لزوم نگاه ویژه به حوزه آسیب های اجتماعی

مهارت‌های پیشگیری از اعتیاد باید از سنین پائین‌تر آغاز شود
23 مرداد 1400
انواع مختلف اعتیاد
23 مرداد 1400
نمایش همه

لزوم نگاه ویژه به حوزه آسیب های اجتماعی

انتظاری که افراد در حوزه اجتماعی به ویژه موادمخدر از رئیس جمهوری دارند این است که تابو شکسته شود تا فردی دیگری غیر از وزیر کشور به عنوان دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر باشد چون خود فرد وزیر کشور دارای مشغولیت های کاری فراوانی در حوزه وزارت کشور است.
سعید صفاتیان رئیس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد کمیته مستقل مبارزه با موادمخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: انتظار داریم نگاه رئیس جمهوری به حوزه آسیب های اجتماعی به ویژه موادمخدر ویژه باشد تا بتوانیم با فعالیت های خوبی که انجام شده، در کاهش این آسیب ها موفق باشیم.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، سعید صفاتیان افزود: البته مهمترین موضوع در بحث حوزه موادمخدر که انتظار داریم رئیس جمهوری به آن توجه جدی کند، این است که دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر مستقل باشد تا بتواند به راحتی به موضوعات این حوزه رسیدگی کند.
وی با بیان اینکه باید تابوی اینکه دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر وزیر کشور باشد شکسته شود، تصریح کرد: در دولت نهم و دهم اعلام شد که دبیرکل ستاد باید همان وزیر کشور باشد اما در زمان قبل از آن همیشه دبیرکل ستاد یک فرد جدا بود تا حضور فیزیکی کامل روی حوزه آسیب ها به ویژه موادمخدر داشته باشد.
صفاتیان افزود: انتظاری که افراد در حوزه اجتماعی به ویژه موادمخدر از رئیس جمهوری دارند این است که این تابو شکسته شود تا فردی دیگری غیر از وزیر کشور به عنوان دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر باشد چون خود فرد وزیر کشور دارای مشغولیت های کاری فراوانی در حوزه وزارت کشور است.

رئیس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد کمیته مستقل مبارزه با موادمخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ما نمی گوییم که فردی که به عنوان وزیر کشور است نمی تواند این کار را انجام دهد، بلکه اعتقاد داریم به حدی حجم کارش زیاد است که اعتیاد برای وزارت کشور نمی تواند اولویت اول رسیدگی به آن باشد.
وی ادامه داد: اما اگر یک نفر به عنوان دبیرکل ستاد به صورت مستقل باشد، می تواند این موضوعات را به صورت خاص بررسی کند البته این چالش مهم است چون دبیرکل نمی تواند در ستاد مبارزه با موادمخدر حضور فیزیکی داشته باشد و تسلط به برنامه ها ندارد.
وی خاطرنشان کرد: اولین تقاضای ما این است که یک نفر مستقل باشد این شخص نباید وزیر کشور باشد.

انتخاب یک جامعه شناس

صفاتیان همچنین درباره قائم مقامی دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر نیز گفت: از 10 سال قبل همیشه یک نفر از نیروی انتظامی در این سمت بوده است چرا ما نمی توانیم یک نفر جامعه شناس یا محقق را برای این موضوع تعیین کنیم.
وی اضافه کرد: جامعه شناس یا محقق به راحتی می تواند برنامه های خاصی در این حوزه ارائه دهد اما وقتی تفکر نظامی باشد نمی تواند به موضوع اشراف کامل داشته باشد و بیشتر به بحث مقابله می پردازد پس تقاضا داریم از حوزه اجتماعی یک نفر مشغول به کار در این ستاد شود.

رئیس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد کمیته مستقل مبارزه با موادمخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: انتظار داریم طبق قانون، برای تشکیل ستاد مبارزه با موادمخدر نیز شخص رئیس جمهوری در این ستاد حضور داشته باشد و یا هر سه ماه یکبار جلسه ستاد برگزار شود.

وی اظهار داشت: در حال حاضر ستاد مبارزه با موادمخدر مهمترین برنامه هایش در حوزه مقابله و پیشگیری مورد ارزیابی قرار می گیرد و هنوز برنامه جدیدی برای این حوزه نداریم و ما رئیس جمهوری می خواهیم همان توافق نامه ها را اجرایی نکنند و ارزیابی فعالیت های ستاد توسط تیم های اجتماعی صورت گیرد.
صفاتیان ادامه داد: وظیفه دبیرخانه ستاد مبارزه با موادمخدر نیز هماهنگی، نظارت و برنامه ریزی است اما در این سال ها در ستاد و دبیرخانه این جایگاه را نمی بینیم و اکنون کمیته های درمان، حمایت ها از آسیب ها و پیشگیری هم در موعد خودش برگزار نمی شود.
وی خاطرنشان کرد: باید رئیس جمهوری نگاه ویژه ای هم روی دبیرخانه ستاد مبارزه با موادمخدر داشته باشد و جایگاه نظارت بر این حوزه را نیز داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *