سمینار پیشگیری و مبارزه با اعتیاد در دانشگاه آزاد

مسئولیت پذیری (اصلاح الگوهای رفتاری)
20 مرداد 1400
دلایل اجتماعی شیوع اعتیاد در جامعه/ ۲۵ سالگی بیشترین سن وابستگی
20 مرداد 1400
نمایش همه

سمینار پیشگیری و مبارزه با اعتیاد در دانشگاه آزاد

به گزارش خبرنگار آنا، دکتر آذرخش مکری در سمینار «پیشگیری و مبارزه با اعتیاد» که به همت معاونت امور دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر و با هدف ارتقای آگاهی و اطلاعات دانشجویان در زمینه اعتیاد و راه های پیشگیری و مبارزه با آن در سالن اجتماعات این واحد دانشگاهی برگزار شد و با پخش کلیپ «قربانی» -که یکی از وقایع دردناک توهم حاصل از مصرف شیشه را توصیف می‌کرد- جنون را یکی از علائم مصرف «شیشه» خواند و آن را واضح‌ترین پیام کلیپ قربانی معرفی کرد.

عضو هیأت موسس مرکز ملی مطالعات اعتیاد ایران با بیان تاریخچه‌ای از اکتشافات بشر در زمینه مواد اعتیادآور، شیشه، کراک، هروئین، سکونال، کوکایین، الکل، کافئین، ال اس دی، اکستازی، خشخاش، نیکوتین و… را از جمله فهرست مواد اعتیادآور برشمرد که باید درباره آنها بیش از پیش در جامعه آگاهی بخشید.

مکری: متاسفانه مواد محرک (کوکائین، اکستازی، آمفتامین، متامفتامین (شیشه)) که از سال 2001 در منطقه خاورمیانه به سرعت گسترش یافت، اکنون عمده مشکل و معضل حاد اجتماعی در ایران را به خود اختصاص داده است عضو کمیته بهداشت روان و اعتیاد وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی با هشدار به جوانان و بویژه دانشجویان و دانش آموزان، بر توسعه آگاهی و اطلاعات آنان در زمینه مواد اعتیادآور و عوارض ویرانگر آنها تاکید کرد.

مکری خطاب به جوانان هشدار داد: هر آنچه (موادی) که به شما احساس خوب داده و شما را شاد کند؛ بالقوه توان گیر انداختن شما را دارد. وی مواد مخدر را به 4دسته: مواد افیونی، آرامبخش، توهم زا و مواد محرک تقسیم بندی کرده و افزود: متاسفانه مواد محرک (کوکائین، اکستازی، آمفتامین، متامفتامین (شیشه)) که از سال 2001 در منطقه خاورمیانه به سرعت گسترش یافت، اکنون عمده مشکل و معضل حاد اجتماعی در ایران را به خود اختصاص داده است.

سخنران سمینار «پیشگیری و مبارزه با اعتیاد» واحد اسلامشهر، لذت شدید و ناگهانی، کاهش وزن، افزایش انرژی و رفع خستگی، افزایش تمرکز و یادگیری، کاهش نیاز به خواب، رفع افسردگی، بهبود روابط فردی و اعتماد به نفس، برداشتن مهارت‌های اجتماعی و ازدیاد میل جنسی را از جمله اثرات مصرف مفتافتامین‌ها برشمرد که به نوعی ایجاد جذابیت می‌کنند.

مکری با هشدار این جذابیت سراب‌گونه و واهی به نسل جوان و بویژه دانشجویان و دانش آموزان از آثار مخرب مصرف و یا قطع مصرف متافتامین‌ها همچون: پارانوئیا و پیسکوز (توهم و هزیان)، پرخاشگری، گوشه گیری، افسردگی و بی تفاوتی، خستگی و کاهش شدید انرژی، رفتارهای تکراری و اجباری از جمله تیک و punding ، مشکلات جنسی، آسیب به حافظه و یادگیری و … سخن گفت. غلامرضا زند مدیر دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر در این سمینار از دکتر محمودرضا اسفندیار رئیس واحد و دکتر داریوش رباطی معاون دانشجویی و فرهنگی واحد اسلامشهر که در اولویت دهی به سلامت جامعه و بویژه جوانان و دانشجویان و همکاری صمیمانه در برگزاری مطلوب این سمینار آموزشی داشتند، قدردانی کرد.

این سمینار با پخش چندین کلیپ از اثرات نخستین مصرف و نیز عواقب مصرف متافتامین‌ها ادامه و با قرعه‌کشی و اهدای 5 هدیه به حاضران در سمینار پایان یافت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *