متادون‌ درمانی دلیل گرایش دوباره معتادان به مواد‌مخدر است

مصرف بی رویه قرص های مسکن
21 مرداد 1400
نگاه یک جامعه‌شناس به آسیب‌های اجتماعی همه مقصریم نه فرد
21 مرداد 1400
نمایش همه

متادون‌ درمانی دلیل گرایش دوباره معتادان به مواد‌مخدر است

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی:

متادون‌درمانی روش خوبی برای ترک اعتیاد نیست؛این افراد باید با روش جامعه‌محور ترک داده شوند،متادون‌ درمانی سبب می‌شود تا این افراد دوباره به اعتیاد کشیده شوند.الان روشی که خیلی از «ان‌جی‌او‌»‌ها در پیش گرفته‌اند، ترک و درمان به صورت جامعه‌محور است.

علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم جزو کسانی بود که از کمپ ترک اعتیاد اخوان شهریار بازدید کرد. او در حاشیه این بازدید و صحبت با معتادان به سوالات «شهروند» پاسخ داد:

شما در جریان بازدید از این کمپ، با تعدادی از این معتادان صحبت کردید، بیشترین مشکل آنها چیست؟

به هر حال یک تعداد از این افراد در اثر اعتیاد از جامعه طرد شده‌اند، برخی از شهرستان‌ها به تهران آمده‌اند، اما مشکل اصلی ما با معتادانی است که به دلیل اعتیادشان بی‌خانمان شده‌اند. متأسفانه این پدیده بیش از همه، در حاشیه شهرها دیده می‌شود.

درست است، اما درد مشترک این افراد پس از خارج‌شدن از این کمپ‌هاست؛ چرا که خیلی از آنها را قبلا به این مراکز آورده‌اند، اما پس از خارج شدن، دوباره معتاد شده‌اند.
بله؛ مشکل اینها روش درمانی‌شان است. متادون‌درمانی روش خوبی برای ترک اعتیاد نیست؛ این افراد باید با روش جامعه‌محور ترک داده شوند، متادون‌درمانی سبب می‌شود تا این افراد دوباره به اعتیاد کشیده شوند. الان روشی که خیلی از «ان‌جی‌او‌»‌ها در پیش گرفته‌اند، ترک و درمان به صورت جامعه‌محور است.

ما با این افراد صحبت کردیم، همه آنها مشکل اشتغال دارند. برای این بخش آیا برنامه‌ای دارید؟

بله؛ مشکل اینها سر کار رفتن آنهاست. ما هم در این زمینه کارهایی کردیم و تاکنون برای ٧‌هزار نفر از این افراد شغل ایجاد کرده‌ایم. همچنین حدود ١٠٠‌میلیون تومان در اختیار سازمان فنی‌و‌حرفه‌ای قرار دادیم تا این افراد در ۵ مرکز به صورت رایگان آموزش ببینند. همچنین برای این افراد از محل صندوق کارآفرینی وام‌هایی هم در نظر گرفته شده است.

برای ساماندهی این افراد قرار است چه کارهایی انجام شود؟

ببینید، ما در تهران ١۵‌هزار نفر از این افراد را داریم؛ اینها اغلب در حاشیه شهرها زندگی می‌کنند، ما ٨‌هزار و ۴٠٠ نفر از این افراد را تحت معالجه قرار دادیم، ۴٢٠٠ نفر از آنها از سوی پلیس به مراکز ما منتقل شده‌اند. یعنی به‌طور کلی ١٢‌هزار و ۶٠٠ نفر از این افراد در مراکز ما نگهداری می‌شوند و ما در شورایعالی رفاه با همکاری ستاد مبارزه با مواد‌مخدر آنها را غربالگری می‌کنیم. آنهایی که خانواده دارند به خانواده‌های‌شان باز‌می‌گردند، آنهایی که ندارند در مراکز ما نگهداری می‌شوند و از طریق بیمه درمان معتادان، آنها را درمان می‌کنیم. همچنین برای آنها دفترچه بیمه درمان صادر می‌کنیم تا بیماری‌های دیگرشان درمان شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *