الگوی مصرف مواد مخدر 4 بار تغییر کرد، متوسط سن اعتیاد کاهش یافت

مصونیت معتادان در مقابل کرونا تا چه اندازه صحت دارد؟
24 مرداد 1400
برنامه‌ های معاونت زنان برای حل مشکل اعتیاد زنان
24 مرداد 1400
نمایش همه

الگوی مصرف مواد مخدر 4 بار تغییر کرد، متوسط سن اعتیاد کاهش یافت

رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور:

طی چند سال گذشته متوسط سن شروع اعتیاد کمتر شده است و هرچند که سن شروع اعتیاد در زنان در گذشته مشخص نبوده و باید منتظر مطالعات بعدی بود تا این آمار بطور دقیق اعلام شود اما می دانیم که سن مصرف مواد اعتیادآور در زنان کمتر شده است.
فرید براتی سده رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور گفت: الگوی مصرف مواد در ایران خیلی تغییر می کند بطور مثال طی 10 سال گذشته الگوی مصرف مواد در ایران چهار بار تغییر کرده است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، فرید براتی سده افزود: الگوی مصرف مواد در ایران طی 10 سال گذشته از مصرف تریاک به سمت مصرف هروئین و کراک و از آن به سمت مواد محرک (شیشه) رفته و اکنون به سمت مصرف گل و تریاک می رود.
وی تصریح کرد: در حال حاضر مصرف تک ماده کم داریم و مصرف کننده ها معمولا مواد ترکیبی مصرف می کنند.
وی ادامه داد: طبق آمار اعلام شده از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر، هروئین، تریاک و کراک همچنان در صدر مواد مصرفی کشور قرار دارند اما باید به این نکته توجه داشت که هرچند درمان هروئین و اینگونه مواد راحت تر از سایر مواد است اما وقتی که مصرف هروئین زیاد شود، تعداد مرگ و میر معتادان افزایش می یابد.

رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: بطورمثال مرگ و میر بین معتادان بین شیشه کم است هرچند که گاهی آنها دست به کشتن دیگران می زنند اما مرگ و میر خودشان کم است. براتی سده یادآور شد: طبق آخرین آمار اعلام شده، مرگ و میر بین معتادان 6.2 درصد افزایش یافته که به دلیل مصرف هروئین، اوردوز و آلودگی مواد است. وی تاکید کرد: بنابراین لازم است فعالیت های کاهش آسیب را تقویت کنیم و باید مرگ و میر بین معتادان را کاهش دهیم که در این زمینه ، برنامه ریزی های لازم انجام شده و دولت از این برنامه ها حمایت می کند.
وی خاطرنشان کرد : الگوی مصرف مواد در کشور تابع شرایط مختلفی است چراکه افغانستان بزرگ ترین انبار مواد مخدر به شمار می رود و از این طریق ، هروئین وارد کشور می شود.

متوسط سن مصرف مواد کاهش یافت

رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور اظهار داشت: متاسفانه طی چند سال گذشته ، متوسط سن شروع اعتیاد در دختران و پسران کمتر شده است و هرچند که سن شروع اعتیاد در زنان در گذشته مشخص نبوده و باید منتظر مطالعات بعدی بود تا این آمار بطور دقیق اعلام شود اما می دانیم که سن مصرف مواد اعتیادآور در زنان کمتر شده است.
براتی سده درباره افزایش تعداد زنان معتاد و کاهش سن مصرف آنان نیز به خبرنگار ایرنا گفت: ممکن است اعتیاد زنان قبلا هم به همین اندازه بوده اما به دلایل مختلف مانند انگ اجتماعی یا نبود امکانات و مراکز درمانی، مراجعه نمی کردند اما اکنون زنان نیز به مراکز اعتیاد بیشتر مراجعه می کنند.

وی گفت: ممکن است زنان فکر کنند برخی مواد، اعتیادآور نیست و بطورمثال روانگردان مصرف کنند ؛ برخی کارشناسان نیز معتقدند زنان به این دلیل به اعتیاد رو می آورند که می خواهند کمبودهایشان را جبران کنند و بگویند که آنان نیز می توانند کارهای مردان را انجام دهند و در اینجا بحث هویتی مطرح است.
وی ادامه داد: حفظ زیبایی و لاغری نیز از دیگر عللی است که زنان به سمت مصرف مواد محرک می روند بنابراین وظیفه دستگاه های مربوطه این است که توجه خود را به سمت کانون هایی مانند باشگاه ها و آرایشگاه های زنانه معطوف کنند که احتمال مصرف مواد در آنجا وجود دارد.

آمار اعتیاد دو برابر نشده است

رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور گفت: بررسی ها نشان دهنده آن است که دو میلیون و 802 هزار نفر معتاد در کشور ما وجود دارند و با توجه به آمار قبلی (یک میلیون و 325 هزار نفر) در کشور زیاد نشده است چراکه آمار قبل که بخواهیم با آن مقایسه کنیم دقیق نبوده است.

براتی سده افزود: علاوه برآن دو تحقیق احصای آمار معتادان با روش های مختلف انجام شده و قابل قیاس با یکدیگر نیست. وی تصریح کرد: آمار وجود دو میلیون و 80 هزار معتاد را در کشور می پذیریم اما اینکه آمار معتادان ، دو برابر شده است را نمی دانم.
وی ادامه داد: هماهنگی های لازم در حال انجام است تا طی هفته های آتی ، جزئیات آمار مربوط به اعتیاد در کشور اعلام شود ؛ اینکه چرا مصرف شیشه بین معتادان رتبه چهارم و مصرف حشیش رتبه دوم دارد جای بحث و بررسی خواهد داشت.
گفتنی است طبق آمار اعلام شده از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر ، دو میلیون و 802 هزار نفر معتاد در کشور ما وجود دارند.

همچنین در سال 95 سه هزار و 190 نفر به دلیل سوء مصرف مواد فوت کرده‌اند که با توجه به آمار سال گذشته با رشد 6.2 درصدی رشد داشته است که از بین آنها، 343 نفر زن و دو هزار و 847 نفر نیز مرد بوده‌اند. همچنین یکهزار و 882 نفر از این تعداد به دلیل مسمومیت حاد با مواد فوت کرده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *