با اعتیاد خاموش آشنا شوید
30 مرداد 1400
افزایش تماس‌ با خط ملی اعتیاد درباره الکل
30 مرداد 1400
نمایش همه

داستان تلخ گل

باندهای مافیایی مواد مخدر مثل لشکر مورچه‌ها خستگی‌ناپذیرند، اینها لحظه‌ای دست از تلاش برای تولید برنمی‌دارند و آنی از خلق ایده‌های جدید برای توزیع مواد در جهان غافل نمی‌شوند. با تکیه بر این ویژگی‌هاست که می‌شنویم امروز500 نوع ماده روانگردان جدید در 95 کشور دنیا شناسایی شده که هدف از ساخت همه آنها نفوذ در بازارهای مصرف و سرگرم نگه‌داشتن مصرف‌کنندگان است.

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد (ادنا) و به نقل از جام جم آنلاین ، این عدد دیروز جزئی از متن سخنرانی عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور در ششمین نشست روسای مراجع ملی مبارزه با مواد مخدر گروه ائتلاف پنجگانه آسیای مرکزی بود، او که تاسف می خورد از این که در ازای این بازار پر رنگ و لعاب و تنوع، اطلاعات کشورها در مورد شیوع و خطرات بهداشتی این روانگردان ها اندک است.

برخی از اسم های بازاری این روانگردان های جدید (ان پی اس ها) به گوش ما آشناست؛ شادی بخش قانونی، غذای گیاهی، نمک حمام، ادویه، ادویه طلا، آقای خندان، صخره های ماه، مار سیاه، خوشی جاودانه، ادویه الماس، کا 2. اما اینها بیشتر اسم هایی متفاوت اند تا روانگردان هایی با ماهیت متفاوت؛ نکته ای که دکتر رامین رادفر، پژوهشگر اعتیاد در گفت وگو با ما بر آن صحه می گذارد و می گوید پایه همه روانگردان ها یکی است و باندهای مافیایی فقط برای ایجاد تنوع و نوآوری در محصولات و نیز تحریک بازار مصرف، در ساختار مولکولی آنها دست می برند و روانگردانی جدید خلق می کنند.

نفوذ مویرگی در بازار

راهیابی 500 نوع روانگردان جدید در جهان و تائید این موضوع توسط 95 کشور دنیا تلنگری برای ماست، چون نمی شود پای روانگردان های تازه به بازار مصرف جهانی باز شود ولی ردی از آن در ایران به جا نماند. اما تا امروز مقامات رسمی در حوزه مقابله با عرضه و حتی درمان اعتیاد ورود روانگردان های جدید به کشور را تائید نکرده اند، شاید با هدف جلوگیری از تشنه کردن بازار و ایجاد شوق کاذب در مصرف کنندگان.

اما خبرهای غیررسمی که مبتنی است بر رصد برخی پژوهشگران و درمانگران اعتیاد از بازار مصرف روانگردان ها، از نفوذ مویرگی برخی از انواع جدید در ایران حکایت دارد.

دکتر رامین رادفر، پژوهشگر اعتیاد البته میزان نفوذ روانگردان های جدید در بازار ایران را همه گیر نمی داند و آن را محدود می داند به برخی مهمانی ها و مراسم خاص که جوان ها ترتیب می دهند و دکتر محمد عبدخدا، درمانگر اعتیاد آن را در قالب ورود روانگردان های ترکیبی به بازار می بیند که معجونی است از روانگردان های ارزان و گران با هم (با هدف کاهش قیمت ها) که با اسم های جذاب خیابانی فروخته می شوند.

طبق این گفته ها روانگردان های جدید به آن شکلی که در دنیا رواج دارند هنوز به سمت کشورمان سرازیر نشده اند که حتما اگر علت آن از مسئولان دولتی حوزه مبارزه با مواد مخدر پرسیده شود، آن را ربط می دهند به تشدید برنامه های کنترلی در مرزها و مبارزه بی وقفه با محموله های قاچاق.

اما از دیدگاه دکتر رامین رادفر، پژوهشگر اعتیاد، این که روانگردان های جدید به بازار ایران وارد نشده، یکی از علل آن محدودیت فروش اینترنتی مواد درکشور است و دیگری دردسترس بودن شیشه که هنوز در صدر روانگردان های پرطرفدار قرار دارد .

داستانی که «گل» می نویسد

مصرف شیشه در ایران هنوز یک سر و گردن بالاتر از همه مواد مخدر سنتی و صنعتی است، این را آمارهای خط ملی مشاوره اعتیاد نیز تائید می کند تا آنجا که گفته می شود شیشه، شاه بیت تماس با این خط ملی است.

اما امسال که قیمت شیشه رشد صعودی پیدا کرد و ارزشش تا 70 میلیون تومان برای هر کیلو بالا کشید، ماده مخدری در بازار گل کرد به نام گل.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *