عود اعتیاد یک فرصت است نه یک شکست

کمپ ترک اعتیاد
مشکلات خانواده یک معتاد
14 اسفند 1400
کمپ ترک اعتیاد
آیا والدین معتاد همیشه فرزندان معتاد تربیت می کنند؟
28 اسفند 1400

کمپ ترک اعتیاد جمشیدیه، کمپ ترک اعتیاد شبانه روزی: عود مجدد اعتیاد زمانی روی می دهد که فرد پس از تکمیل یک دوره درمان سوء مصرف مواد، دوباره شروع به مصرف یک ماده مخدر به انتخاب خودش می کند. اگر عود مجدد ناتوانی در حفظ هوشیاری نیست، پس چیست؟ دیدگاه فردی، یک عامل بسیار مهم در روند بهبودی از سوء مصرف مواد است و بسیار مهم است که از عود مجدد اعتیاد درس بگیرید به جای اینکه از آن به عنوان یک شکست یاد کنید. عود مجدد اعتیاد بسیار محتمل تر از آن چیزی است که اکثر مردم تصور می کنند. چشم انداز درست معمولا به بهبودی فرد منجر خواهد شد. شوک از سرگیری یک سبک زندگی خطرناک، اهرمی است که فرد را به سمت تعهد برای درمان سوق می دهد. توجه داشته باشید که عود اعتیاد یک فرصت است نه یک شکست.

عود اعتیاد یک فرصت است نه یک شکست

سوء مصرف مواد بر رفتار فرد تاثیر زیادی می‌گذارد و مشکلاتی را به وجود می آورد که از بین بردن آنها بسیار دشوار است. با تغییر محیط در طول دوره ترک اعتیاد در کمپ ترک اعتیاد، می‌توان به بهبود رفتار فرد کمک کرد، زیرا قرار گرفتن در معرض عوامل استرس زا و محرک هایی که بازگشت به اعتیاد را تحریک می‌کنند محدود می شود. عود مجدد، امری بسیار رایج است زیرا بازگشت ناگهانی به زندگی “عادی” پس از بهبودی، بدون پشتیبانی مراکز درمانی و کمپ ترک اعتیاد شبانه روزی، اغلب با قرار گرفتن در کنار همان محرک ها و عوامل استرس زا همراه است. این شرایط ممکن است دوباره فرد را به سمت عادت‌های بد بکشاند.

میزان عود مجدد اعتیاد

تقریباً نیمی از افرادی که دوره درمان سوء مصرف مواد را کامل می‌کنند، ظرف مدت یک سال دوباره به مصرف مواد مخدر روی می‌آورند و حدود 70 تا 90 درصد افراد دچار لغزش های خفیف شده و دوباره به مصرف مواد روی می آورند. اگر شما یا یکی از عزیزانتان دوباره به مصرف مواد روی آورده اید و احساس شکست می کنید، نگران نباشید زیرا تنها نیستید. افراد زیادی هستند که مانند شما دچار عود مجدد اعتیاد می شوند. از آنجایی که روند بهبودی آسان نیست و هر کس تجربه متفاوتی در طول درمان سوء مصرف دارد، ممکن است برای یک نفر دوری از محیط های خطرناک پس از درمان و رفتارهای جدید آسان باشد، در حالی که ممکن است فردی دیگر چاره ای بجز بازگشت به همان فضای قبل از ترک اعتیاد نداشته باشد که این امر منجر به وسوسه شدن او و در نتیجه عود مجدد اعتیاد خواهد شد.

بسیاری از افرادی که با اعتیاد دست و پنجه نرم می کنند، نگران مرحله سم زدایی هستند، زیرا این فرآیند بسیار آزغر دهنده و ناراحت کننده است و روند درمان بدون کمک و نظارت پزشکان متخصص در کمپ ترک اعتیاد بسیار استرس زا خواهد شد. با این وجود، فرآیند سم زدایی ساده ترین بخش بهبودی است. خارج کردن داروهای مضر از بدن فرد فرآیندی نسبتا ساده به شمار می‌رود. چالش واقعی در روند بهبودی شامل تغییر رفتارها، توسعه تکنیک‌ های مدیریت استرس، بررسی آسیب‌ های گذشته و اختلالات همزمان با اعتیاد و رویارویی با عناصری از زندگی فرد است که نیاز به تغییر دارند.

عود اعتیاد یک فرصت است نه یک شکست

عود اعتیاد یک فرصت است نه یک شکست

خطرات عود مجدد اعتیاد

عود مجدد اعتیاد ممکن است با خطرات زیادی همراه باشد. افرادی که در حال ترک اعتیاد هستند باید آموزش های لازم درباره این خطرات را دریافت کنند. افرادی که تصمیم به مصرف مجدد دارند، در این امر احتیاط نمی کنند و بجای اینکه از دوز کم شروع به مصرف کنند، یکباره مقدار زیادی مصرف می کنند که این موضوع بسیار خطر آفرین است. افراد دیگر نیز ممکن است در موقعیت های خطرناک قرار بگیرند، به میزان زیاد مواد مخدر مصرف کنند و یا رفتارهای مخاطره آمیز انجام دهند. فردی که به مصرف مجدد مواد مخدر روی می آورد، دچار افسردگی می شود و از فکر اینکه دوباره باید سختی های ترک را تحمل کند، می هراسد.

با این وجود، اگر فردی می خواهد تغییرات مثبت واقعی در زندگی خود ایجاد کند، باید با نیاز به مواد و سایر فشارها مقابله کند. افراد مبتلا به اعتیاد باید عود مجدد اعتیاد را یک فرصت برای یادگیری در نظر بگیرند. در نظر گرفتن این موضوع که روی آوردن مجدد به مصرف مواد مخدر زندگی فرد را تغییر خواهد داد به فرد  کمک می کند تا تغییرات مهمتری را در خود ایجاد کند.

زنگ بیداری ارزشمند

عود مجدد اعتیاد هشداری است که فرد را پس از مصرف مجدد در سلول زندان، تخت بیمارستان، خانه یک غریبه یا حتی در خیابان بیدار میکند. مصرف مجدد الکل پس از ترک باعث بیماری های شدید می شود که در برخی موارد حتی ممکن است تهدید کننده زندگی فرد باشد.

عود مجدد اعتیاد اغلب به دلیل وجود محرک‌ها و یا تاثیر پذیری افراد اتفاق می‌افتد. این تجربیات به فرد کمک می‌کنند تا افراد، مکان‌ها و عوامل استرس‌ زایی که آنها را به سمت مصرف مواد سوق می‌دهند را شناسایی کرده و از آنها دوری کند. به عنوان مثال، فردی که در حال بهبودی است ممکن است نخواهد بپذیرد که شریک عشقی او به عنوان یک عاملی برای عود مجدد او محسوب می شود تا زمانی که شریکش باعث میشود او به مصرف دوباره مواد روی آورد. در آینده، فردی که به سمت مصرف مواد مخدر بازگشته، متوجه خواهد شد که این فرد به عنوان شریک زندگی منبع قابل اعتمادی نیست یا تاثیرات مثبتی در زندگی او ایجاد نخواهد کرد.

اصلاح دیدگاه خود در طول دوره درمان

عود مجدد اعتیاد باعث ایجاد احساس گناه، شرم، پشیمانی و انبوهی از احساسات منفی دیگر در فرد می شود. دوستان و خانواده تلاش‌ های قبلی خود مبنی بر تشویق فرد به ترک اعتیاد را بیهوده می دانند، زیرا او دچار عود مجدد اعتیاد شده است. اما این کار اصلا درست نیست. این افراد باید به جای انتقاد، همچنان فرد را تشویق به ترک اعتیاد کنند و در این مسیر از او حمایت کرده و او را تنها نگذارند.

شناسایی عوامل استرس زا و محرک

فردی که در حال بهبودی و ترک مواد مخدر است، یاد خواهد گرفت که عناصر محیط اطراف خود که به مصرف مواد مربوط می شوند را تجزیه و تحلیل کند. مثلا اگر شخص قبلا برای مصرف مواد مخدر به خانه یکی از دوستانش می رفت، بعد از ترک مواد مخدر باید سعی کند ارتباطش را با آن فرد قطع کند. زیرا آن فرد محرکی است که او را به سمت مصرف مواد سوق می دهد. دیدن لوازم مربوط به مصرف مواد مخدر، رفتن به جاهای قدیمی که فرد را به یاد مصرف مواد مخدر می اندازد، و تعامل با دوستانی که هنوز مواد مخدر مصرف می‌کنند، همگی محرک‌های بالقوه برای عود مجدد اعتیاد به شمار می روند.

یکی دیگر از عوامل موثر و تحریک کننده در عود مجدد اعتیاد است. بازگشت به کار و برطرف کردن نیازهای زندگی روزمره شاید برای فردی که به تازگی بهبود یافته کمی دشوار باشد. دوره ترک در کمپ ترک اعتیاد لاکچری جمشیدیه شامل آموزش تکنیک‌ های جدید مدیریت عوامل استرس زا است، اما اجرای این تکنیک‌ ها مستلزم تلاش و فداکاری فوق‌العاده خود فرد خواهد بود.

عود اعتیاد یک فرصت است نه یک شکست

عود اعتیاد یک فرصت است نه یک شکست

برنامه ریزی برای یک سبک زندگی هوشیارانه

عود مجدد اعتیاد معمولا فرصتی حیاتی برای تنظیم برنامه ای برای زندگی هوشمندانه در آینده است. عود مجدد اعتیاد عوامل نادرست زندگی فرد را مشخص می کند و بنابراین گامی موثر به سوی بهبودی و درمان کامل خواهد بود. پشتیبانی مداوم از سوی متخصصان حرفه ای ما در کمپ ترک اعتیاد خصوصی جمشیدیه پس از دوران ترک اعتیاد نیز می تواند عامل ایجاد یک پایه قوی برای بهبودی باشد.

مراقبت از بهبودی پس از دوران ترک اعتیاد

در این مقاله به بررسی عود اعتیاد یک فرصت است نه یک شکست پرداختیم اما باید بدانید که کمپ ترک اعتیاد جمشیدیه، یک برنامه نظارت بر بهبودی را ارائه می دهد که به پیشگیری از عود و ادامه درمان پس از دوران ترک اعتیاد کمک می کند. همه ما می‌دانیم که بازگشت به زندگی عادی بدون حمایت مناسب ممکن است بسیار سخت و دشوار باشد، اما کمپ ترک اعتیاد vip جمشیدیه، با تیمی از مراقبان، متخصصان و سایر افراد برای ارائه خدمات به افراد مبتلا به اعتیاد و تشویق آنها به سمت ترک همراه شما خواهیم بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *