علل و عوامل مؤثر بر اعتیاد (۲)
26 مرداد 1400
شیشه ماده‌ای محرک
26 مرداد 1400
نمایش همه

بهترین روش ترک اعتیاد

بسیاری از معتادان هیچگاه بیماری اعتیاد خود را قبول نمی کنند و همواره آنرا انکار می کنند. این افراد بر این باورند که به مصرف مواد مخدر وابسته نیستند و هرگاه اراده کنند می توانند مصرف را قطع کنند. ترک اعتیاد در این بیماران بسیار دشوار است زیرا اولین گام در ترک اعتیاد پذیرش بیماری و پیدا کردن راهکار برای درمان بیماری است.

دسته دیگری از بیمارانی که در دام اعتیاد گرفتار شده اند کسانی هستند که کاملاً بیماری خود را قبول دارند و به دنبال راهی برای رهایی از این بیماری هستند. برخی از این افراد بارها اقدام به ترک اعتیاد کرده اند و پس از مدتی دوباره به دلایل مختلف به مصرف مواد پرداخته و بیماری آنها عود کرده است. این افراد و خانواده آنها به دنبال روشی قطعی و علمی برای درمان بیماری هستند و سوالی که در ذهن دارند این است که بهترین روش برای ترک اعتیاد چیست؟

انتخاب روش ترک اعتیاد و پیدا کردن یک مرکز ترک اعتیاد معتبر این روزها نیاز به تحقیق دارد، زیرا یکی از دلایل شکست در روند ترک اعتیاد، انتخاب روش درمان اشتباه است.

اصلی ترین دلیل شکست در ترک اعتیاد نادیده گرفتن جنبه روانی این بیماری است.

وقتی یک فرد به مصرف یک یا چند ماده مخدر وابسته می شود علاوه بر وابستگی جسمانی، از نظر روانی نیز به مصرف ماده مخدر وابسته می شود. علاوه بر این وابستگی، اکثر افرادی که به بیماری اعتیاد گرفتار می شوند حداقل به یک یا چند بیماری روانی و اختلال شخصیت دچار هستند و بهترین روش برای ترک اعتیاد روشی است که علاوه بر ترک جسمانی و فیزیکی بیماری، به جنبه های روانی آن توجه داشته و پس از ریشه یابی بیماری ها و دلایل روانی وابستگی به این بیماری، به برطرف کردن و درمان علمی و اصولی آنها بپردازد.

ترک اعتیاد به مجموعه اقداماتی گفته می شود که برای رهایی فیزیکی و روانی فرد از دام اعتیاد به کار گرفته می شود تا فرد معتاد مصرف ماده مخدر را قطع کرده و به زندگی سالم و طبیعی قبل از اعتیاد بازگردد.

روش های ترک اعتیاد

زمانیکه فردی پس از مصرف یک ماده مخدر به مدت طولانی، مصرف آنرا قطع کند با مشکلات جسمانی و روانی مختلفی مانند خماری و علائم ترک مختص به آن ماده مخدر روبرو می شود. میزان شدت این نشانه ها بستگی به نوع ماده مخدر، مدت مصرف، میزان مصرف و … دارد. یک روش ترک اعتیاد موثر و اصولی به فرد برای مقابله با نشانه های ترک و هموار ساختن راه دشوار ترک بیماری اعتیاد کمک می کند.

برخی افراد به صورت شخصی اقدام به ترک اعتیاد در منزل می کنند که درصد بالایی از این اقدامات به دلیل عدم آشنایی و آگاهی فرد به ترک اصولی اعتیاد منجر به شکست می شود. بهترین اقدام در جهت ترک اعتیاد مراجعه به کلینیک ها و مراکز ترک اعتیاد معتبر و خوشنام است که ترک اعتیاد را زیر نظر افراد متخصص و باتجربه انجام می دهند.

برای ترک اعتیاد، فرد معتاد می بایست با مراجعه به یک مرکز ترک اعتیاد معتبر و کمک گرفتن از یک مشاور باتجربه، شرایط خود را توضیح داده و مشاور با در نظر گرفتن جنبه های مختلف بیماری، بهترین روش را برای درمان بیماری فرد انتخاب کند. انتخاب روش ترک اعتیاد بستگی به نوع ماده مخدر، مدت مصرف، شرایط جسمانی و روانی فرد و میزان مصرف دارد و هیچ روش یکسانی برای تمامی افراد وجود ندارد. ممکن است روشی که برای ترک بیماری اعتیاد در یک فرد به خوبی عمل کرده باشد، برای یک بیمار دیگر جواب عکس داشته باشد. پس می بایست حتماً روش ترک اعتیاد پس از جلسات مشاوره بررسی و انتخاب شود.

توجه داشته باشید که ترک اعتیاد امری بسیار تخصصی است و ضروری است تا در کمپ ترک اعتیاد شبانه روزی تحت نظر متخصصین انجام بگیرد. به همین جهت مشاورین و متخصصین کمپ ترک اعتیاد خصوصی جمشیدیه، به عنوان بهترین کمپ ترک اعتیاد تهران، همراه شما هستند تا بتوانید برنامه درمانی خود را در کمپ ترک اعتیاد vip جمشیدیه، بدون بروز هیچگونه مشکل و تحت نظر متخصصین سپری نمایید. مشاورین ما در کمپ ترک اعتیاد جمشیدیه بصورت شبانه روزی در تمامی ایام هفته همراه شما هستند.

بهترین روش ترک اعتیاد

در ادامه برخی از روش های پرکاربرد ترک اعتیاد را توضیح می دهیم:

روش سقوط آزاد
برخی از خانواده ها به محض اطلاع از بیماری اعتیاد در فرزند خود، واکنش شدید نشان داده و اقدام به طناب پیچ کردن و حبس کردن فرد کرده و می خواهند ظرف چند روز بیماری اعتیاد را درمان کنند. اما متاسفانه در اکثر موارد این روش به شکست منجر می شود و فرد بیمار در اولین فرصت دوباره اقدام به مصرف مواد مخدر می کند.

در این روش به جنبه های روانی و مشکلات شخصیتی که باعث بیماری اعتیاد شده اند توجهی نمی شود و فقط به ترک جسمانی مواد آن هم با روشی غیر علمی و اصولی پرداخته می شود. در برخی موارد با انتقال اجباری فرد معتاد به کمپ های غیر مجاز ترک اعتیاد، نه تنها اعتیاد فرد درمان نمی شود، بلکه اوضاع بدتر شده و بیمار از لحاظ جسمی و روحی با آسیب های جدی مواجه می شود.

دارودرمانی
یکی از روش های ترک اعتیاد استفاده از داروهای جایگزین برای ماده مخدر مورد مصرف در فرد معتاد است. از معروفترین داروها می توان به متادون و بوپرنورفین یا همان ب 2 اشاره کرد. نکته اینجاست که تجویز و مصرف این داروها فقط می بایست با نظر پزشک و در شرایط خاص باشد ولی متاسفانه این روزها داروهای ترک اعتیاد توسط کمپ ها و مراکز ترک اعتیاد زیادی تجویز و استفاده می شود.

این داروها می بایست برای مدت محدود و در شرایط خاص تجویز شود ولی موارد زیادی گزارش شده است که افراد بصورت خودسرانه یا به پیشنهاد دوستان و سایر افراد معتاد اقدام به تهیه و مصرف این داروها برای ترک اعتیاد می کنند.

مصرف این داروها نه تنها به درمان اعتیاد کمک نمی کند، بلکه فرد معتاد به مصرف این داروها وابسته می شود. با توجه به اعتیادآور بودن این داروها، ترک این داروها نسبت به ماده مخدر مورد مصرف بیمار سخت تر و در برخی موارد غیرممکن است. در روش دارودرمانی هم مانند روش سقوط آزاد به جنبه های روانی بیماری اعتیاد توجهی نمی شود.

کاهش مصرف و ترک تدریجی

در این روش دوز مصرف در فرد نعتاد طی زمان طولانی کم شده و کم کم قطع می شود. با توجه به ترک تدریجی ماده مخدر، این روش نسبت به روش های ذکر شده در بالا بهتر است ولی اگر در این روش به بررسی و برطرف کردن مشکلات و جنبه های روانی بیماری اعتیاد توجه نشود، احتمال بازگشت و عود بیماری در این روش نیز وجود دارد.

ترک اعتیاد به همراه روان‌درمانی
استفاده از روان درمانی به همراه سایر روش ها بهترین روش ترک اعتیاد به شمار می رود، بخصوص اگر درمان در یک مرکز ترک اعتیاد معتبر و تحت نظر افراد متخصص و باتجربه باشد. ریشه یابی و درمان مشکلات روانی که باعث ایجاد بیماری اعتیاد در فرد شده اند، به همراه جلسات مشاوره فردی و گروهی تحت نظر روانشناس و پزشک متخصص می تواند به درمان قطعی و اصولی این بیماری بیانجامد و خطرات و مشکلاتی را که فرد با آنها درگیر است را به شدت کاهش دهد.

جلسات مشاوره می بایست حتی پس از درمان فیزیکی و قطع مصرف مواد خدر ادامه داشته باشد تا از مصرف دوباره و عود بیماری جلوگیری شود. در این جلسات اعتماد به نفس بیمار بالا می رود و قدم به قدم به سمت بهبودی پیش رفته و با جنبه ها و ابعاد مختلف شخصیت خود آشنا می شود.

این روش ممکن است روشی طولانی و زمانبر باشد ولی درصد بالایی از افراد بصورت اصولی درمان شده و هیچگاه به مصرف دوباره مواد مخدر روی نمی آورند. این روش یکی از تضمینی ترین روش های ترک اعتیاد به حساب می آید.

2 Comments

  1. علیرضا گفت:

    سلام دوستان من در سال ۸۶ دچار بیماری اعتیاد شدم مصرف کرک از انجا که سن کمی داشتم پدرم من رو برد کمپ وترک کردم چندماه قعط مصرف داشتم بعد دوباره دچار شدم دنبال راهی برای ترک میگشتم ولی چیزی که بدرد من بخور ندیدم و رنج میکشیدم یک عده میگفتن کنگره ۶۰ یک عده دیگه میگفتن aaولی فقط وفقط یکی کمکم کرد اون هم خدا بود ازش بخواهید کمکتون میکنه بهش باورداشته باشید من ۵ ساله که هیچی مصرف نمیکنم حتی سیگار حتی پرخورینمیکنم بجاش و ورزش میکنم فقط ۵ سال پیش با چشم گریه ازش خواستم خودش جواب داد زندگیم تغییر کرد اینو گفتم تا بهش بگم ممنونم خدایا دوستت دارم کوچکتم من ازون منجلاب دراوردی همه میگفتن انجمن اما تو گفتی انجمن خرکیه من خودم کمکت میکنم بدونه جلسه وراهنما درت میارم حالا میگم نوکرتم

  2. royar5525@gmail.com گفت:

    سلام من پسرم نزدیک ۱۵سال درگیر مواد مخدر انواع مختلف مصرف کرده اوایل مشخص نبود این اتفاقات زمان دانشجویی که خانواده حضور ندارند شروع شد .همین جا از خانواده ها میخواهم زمان دانشجویی به فرزندانشان نظارت داشته باشند متاسفانه من و همسرم سهل انگاری کردیم باور کنید ۵بار بردیم کمپ برای ترک .چند بار مراکزی به نام tcبردیم گفتند انواع روانشناسان هستند هفته دو روز خانوادهات کلاس میگذاشتن .از هزینه چی بگم از خرج تراشی خودپسند آلن چند سال متاسفانه شیشه مصرف میکرد حالش اصلا خوب نبود دچار توهم میشد اصلا خواب ندارد صداهایی می شنود حرفهای توهین آمیزی به اطرافیان میگویید تا حالا به نگفته بود .خدا میداند خودم و همسرم از رنج وغصه بیمار شدیم هر روشی که فکر کنید ادامه دادیم نمیدانم چکار کنم مادر هستم نمیتونم فرزندم با این وضع ببینم چند دوره نزدیک یکسال متادونت استفاده کرد ولی متاسفانه زیر ابی میرفت همه چی باهم استفاده میکرد آزمایشات کبدی مشکل دار شده یکی از کمپ گفت سیگار براش بیارید بعد ترک این استفاده کند متاسفانه سیگار هم به بقیه مواد اضافه شده ….خدایا فرزندم کمک کن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *