کمپ ترک اعتیاد
ترک اعتیاد با یوگا
23 بهمن 1400
کمپ ترک اعتیاد
عوارض مصرف الکل
7 اسفند 1400
نمایش همه

مراحل مختلف شکل گیری اعتیاد

کمپ ترک اعتیاد

مراحل مختلف شکل گیری اعتیاد

کمپ ترک اعتیاد جمشیدیه، بهترین کمپ ترک اعتیاد تهران: چه زمانی مصرف تفریحی و تجربی مواد مخدر به یک وابستگی روانی و در نهایت به اعتیاد تبدیل خواهد شد؟ در این مقاله توضیحات بیشتری را در مورد مراحل اعتیاد به مواد مخدر و اختلال سوء مصرف مواد اراٸه خواهیم داد و به بررسی مراحل مختلف شکل گیری اعتیاد خواهیم پرداخت. سوالی که باید در نظر گرفت این است که اختلالات مصرف مواد چگونه ایجاد می شود؟ حقیقت امر این است که مراحل مختلفی از اعتیاد وجود دارد که هر کدام علائم و نشانه های خاص خود را دارند که باید در خود و دیگران بررسی کنید.

مراحل مختلف شکل گیری اعتیاد

شروع مصرف مواد مخدر

مرحله شروع به طور کلی در طول سال های نوجوانی اتفاق می افتد. در سال 2017، تقریباً 20 درصد از نوجوانان (سنین 12 تا 20 سال) در ایالت متحده، گزارش داده اند که الکل مصرف کرده‌ اند. بسیاری از نوجوانان یا نوجوانان به دلایلی مانند موارد زیر برای اولین بار مواد مخدر مصرف کرده اند:

کنجکاوی

فشار همسالان یا اجتماعی

عدم رشد در قشر جلوی مغز، که تصمیم گیری و کنترل تکانه ها را بر عهده دارد.

هنگامی که فردی الکل یا مواد مخدر را امتحان کرد، ممکن است به مصرف خود ادامه دهد یا ممکن است پس از ارضای حس کنجکاوی خود مصرف آن را متوقف کند. این امر به چند عامل بستگی دارد، از جمله:

در دسترس بودن مواد مخدر و الکل در جامعه

اختلالات روانی مانند افسردگی، اضطراب یا ADHD

مصرف و عدم مصرف مواد مخدر یا الکل توسط دوستان

محیط پر استرس خانواده، از جمله آزار جسمی یا عاطفی توسط والدین و یا یکی از اعضای خانواده، بیماری روانی و یا مصرف الکل یا مواد مخدر در منزل توسط اعضای خانواده

مراحل مختلف شکل گیری اعتیاد

مراحل مختلف شکل گیری اعتیاد

آزمایش مصرف مواد مخدر

مرحله آزمایش مصرف مواد مخدر، زمانی شروع می شود که شما شروع به مصرف مواد مخدر یا الکل در موقعیت های خاص کنید، مانند مصرف مواد مخدر یا الکل توسط نوجوانان در فضای مهمانی یا بزرگسالان در مواقع استرس خاص.

مصرف مواد در این مرحله یک رفتار اجتماعی است که استفاده از آن را به منظور سرگرمی، تمدد اعصاب در نظر می‌گیرید. در این مرحله، شما فقط هر چند وقت یک بار به مصرف مواد مخدر فکر می کنید و هیچ هوسی در آن وجود ندارد. در این مرحله، مصرف مواد ممکن است تحت کنترل‌ فرد باشد (یعنی آگاهانه تصمیم می‌ گیرید که با در نظر گرفتن خطرات آن، مواد مخدر مصرف کنید و اگر بخواهید می‌توانید مصرف آن را متوقف کنید) یا تکانشی (یعنی به‌ طور غیرقابل پیش‌ بینی مواد مخدر مصرف می کنید و آسیب های غیر منتظره‌، ناشی از مصرف مواد باشد. شما به طور مداوم مواد مخدر مصرف نمی کنید و وابسته نشده اید).

حتما مطالعه کنید: ترک الکل

حتی اگر از یک مواد مخدر خاص مقدار زیادی مصرف می کنید، تصمیم به مصرف از طریق مغز گرفته می شود (یعنی به جای اینکه به طور ناخودآگاه توسط یک واکنش خودکار کنترل شوید، مصرف مواد مخدر یا الکل را انتخاب می کنید). حتی ممکن است در مصرف مشروبات الکلی پرخوری کنید (یعنی مردان پنج فنجان یا بیشتر نوشیدنی الکلی بنوشند یا زنان در عرض دو ساعت چهار فنجان یا بیشتر نوشیدنی الکلی بنوشد) بدون اینکه از مرحله آزمایش فراتر روید.

مصرف مداوم

در این مرحله، مصرف مواد شما بیشتر می شود. ممکن است هر روز مواد مخدر مصرف نکنید، اما یک الگوی قابل پیش بینی برای خود ایجاد کرده باشید (به عنوان مثال آخر هفته ها) یا ممکن است در شرایط یکسانی (زمانی که استرس، بی حوصلگی، تنهایی و … به سراغ شما می آید) مواد مخدر مصرف کنید.

در این مرحله، احتمالا شما همچنان زمانی که در کنار افرادی هستید که مواد مخدر یا الکل مصرف می کنند، به مصرف مواد مخدر یا الکل خواهید پرداخت. اما ممکن است به تنهایی نیز شروع به مصرف آنها کنید. ممکن است به دلیل خماری نتوانید در دانشگاه و محل کار حضور داشته باشید. ممکن است نگرانی در مورد از دست دادن منبع مواد مخدر خود داشته باشید زیرا مصرف مواد مخدر با ایده فرار از احساسات یا موقعیت های منفی گره خورده است.

مصرف مشکل ساز مواد مخدر

همانطور که از نام آن پیداست، مصرف مواد در این مرحله شروع به تاثیر منفی بر زندگی شما کرده است. ممکن است با وجود آگاهی از خطرات مصرف مواد یا نوشیدن الکل در حین رانندگی باز هم تمایل به مصرف آنها داشته باشید. ممکن است به علت رانندگی در زمان نشٸگی یا مستی، دستگیر شده باشید. ممکن است عملکرد شما در محل کار یا مدرسه و همچنین روابط شما با دیگران تحت تاثیر مصرف زیاد مواد مخدر یا الکل قرار گرفته باشد. در این مرحله حلقه دوستان خود را تغییر داده اید و رفتار شما تقریباً به طور قطع دستخوش تغییرات زیادی شده است.

بطور خلاصه، مصرف پرخطر یا مشکل ساز، ایمنی شما و دیگران را تهدید می کند، اما ممکن است هنوز به طور کامل معیارهای اختلال مصرف مواد را نداشته باشید.

وابستگی

وابستگی به سه مرحله تقسیم می شود:

  1. تحمل، اثری را توصیف می کند که زمانی اتفاق می افتد که شما شروع به احساس نیاز بیشتر به یک ماده مخدر برای رسیدن به همان سرخوشی تجربه شده در اولین مصرف خود، داشته باشید.
  2. وابستگی جسمانی زمانی حاصل می شود که بدون مواد مخدر یا الکل علاٸم ترک را تجربه کنید. توجه به این نکته حائز اهمیت است که تحمل جسمی حتی زمانی که داروهای تجویزی طبق دستور پزشک مصرف شوند نیز ممکن است روی دهد.
  3. وابستگی روانی، حالتی را توصیف می کند که در آن تمایل شدید به مصرف مواد مخدر، افزایش میزان مصرف مواد و مصرف مجدد پس از تلاش برای ترک ماده مخدر را تجربه خواهید کرد که به عنوان “وابستگی شیمیایی” نیز شناخته می شود.

این مراحل تجمعی هستند. به عنوان مثال، شما ممکن است بدون ایجاد وابستگی جسمی، نسبت به یک ماده تحمل داشته باشید و بدون وابستگی روانی از نظر جسمی وابسته شوید، اما بدون ایجاد وابستگی جسمی و تحمل نسبت به یک ماده مخدر، وابستگی روانی ایجاد نخواهد شد.

اختلال مصرف مواد

اختلال مصرف مواد (SUD) یکی از مراحل مختلف شکل گیری اعتیاد است و زمانی تشخیص داده می‌ شود که دارای مجموعه خاصی از معیارها باشید. اختلال مصرف مواد بسته به معیارهایی که ذکر خواهیم کرد ممکن است خفیف، متوسط ​​یا شدید باشد. این معیارها شامل موارد زیر هستند:

با مصرف مواد مخدر یا الکل، توانایی مواجه شدن با زندگی را ندارید.

قادر به کنترل مصرف مواد مخدر مصرفی خود نیستید.

علیرغم آسیب هایی که به سلامتی و زندگی شما وارد می شود، به مصرف ماده مخدر مصرفی خود ادامه می دهید.

در مورد مصرف خود دروغ می گویید، به خصوص در مورد میزان مصرف.

از دوستان و خانواده دوری می کنید.

فعالیت هایی را که قبلاً از انجام آنها لذت می‌بردید، کنار گذاشته اید.

قادر به تشخیص مشکلات رفتاری خود یا مشکلات موجود در روابط خود با دیگران نیستید.

اختلال سوء مصرف مواد بیشتر از علائم آن است. این یک بیماری مزمن است، به این معنی که به مرور زمان و در طولانی مدت ایجاد خواهد شد. اختلالات مصرف مواد اغلب عود کننده هستند، به این معنی که بهبودی اغلب مستلزم شکست است. میزان عود اختلالات مصرف مواد مشابه با میزان عود سایر بیماری‌ های مزمن مانند آسم و فشار خون بالا است.

اختلال مصرف مواد بر حافظه، انگیزه، یادگیری، حرکت، احساسات، قضاوت و مدارهای مرتبط با سیستم پاداش در مغز تاثیر می‌‌گذارند. این امر به این دلیل اتفاق می افتد که مصرف طولانی مدت مواد، مغز را با دوپامین پر می‌ کند، ابتدا به شما آموزش می‌ دهد که ماده‌ ای که چنین اثر لذت‌‌بخشی ایجاد می‌ کند را بیشتر مصرف کنید، سپس مغز شما را از تولید دوپامین کافی به‌ خودی خود باز می‌دارد. سپس باید به مصرف این ماده ادامه دهید تا احساس شادی و یا حتی عملکرد طبیعی داشته باشید.

مراحل مختلف شکل گیری اعتیاد

مراحل مختلف شکل گیری اعتیاد

درمان اعتیاد و سوء مصرف مواد مخدر

با این حال، راه‌ هایی برای درمان سوء مصرف مواد مخدر از قبیل مراجعه به مراکز درمانی و همچنین بستری شدن در کمپ ترک اعتیاد شبانه روزی وجود دارد تا از این طریق بتوانید کنترل زندگی، سلامت و رفاه خود را دوباره به دست آورید. پس از یک دوره سم زدایی اولیه در بهترین کمپ ترک اعتیاد خاورمیانه، رفتار درمانی همراه با دارو، به عنوان بهترین روش درمان در نظر گرفته شده است. کمپ ترک اعتیاد لاکچری جمشیدیه، یک برنامه درمان اعتیاد با کیفیت بالا به شما اراٸه خواهد کرد تا بتوانید علت اصلی اعتیاد خود را شناسایی و درمان کنید و مهارت های مقابله ای را به شما آموزش خواهد داد که به جلوگیری از عود کمک می کند.

کمپ ترک اعتیاد خصوصی جمشیدیه، همچنین برای شما، خانواده و دوستانتان جلسات مشاوره برای کمک به بهبودی پس از ترک اعتیاد را در نظر گرفته است. این گروه ها و انواع روش‌های درمانی به بهبودی طولانی مدت فرد مبتلا به اعتیاد کمک خواهد کرد.

ترک اعتیاد

در این مقاله به بررسی مراحل مختلف شکل گیری اعتیاد پرداختیم اما توجه داشته باشید که برای کمک به درک اینکه چگونه مصرف مواد مخدر ممکن است به معضلی بزرگ تبدیل شود و به روابط، احساسات و سلامت کلی شما آسیب رساند، بسیار مهم است. اگر شما یا یکی از عزیزانتان با اعتیاد به مواد مخدر دست و پنجه نرم می کنید، کمپ ترک اعتیاد جمشیدیه آماده خدمت رسانی به شما عزیزان است.  همین امروز با کارشناسان ما در کمپ ترک اعتیاد شبانه روزی جمشیدیه تماس بگیرید و در مورد گزینه های درمانی موجود اطلاعات بیشتری کسب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *