شیوع اولین مصرف مواد مخدر در سن 12 تا 17 سالگی، کاهش سن بلوغ در کشور

افزایش تماس‌ با خط ملی اعتیاد درباره الکل
30 مرداد 1400
علی‌ رغم تولید 16.5 تن متادون، در حوزه مدیریت مصرف مواد مخدر اتفاقی نیفتاده است
30 مرداد 1400
نمایش همه

شیوع اولین مصرف مواد مخدر در سن 12 تا 17 سالگی، کاهش سن بلوغ در کشور

معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور هشدار داد:

مطالعات نشان می‌دهد بخش‌هایی از مغز انسان تا 24 سالگی تکامل پیدا می‌کند اما سیستم لذت جویی و هیجان خواهی در حدود سنین 11 تا 12 سالگی کامل می‌شود به همین خاطر بیشترین سن شیوع اولین مصرف مواد 12 تا 17 سالگی است.

معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: سیستم لذت جویی و هیجان خواهی در حدود سنین 11 تا 12 سالگی کامل می‌شود به همین خاطر بیشترین سن شیوع اولین مصرف مواد 12 تا 17 سالگی است.

به گزارش خبرگزاری فارس،حبیب الله مسعودی فرید در نشست کشوری برنامه ملی استقرار مداخلات پیشگیری از اعتیاد در جامعه کار و تولید گفت: بیش از 90 درصد مسائل اجتماعی ناشی از مشکلات سیستمی هستند. و راه حل‌ها هم باید راه حل‌های سیستمی باشند به طور مثال الگوی مسکن فعلی فرزندان ما را به سمت کم تحرکی سوق داده است.

وی افزود: ساختار جدید نظام 6.3.3 مسئله بلوغ و رشد روانی دانش آموزان را مورد بررسی قرار نداده و در زمان حاضر سن بلوغ به علت تغییر شرایط اقتصادی و اجتماعی تغییر و پایین‌تر آمده است.

معاون اجتماعی سازمان بهزیستی به برخی سوالات رایج درباره اعتیاد پاسخ داد و گفت:این سوال وجود دارد که چرا مردم مواد مصرف می‌کنند؟ دلایل مختلفی در این باره وجود دارد برخی برای آنکه احساس خوبی داشته باشند. برخی برای افزایش کارایی و برخی برای کنجکاوی دست به مصرف مواد می‌زنند. وقتی مواد مخدر مصرف می‌شود ترشح دوپامین افزایش می‌یابد و لذت زیادی ایجاد می‌کند.

فرید افزود: این سوال هم وجود دارد که اگر مصرف مواد حال انسان را خوب می‌کند پس مشکل کجاست؟ برخی معتقدند هر بار دلشان بخواهد می‌توانند ترک کنند و بر مصرف خود تسلط دارند در حالیکه مطالعات نشان می‌دهد مصرف مواد حتی تا 90 درصد وابستگی ایجاد می‌کند و باعث کاهش کارکرد مغز می‌شود و در دفعات بعدی مصرف دیگر ارادی نیست.

وی گفت: مطالعات نشان می‌دهد بخش‌هایی از مغز انسان تا 24 سالگی تکامل پیدا می‌کند اما سیستم لذت جویی و هیجان خواهی در حدود سنین 11 تا 12 سالگی کامل می‌شود به همین خاطر بیشترین سن شیوع اولین مصرف مواد 12 تا 17 سالگی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *