کمپ ترک اعتیاد
حقایق ازدواج با فرد الکلی
25 تیر 1401
کمپ ترک اعتیاد
تاثیر اعتیاد بر سلامت جنسی
8 مرداد 1401

کمپ ترک اعتیاد جمشیدیه، بهترین کمپ ترک اعتیاد تهران: اعتیاد، تمام ابعاد زندگی یک فرد را تحت تأثیر قرار می دهد. اگرچه اعتیاد اغلب در ابتدا بی ضرر به نظر می رسد و به ندرت رنگ واقعی خود را بلافاصله پس از بروز نشان می دهد، اما تاثیرات گسترده و اغلب غیرقابل تصوری برای فرد مبتلا به اعتیاد و اطرافیانش خواهد گذاشت. اگرچه ممکن است به نظر برسد که اعتیاد فقط در صورتی خطرناک و مضر است که فرد به طور مداوم و به صورت آشکار با آن دست و پنجه نرم کند، اما روش های زیادی وجود دارد که از طریق آنها کودکان با اطلاع از اعتیاد والدین آسیب خواهند دید. سلامت روانی و جسمانی، رشد عصبی و رشد اجتماعی کودک ممکن است تحت تأثیر زندگی با والدین مبتلا به اعتیاد و سوء مصرف مواد دچار اختلال شود به همین جهت در این مقاله به بررسی تاثیر اعتیاد بر خانواده و کودکان خواهیم پرداخت.

اختلال مصرف مواد، با تمایل فرد به مصرف مداوم یک ماده مخدر، علیرغم پیامدهای مضر آن تعریف می‌شود که دغدغه ذهنی در مورد مصرف یک ماده مخدر را به طور قابل توجهی در زندگی روزمره فرد قرار خواهد داد. اثرات سریع اختلال مصرف مواد بسیار واضح است که کاهش سلامت جسمانی، تاثیر منفی بر سلامت روان، از دست دادن شغل، عدم تمایل برای حضور در جامعه و اقدامات قانونی علیه شما برخی از متداول ترین آنها می باشد.

افرادی که در حال حاضر به مواد مخدر یا الکل وابسته هستند خانه، فرزندان و سیستم های حمایتی خود را از دست می دهند و چرخه ای دردناک و معیوب برای آنها ایجاد خواهد شد که در آن به منظور مقابله با شرایط خود به مصرف مواد روی می آورند و دلایل بیشتری برای نیاز به مکانیسم های مقابله ای خود ارائه می دهد. اگرچه همه اینها اثرات اعتیاد فعلی و مداوم فرد است، اما توجه کمتری به تاثیرات مصرف مواد سبک، چند وقت یک بار و یا حتی تفریحی به ویژه تأثیر آنها بر کودکان شده است.

حتما مطالعه کنید: ترک الکل
تاثیر اعتیاد بر کودکان

تاثیر اعتیاد بر کودکان

تاثیر اعتیاد بر کودکان

توجه به این نکته ضروری است که افراد با هر جنسیت، سن، قومیت، وضعیت اجتماعی – اقتصادی و طبقات اجتماعی ممکن است به اختلال مصرف مواد مبتلا شوند. در واقع هیچ اصل و قانونی وجود ندارد که ثابت کند افرادی که نژاد و یا قومیت خاصی دارند فقط با این نوع چالش های جدی روزانه دست و پنجه نرم می کنند. همانطور که گفته شد، بسیاری از کودکان تحت تاثیر اختلال مصرف مواد اعضای خانواده خود قرار می گیرند.

به طور کلی، کودکانی که با والدین معتاد زندگی می‌ کنند، استرس بیشتری را تجربه کرده، نارضایتی بیشتری در خانه دارند و گنجایش کمتری برای برقراری ارتباط و تعامل با سایر افراد دارند. با این وجود، نحوه بروز این علائم در هر کودک متفاوت است. به عنوان مثال، کودکی که در خانواده ای بزرگ می شود که یکی از والدین و یا سایر اعضای خانواده مبتلا به اعتیاد هستند ولی در رفاه به سر می برد، ممکن است برای داشتن آرامش و توانایی برقرای ارتباط با همسالان به مصرف الکل تکیه کند.

کودکی که در فقر زندگی می کند و والدین او نیز مبتلا به اعتیاد هستند و در نتیجه در معرض مصرف مکرر مواد قرار می گیرد ممکن است به مصرف مواد به عنوان وسیله ای برای بقا روی آورد. حتی زمانی که والدین تصور می کنند که اینگونه به نظر می رسد مصرف مواد به دقت تحت کنترل است یا از دید فرزندشان پنهان مانده است، کودکان می توانند در همه زمینه ها از جمله ایمنی، سلامت روان و شیوع اعتیاد تحت تأثیر قرار گیرند. کودکانی که یکی از والدین آنها مبتلا به اعتیاد است، ممکن است به طور مرتب در معرض خطر قرار گیرند. این خطر از جنبه های مختلف ناشی می شود و ممکن است شامل موارد زیر باشد:

کودکانی که در معرض مصرف مواد قرار می گیرند اغلب در حضور یکی از والدین خود هستند. این موضوع به ویژه در مورد مصرف مواد مخدر خاص صدق می کند، اما ممکن است برای مصرف بیش از حد الکل نیز قابل تعمیم باشد. مصرف بیش از حد الکل ممکن است به عنوان نوعی مرهم اجتماعی تلقی شود و افرادی که مواد مخدر مصرف می کنند باید مواد خود را از شخصی دریافت کنند. تماس با فروشنده مواد مخدر یا سایر بزرگسالانی که الکل زیاد مصرف می کنند، کودک شما را در معرض خطر آسیب رساندن به شخص دیگری قرار می دهد.

کودکانی که والدین آنها مواد غیرقانونی را در خانه نگهداری می کنند، به طور خودکار در معرض خطر مصرف بیش از حد هستند. چرا؟ کودکان عادت دارند به کشوها، اتاق ها و کابینت های حاوی مواد خطرناک دست بزنند و وجود مشروبات الکلی یا مواد مخدر در خانه، احتمال ابتلای کودک به این مواد و متعاقبا مصرف آنها را افزایش خواهد داد.

اگر والدین نشئه و از حال رفته باشند و یا از طریق موارد دیگری آسیب دیده باشند، کودکان به دقت تحت مراقبت قرار نمی گیرند و ممکن است در معرض خطر و آسیب قرار گیرند. به عنوان مثال، والدینی که از هوش رفته اند ممکن است پس از استفاده نادرست از اجاق گاز، زنگ خطر آتش را نشنوند، یا والدینی که مواد توهم زا مصرف کرده اند، ممکن است به اشتباه کودک خود را به عنوان یک تهدید تشخیص دهند و بر اساس آن واکنش نشان دهند. کودکانی که در معرض مواد مخدر قرار می گیرند به طور خودکار در معرض خطر بیشتری نسبت به کودکانی هستند که در معرض این مواد نیستند.

والدینی که اعتیاد به مواد مخدر را تجربه می کنند ممکن است به طور مرتب زندگی و رفاه کودکان را در معرض خطر قرار دهند. این نوع قرار گرفتن مزمن در معرض خطر تاثیرات طولانی مدت و قدرتمندی بر روی کودک از جمله پیامدهای منفی بر سلامت روان آنها دارد.

تاثیر والدین معتاد روی فرزندان

تاثیر والدین معتاد روی فرزندان

تاثیر والدین معتاد روی فرزندان

کودکان دارای والدین معتاد بیشتر در معرض خطر ابتلا به چالش های روانی هستند. دلایل این امر پیچیده و متنوع است، اما وجوه مشترک زیادی وجود دارد. این وجوه مشترک عبارتند از:

سرزنش دیگران را می پذیرند

کودکان معمولاً سرزنش دیگران بخاطر رفتار والدین خود را می پذیرند. اگر والدین کودک به مدت طولانی به منظور مقابله با بیماری خود غیبت داشته باشد، ممکن است کودک احساس کند که کاری انجام داده که باعث ناراحتی یا آزردگی والدین شده و منجر به ترک آنها شده است. کودکان ممکن است احساس کنند که کنترل آنها برای والدین بسیار دشوار بوده است، به همین دلیل است که والدین آنها به مصرف مواد ادامه می دهند.

آنها زندگی پر مخاطره ای را تجربه می کنند

فرزندان والدین مبتلا به اختلال مصرف مواد ممکن است دائما در خطر باشند و مطمئن نباشند که والدین ممکن است در یک روز معین چه رفتاری داشته باشند. ممکن است الگویی از ناسازگاری وجود داشته باشد که همین امر ممکن است به افزایش اضطراب کودک منجر شود.

اختلال در رشد مغز

وقتی کودک به دلیل اعتیاد والدین نتواند طبق نمودارهای رشد استاندارد پیشرفت کند، رشد عصبی او دچار اختلال خواهد شد. هنگامی که رشد عصبی مختل شود، رشد عاطفی نیز به دنبال آن بوجود خواهد آمد. این اختلال ممکن است به شکل اختلالات شخصیتی و خلقی و همچنین مشکلات اجتماعی خود را نشان دهد.

یکی از ناراحت‌ کننده‌ ترین و خطرناک‌ ترین پیامد هایی که کودکان دارای والدین مبتلا به اختلال مصرف مواد تجربه می کنند، احتمال ابتلای آنها به اختلال مصرف مواد باشد. اگرچه سابقه خانوادگی اختلالات مصرف مواد تنها علت ایجاد این اختلال نیست، اما احتمال ابتلای کودک به اختلال مصرف مواد را افزایش می دهد.  اختلال مصرف مواد ممکن است تا حدی به دلیل عوامل محیطی باشد برای مثال کودکان از طریق والدین خود به مواد مخدر دسترسی پیدا می کنند.

اگر کودکان ببینند که والدینشان به مصرف مواد به عنوان وسیله‌ای برای مقابله با مشکلات روی می‌آورند، احتمالاً همان مسیر را ادامه می‌دهند. فرزندان والدین معتاد با مشاهده مصرف مواد به عنوان یک امر طبیعی بزرگ می شوند. فرزندان والدینی که به طور فعال معتاد نیستند، حتی بدون قرار گرفتن مداوم در معرض مصرف مواد، همچنان تحت تأثیر منفی و در معرض خطر قرار می گیرند.

بسیاری از والدینی که زمانی خودشان به یک ماده مخدر اعتیاد داشتند، مطمئن هستند که فرزندانشان پس از گذراندن مرحله اعتیاد، عوارض نامطلوبی را تجربه نخواهند کرد.

والدینی که در حال بهبودی و درمان در کمپ ترک اعتیاد هستند ممکن است بهبودی خود را دلیلی برای این بدانند که فرزندانشان دیگر در خطر نیستند. اگرچه ممکن است همیشه اینطور نباشد. پس از بهبودی، نقش‌ ها و رفتارهای خانواده تغییر می‌ کند، که ممکن است کودکان را تحریک کند تا نقش‌ها و رفتارهایی را که با آنها بزرگ شده‌اند، بازسازی یا تقویت کنند. این اغلب یک رفتار عمدی نیست، بلکه یک واکنش تقریباً تند و سریع نسبت به تغییر است. از منظر یک درمان اعتیاد در بهترین کمپ ترک اعتیاد تهران، بهبودی در نهایت هدف هر خانواده است، اما حتی بهبودی نیز بدون فراز و نشیب نیست. غلبه بر اختلال مصرف مواد، حتی سال ها پس از بهبودی، تأثیر گسترده و قابل توجهی بر روی کودکان دارد.

تاثیر اعتیاد بر کودکان

تاثیر اعتیاد بر کودکان

تاثیر اعتیاد بر کودکان

اگرچه والدینی که در گذشته یا در حال حاضر با نوعی اعتیاد دست و پنجه نرم می کنند، اعم از اعتیاد به الکل یا مواد مخدر، اغلب تصور می کنند که اعتیاد آنها از فرزندانشان دور می شود. با این حال، کودکان هر روز تحت تاثیر گذشته والدین با رفتارهای اعتیاد آور و مصرف مکرر مواد قرار می گیرند. متاسفانه، تاثیرات نه تنها سریع است بلکه کودکان ممکن است تا سنین بزرگسالی خود تحت تاثیر بوده و به احتمال زیاد درگیر مصرف مواد و مبارزه با اعتیاد، اختلالات خلقی، اختلالات شخصیت و سایر اختلالات روانی شوند. واکنش کودکان به اعتیاد والدین ممکن است حاد یا مزمن باشد، اما عواقب آن همیشه وجود دارد.

خوشبختانه، مصرف مواد در گذشته یا حال به این معنا نیست که کودکان در مقطعی از زندگی خود شروع به مصرف مواد مخدر می کنند یا قرار است مواد مخدر مصرف کنند. با دستیابی به ریشه اعتیاد و بهبودی در کل بدن، رویکرد کل ذهن ممکن است بسیاری از خطرات احتمالی ابتلا کودکان به اعتیاد را کاهش دهد. بهبودی راهی طولانی است، اما خوشبختانه، متخصصین کمپ ترک اعتیاد vip جمشیدیه راه را برای افراد زیادی هموار کرده است که آماده تشویق و ترغیب شما به ادامه راه هستند. خواه درمانگر باشد، مانند درمانگران ما در کمپ ترک اعتیاد خصوصی جمشیدیه، یا خانواده سرخورده‌ افراد مبتلا به اعتیاد باشد، که از اینکه شما قادر به کنترل زندگی و بهبودی خود هستید خوشحال خواهند بود. بهبودی از اختلالات مصرف مواد سفری زیبا برای شروع است. اولین قدمت را همین امروز بردار، تیم پشتیبانی کمپ ترک اعتیاد لاکچری جمشیدیه، همیشه آماده است تا به هر سوالی پاسخ دهد و هر مشکلی را حل کند. فقط با ما تماس بگیرید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *