راه کارهای ارتباط با فرد مصرف کننده

کمپ ترک اعتیاد
درمان بی خوابی پس از ترک اعتیاد
9 تیر 1400
کمپ ترک اعتیاد
ضرورت وجود مراکز ترک اعتیاد VIP
11 تیر 1400
نمایش همه
کمپ ترک اعتیاد

راه کارهای ارتباط با فرد مصرف کننده

کمپ ترک اعتیاد جمشیدیه، بهترین کمپ ترک اعتیاد شبانه روزی تهران: اعتیاد نوعی بیماری جدی است که برای درمان آن و عارضه‌های زیربنایی دامن زننده به اعتیاد باید از متخصصین روانپزشکی کمک گرفت. فراموش نکنید که اعتیاد یک بیماری مزمن است. بیمارانی که با اعتیاد دست و پنجه نرم می‌کنند، بارها و بارها علی‌رغم آگاهی از عوارض مخرب اعتیاد به مواد مخدر پناه می‌برند. آنها غالباً سعی می‌کنند که اعتیادشان را ترک کنند، اما نمی‌توانند در برابر وسوسه مصرف، مقاومت کنند.
ارتباط برقرار کردن و همچنین نحوه برخورد با فردی که دچارسوء مصرف مواد شده می‌تواند بسیار دشوار باشد، به ویژه اگر مجبور شده باشید اعتیاد نزدیکانتان و رفتارهای ناخوشایند آن‌ها را تحمل کنید. بیماران دچار سوء مصرف مواد شرایط را با انکار مشکلشان و دروغ گفتن وخیم‌تر می‌کنند به همین جهت در این مقاله به بررسی راه کارهای ارتباط با فرد مصرف کننده خواهیم پرداخت.

راه کارهای ارتباط با فرد مصرف کننده

برای شنیدن حرف‌هایشان گوش شنوا داشته باشید

اگر گوش شنوایی داشته باشید و صحبت‌های آن‌ها را بدون قضاوت و نقد، گوش دهید، آن‌ها با اطمینان، احساسات و تجربیات خود را با شما در میان میگذارند.

در مورد اعتیاد اطلاعات کاملی کسب کنید

زمانی که متوجه شدید که یکی از اطرافیانتان درگیر اعتیاد شده تلاش کنید تا جایی که میتوانید در مورد اعتیاد تحقیق کنید. هرچه اطلاعات بیشتری در این مورد داشته باشید، درک بهتری از شرایط مصرف کننده خواهید داشت و بهتر میتوانید به وی کمک کنید. پیامدهای ویرانگر مصرف مواد مخدر آسیب زننده است و زندگی خانواده و اطرافیان اشخاص معتاد هم از این آسیب و بحران در امان نخواهد بود.
بی شک عده ای از مردم اطلاعات چندانی دراین زمینه ندارند. از این جهت، به خانواده هایی که از نزدیک با بحران اعتیاد دست وپنجه نرم می کنند، توصیه می‌شود که نحوه رفتار با فرد معتاد را یاد بگیرند تا راحت تر بتوانند عزیزانشان را از این بلای دامن گیر آزادی ببخشند.

از فرآیند تغییر حمایت کنید

درست است که انگیزه شما برای تغییر، بیشتر از انگیزه اوست، اما اگر او ببیند که شما هم آماده‌اید تا نقاط ضعفتان را اصلاح کنید، متوجه مزایای مشاوره می شود و انگیزه بیشتری برای ترک و تغییر پیدا می‌کند.

محترمانه، اماقاطع پیامتان رامنتقل کنید

هنگام ارتباط با افراد دچار بیماری اعتیاد، حرف و عملتان باید یکی باشد. پیامتان را واضح منتقل کنید و پای حرفتان بایستید تا طرف مقابل دچار سوء تفاهم نشود و دقیقاً متوجه شود که چه انتظار یا
خواسته‌ای از او دارید.

لطفا قول بیخودی ندهیم

قبل از اینکه قولی به آنها بدهیم لطفا کمی مسائل را بسنجیم یا اگر اطلاعاتی نداریم ازمتخصصین کمک بگیریم. بدقولی باعث می شود آنها نسبت به شما، بی اعتماد شوند.

هرگز او را سرزنش نکنید

با سرزنش کردن، نه تنها مشکلات او برطرف نمی شود بلکه بیشتر در مصرف غرق می شود و از شما فاصله می‌گیرد.

همه چیز را به اعتیاد او ربط ندهید

هر مشکلی در منزل و خانواده به وجود می آید را گردن وی و اعتیادش نیندازید. اعتیاد فرد امکان دارد نمودی از مشکلات داخل خانواده باشد. با افزایش فشار و دادن حس گناه به وی تنها ترک را مشکل تر می کنید و باعث رنجش اواز خانواده می‌شوید.

راه کارهای ارتباط با فرد مصرف کننده

راه کارهای ارتباط با فرد مصرف کننده

توقعات خود را مدیریت کنید

باید بدانید که روند ترک اعتیاد، زمان بر است، بدین ترتیب توقع نداشته باشید که در طی یک هفته یا چند روز همه مسائل حل شوند. بنابراین صبر داشته باشید و صبوری کنید، با یک رفتار اشتباه، روند ترک اعتیاد را مختل نکنید. مراجعه به مرکز مشاوره و صحبت با متخصصین، سبب می شود که رفتار و توقعات درستی از این مرحله به دست آورید.

قهرکردن جواب نمی‌دهد

با او قهر نکنید. فکر نکنید اگر قهر کنید اوضاع بهترمی‌شود.
افرادی که درگیر اعتیاد می شوند معمولاً روحیه بسیار آسیب پذیری دارند و نسبت به دریافت تائید و توجه از سایرین بیش تر حساس هستند. به همین خاطر آنها نسبت به طرد شدن حساسیت بیشتری از خود نشان می‌دهند و قهر کردن شما میتواند بیش از پیش وی را در دام اعتیاد فرو ببرد.

از تحقیر و توهین پرهیزکنید

احترام به یکدیگرراهرگزفراموش نکنید.فرد معتاد به میزان کافی آسیب دیده و از خود عصبانی است. با تحقیر کردن وی، فشارهای روحی او را بیش ترمیکنید و با افزایش فشارها، مصرف، بیش تر خواهد شد.

عشق بی‌قید و شرط داشته باشید

بهتراست فرد در حال ترک اعتیادمتوجه شود که علیرغم تمام مشکلاتش، هنوز دوستش دارید و به او اهمیت می‌دهید. بهتراست متوجه شودکه در همه حال خیرش را می‌خواهید.اورادوست داریدولی رفتارهای اعتیادیش راهرگز. با اعتیادش کنار نخواهید آمد و از تعیین حد و مرز برای او هراس ندارید. به قوانینی که خودتان وضع کرده‌اید، پایبند باشید .

فرد بیمار را تا بهبودی کامل تنها نگذارید

وقتی فرد در مرکز ترک اعتیاد و بازپروری بستری شد، به این معنی نیست که تمامی مشکلات حل شده است.او هم چنان به محبّت، راهنمایی و حمایت درطول و پس از دوره ی درمان نیاز خواهد داشت تا بتواند زندگی جدید و سالمی را برای خود بنا کند. پس به حمایت هایتان ادامه بدهید (البته حمایت سالم)و تلاش کنید که به عزیزتان قدم به قدم تا برگشت به زندگی طبیعی یاری برسانید.

او را به عنوان عضوی از خانواده بپذیرید

سرد بودن جو خانه و جدا بودن فرد بیماراز بقیه خانواده منجر به حس طرد شدگی و برگشت به سمت مواد مخدر میشود . ارتباط مفیدباهم داشتن، سبب میشود که فرد از محیط گذشته وآلوده خود دور شود و در تصمیم ترک اعتیاد خود بااراده باقی بماند. نخستین محیط اجتماعی هر انسانی، منزل و خانواده است. بنابراین مفید واقع شدن در خانواده و این باور که خانواده به وی نیاز دارد، بزرگترین انگیزه برای آزادی از موادمخدر است.

سخن پایانی

برقراری ارتباط صحیح با بیمار اعتیاد می تواند کمک بسیاری در بیمار برای دریافت اقدامات درمانی همچون بستری در کمپ ترک اعتیاد نمایید که در این مقاله به بررسی راه کارهای ارتباط با فرد مصرف کننده پرداخته ایم. مشاورین و کادر درمانی کمپ ترک اعتیاد جمشیدیه به عنوان بهترین کمپ ترک اعتیاد تهران بصورت شبانه روزی در ایام هفته همراه شما خواهند بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *