کمپ ترک اعتیاد
نگهداری از کودکان معتاد پس از سم زدایی در مراکز شبه خانواده
12 تیر 1400
کمپ ترک اعتیاد
ساز ناکوک درمان اعتیاد در کشور
12 تیر 1400
نمایش همه

تمبر و دستمال جایگزین گل و حشیش

کمپ ترک اعتیاد

تمبر و دستمال جایگزین گل و حشیش

کمپ ترک اعتیاد جمشیدیه، بهترین کمپ ترک اعتیاد شبانه روزی تهران: هنوز داستان مصیبت و بدبختی‌های گل و ماری‌جوانا که هزاران نوجوان معتاد را روی دست خانواده‌ها گذاشته به آخر نرسیده که حالا به اذعان پژوهشگران اعتیاد از چند وقت پیش سر و کله «ال‌اس‌دی» یا «اسید لایزرژیک متیل آمید» در بازار ایران و خصوصاً بین نوجوانان پیدا شده است در این مقاله به تمبر و دستمال جایگزین گل و حشیش خواهیم پرداخت.

مخدری که این بار مافیای مواد مخدر در مدل‌ها و شکل‌های مختلف به عنوان دستمال مرطوب، پودر خوشبو‌کننده، تمبر و… وارد بازار مصرفی کرده است.

در چند روز گذشته تصاویری از ماده مخدر جدیدی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که نسبت به ورود «دستمال‌های اعتیادآور» به ایران هشدار می‌داد. در تصاویری که از این ماده مخدر منتشر شده برگ‌هایی از دستمال به‌صورت پارچه روغنی و مربع‌های کوچک نیم سانتی وجود دارد که گفته شده هر مربع آن در حدود هزار تومان در مترو به فروش می‌رسد. در حالی که بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی عنوان کرده‌اند که از وجود این ماده مخدر بی‌اطلاع بوده‌اند و برخی از کاربران نیز معتقدند که اصولاً ماده مخدر جدید وجود ندارد و عوض کردن نام مواد مخدر فقط و فقط برای بازاریابی و فروش بیشتر قاچاقچیان است اما روز گذشته یک منبع آگاه در نیروی انتظامی در گفت‌و‌گو با یک خبرگزاری ورود مواد روانگردان جدید به شکل دستمال‌های اعتیاد آوربه کشور را تأیید و اعلام کرد که نخستین گزارش در خصوص ورود این ماده به ایران در سال گذشته به دست پلیس رسیده است.

تمبر و دستمال جایگزین گل و حشیش

این منبع مطلع با ارائه توضیحاتی یادآور شد که مصرف این ماده که جزو مواد روانگردان و «کانابینوئیدهای سنتزی» است شیوع زیادی نداشته ولی قدرتی بین 100 تا 800 برابر حشیش دارد و مثل حشیش داخل سیگار مصرف می‌شود و حالت نشئگی آن که بیشتر شبیه مستی است به اندازه‌ای زیاد است که در برخی گزارش‌ها، از هوش رفتن پس از مصرف این ماده نیز گزارش شده است.

پرویز افشار سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در این باره گفت: آنچه در فضای مجازی و سایت‌ها منتشر شده حکایت از نوعی مواد روانگردان جدید درگروه NPSها یا «نیوسایکو اسیدها» دارد که به نام دستمال مشهور شده است.

او عمده ترکیبات این مواد صنعتی جدید را از دسته «کانابینوئید»‌های صنعتی دانست و گفت:

این دسته از مواد از نظر ساختار شبیه ماری‌جوانا است، اما مانند ماری‌جوانا و علف و گرس و حشیش کاشتنی نیست، بلکه موادی است که در آزمایشگاه سنتز می‌شود و اثرتوهم‌زایی آن از حشیش خیلی بیشتر و اثرتخریبی‌اش هم شدیدتر است.

سخنگوی ستاد مبارزه با موادمخدر این را هم گفت که آینده تغییر الگوی مصرف در دنیا بیشتر به سمت و سوی این مواد است و مردم باید در جریان باشند این مواد در قالب دستمال، قرص، اسپری و… عرضه می‌شوند و حتی ممکن است این مواد در آینده بیشتر در قالب عطریات و بخور و… مصرف شود که باید مراقب این‌ها باشیم.

سخنگوی ستاد مبارزه با موادمخدر اگر چه مخدر جدیدی را که به نام دستمال شناخته می‌شود به «ان‌پی‌اس»‌ ها ربط می‌دهد اما پژوهشگران حوزه اعتیاد می‌گویند. هیچ ماده مخدر جدیدی در کار نیست این یک تاکتیک است و این اسامی برای پر کردن فضای تبلیغاتی برای بازار مواد مخدر است.

کمپ ترک اعتیاد

تمبر و دستمال جایگزین گل و حشیش

میلاد مشایخی کارشناس اعتیاد در این باره به روزنامه ایران می‌گوید:

چرخه مافیای مواد مخدر دائم در حال به روز کردن خودش است. در این بازار رنگارنگ آنها یک کالا را چند مدل تحویل مشتری‌ها می‌دهند، چرخه مواد نمی‌آید با کالاهای تکراری بازار خودش را از دست بدهد. از طرفی مخاطبان چرخه مواد مخدر بویژه نوجوانان تنوع طلبند و آنها باید بتوانند این نسل حاضر را ارضا کنند پس باید بتوانند مواد را با مدل و طرح‌های مختلف بفروشند. از سوی دیگر مشایخی به نکته مهمی اشاره می کند اینکه تمام مواد خانواده گل و حشیش خوردنی و یا کشیدنی توسط حرارت هستند و تنها گروه «ال‌اس‌دی» را می توان به شکل دستمال استنشاق کرد.

به باور این پژوهشگر حوزه اعتیاد، اینکه هر از چندگاهی گفته می‌شود، «دستمال‌های کاغذی» اعتیادآور در مترو تهران به فروش می‌رسد یا دستمال کاغذی‌هایی که 800 برابر قوی‌تر از حشیش‌اند در پایتخت فروخته می‌شوند؛ این‌ها همه حرف‌های غیرکارشناسی است. او ورود ماده جدید دستمال اعتیادآور را از سوی منبع آگاه نیروی انتظامی نقد می‌کند و می‌گوید:

مگر در ستاد مبارزه با موادمخدر واحد آزمایشگاه نداریم که به راحتی مواد را آزمایش کنند و نوع ماده را اعلام کنند؟

مشایخی معتقد است، چرخه قاچاق مزه دهان مخاطب را می‌سنجد. آنها می‌خواهند نوجوانی را که دو یا سه سال است روی به مصرف گل آورده از گل به سمت «ال اس دی» سوق دهند و البته در حال حاضر هم ما پدیده همزمان مصرف گل و «ال اس دی» را بین نوجوانان می‌بینیم که هفته‌ای یکبار در کنار گل، «ال اس دی» هم مصرف می‌کنند. این چرخه موفق عمل می‌کند ما هم به جای اینکه آب روی آسیاب بریزیم بهتر است به نوجوان و جوان آگاهی بدهیم.

به گفته او چرخه قاچاق می‌داند نوجوان امروزی خودش اقدام به تهیه گل و ماری‌جوانا می‌کند بنابراین آنها هوشمندانه عمل کرده و ماده دیگری را معرفی می‌کنند که نوجوان خودش به تنهایی نتواند تولید کند.

این کارشناس اعتیاد به این نکته هم اشاره می‌کند که ما باید با رصد دقیق چرخه قاچاق آگاه‌سازی کنیم. توضیح دهیم هم اینک جامعه به سمت مصرف «ال اس دی» گرایش پیدا کرده که البته خطرناک‌ترین و پرتنوع‌ترین ماده دنیا است و حتی پلیس نیز در مواقعی مدل‌های مختلف این ماده را نمی‌شناسد چه برسد به اینکه بتواند شناسایی کند.

او در این باره شیوع مصرف کراک را بین مصرف‌کننده‌های هروئین مثال می‌زند: «در مورد کراک هم همینطور بود؛ اول آمدند و گفتند کراک نوعی هروئین فشرده است بعد از آن بود که همه هروئینی‌ها گفتند چرا هروئین؟ پس کراک می‌کشیم که هروئین فشرده است.»

به گفته مشایخی، «ال اس دی» در بسیاری موارد با «تی اچ سی» یا همان گل، حشیش، ماری‌جوانا و گراس اشتباه گرفته می‌شود.

برای مثال 20 سال پیش جوانان در گروهی به نام «هیپی» عضو می‌شدند. هیپی‌ها ماده‌ای را روی پیشانی‌شان می‌گذاشتند و با دستمال آن را می‌بستند و ماده از طریق پوست جذب می‌شد که همان ال اس دی نام داشت. مافیای مواد مخدر یک بار ماده «ال اس دی» را روی تمبر گذاشته و ماده‌ای به نام «تمبر» تولید می‌کنند که به شکل آیکون لبخند و بوس است که مصرف‌کننده تمبر را روی زبان می‌گذارد. حتی ماده‌مخدر به شکل قارچ تولید شده که با اسم ماشروم در فضای مجازی به فروش می‌رسد.

ال اس دی‌ها به شکل پودر خوشبو نیز تولید شده‌اند که در زیر زبان از طریق بزاق جذب می‌شود. مشایخی تولید انواع مختلف ال اس دی‌ها را برای ایجاد بازار مافیای مواد مخدر در فضای مجازی می‌داند. از منظر او ماده ال اس دی 3 خصوصیت دارد که این ماده را خطرناک می‌کند؛ ارزان است، سریع‌الاثر است و راحت مصرف می‌شود. پیش‌بینی پژوهشگران حوزه اعتیاد بر این است که چرخه مواد
به سمت ال اس دی می‌رود.

مشایخی می‌گوید:

ال اس دی کارهای عجیبی در روان انجام می‌دهد. این مواد به‌خاطر ایجاد اختلال شناختی پدیده‌ای را به نام «حس‌آمیزی» یعنی تداخل احساسات ایجاد می‌کند که پدیده جذابی برای نوجوان است. در این پدیده نوجوان صداها را می‌تواند ببیند و رنگ‌ها را بشنود و حتی می‌گویند؛ ضربان قلب چوب را می‌شنوند. این علائم بسیار تجربه خاص و خطرناکی است که با کشیدن گل و مصرف شیشه ایجاد نمی‌شود. حس‌آمیزی فقط با مصرف اسید یا ال اس دی است از این رو چرخه قاچاق با ایجاد تنوع ذهن مخاطب را به این سمت می‌برد و این بار روی دستمال کاغذی این ایده را پیاده کرده است.

سخن پایانی

آینده تغییر الگوی مصرف در دنیا بیشتر به سمت و سوی این مواد است و مردم باید در جریان باشند این مواد در قالب دستمال، قرص، اسپری و… عرضه می‌شوند و حتی ممکن است این مواد در آینده بیشتر در قالب عطریات، بخور و… مصرف شود که باید مراقب این‌ها باشیم.

کمپ ترک اعتیاد شبانه روزی جمشیدیه، ارائه دهنده خدمات درمان انواع اعتیاد مواد محرک و مخدر در کشور با کلیه امکانات رفاهی، درمانی و بیمارستانی می باشد و کلیه برنامه درمانی در این کمپ ترک اعتیاد، تحت نظر روانپزشک متخصص ترک اعتیاد و تیم روانشناسی انجام می گیرد تا بیماران به درمان وابستگی روانی و جسمانی خود بپردازند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *