کمپ ترک اعتیاد
تفاوت وابستگی و اعتیاد چیست؟
2 بهمن 1400
کمپ ترک اعتیاد
6 بهانه رایج معتادین
16 بهمن 1400
نمایش همه
کمپ ترک اعتیاد

علائم اوردوز متادون

کمپ ترک اعتیاد جمشیدیه، بهترین کمپ ترک اعتیاد تهران: اگرچه برخی از کمپ های ترک اعتیاد، از متادون به عنوان داروی کمکی در روند بهبودی افراد از اعتیاد به سایر مواد مخدر استفاده می کنند، اما خطر سوء مصرف، اعتیاد و در نهایت اوردوز را نیز به همراه خواهد داشت. متادون، با چندین هدف در درمان اعتیاد به مواد مخدر در کمپ های ترک اعتیاد استفاده می شود که خطرات متعددی برای مصرف کننده به همراه دارد که در این مقاله به بررسی علائم و نحوه درمان اوردوز متادون خواهیم پرداخت.

متادون ممکن است به منظور کاهش درد و علائم ترک مرتبط با مصرف مواد مخدر مصرف شود. از این فرآیند معمولاً به عنوان سم زدایی نام برده می شود. سم زدایی، یک فرآیند طاقت فرسا برای کسانی است که از اختلالات مصرف مواد رنج می برند. افراد مبتلا به اعتیاد به منور خود درمانی، متادون را به عنوان جایگزین مطمئنی برای ترک ناگهانی مواد مخدر مصرف می کنند. اما به مرور زمان فرد مبتلا به اعتیاد به مصرف متادون خواهد شد. در صورتی که سم زدایی تحت نظارت پزشک، در مراکز درمانی و کمپ ترک اعتیاد انجام نشود، فرد با مشکلات فراوانی مواجه خواهد شد. فرآیند ترک در کل، ممکن است از سه روز تا بیش از 20 هفته طول بکشد.

حتما مطالعه کنید: ترک متادون

علاوه بر این، بسیاری از بیماران، متادون را به‌ عنوان وسیله‌ ای برای حفظ پیشرفت در بهبودی از مواد مخدر مصرف می‌کنند، اما به دنبال آن وابستگی به متادن و اعتیاد ایجاد خواهد شد. متادون ممکن است به منظور درمان نگهدارنده مصرف شود که گاهی چندین سال طول می کشد. در درمان نگهدارنده با متادون، هدف کاهش مصرف مواد مخدر توسط مصرف‌کنندگانی است که در گذشته با اجتناب از مصرف مواد مخدر دست و پنجه نرم کرده‌اند، که گاهی اوقات ممکن است یک نبرد مادام العمر باشد. بسیاری از کمپ های ترک اعتیاد نیز برنامه های کاهش تدریجی مصرف مواد مخدر را با جایگزین کردن متادون با هدف دستیابی به بهبودی کامل مواد مخدر ارائه می دهند که اشتباه بزرگی را مرتکب می شوند.

کسانی که مبتلا به اعتیاد به هروئین هستند، تصور می کنند که بیشترین منفعت را از درمان با متادون خواهند برد. از این ماده مخدر برای جلوگیری از میل به مصرف هروئین استفاده می شود و اثرات آن بسیار طولانی تر از خود هروئین است.

حتما مطالعه کنید: ترک هروئین

متاسفانه، درمان با متادون ممکن است منجر به یک نتیجه نگران‌ کننده شود: اعتیاد به متادون. مصرف متادون، قابلیت اوردوز کشنده را به همراه دارد. بنابراین، تشخیص علائم و نشانه های اوردوز این دارو بسیار ضروری است.

علائم اوردوز متادون

علائم اوردوز متادون

علائم اوردوز متادون

در سال 2019، حدود 4 درصد از مرگ و میرهای ناشی از اوردوز مواد مخدر، به متادون نسبت داده شد، بنابراین این میزان در مقایسه با سایر مواد مخدر نسبتاً پایین است. در آن سال حدود 3000 مرگ ناشی از اوردوز متادون فقط در ایالت متحده روی داد. اوردوز متادون اغلب به این دلیل روی می دهد که دارو به مدت طولانی در بدن باقی می ماند. حتی پس از گذشت چندین ساعت و کاهش درد، متادون از بدن فرد مصرف کننده پاک نمی‌ شود. افرادی که به منظور کاهش علاٸم ترک سایر مواد مخدر به مصرف متادون روی می آورند، دلایلی اراٸه می دهند که اصلا قابل قبول نیست. تجمع دوزهای مختلف یکی پس از دیگری، عواقب مرگباری را به همراه خواهد داشت. علائم اوردوز را هرگز نباید دست کم یا نادیده گرفت. قسمت های مختلف بدن ممکن است علائم متفاوتی را نشان دهند:

دستگاه گوارش

معده و ساختارهای عضلانی اطراف آن به دلیل اوردوز متادون مستعد ابتلا به عوارض مختلفی هستند. این عوارض ممکن است شامل اسپاسم، استفراغ، یبوست و موارد دیگر باشد.

سیستم عروقی و تنفسی

اولین ناحیه ای که با اوردوز متادون آسیب میبیند، ریه ها هستند. فرد ممکن است دشواری در تنفس، تنفس آهسته و سفت شدن قفسه سینه را تجربه کند.

سیستم عصبی مرکزی

با اوردوز متادون، گیج شدن فرد امری عادی تلقی می شود. علاوه بر این، ممکن است فرد دچار خواب آلودگی یا خستگی شود.

علائم اوردوز متادون

اگر با فردی مواجه شدید که علائم اوردوز را نشان می دهد، فوراً با اورژانس تماس بگیرید و یا به پزشک مراجعه کنید. علائم اوردوز ممکن است شامل موارد زیر باشد:

سرگیجه یا رفتارهای نامناسب و غیر موجه

اسپاسم بدن در فواصل نامنظم

فشار خون پایین و نبض ضعیف

مردمک های منقبض یا ریز

پوست سرد و مرطوب

لب و ناخن های آبی رنگ

ناتوانی در تنفس یا هوشیاری

اگر فردی که اوردوز کرده قادر به صحبت کردن باشد، ممکن است سعی کند شما را به نحوی قانع کند که او را به بیمارستان نبرید. آنها ممکن است وانمود کنند که هیچ دردی را احساس نمی کنند. این حالات، ممکن است اثرات باقی مانده متادون باشد که ناراحتی واقعی آنها را پنهان می کند. علائم اوردوز ممکن است بلافاصله یا مدت کوتاهی پس از مصرف متادون ظاهر شود. دست روی دست نگذارید، سعی کنید به علاٸم تهدید کننده  اوردوز که در دیگران مشاهده می کنید، واکنش سریع نشان دهید.

اوردوز متادون

اوردوز متادون

اوردوز متادون

متادون، مانند سایر مواد مخدر، به دلیل توانایی سریع بدن در افزایش تحمل، دامنه وسیعی از نظر دوز کشندگی دارد. به دلیل افزایش تحمل، مصرف کنندگان داٸمی مواد مخدر ممکن است برخی اوقات بتوانند از مصرف متادون بیشتر اجتناب کنند. ثابت شده است که نوشیدن الکل وضعیت را تشدید می کند. این دو ماده به هیچ وجه نباید با هم ترکیب شوند. به همین ترتیب ترکیب متادون و بنزودیازپین ها نیز ممنوع شده است.

اگرچه ممکن است عجیب به نظر برسد، برخی از کارشناسان همچنین بیان می کنند که افرادی که متادون مصرف می کنند باید از نوشیدن آب گریپ فروت در حین مصرف دارو خودداری کنند. به نظر می رسد ارتباط کمی بین افزایش فراهمی زیستی متادون، سرعت جذب ماده مخدر توسط بدن، و مصرف این نوشیدنی وجود دارد.

درمان اوردوز متادون

رساندن فردی که ممکن است دچار اوردوز متادون شده باشد به نزدیکترین اورژانس و یا بیمارستان، باید در اولویت قرار گیرد. اوردوز متادون به این معنی است که هنوز مقدار زیادی از دارو در بدن فرد وجود دارد و باید اقدامات فوری برای حذف آن از بدن فرد مصرف کننده انجام شود. بسته به شدت اوردوز، پزشکان ممکن است به منظور خنثی کردن دارو در معده، اقدام به شستشوی معده برای حذف کامل محتویات معده کنند. سپس فرد اوردوز کننده، تحت نظر پزشک، مایعات درون وریدی را دریافت خواهند کرد و تا زمانی که علائم اوردوز از بین برود، تحت نظر قرار می گیرند.

اعتیاد ممکن است مانند یک نبرد سخت به نظر برسد، اما بهبودی با برنامه درمانی مناسب امکان پذیر است. اگر شما یا شخصی که می شناسید با اختلال مصرف مواد متادون یا سایر مواد مخدر دست و پنجه نرم می کنید، کمپ ترک اعتیاد لاکچری جمشیدیه آماده خدمت رسانی به شما عزیزان است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد گزینه های درمانی، همین امروز با کارشناسان ما در کمپ ترک اعتیاد جمشیدیه، به عنوان بهترین کمپ ترک اعتیاد تهران تماس بگیرید.

1 Comment

  1. ژاله محمدپور گفت:

    سلام.توضیحاتتون درمورد اعتیاد فرد مبتلاب موادو،افراد نزدیک باشخص بیمار وچگونگی ترک وهمچنین هوشیارگردن واگاهی رساندن درمورد خطرات مصرف جایگزین مواد مخدر ،چه برای ترک وپاکی چه بخاطر اینک دارویی سالمتر از مخدر مصرف کند،،بسیار کامل وقابل درک وفهم است.من تمام این گفته هارا باگوشت وخونم احساس کردم وتمام درد وسختی هاشو همراه بابیمارم کشیده وتحمل کرده ام ومتوجه تمام صحبتهای شما متخصصان شدم. بنظرمن تمام مطالبتون دقیق وروشن است.همانطور ک عرض کردم چون خودم با یک فرد معتاد۲۰سال همنشین بودم ولی اکنون ۳سال است دربهبودی کامل بسر میبرد.ارزوی من برای تمام بیماران معتاد ،،بهبودی هرچه زودتر انهاس..
    وشما دوستان خسته نباشید.خداقوت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *