کمپ ترک اعتیاد
عوارض مصرف همزمان هروئین و ماری جوانا
6 خرداد 1402
کمپ ترک اعتیاد
تاثیر هروئین بر اختلال تغذیه
27 خرداد 1402
نمایش همه

تاثیر ژنتیک بر اعتیاد

تاثیر ژنتیک بر اعتیاد

تاثیر ژنتیک بر اعتیاد

کمپ ترک اعتیاد جمشیدیه، بهترین کمپ ترک اعتیاد تهرانبسیاری بر این باورند که اعتیاد ریشه های ژنتیکی دارد که باید بدانید، اعتیاد به مواد مخدر، شرایط پیچیده ای است که ممکن است تا حدودی ناشی از ترکیب ژنتیکی فرد نیز باشد و مطالعات نشان داده است که ژنتیک در حدود پنجاه درصد در ابتلا به اعتیاد به مواد مخدر در افراد نقش دارد به همین جهت و با توجه به اهمیت این موضوع در این مقاله به بررسی تاثیر ژنتیک بر اعتیاد خواهیم پرداخت.

تاثیر ژنتیک بر اعتیاد

بطور کلی، ژن از توالی مختلف DNA تشکیل شده است و در کروموزوم ها بسته بندی شده اند و به عنوان راهنمای ویژگی های خاص شما عمل می کنند. هر فرد دارای هزاران ژن است که ممکن است بر ویژگی های جسمی و رفتاری او و همچنین استعداد ابتلا به اختلالاتی مانند اختلال مصرف مواد را تحت تاثیر قرار دهد. افرادی که مستعد ابتلا به اعتیاد هستند ممکن است سریعتر به مبتلا به اعتیاد به مواد مخدر شوند. بر اساس یک مطالعه، فرزندان افراد مبتلا به اعتیاد هشت برابر بیشتر از کودکانی که والدین آنها اعتیاد نداشتند، مستعد ابتلا به اعتیاد می باشند.

با این حال، این به این معنی نیست که افرادی که فاقد این ژن ها هستند نمی توانند به طور مستقیم به اعتیاد به مواد مخدر یا الکل مبتلا شوند. عوامل زیادی ممکن است در ابتلا به اعتیاد به مواد مخدر نقش داشته باشند. به عنوان مثال، نوع مصرف مواد مخدر نیز ممکن است در احتمال بروز اعتیاد تاثیر داشته باشد. استعداد فرد برای ابتلا به سوء مصرف مواد بسته به نوع ماده مخدر ممکن است تفاوت داشته باشد.

حتما مطالعه کنید: ترک الکل

تحقیقات مختلف نشان می دهد که برخی داروهای خاصی میزان وراثت پذیری بیشتری دارند. به عنوان مثال، توهم زاها دارای کمترین میزان وراثت پذیری هستند و کوکائین بالاترین میزان وراثت پذیری را با 72 درصد دارد. سایر داروهایی که میزان وراثت پذیری بالایی دارند عبارتند از: مواد مخدر، الکل، نیکوتین و آرام بخش ها.

حتما مطالعه کنید: ترک کوکائین

اما در این میان نکته ای که باید بدانید این است که، اعتیاد به هر دلیل که ایجاد شده باشد نیازمند دریافت خدمات درمانی اصولی، تحت نظر درمانگران مجرب می باشد به همین جهت تنها راه مقابله با آن و بهبود صدمات وارد شده بر اثر سوء مصرف آن، درمان تحت نظر متخصصین درمان اعتیاد در کمپ ترک اعتیاد جمشیدیه، به عنوان بهترین کمپ ترک اعتیاد می باشد.

دلایل ابتلا به اعتیاد

ژنتیک تنها عاملی نیست که در ابتلا به اعتیاد نقش ایفا می کند. به گفته موسسه ملی سوء مصرف مواد، اپی ژنتیک نیز نقش مهمی را ایفا می کند. اپی ژنتیک به نقش زیست محیط در شکل دهی به افکار و رفتارهای افراد، صرف نظر از ترکیب ژنتیکی اشاره دارد. به عنوان مثال، دوقلوهای یکسان با ردپای ژنتیکی یکسان متولد می شوند. با این وجود، اگر این دوقلوها در محیط های مختلف پرورش داده شوند، DNA آنها ممکن است تا حدودی تغییر کند و یکی از آنها بیشتر از دیگری مستعد اعتیاد باشد. سایر علل و عوامل فراتر از ژنتیک که در ابتلا به اعتیاد نقش دارند عبارتند از:

فقر

مهارت های مقابله ای ضعیف

سوء مصرف در دوران کودکی

عدم وجود سیستم پشتیبانی

مشکلات روحی و روانی

کمپ ترک اعتیاد

تاثیر ژنتیک بر اعتیاد

پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر

در این مقاله به بررسی تاثیر ژنتیک بر اعتیاد پرداختیم و آن را بطور کامل بررسی کردیم، اما باید بدانید که نداشتن سابقه خانوادگی اعتیاد، به این معنا نیست که در خطر وابستگی به آن نیستید. اگرچه احتمال وقوع این امر بسیار زیاد است اما می توانید با رعایت نکات زیر از ابتلا به اعتیاد جلوگیری کنید:

آگاهی از سابقه خانوادگی خود

شناخت علائم و نشانه های اعتیاد

پرهیز از مصرف مواد مخدر و الکل

توسعه مهارتهای مقابله ای قوی

ایجاد یک شبکه پشتیبانی قوی

در صورت لزوم به دنبال درمان اعتیاد به مواد مخدر باشید

سخن پایانی

همانطور که گفتیم متاسفانه ژنتیک نقش مهمی در ابتلا به اعتیاد به مواد مخدر ایفا می کند. اگر شما یا یکی از عزیزانتان مواد مخدر مصرف می کنید و قادر به ترک آن نیستید، روش هایی برای ترک اعتیاد وجود دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد برنامه ها و گزینه های درمانی اعتیاد و یا آگاهی از نحوه پذیرش، با کارشناسان ما در کمپ ترک اعتیاد خصوصی جمشیدیه، به عنوان بهترین کمپ ترک اعتیاد تهران تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *