تدوین برنامه‌ های حمایتی از معتادان بهبودیافته

درمان کرونا با مصرف مواد مخدر واقعیت دارد؟
30 مرداد 1400
HIV و ایدز، علائم، درمان و پیشگیری
30 مرداد 1400
نمایش همه

تدوین برنامه‌ های حمایتی از معتادان بهبودیافته

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: کاهش اعتیاد در محیط‌های چهارگانه کاری، آموزشی، خانواده و محلات بدون حمایت و مشارکت مردم و سمن ها امکان پذیر نخواهد بود.

به گزارش ایسنا، علی مویدی در «نخستین همایش ملی صیانت و گفتمان سازی اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر» که در سالن اجلاس سران در حال برگزاری است، ضمن تقدیر از همدلی و همفکری و همراهی سازمان های مردم نهاد در امر مبارزه با مواد مخدر اظهار کرد: قطعا با حضور پررنگ و هدفمند سمن ها در آینده شاهد اقدامات برجسته و موثری در ایران اسلامی در جهت کاهش اعتیاد و آسیب های اجتماعی خواهیم بود.

وی افزود: موضوع اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر فرایندی پیچیده و چندوجهی و نیازمند فراهم شدن زیرساختهای لازم فرهنگی و اجتماعی در جامعه است. در این میان شناخت کارکردهای سمن ها و بهره مندی از آنها در حوزه مبارزه بخصوص در عرصه کاهش تقاضا می تواند دورنمای خوبی از کاهش اعتیاد در آینده به دست بدهد.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه محدودسازی روانگردان‌ها و پیش سازها توسط دولت یکی از اقدامات خوب در این زمینه است گفت: با عنایت به برنامه ششم توسعه که از سال 96 آغاز می‌شود، در سطح کلان زمینه های لازم به منظور تحقق سیاست‌های ابلاغی و سایر اسناد بالادستی فراهم شده است و در یکی از بندهای مندرج در برنامه ششم توسعه که به شکل هوشمندانه از سوی رهبری تاکید شده کاهش 25 درصدی اعتیاد تا پایان برنامه ششم آمده است و موید ضرورت توجه به کاهش تقاضا با اولویت پیشگیری از اعتیاد در اقشار سالم جامعه و صیانت از بهبودیافتگان است.

مویدی ادامه داد: تحقق این مهم در چهار حوزه محیطهای خانواده، محیط های کاری، محلات و محیط های آموزشی بدون حمایت و مشارکت مردم و سمن ها امکان پذیر نخواهد بود.

وی با اشاره به تبیین نقش خیرین در حمایت و صیانت اجتماعی از بهبود یافتگان اظهار کرد: برنامه‌های حمایتی در کشور به صورت علمی و جامع تدوین و ترسیم شده است و امید است اسناد تنظیمی در این همایش دریچه جدیدی پیش روی ما بگشاید.
قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر به برگزاری جلسات مسولان کشور با رهبری در خصوص آسیب های اجتماعی و هماهنگی خوب ایجاد شده میان دستگاه های ذیربط اشاره و عنوان کرد: معتقدیم اگر می خواهیم در حوزه کاهش اعتیاد موثر واقع شویم تنها راهکار استفاده همه جانبه از ظرفیت مشارکتهای مردمی است. خوشبختانه شاهد فعالیت بیش از 2000 سمن در عرصه اعتیاد هستیم و می توانیم ادعا کنیم به لحاظ قابلیت های شایسته سمن ها می توانیم الگویی برای سایر کشورها باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *