درمان دارویی اعتیاد
درمان دارویی اعتیاد
13 فروردین 1401
کمپ ترک اعتیاد
تاثیر مصرف مواد مخدر بر باروری
27 فروردین 1401
نمایش همه

اعتیاد به داروهای درمان اضطراب

کمپ ترک اعتیاد

اعتیاد به داروهای درمان اضطراب

کمپ ترک اعتیاد جمشیدیه، کمپ ترک اعتیاد خصوصی جمشیدیه: بیش از یک دهه است که تمام افراد در سراسر دنیا از مشکلات همه گیری مصرف مواد مخدر رنج می برند. قوانین حمایتی و برنامه های فراوانی برای مبارزه با روند رو به رشد مرگ و میر ناشی از اوردوز مواد مخدر به تصویب رسیده است. اما نوع دیگری از داروها در حال ایجاد یک اپیدمی جدید هستند به همین جهت در این مقاله به بررسی اعتیاد به داروهای درمان اضطراب خواهیم پرداخت.

اعتیاد به داروهای درمان اضطراب

بنزودیازپین ها یا «بنزوها» به برخی از افراد در کنترل اضطراب کمک می کنند، اما این داروها خطر ابتلا به اعتیاد بالایی نیز دارند. در صورت دریافت نسخه ای حاوی داروهای بنزودیازپین، پیروی از دستورالعمل های پزشکی که دارو را تجویز کرده کاملاً ضروری است. استفاده نادرست از این داروها یا عدم پیروی از دستورالعمل های پزشک ممکن است به راحتی اعتیاد به بنزودیازپین ها را در پی داشته باشد.

برخی از رایج ترین نام های تجاری داروهای بنزودیازپین تجویز شده در ایران شامل کلونازپام، والیوم، لیبریوم، آتیوان و ترک آلپرازولام هستند. این داروها ضد اضطراب هستند و می توانند به فرد کمک کنند تا علائم چندین اختلال روانی مانند اضطراب و بی خوابی را کنترل کند. بنزودیازپین‌ ها همچنین رایج‌ ترین نوع داروهای تجویزی هستند که در ایران با سوء مصرف روبرو هستند. بیشتر برنامه های ضد مواد مخدر، بر بحران مواد مخدر تمرکز دارند، اما برای جلوگیری از افزایش تعداد موارد ابتلا به اعتیاد به بنزودیازپین ضروری هستند. بسیاری از مردم به سادگی تصور می‌کنند که داروی تجویز شده توسط پزشک بی‌خطر است، اما واقعیت چیز دیگری است.

اعتیاد به داروهای درمان اضطراب

اعتیاد به داروهای درمان اضطراب

تجویز بیش از حد بنزودیازپین ها

برخی از پزشکان خطرات اعتیاد به برخی داروها را به بیماران خود به درستی توضیح نمی دهند. در بیشتر موارد، بیماران می خواهند بدانند که چگونه می توانند بر استرس خود غلبه کنند و پزشکان به راحتی برای آنها بنزودیازپین ها را تجویز می کنند. زیرا به نظر آنها این آسان ترین روش درمان به نظر می رسد. آلپرازولام با بیش از 50 میلیون نسخه در سال پرمصرف ترین داروی تجویز شده در سراسر دنیا است و استفاده نادرست از آن منجر به مراجعه میلیون ها نفر به اورژانس در طول سال می شود.

حتما مطالعه کنید: ترک آلپرازولام

نسخه های حاوی بنزودیازپین ها از سال 1996 تا 2013 به طور قابل توجهی و به میزان  67  درصد افزایش یافته است و پزشکان از دهه 1970 از اعتیاد آور بودن این دارو اطلاع پیدا کردند.

عوامل موثر بر افزایش تجویز نسخه های بنزودیازپین ها

مصرف بیش از حد بنزودیازپین از سال 1996 تا 2013 حدود 500 درصد افزایش یافته است. هیچ دلیل خاصی به جز تجویز بیش از حد برای افزایش تعداد موارد اعتیاد به بنزودیازپین و مصرف بیش از حد آن وجود ندارد. داروهای بنزودیازپین می توانند بطور موثری علائم اضطراب و اختلالات شبیه آن را کاهش دهند، اما مصرف کوتاه مدت این داروها بهترین عملکرد را دارند. زمانی که بیمار این داروها را بیش از زمان تجویز شده مصرف می کند، با عوارض جانبی قابل توجهی از جمله اعتیاد به آن مواجه می شود در نتیجه، پزشکان فقط باید به بیمارانی این داروها را تجویز کنند که به درمان های جایگزین پاسخ نداده‌اند و دوره مصرف را نیز به فرد گوشزد کنند.

همه می دانند که برخی از داروهای تجویزی باعث ایجاد اختلال سوء مصرف مواد در کشور می شوند، اما بنزودیازپین ها معمولا نادیده گرفته می‌شوند. درست است که مسکن‌ ها از نظر تعداد کل مصرف‌ کنندگان و تجویز از بنزودیازپین ها پیشی گرفته اند، اما آمار و ارقام نشان می‌دهد که مشکل سوء مصرف بنزودیازپین ها در دهه گذشته تقریباً سه برابر شده است.

این داروها در هنگام سوء مصرف ممکن است خطرناک باشند زیرا باعث تشنج می شوند. این داروها می توانند برخی از علائم ترک اعتیاد شامل شامل اضطراب و پارانویا را نیز در افراد ایجاد می کنند. علاوه بر آمار ذکر شده در بالا، شاهد افزایش قابل توجهی در تعداد افرادی هستیم که به دنبال درمان سوء مصرف بنزودیازپین ها هستند.

اگر در بین عزیزانتان فردی هست که به داروهای تجویزی وابسته است یا از مواد مخدر دیگری استفاده می کند، همین امروز برای کسب اطلاعات بیشتر با کمپ ترک اعتیاد لاکچری جمشیدیه تماس بگیرید.

خطرات استرس

اضطراب چیست؟ استرس یک واکنش روانی است که هر فرد در طول زندگی عادی آن را تجربه می کند. کار، مدرسه، مسائل خانوادگی، روابط، رانندگی، و موارد بی‌شمار دیگری هر روزه به افراد عادی استرس وارد می‌کند. عوامل استرس زای شدید مانند حوادثی که منجر به آسیب های جسمی و روانی می‌شود، خبرهای بد، تروما، تصادفات و سورپرایز شدن، میزان استرس را در افراد به سرعت افزایش می دهند و این پتانسیل را دارند که اثرات پایداری بر عواطف فرد بر جای بگذارند.

اطلاع از علائم استرس و یادگیری تکنیک های مقابله با استرس بسیار مهم است. استرس، یکی از عوامل افزایش اعتیاد به بنزودیازپین ها است. زندگی مدرن بسیار سریع خسته کننده و کسل کننده می‌شود و باعث آسیب روحی و جسمی افراد می شود. در این شرایط، تکنیک های مختلفی برای کنترل و مدیریت استرس وجود دارد که می تواند به افراد برای کنترل و درمان استرس کمک کند. هنگامی که افراد استرس را از طریق مصرف داروهای بنزودیازپین درمان می کنند، نمی‌توانند به روشی سالم با استرس مقابله کنند و همین امر باعث می شود به سمت اعتیاد بروند.

استرس و اعتیاد

بنزودیازپین ها می توانند به کنترل کوتاه مدت اضطراب و علائم استرس شدید کمک کنند، اما قطع مصرف این داروها دشوار است. پس از قطع دارو، بیمار احتمالاً علاٸم ترک را تجربه خواهد کرد. یکی از بدترین علائم ترک بنزودیازپین ها، تجدید یا ظهور ناگهانی و شدید علائم قبلی بیمار است. اکثر پزشکان، دوز دارو را به طور تدریجی کم می کنند تا بیمار به دارو وابسته نشود.

اعتیاد به داروهای درمان اضطراب

اعتیاد به داروهای درمان اضطراب

ترک بنزودیازپین

تصور کنید یک بیمار از اضطراب حاد رنج می برد و پزشک برای کنترل آن مصرف سه ماهه زاناکس را تجویز می کند. پس از چند هفته، بیمار تصمیم می گیرد بدون مشورت با پزشک مصرف دارو را قطع کند، زیرا فکر میکند علائم بیماری او کاهش یافته است. روز بعد، بیمار یک حمله اضطرابی شدید را تجربه می کند و سایر علائم قبلی اضطراب نیز برمی گردد. این، تنها یک نمونه است که نشان می دهد چگونه قطع مصرف ممکن است باعث مشکلات بیشتر شود و فرد را وادار به مصرف مجدد بنزودیازپین کند که ممکن است منجر به اوردوز شود.

علائم اعتیاد به بنزودیازپین ممکن است شامل ظهور مجدد علائم قبلی، افسردگی یا اضطراب شدید، مشکلات خواب، مشکلات تنفسی و بسیاری از مشکلات دیگر باشد. هنگامی که علائم اعتیاد به بنزودیازپین در فرد ظاهر می شود، بسیار مهم است که در اسرع وقت اقدام به درمان سوء مصرف مواد کند و به کمپ ترک اعتیاد مراجعه کرده و یا بستری شدن در کمپ ترک اعتیاد شبانه روزی را در نظر داشته باشد. سم زدایی، اثرات و عوارض متفاوتی بر بدن هر فرد دارد و اعتیاد به بنزودیازپین ممکن است پس از قطع منصرف منجر به علائم شدیدی شود. برخی از افراد افکار خودکشی، لرزش شدید بدن و تشنج های کشنده را تجربه می کنند. مشاوره های پزشکی در طول فرایند سم زدایی به فرد کمک خواهد کرد تا با مدیریت عوارض جانبی ترک، راحت تر بنزودیازپین ها را از بدن خود بیرون کند. همچنین تغذیه سالم و مقوی در این دوره می تواند به بیمار کمک کند تا سریعتر بهبود یابد و علائم ترک با شدت کمتری را تجربه کند.

بهترین روش ترک اعتیاد

کمپ ترک اعتیاد خصوصی جمشیدیه، شدت اعتیاد به بنزودیازپین و تاثیرات فاجعه‌ باری که می‌تواند بر خانواده‌ها داشته باشد را درک می‌ کند. مشاوران ما در کمپ ترک اعتیاد vip جمشیدیه، همواره در طور روند بهبودی و درمان در کنار شما هستند و با ارائه راهکارهای مفید به شما کمک خواهند کرد. پرداختن به مسئله سوء مصرف مواد امری بسیار ضروری است، بنابراین هر چه سریعتر با کارشناسان ما در بهترین کمپ ترک اعتیاد کشورمان ایران تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *