آسیب جدی در نوزادان بواسطه مادران معتاد

مسمومیت با متادون کشنده است
23 مرداد 1400
باورهای شیشه‌ ای برای زیبا شدن
23 مرداد 1400
نمایش همه

آسیب جدی در نوزادان بواسطه مادران معتاد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر؛ پریدخت نخستین داوری گفت: نوزادانی که مادران آنها به مواد مخدر معتاد هستند، آسیب زیادی برایشان ایجاد می‌شود. به طور مثال نارس به دنیا می آیند، یا وزن و قدشان کمتر از حالت معمول است و به طور کلی احتمال ایجاد بیماری‌های مادرزادی زیادی همچون مشکلات قلبی و سرطان در نوزادانی که مادران معتاد داشته‌اند، وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه آمارهای دقیقی در کشور در مورد بیماری‌های مادرزادی و یا اعتیاد مادران باردار وجود ندارد، افزود: براساس تحقیقات جهانی حتی نوزادانی که والدین آنها استعمال سیگار دارند با مشکلات مادرزادی بیشتری نسبت به سایر نوزادان همراه می‌شوند بنابراین می‌توان گفت، میان اعتیاد مادر و سلامتی نوزاد و جنین ارتباط مستقیم وجود دارد بنابراین باید والدین نسبت به این مسائل آگاهی داشته و توصیه‌های لازم برای ترک هرچه سریعتر مواد مخدر و بهبودی کامل رعایت کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: از طرفی اعتیاد مادر موجب عدم انجام وظایف مادری می‌شود و فرزندان یک مادر معتاد از ابراز احساسات و عواطف مادری محروم بوده و به فکر رفع نیازهای عاطفی و روانی خود در بیرون خانواده می شوند. همچنین به جهت ارتباط مستمر مادر با فرزندان، میزان اثرگذاری او بر افکار، اخلاق و رفتار فرزندان بیش از پدر بوده و تأثیرات منفی اعتیاد مادر بر فرزندان مضاعف است.

داوری با اشاره به اینکه نقش پدر در تحکیم پایه‌های خانواده نیز غیرقابل انکار است، گفت: پدر به عنوان سرپرست، برای فرزندان به عنوان الگو شناخته می‌شود. فرزندان با توجه به رفتارهای پدر، مسئولیت پذیری، اجتماعی بودن، چگونگی ارتباطات خانوادگی، مدیریت در مسائل مختلف اقتصادی، خانوادگی و اجتماعی را می آموزند و پس از تشکیل خانواده به همان شیوه سعی در اداره امورشان خواهند داشت. بنابراین یک خانواده سالم باید دارای اعضای سالم و روابطی سالم باشد و هرگونه مشکل و اختلالی در این زمینه می‌تواند بستری برای انحرافات روحی و جسمی فرزندان و سایر اعضای خانواده شود.

وی اعتیاد را یک مسئله چند وجهی دانست و گفت: بی شک علل و عوامل بسیاری در سلامت یک خانواده مؤثر هستند و اعتیاد یکی از مخرب ترین عوامل فروپاشی خانواده‌ها محسوب می‌شود بنابراین باید جهت پیشگیری از اعتیاد و مبارزه کامل و موفق با مواد مخدر به موضوع خانواده اهمیت داد و آموزش به این نهاد مهم و اساسی را در اولویت امور قرارداد. البته فرهنگ سازی نیز در پیشگیری از اعتیاد بسیار موثر است و دستگاه‌های مربوطه باید به آن اهمیت بیشتری دهند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: رویکرد اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر که توسط وزیر کشور و دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر مطرح شده است، بسیار در کاهش اعتیاد موثر خواهد بود البته اگر همه دستگاه‌ها، نهادها و مردم به مسئولیت خود واقف باشند و همه به صورت هماهنگ در این راستا گام بردارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *