

رفتار درمانی شناختی

رفتار درمانی شناختی، یک درمان با استفاده از شواهد است که در درمان اختلال سوء مصرف الکل بسیار موثر واقع خواهد شد. مصرف الکل باعث تحریف های شناختی می شود. رفتار درمانی شناختی، دلایل مصرف الکل را شناسایی و به اصلاح آنها می پردازد.

 درمان به کمک دارو

داروهایی وجود دارند که تمایل به مصرف را در افراد مبتلا به اختلال سوء مصرف الکل کاهش می دهد. الکل اثراتی مشابه مواد مخدر بر روی مغز دارد. درمان دارویی در کمپ ترک اعتیاد همزمان با سایر درمان‌ ها مانند رفتار درمانی شناختی مرحله ای موثر واقع خواهد شد.

مصاحبه انگیزشی

مصاحبه انگیزشی یا MI، استراتژی است که پزشکان از آن برای کمک به بیماران مبتلا به اختلال سوء مصرف الکل استفاده می کنند تا نیاز به تغییر را در آنها ببیند. مصاحبه انگیزشی باعث می شود تا فرد از مرحله تصمیم گیری به سمت سایر مراحل از قبیل آماده‌ سازی، اقدام برای ترک و پاک شدن برود.

پیشگیری از عود

در این مقاله به بررسی عوارض مصرف الکل پرداختیم اما نکته ای که باید نسبت به آن اطلاع داشته باشید این است که پیشگیری از عود، مرحله ای است که برای شناخت رفتارها و موقعیت های پرخطری که منجر به عود مجدد مصرف می شود، طراحی شده است. تکنیک‌های پیشگیری از عود شامل کسب مهارت‌ های مقابله‌ ای برای غلبه بر وسوسه شدن برای مصرف دوباره است. در صورتی که شما و یا یکی از عزیزانتان با اعتیاد به مواد مخدر و الکل دست و پنجه نرم می کنید، کمپ ترک اعتیاد جمشیدیه به عنوان بهترین کمپ ترک اعتیاد تهران آماده خدمت رسانی به شما عزیزان است. فرصت را از دست ندهید و همین امروز با کارشناسان ما در کمپ ترک اعتیاد VIP جمشیدیه تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *