کوکائین
26 مرداد 1400
اعتیاد به مواد دخانی و خطر جدی سرطان
26 مرداد 1400
نمایش همه

سم زدایی و خماری

در روزهای اول قطع مصرف و ترک اعتیاد، بسیاری از ما معتادان دچار عوارض خماری می شویم که می تواند بسیار سخت و دردناک باشد. در این قسمت پیشنهاداتی جهت آگاهی از عوارض خماری از جمله دردهای فیزیکی و نشانه های ذهنی آن برای کمک به معتادان ارائه شده است تا بتوانند با استفاده از ابزار بهبودی روزهای اول ترک اعتیاد را بهتر تحمل کرده و آن را سپری کنند.

سازش با عوارض خماری

راهکارهای تحمل خماری

بسیاری از ما معتادین در روزهای اول ترک اعتیاد از عوارض و پی آمدهای قطع مصرف مواد مخدر که خماری نامیده می شود رنج می بریم. ما به این علت که به بیماری اعتیاد مبتلا هستیم، برای داشتن یک زندگی عادی محتاج مواد مخدر هستیم. هنگامی که مقدار مصرف مواد مخدر را کاهش داده و یا مصرف آن را کاملا قطع می کنیم بدن و مغز ما به به اشکال مختلف و دردناکی به این کار واکنش نشان می‌دهند. چنین به نظر می رسد که تمام وجود ما فریاد برآورده و از ما می خواهد آن چیزی که به آن وابسته شده و برای ادامه حیات خود به آن نیاز دارد را در اختیارش قرار دهیم. خماری حالتی است که اکثر ما معتادان هنگام دفع شدن سموم مواد مخدر از بدنمان به آن دچار می شویم. دچار شدن به این حالت نشان دهنده بهبودی تدریجی کارکرد بدن و بازگشت به حالت طبیعی و عادی آن است. نشانه های خماری شامل عرق سرد کردن، تپش قلب، اسهال، دل پیچه، استفراغ ، درد عضلانی، بی خوابی، بی اشتهایی، اضطراب، تندخویی و بی قراری است. فکر کردن به چنین عوارض دردناکی باعث می شود تا بسیاری از ما معتادان از قطع مصرف مواد مخدر ناامید شده و از خیر ترک اعتیاد بگذریم.

علاوه بر این، نمی توان انکار کرد که مصرف مواد مخدر به ما آرامش می دهد و برای بسیاری از ما حتی تصور زندگی بدون مواد مخدر نیز بسیار مشکل است. مصرف مواد مخدر با وجود همه مضرات و بدبختی هایی که در نهایت برای ما به جای می گذارد، به طور موقت باعث بوجود آمدن انرژی کاذب در ما شده و به عنوان تنها راهی که ما سراغ داریم، به ما کمک می کند تا مشکلات و مسائل زندگی را آسان تر تحمل کنیم.اعتیاد ما به مواد مخدر هم جنبه جسمی و هم جنبه روانی دارد و تنها راه پاک شدن و بهبودی از آن این است که خودمان امکان درمان و معالجه هر دو جنبه این بیماری را فراهم کنیم. ابتدا ذهن و روان ما باید یاد بگیرند که چطور بدون اتکا به مواد مخدر با زندگی کنار آمده و مسائل و مشکلات را تحمل کنند؛ و سپس بدن ما باید یاد بگیرد تا بدون نیاز به مواد مخدر فعالیت طبیعی خود را از سر گیرد. برای دستیابی به این هدف باید دوران دردناکخماری را تحمل کنیم تا بتوانیم بدون احتیاج به این گونه مواد زندگی عادی و سالمی را از سربگیریم. ما برای رسیدن به یک زندگی سالم و عاری از اعتیاد، شجاعانه تصمیم به قطع مصرف مواد مخدر گرفته ایم و اکنون در مرحله ای قرار داریم که باید مشکلات و سختی های آن را تحمل کنیم. فراموش نکنید که احتمالا سالیان زیادی از مواد مخدر استفاده کرده ایم و اکنون که هم جسم و هم روان ما به مواد عادت کرده اند به سادگی نمی توانند از آن دست بکشند.

با این حال همواره باید به خاطر داشته باشیم که علائم خماری موقتی و گذرا بوده و پس از مدتی از بین می روند. اینکه عوارض خماری چه مدت پس از قطع مصرف مواد مخدر از بین می روند به نوع ماده مخدر (و یا ترکیبی از مواد مخدر)، مدت زمان مصرف و توانایی جسمی ما بستگی دارد. باید شجاع باشیم و بدانیم خداوندی که ما را خلق کرده است، توانایی ترمیم و برطرف کردن آسیب های ناشی از مواد مخدر را نیز به بدن ما داده است؛ و سر انجام پس از مدتی بدون نیاز به مصرف هیچگونه مواد مخدری، بدن ما کاملا به حالت فعالیت طبیعی خود باز می گردد. به یاد داشته باشید که شما سال ها مواد شیمیایی و سموم مختلف را به بدن خود وارد کرده اید؛ و اکنون نیز برای دفع این سموم و بازگشت به حالت طبیعی به زمان نیاز دارید. در انجمن های گمنام شعاری وجود دارد که می گوید: “ما یک شبه معتاد نشده ایم و نباید انتظار داشته باشیم که یک روزه از شر اعتیاد خلاص شویم “.

نکته دیگری که ممکن است جهت تحمل عوارض خماری به شما کمک کند، این است که هزاران نفر از ما معتادان عذاب و درد خماری را تجربه و تحمل کرده ایم و اکنون به صورت روزانه در بهبودی به سر می بریم. ابزارهایی که برای دستیابی به بهبودی به آنها نیاز داریم عزم و اراده، تمایل شدید برای پاک شدن از مواد مخدر، صبر و شکیبایی برای تحمل لحظات طاقت فرسا، ایمان و امید به کمک خداوند، کارکرد 12 قدم و شرکت در جلسات انجمنهای گمنام در خلال روزهای دشوار خماری است. با بهره گیری از این ابزارها و عمل کردن به این پیشنهادات، در برابر وسوسه های بیماری اعتیاد مقاومت نموده و در مسیر رسیدن به یک زندگی جدید عاری از اعتیاد و مواد مخدر قرار خواهیم گرفت.

سازش با عوارض خماری

در این قسمت پیشنهاداتی برای کمک به شما جهت کنار آمدن و غلبه کردن بر عوارض خماری، و همچنین تقویت اراده شما برای پاک شدن از مواد مخدر ارائه شده است.

۱. مراجعه به پزشک در صورت لزوم

بسیاری از ما معتادان برای درمان و سم زدایی لازم است که به مراکز درمانی مراجعه کنیم. در واقع برای برخی از ما قطع مصرف مواد مخدر و ترک فیزیکی اعتیاد باید تحت نظر پزشک متخصص انجام شود. کاهش یا قطع یکباره مصرف مواد مخدر می تواند خطرناک بوده و به شوک، حملات قلبی و یا صرع منجر شود. بدن ما معتادان مزمن نسبت مواد مخدر مقاومت (تولرانس) پیدا کرده است و از لحاظ جسمی به شدت به آن وابسته شده است. ما به علت در اختیار نداشتن تخصص و اطلاعات لازم، قادر به ارزیابی میزان آسیب وارد شده به بدنمان نیستیم و نمی دانیم که چگونه می توانیم خود را از شَر مواد مخدر خلاص کنیم. شهامت و جسارت تصمیم گرفتن برای ترک اعتیاد و پاک شدن کار مهمی است؛ اما بهتر است این کار با مسئولیت پذیری و از روی عقل و منطق و با کمک گرفتن از افراد متخصص انجام شود.
در برخی از انجمن های گمنام این تصور غلط رواج دارد که هر کس به انجمن مراجعه کند می تواند به سرعت و به یکباره اعتیاد خود را ترک کند.این تصور نادرست ممکن است از اینجا ناشی شده باشد که کمک گرفتن از بیرون از انجمن غیر ضروری بوده و می تواند ما را به سمت نوعی وابستگی دیگر هدایت کند. اما باید بدانیم برای بسیاری از ما معتادان که می خواهیم بهبودی پیدا کنیم، گرفتن کمک های پزشکی ضرورت دارد. مراجعه به مراکز درمانی برای دریافت کمک های لازم جهت ترک فیزیکی اعتیاد کاری بسیار رایج است. امروزه در بسیاری از نقاط جهان اعتیاد از لحاظ پزشکی نوعی بیماری محسوب شده و به عنوان یک بیماری تحت درمان قرار داده می شود. ما شجاعت و شهامت اعتراف کردن به اعتیاد و وارد شدن در مسیر بهبودی را داشته ایم، اما نباید به خاطر معتاد بودنمان مجازات شویم. ترک اعتیاد و قطع مصرف مواد مخدر بدون دریافت کمک های پزشکی کار قابل تقدیری نیست و باعث عذاب کشیدن بیشتر ما می شود. همین که صادقانه تلاش می کنیم تا از بیماری اعتیاد بهبودی پیدا کنیم و برای دریافت کمک جهت تحمل خماری به مراکز درمانی مراجعه می کنیم خود قدم مهمی در مسیر بهبودی ما محسوب می شود. دریافت کمک از مراکز درمانی و متخصصان می تواند برای مراجعه ما به انجمن های گمنام نیز مفید باشد، چون بسیاری از ما به علت ترس از سختی های دوران خماری از ترک کردن اعتیاد خودداری می کنیم. باید همواره به یاد داشته باشیم که تنها شرط مورد نیاز برای عضویت در انجمن های گمنام تمایل به قطع مصرف مواد است. هیچ کس در جلسات انجمن حق ندارد ما را به علت مراجعه به مراکز درمانی جهت ترک اعتیاد مواخذه کرده و یا ما را مورد قضاوت قرار دهد.

۲. پرهیز از سیکل مخرب اعتیاد

بیماری اعتیاد دارای یک چرخه یا سیکل باطل است. این بیماری که در ذهن و روح ما ریشه دارد همواره ما را به مصرف مواد وسوسه می کند، اما به محض مصرف، سریعا از کار خود پشیمان شده و احساس گناه می کنیم. سپس برای فراموش کردن و خلاص شدن از این احساس گناه، مقدار بیشتری مواد مصرف می کنیم اما هرچه میزان مصرف ما بالاتر می رود احساس بدتری نسبت به خود پیدا می کنیم. این احساس در حقیقت جنبه روانی بیماری اعتیاد و ناسلامت عقل فرد معتاد را نشان می دهد. بر اثر همین عدم توازن فکری است که ما معتادان قادر به قطع مصرف مواد مخدر و ترک اعتیاد نیستیم؛ چراکه پس از مدتی پرهیز و قطع مصرف، افکارمان ما را قانع می کند که مشکل اصلی ما اعتیاد نیست و یا اینکه اگر دوباره شروع به مصرف کنیم، این بار خواهیم توانست به اراده خود میزان مصرفمان را کنترل کنیم. همه این افکار بر مبنای این تفکر هستند که اعتیاد یک بیماری نیست بلکه نوعی ضعف شخصیتی و یا رفتاری است که می توان با اراده خود آن را کنترل نمود. ولی باید بپذیریم که یک بیماری به هیچ عنوان ارتباطی با اراده و یا شخصیت ما ندارد و ما به هیچ عنوان قادر به کنترل آن نخواهیم داشت. بعلاوه با شروع مصرف مواد مخدر جنبه جسمی بیماری ما نیز آغاز شده و بدن ما برای حفظ کارکرد عادی خود به مصرف هر چه بیشتر مواد مخدر وابسته شده و دچار پدیده ویار می شود. این حالت ویار بارها و بارها تکرار می شود تا اینکه سرانجام بیشتر ما از زندان یا تیمارستان سر درآورده و یا بر اثر اعتیاد می میریم. مهمترین اقدامی که می توانیم برای درهم شکستن این چرخه باطل و ویرانگر انجام دهیم، خودداری کردن از مصرف مواد مخدر است؛ چراکه وقتی مصرف مواد را آغاز می کنیم، وارد چرخه شده و دیگر قدرت متوقف کردن آن را از دست می دهیم.
به عنوان معتادانی که با علائم و نشانه های خماری دست به گریبان هستیم باید ماهیت بیماری خود را بشناسیم. عذاب خماری هر چقدر هم که زیاد باشد، باید آن را تحمل کنیم؛ چراکه مصرف مجدد مواد مخدر باعث می شود تا چرخه ویرانگر دوباره از سرگرفته شود. اگرچه با مصرف مواد مخدر برای مدتی کوتاه از حالت خماری بیرون آمده و احساس آرامش می کنیم، اما تاوانی که بابت از سرگیری مصرف مواد پس می دهیم بسیار سنگین است چون امکان بهبودی خود را به تاخیر می اندازیم. بهتر است اینطور تصور کنیم که علائم خماری نشانه ای از تلاش روح و جسم ما برای درمان بیماری و به دست آوردن حالت طبیعی خودشان است. توجه داشته باشید که ما معتادان بیمارانی هستیم که تمایل داریم از اعتیاد بهبود پیدا کنیم و باید این موضوع که ما انسان های بدی هستیم که می بایست مجازات شویم را از ذهن خود پاک کنیم. صبور بودن و مهربان بودن با خودمان می تواند کمک موثری برای تحمل دوره دردناک خماری باشد.

۳. بدان خماری همیشگی نیست

در زمانی که دوران سم زدایی و خماری را می گذرانیم وسوسه و ویار ما برای مصرف مواد مخدر به اوج خود می رساند. نه تنها ذهن معتاد ما برای اثبات نیاز به مصرف مواد مخدر هزاران دلیل می آورد،بلکه جسم ما نیز بیقرار بوده و چیزی که به آن وابسته شده است را از ما می خواهد. اما باید بدانیم که این حالت روانی وحشتناک (میل شدید به مصرف مجدد) و دردهای جسمی ناشی از خماری، بخشی از روند سم زدایی است. بدن ما نه تنها خود را از شر سمومی که به آن عادت کرده خلاص می کند، بلکه تلاش می کند با عبور از این مرحله دردناک مجددا حالت طبیعی خود را به دست آورد. باید اعتراف کنیم که بهبود یافتن از اعتیاد یک فرایند طولانی است و به صبر و حوصله و تحمل نیاز دارد. همانگونه که در انجمن های گمنام گفته می شود: “ما یک شبه معتاد نشده ایم و نباید انتظار داشته باشیم که یک روزه از شر اعتیاد خلاص شویم “. به عبارت دیگر، ترک مواد مخدر به زمان نیاز دارد.
افکار معتادگونه ما از هر روشی برای متقاعد کردن ما به مصرف مجدد مواد استفاده می کنند، ولی باید بدانیم که علائم سم زدایی و خماری همیشگی نیست و سر انجام پس از مدتی از میان می رود. هر روز که از قطع مصرف مواد مخدر می گذرد ما یک روز به خلاص شدن از علائم خماری نزدیک تر می شویم. از سر گرفتن مصرف مواد برای کاستن از میزان دردی که از آن رنج می بریم ، باعث شروع مجدد همه این دردها خواهد شد. گاهی اوقات گفتن این موضوع به خودمان که عوارض خماری موقت است و سر انجام از بین خواهد رفت به ما کمک می کند تا این عوارض را راحت تر تحمل کنیم. علائم جسمی خماری به صورت موج به سراغ ما معتادان می آید. گاهی فقط برای چند دقیقه دچار لرز و عرق شدید می شویم و گاهی نیز این عوارض مدت زمان طولانی تری باقی می مانند. اما اگر به خودمان بگوییم که من این حالت ها را تحمل خواهم کرد و تسلیم آنها نخواهم شد در آنصورت در مدت زمانی کمتر از آنچه که تصور می کنید این عوارض از بین خواهند رفت. همین حالت در مورد جنبه های روانی و ذهنی خماری نیز صدق می کند. بی قراری، نگرانی، خشم و ترس همگی احساساتی هستند که در دوران خماری به سراغ ما می آیند. این گونه احساسات با آنکه به شدت آزار دهنده و عجیب به نظر می رسند اما چیزی جز احساس و این احساسات قدرت آن راندارند که ما را به مصرف مجدد مواد مخدر وادار کنند. مشکل ما معتادان این است که هرگز راهکارهای سالم و مثبت کنار آمدن با مسائل را یاد نگرفته ایم و نمی دانیم که چگونه باید احساسات خود را کنترل کنیم. ما در برابر دنیا بی تحرکی و سستی را در پیش گرفته ایم و مواد مخدر به ما کمک کرده است تا از ناملایمات و ناراحتی ها فرار کنیم. به همین علت طبیعی است که وقتی با درد و عذاب خماری روبرو می شویم می خواهیم با همان روش خودمان از آن خلاص شویم. اما به خاطر داشته باشید که اگر عذاب خماری را تحمل کنید، در آنصورت بهبودی و به همراه آن انواع احساسات خوب همچون احساس آزادی، لذت، و شادمانی نصیب شما خواهد شد که به شما در مسیر تحمل سختی ها و مشکلات یاری می رسانند.

۴. ایجاد یک سیستم حمایتی و حفاظتی

هنگامی که دچار خماری هستید باید از نزدیک شدن به مواد مخدر، افرادی که با آنها مواد مصرف کرده اید، و اماکن و یا وسایلی که مصرف مواد مخدر را به یاد شما می آورد جداً دوری کنید. این موضوع باید از سوی همه کسانی که در بهبودی به سر می برند رعایت شود اما کسانی که دوره سم زادیی را سپری می کنند لازم است با جدیت بیشتری آن را رعایت کنند. باید توجه داشته باشیم که بیماری ما با مشاهده آثار و نشانه های محیطی و روانی مربوط به مصرف مواد تحریک (وسوسه) می شود. قرار گرفتن در اماکنی که در آن مواد مخدر وجود دارد ما را به مصرف مواد تحریک کرده و اراده ما برای تحمل عوارض خماری را ضعیف می کند. در خلال این دوره می توانید به جای نشستن در خانه و لرزیدن و عرق کردن یا همنشینی با دوستی که مواد مصرف می کند، به جلسات انجمن های گمنام بروید. به یاد داشته باشید که تعداد زیادی از معتادانی که عوارض خماری را تحمل کرده اند در این جلسات حضور دارند؛ به همین دلیل شما نیز نباید از اینکه در حال خماری دیده می شوید احساس شرمندگی کنید چراکه هیچ کس قضاوت بدی درباره شما نخواهد کرد. در این جلسات هیچ چیز جز امیدواری، دلگرمی، محبت و حمایت دیگران نخواهید دید. حضور داشتن در کنار افرادی که همین عذاب خماری شما را قبلا تجربه کرده اند می تواند به شما در حفظ اراده و تصمیم خود برای ترک اعتیاد کمک کند.
توجه داشته باشید که از این پس دیگر تنها نیستند و مجبور نیستند در تنهایی خود و در سکوت عذاب بکشید. اگر توانسته اید برای خود یک راهنما پیدا کنید، اگر توانسته اید برای خود یک دوست و یا یک همقدم پیدا کنید می توانید با آن ها تماس گرفته و از حمایت آن ها برخوردار شوید. گاهی همین که با کسی صحبت کنید و وضعیت خودتان را شرح دهید، به کاهش رنج و عذاب شما کمک خواهد کرد. در مقابل رفتن به سراغ مصرف کنندگان که چیزی جز مصرف مواد از شما نمی خواهند و تلاش می کنند تا با کشاندن دوباره شما به سمت مصرف مواد مخدر، از این احساس بد که خودشان همچنان معتاد هستند خلاص شوند بدون شک سبب خواهد شد تا شما بار دیگر مصرف مواد را از سر بگیرید. با کسانی که در برنامه دوازده قدم شرکت دارند معاشرت کنید، چون این افراد کسانی هستند که از جان و دل به شما کمک خواهند کرد. قرار گرفتن درکنار افرادی همچون اعضای خانواده که حمایتی از شما نمی کنند و درکی نیز از بیماری اعتیاد ندارند و احتمالاً شما را هم سرزنش می کنند روش خوبی برای این دوره حساس که شما کاملا آسیب پذیر هستید نمی باشد. برای اینکه بتوانید علائم خماری را بهتر تحمل کنید و خود را از شر مواد مخدر خلاص کنید باید مراقب خودتان باشید و از حمایت کسانی که کمکی از دستشان بر می آید برخوردار شوید. هیچگاه خود را امتحان نکنید و به اماکنی که در آن مصرف می‌کردید (زمین بازی) برنگردید.

۵. مبارزه با بیماری اعتیاد

اعتیاد یک بیماری بسیار حلیه گر، فریبکار و اسرار آمیز است. بیماری اعتیاد می خواهد تا ما را به همان وضعیت سابقی که به آن عادت کرده ایم و در آن احساس راحتی می کنیم بازگرداند. افکار ما به ویژه در دوره سم زدائی و خماری ممکن است به هم ریخته شود و تنها روزهای خوب مصرف را به یاد بیاورد. افکار معتادگونه تلاش می کنند تا ما را متقاعد کند که دوران اعتیاد هم چندان دوره بدی نبوده است و از ما می خواهد تا همه بدبختی ها و نابسامانی هایی که مصرف مواد مخدر بر سر ما و اطرافیانمان آورده است را فراموش کنیم. در این دوره ما باید بتوانیم با افکار معتادگونه خود مقابله کنیم و واقعیت بلاها و مصیبت هایی که اعتیاد برسرمان آورده است را به یاد بیاوریم.
اگر خماری حالت بسیار آزار دهنده ای پیدا کرد و جداً به این فکر افتادید که دوباره مواد مصرف کنید فقط برای یک لحظه با خودتان فکر کنید و ببینید با از سرگرفتن مصرف مواد مخدر چه وضعیتی برای شما پیش خواهد آمد. واقعیت این است که رنج و عذاب خماری پس از مدت کوتاهی از میان خواهد رفت اما با مصرف مواد مخدر نه تنها مشکلات و مصائب شما از میان نخواهند رفت بلکه سیکل ویرانگر بیماری بار دیگر از سر گرفته خواهد شد. مدتی طول نخواهد کشید که دو باره به همان نقطه شروع باز خواهید گشت، یعنی مشکلات شما بدتر از گذشته خواهد شد و این امکان نیز وجود دارد که شما دیگر امکان و شانس بهبودی را پیدا نکنید. بسیاری از معتادانی که برای تحمل رنج خماری به مصرف مجدد مواد روی آورده اند ، سرنوشتی جز مرگ نداشته اند.
وقتی که مصرف مواد را قطع کرده و از خماری در عذاب هستیم باید رفتاری کاملا صحیح و عاقلانه داشته باشیم تا بتوانیم این دوره دشوار را پشت سر بگذاریم. باید بدانیم که به چه دلیل تصمیم به ترک اعتیاد و پاک شدن گرفته ایم باید به خود یادآور شویم که خماری حالت موقت دارد و برای رهایی از چنگ اعتیاد چاره ای جز تحمل خماری نداریم چون خماری بخشی از روال پاک شدن جسم ما از سم مواد مخدر است. باید با خود مهربان و ملایم باشیم و اجازه دهیم تا این دوره سپری شود.
در دورانی که از خماری رنج می بریم ممکن است تصور کنیم که نمی توانیم اعتیادمان را ترک کنیم. ولی واقعیت این است که جسم و روانی که خداوند به ما داده است بسیار قوی هستند و ما سر انجام بهبودی خود را به دست آورده و افراد سالمی خواهیم شد. وقتی که بر اثر خماری رعشه گرفته و عرق سرد سراسر بدن شما را پوشانده است، وقتی چهار ستون بدنتان بر اثر خماری درد می کشد، و شب هایی که حتی یک لحظه نیز نتوانسته اید بخوابید با خود بگویید درست است که عذاب می کشم اما در مسیر رهایی از اعتیاد قدم بر می دارم. از این پس دیگر اجازه نمی دهم که مواد مخدر بر من حکومت کند. من به اندازه کافی قوی هستم که همه این مشکلات را تحمل کنم و اجازه نخواهم داد تا این بیماری من مرا شکست دهد.

راهکارهای تحمل خماری

در این قسمت راه حل هایی عملی برای کمک به شما جهت تحمل عوارض خماری ارائه شده است:

کمپ ترک اعتیاد جمشیدیه

۱. پذیرش وضعیت

بدترین کاری که ممکن است در هنگام خماری مرتکب شویم این است که خودمان را مجازات کنیم. ما به علت اعتیاد و تلاش برای ترک آن، هم از لحاظ جسمی و هم از لحاظ روحی در عذاب هستیم و نباید حال بد خودمان را با خشمگین شدن و یاس و ناامیدی از اینکه چرا به چنین وضعیتی دچار شده ایم از آنچه که هست بدتر کنیم. در پیش گرفتن رفتاری ملایم و محبت آمیز نسبت به خودمان، – همانند رفتار با بیماری که از یک بیماری کشنده در عذاب است – به ما کمک خواهد کرد تا بپذیریم که ما نیز در حال بهبودی از یک بیماری کشنده هستیم که باعث شده تا جسم و روان ما مسموم شوند و اکنون دوره سم زدائی را می گذرانیم. به این ترتیب است که خواهیم پذیرفت خماری، بخش دردناکی از مراحل سم زدایی و بهبودی ما از بیماری اعتیاد است. با پذیرفتن این مسائل راحت تر می توانیم از راهکارهای مربوط به تحمل خماری استفاده کنیم. برای مثال اگر احساس بی قراری می کنید یا نمی توانید بخوابید، به سادگی بپذیرید که فعلا قادر به خوابیدن نیستید. ازجای خود بلند شوید به سراغ کاری مفید و سازنده بروید یا خود را با تماشای یک فیلم یا خواندن یک کتاب سرگرم کنید. این یک تکنیک مثبت روانشناسی بر مبنای اصول برنامه های دوازده قدمی است که به شما کمک می کند تا وضعیت فعلی خود را بپذیرید و به جای مقاومت کردن و جنگیدن با آن، کار مفیدی انجام دهید.

۲. پایبندی در انتخاب

زمانی که وسوسه و ویار مصرف مواد به سراغتان می آید و یک لحظه هم شما را به حال خود رها نمی کنند با صدای بلند فریاید بزنید “بس است”. توجه داشته باشید که این بیماری شماست که شما را به بازی گرفته و تلاش می کند تا شما را متقاعد کند که چاره ای جز مصرف مواد مخدر ندارید. به خودتان بگویید که من امروز از قدرت حق انتخاب برخوردارم و انتخاب امروز من این است که تحت هر شرایطی مواد مصرف نکنم. تاکید بر این نکته که من مجبور نیستم که مصرف مواد مخدر را انتخاب کنم به شما قدرت خواهد داد تا بیماری اعتیاد را که فکر می کنید شما را مغلوب خود کرده است شکست دهید.

۳. استفاده از حمایت

تحمل خماری کار دشواری است و به همین علت باید از همه سیستم های حمایتی خود استفاده کنیم. به راهنمای خود ، یا دوست و همقدم بهبودی خود تلفن کنید یا به جلسات انجمن بروید و یا به سراغ کسی بروید که احساس می کنید از شما برای ترک کردن مواد حمایت می کند. به خاطر داشته باشید که بیماری اعتیاد از جمله بیماری هایی است که نمی توان به تنهایی از آن بهبود پیدا کرد و برای مقابله با شرایطی که به تنهائی قادر نیستید از عهده آن بربیایید باید از دیگران کمک بگیرید.

۴. تجدید تصمیم

یاد داشت هایی تهیه کنید و آنها را در همه جای خانه تان و هر جای دیگری که ممکن است آویزان کنید تا همواره به یاد داشته باشید که به چه علت تصمیم به قطع مصرف مواد مخدر گرفته اید.بنویسید که اعتیاد چه بلاهایی بر سر شما آورده و شما را به کجا کشانده است. همه مصائب و بدبختی هایی که به علت اعتیاد تحمل کرده اید را روی کاغذ بنویسید تا هیچگاه فراموش نکنید که علت تصمیم شما برای ترک اعتیاد چه بوده است. این کار باعث خواهد شد تا اعتیادتان نتواند برای متقاعد کردن شما به مصرف دوباره مواد مخدر بهانه های بیهوده واهی بیاورد.

۵. صبر و بردباری

خماری همانند موج است، اول اوج می گیرد و اندکی بعد فروکش می کند. در زمانی که خماری در اوج خود قرار دارد و شما احساس می کنید که به شدت به مصرف مواد مخدر نیاز دارید برای چند دقیقه طاقت بیاورید و منتظر بمانید تا ویار و وسوسه مصرف مواد مخدر فروکش کند. به خود یادآوری کنید که این لحظات دردآور برای همیشه ادامه نخواهد یافت و نباید خود را تسلیم خواسته ها و احساسات زودگذر کنید. در این حالت چند نفس عمیق بکشید. بهتر است حواستان را بر موضوع دیگری متمرکز کنید و به مساله دیگری غیر از مواد مخدر فکر کنید چون از این طریق راحت تر می توانید عوارض خماری را تحمل کنید. روش ساده تحمل کردن و منتظر ماندن حدود ۵ تا ۱۰ دقیقه برای سپری شدن حالت شدید خماری به بسیاری از ما معتادان کمک کرده است تا تسلیم افکار و احساسات خود نشویم و هنگام خماری به سراغ مواد مخدر نرویم.

۶. اتکا به خدا

از خدای خود بخواهید تا برای پاک شدن از مواد مخدر و تحمل خماری به شما کمک کند. ما فراموش می کنیم که خدای ما می تواند به ما کمک کند البته به شرط اینکه به خداوند ایمان داشته باشیم و از صمیم قلب از وی کمک بخواهیم. نیرویی برتر از خودمان وجود دارد که قدرت لازم را به ما می دهد و به ما برای اجرای تصمیم مهم و شجاعانه ای که گرفته ایم کمک خواهد کرد. برای افزایش نیروی روحانی و معنوی خودتان دعا، عبادت، یا مراقبه را فراموش نکنید. فهرستی از نعمت ها و فعالیت هایی که شما را به یاد خداوند می اندازد تهیه کنید. بسیاری از ما در دوره خماری به عبادت های روزانه یا ارتباط معنوی با خداوند روی آورده ایم و همین ارتباط به قوی تر شدن عزم و اراده ما برای ادامه راه جدیدی که برای بهبودی خود در پیش گرفته ایم کمک کرده است. دعا کن

42 Comments

  1. علی گفت:

    بسیار مطالب آموزنده و مفیدی بود
    سپاسگزارم
    پیشنهاد بنده این است که فایل های صوتی یا تصویری انگیزشی از مطالب فوق تهیه شود که مختصر و مفید بوده و شخص در صورت وسوسه آن فایل ها را گوش یا تماشا کند و انگیزه و انرژی جدید جهت ادامه راه بگیرد.

    • ب گفت:

      سلام سیزده روز پاکی

      • Mohamad گفت:

        سلام دوستان کوتاه ومفید انگیره تصمیم عمل..فقط غذاهای خوب .واب .میوه .اجیل فراموش نشه ..قرص های انرژی زا..ووفقط فقط ترک تدریجی یاهویی نه نه..اذیت میشید من لیست ترک تدریجی دارم شماره بزارید براتون بفرستم..۴۰روز طول میکشه…دوره سم زدایی دوره ۱۸روز..دوره نگهدارنده۸روز..دوره ترک کامل ۸روزه..چندروز اخرم حملات عصبی ضعیف..بخدامیگذره..فقط ادرارزیاد باعرق.یااسحال نشونه های تخلیه سم دوش فقط اب گرم سردنه اشتباس توی بهارتابستان راحت ترترک میکنین چون ترک باعث سردی بدن میشه..اگه اراده داری شروع کن فقط تدریجی طوریه که بصورت سوهانی یادندانی کم کنی واصلانشه نشی متخصش خودتی موفق وزنده باشید هیچکی ازخماری نمیمیره ولی بلعکس اون نش حتمااا…اون درد های جسمی نشانه ازادی..اگه خسته شدی فقط اراده وتصمیم درطول روزها خوبی ولی شب ها اذیت میشی فقط مقلوب نشو..چون مواد سیستمش فریبش همینه روی مغزفرکانس های عصبی ارسال میکنه برای کل بدن..من ایمان دارم که میتونی محمد م ازگرگان…۲۹ خدانگهدارتون

  2. محمدرضا گفت:

    خدایا شکرت..۲۴ساعته که پاکم..

  3. حسین گفت:

    ۷ روزه که خداروشکر پاکم اما به پزشک عمومی مراجعه کردم و قرص خواب تجویز کرد
    متاسفانه الان که ساعت ۵ صب هست بخاطر مصرف نکردن قرص خواب نصفه علائم اولیه خماری دوباره برگشته سراغم.من سنم زیاد نیس(۲۲) نصیحتم به هم سنای خودم اینه که به پزشک عمومی مراجعه نکنن فقط همین

    • سپهر گفت:

      روز سوم ترک متادون هستم تقریبا یه سال مصرف کردم و بی قراری و بی خوابی و حسای مث ترس و خشم داره کارمو میسازه بدجور بهم ریختم خداخودت کمک کن سنمم ۲۲

    • ستاره گفت:

      سلام وقت بخیر من یه خانوم هستم ک متاسفانه مدت ۴ ماه ک ب مواد شیره اعتیاد پیداکردم،همسرم و خانوادم نمیدونن از خودم بدم اومده مصرفم کمه روزی دوبار بعضی روزا هم فقط یه باره مقدارش کمه،میخام ترک کنم،چند روز زمان می‌بره ک درد بدنم تموم بشه نمیخام کسی متوجه بشه … خیلی میترسم

  4. فرشید گفت:

    باسلام باآرزوی سلامتی وتوفیق برای همه بیماران اول که همه ما که به این مصیبت گرفتاریم باید بپذیریم که فردی بیمارهستیم وبه درمان نیاز داریم زیرا که ماهم مثل همه آدما حق زندگی کردن داریم وباید بپذیرم که برپایه اشتباهات خودمون سمت مواداومدیم دوم درهنگام خماری وترک و وسوسه ومیل به مصرف فقط کافیه همه کارهایی که درزمان پاکیمون میکردیم که درزمان مصرف از انجام انها عاجز بودیم به یاد بیاریم مثل ورزش کردن،تفریح کردن وکلی چیزای دیگه که واسه ترک کردن انگیزه میده بهمون من خودم به روش ترک تدریجی مصرف روزانه۴گرمم رو الان خداروشکر سه روزه که قطع کردم وفقط در طول این سه روز یه دونه قرصb2مصرف کردم الان که روز هفتم هستم خداروشکر حالم خیلی بهتره اما باید یادمون باشه مصرف بی رویه این قرص بدون مشورت یابدون کنترل مثل اینه که ازچاله دربیای بیفتی تو چاه پس حواستون باشه وفقط وفقط به این که مواد باهاتون چکار کرده فکر کنیدتابتونیددرد روتحمل کنید به قول گفتی این نیز بگذرد…شادوپیروز باشیدبه امید پاکی تک تکمون

    • Alir گفت:

      سلام به بچه‌ای باحال و شجاع دم همتون گرم منم ۵سال تا تونستم هرچی مواد بود و زدم راستش جنبه ندارم همش میخوام نعشگیم رو هزار باشه ولی دیگه حقیقت خسته شدم امروز روزه ۵م و خداروشکر حالم خیلی خیلی بهتره و یک روز مونده ب محرم ۱۴۰۲ خداشگرت بچها فقط ۳،۴روزه اولش سخته جانه امام حسین تحمل کنین عین باد میگذره ب والاه هیچی حالت طبیعی نیس من ۳۰سالمه از دشت ورامین

  5. sara گفت:

    سلام، من ۵ رور مصرف نکردم ، راستش اصلا از اولش دردی نداشتم‌فقط تعرق زیادی دارم که این خیلی ناراحت کنندس، ۳ روز اول که کاملا خواب بودم و بی حال، ولی الان دو شب موقع خواب کف پام گز گز میکرد و باعث شد قرص خواب بخورم ، به هر حال چیرس نیست که تعملش سخت باشه ، تنها زندگی‌میکنم و مواد هم دارم ولی خودم نمیخوام بزنم و کاملا مطمئنم نمیزنم، فقط سوالم اینه تا چند روز بد این تعرق وجود داره؟ تو هیچ‌ سایتی جوابش نبود

    • شاپور گفت:

      مواد پیشت نزار اگر میخای مصرف نکنی دلیلی نداره تو خونه نگه داری . پیاده روی و لذت بردن از طبیعت اطراف بهترین دارو برای گزگز پا هست

    • محمدتقي تلخ آبي گفت:

      سلام بستگی به نوع مواد ولی تعریق خوبه نشانه خروج سم معمولا تا ۵ روز شدید و تا ۱۰ روز کم میشه برای خلاصی روزی ۲ یا بیشتر دوش آب سرد بگیرید

  6. رضا حسینی گفت:

    با سلام خدمت دوستان
    بنده تا زمانی نه چندان دور حدود دو سال پیش روزانه حدود ۹ گرم شیره در ۳ وعده میخوردم ولی زمانی که دیدم دیگر وضعیت خوب مالی و تحصیلات خوب و تخصص زیاد در کارم هم نمیتونه احترامی که در گذشته داشتم رو به من برگردونه و طبیعی هم بود به یکباره تصمیم به ترک گرفتم البته گوشزد کنم که تصمیم آنی بود ولی اجرا نه . در حدود ۳ ماه شخصا ابتدا تصمیم به کاهش مصرف گرفتم به طوری که در انتهای ۳ ماه مصرف رو به کمتر از یک چهارم گرم در روز رسوندم و در انتها به طور کامل قطعش کردم اینطوری نه درد زیادی تحمل کردم نه از شغلم باز موندم . البته بگم تا حدود دو ماه بعد هنوزم به یکباره درد شدید عضلانی در ساق پاها به سراغم میومد ولی میدونستم که چند دقیقه بیشتر دوام نخواهد داشت . چیزی هم که به من خیلی کمک کرد قرص ایبوپروفن بود . الان هم دو سال بیشتر از اون روزها میگذره و خوشحالم که دوباره تونستم تمام چیزهایی که از دست داده بودم رو به دست بیارم.
    از نظر من فقط ۳ چیز لازم دارید
    انگیزه . انگیزه و گذر زمان

    • میترا گفت:

      دوسته عزیز
      ممنونم ازتون فقط یک سوال این درد ساق پا ک با پروفن ساکتش میکردین ، بعده چه مدت خوب شد، یعنی خوب میشه یا قراره بمونه و قرصه هم یجور اعتیاد بشه،البته من توی روزه ۲۰م پاکیم از تریاک هستم والان چهارروزه درد شدید توی ساق پام دارم توی ساعته خاصی (۱۲ظهر شروع میشه وتمومی هم نداره تاقرص بخورم) وفقط ژلوفن ساکتش میکنه،خاستم بدونم این دردپاموندگاره یانع؟؟
      ممنون ازتون

  7. حق گفت:

    خداشکربابت ۳۶روزپاکی یاالله خودت ارامشی عطافرماخدایاپاکی باطول عمرمان یکی باشه

  8. میم گفت:

    سلام ب همه ی چند نکته رو میگم
    ببینید دوستان مواد خاصیت خشک کردن بدنو داره وقتی ترک یا کمش میکنی تموم منافذ بدن شروع میکنن ب ریختن آب به داخل بدن و بخاطر همینه ک آب ریزش بینی و اشک‌چشم میاد سراغتون و باید تحمل کرد فقط، علائم خماری واقعا درد آوره روزای اول خمیازع و ابریزش از چشم و بینی و اسهال و بی اشتهای شدید میاد سراغتون حتی دیدتون تار میشه و‌مردمک چشم‌خیلی خیلی گشاد میشه … و تنها دلیلش اینه ک بدن داره ب تنظیمات کارخانه برمیگرده و داره کم کم بازسازی میکنه خودشو پس بهش زمان بدین …… شما بعنوان مثال ۳ سال اعتیاد داشتی توی این ۳ سال مثلا اگ مواد نمیکشیدی روزی ۸ ساعت کار میکردی و ظهرا باید مقداری حداقل استراحت میکردی چون بدنت خسته شده ولی وقتی مواد استفاده کردی دیگ ظهرا استراحتی نبوده و بجای ۸ ساعت مثلا ۱۸ ساعت کار کردی و همش شاد و شنگول بودی ،،،، خوب الان وقتی ترک میکنی بدن اون ساعتهای اضافه ای ک ازش کار کشیدی رو میخاد جبران کنه حالا ببین چندین ساعت بوده توی این همه سالی ک مواد استفاده کردی ، پس بهش حق بده و خماری رو تحمل کن فقط ۴ روز اول سخته بعدش خودتم ب خودت افتخار میکنی …
    یادت نره ک ی شبه معتاد نشدی ک الان بخای ی شبه ترک کنی

    • محمد گفت:

      شش سال مصرف شیره روزی دوبار الان چهار روزه اوج خماری بدن دردم رفته اب ریزش از همه جای بدنم حوصله تایپ ندارم دلم گرفته بی رمقی بی حالی افسردگی بی اشتها اسهال درد دستم امان نزاشته خدایا کمکم کن

    • B.t.g گفت:

      با سلام و احترام فراوان خدمت شما دوستان عزیز
      العان ساعت ۴:۰۷صبح روز سوم بنده است که در ترک مخدر هستم و حال بدی را تجربه کرده ام ولی این کامنت های شما لبخندی رو لبم آورده که کمی حالت بد رو ازم دور می‌کنه از شما و همه دوستان می‌خوام که منو دعا کنید چندین بار لغزش کردم و این بار حتی اگر بمیرم یک قرص هم استفاده نمی کنم چون حس بودن با شما ها حال منو خوب می کنه راستی یه رفیق با حال دارم من می خوابم می خوابه بیدار میشم بیدار میشه میشینه پیشم اسمش الله هست و لغبش خدا ولی صداش میکنم نیروی برتر و از این رفیق با عشقم ممنونم که اینقدر به من توجه داره برای همه شما بهترینهای خداوند را آرزومندم دوستتون دارم

  9. مهدی گفت:

    سلام
    حدودا ۱۰ روزه که مصرفمو به کمتر از نصف کاهش دادم و بی خوابی ، اضطراب ، استرس ، ضعف بدنی ، خشکی لب ، بی اشتهایی ، سرگیجه و حالت تهوع داره اذیتم می‌کنه ‌‌. اما از اینکه میتونم به آینده امیدوار باشم و با قدرت بیشتر به زندگی برگردم خوشحالم …۲۵ سالمه و حدودا یکسال و نیمه که بنگ و گل مصرف میکنم . وزن نسبتا زیادی از دست دادم و زندگیم پر از استرسه اما می‌دونم این دوره هر چقدر سخت باشه مثل یه چشم به هم زدن میگذره و من قطعا تمام چیزایی که از دست دادمو بسرعت از جهان پس میگیرم .💪💪💪

  10. حسین معتاد گفت:

    ماشالله مهدی کارِه شیرُ کردی داداش
    فقط صبر صبر صبر
    جلسه جلسه جلسه

  11. Babak گفت:

    دست درد نکنه ،،تهیه کننده مطالب خدا خیر و خوشی بده به تمام عواملی که به یک بیمار اعتیاد به مخدر کمک میکنه ، به حالت طبیعی زندگی برگرده و احساسات روحی و روانی آشفته و تمامی ترس ها را با کمک خدا و جلسات رد کنه و یک نظم جدید در زندگی اش پیاد کند الهی آمین

  12. محمود گفت:

    باسلام ۷۲ساعت پاکی دارم شکرخدا
    مصرفمم تریاک شیره بود۳سال مصرف داشتم
    چندروزه فقط بالامیارم وپاهام دردمیکنه
    پیش هیچ پزشکی هم مراجعه نکردم
    فقط روزی ۲تامسکن استفاده میکنم
    فقط میخام ی نصیحت به هم سن های خودم بکنم
    غیرازخانه مان سوز شدن هیچی نداره این بی صاحب
    هیچ چیز مث ی زندگی عادی به آدم حال نمیده

  13. ساسان گفت:

    ۱۴ روزه پاکم خدایا شکرت واقعا روز های سختی داشتم

  14. سجاد گفت:

    سلام.ممنون بابت مطالب مفیدتون.
    حدود دوساله قرص متادون مصرف میکنم اونم روزی ۱۰تا ۲۰میل
    الان یک هفتست پاکم…تمام این یک هفته سانت ب سانت بدنم تیر میکشد دل درد سردرد لرز وحشتناک بی اشتهایی و…
    سه روز تمام یه ثانیه خواب نداشتم روز چهارم ۱ساعت تونستم بخوابم روز بعد یک ساعت شد سه ساعت .الان وضعیتم خوب که نه ولی بدم نیستم..تنها دلیلی که تونستم دردو تحمل کنم اول یاد خدا بعد به خودم میگفتم اگه بند بند استخونام بشکنن امکان نداره بیام پله اول..دوستان عزیز یه نصیحت هیییچ قرصی نخورید نه پروفن نه استامیفن. مخوصا موقعی که خواب ندارید اصلاااا سراغ قرص خواب نرید بعد مصرف قرص سه چهار ساعت شاید بخوابی اما بعد بیدار شدن دقیق علایم خماری روز اولو دارید پس لب به هیچ قرصی نزنیییید…و تا میتونید اب بخورید .دوش اب ولرم رو به سردم عالیه .. بدنتون در حال مبارزه هست باخت ندید قوی باشید.بعد چند روز بدن اروم اروم مورفین طبیعی خودشو برات تولید میکنه..عاشقتونم.یا علی

  15. مخلص نیروی برتر گفت:

    واقعا الان میفهمم که بیماری اعتیاد در پیچاندن آدمها چه استادیه و چقدر لازمه که آگاه باشیم و باید کنترلش کنیم، چندین سال به خودم میگفتم تو معتاد نیستی فقط داروی اعصاب میخوری، تو انجمن یاد گرفتم مقدار و نوع مصرف مهم نیست بلکه مهم بیماری اعتیاد هستش، فکر میکردم اعتیاد فقط میشه پای دود نشستن یا مصرف قرصهای روانگردان، تا به پشت سرم نگاه کردم دیدم یه دارویی مثل آلپرازولام چطور زندگیم رو نابود کرده، ولی خدارو شکر کنار گذاشتم، تقریبا دو هفته خواب نداشتم، ولی تو جلسات ان ای شرکت میکنم، خیلی بهم روحیه میده، و کمک کرد با علائم ترک این قرص که بیشتر روانی هستش، بهتر کنار بیام، آرزوی سلامتی و پاکی همه انسانهایی که درگیراین بیماری هستن

  16. غریب گفت:

    بیست روز ترک کردم بدنم تازه شروع کرده به درد و خماری حوصله کنید پانزده سال شیره کشیدم این آخر ها روزی تا پنچ گرم می کشیدم اما الان دارم زندگی میکنم هر چند غذای میکشم این عذاب بهتر از مواد است بلخره این روزها تمام میشوند بخدا فقط توکل کنید به خانواده فکر کنید آنقدر دنیا لذت دارد ما سالها سرمان را زیر کردیم و فقط خماری نعشکی دیدیم وای ما چه عمری هدر کردیم

  17. علی گفت:

    سلام من با امروز سه روزه در خانه بدون هیچ قرصی تا الان پاک هستم سختی ترک روز سوم هستش.

    • Ali karam گفت:

      ماشاالله علی . منم روز سوم ترک هستم روزی ۵ گرم بافوری می‌کشیدم تا صبح حالم خیلی خراب بود الان خیلی بهترم هرچند ۳روزه نخابیدم و هیچ غذایی نخوردن و درد زیادی میکشم ولی قابل تحمله و میگذره 😁

  18. بی نام گفت:

    سلام همدرد، نزدیک به ۳سال ب۲ مصرف کردم.الان ۴ماهه ک ترکش کردم. فقط خدا میدونه توی این ۴ماه چی به روزم اومد، ولی ادامه دادم،بعد از ۷۰روز ترک از شدت درد مجبور شدم ۱۰روز تریاک بکشم ک دردم کمتر شه. هنوزم جای خودمو نگرفتم ولی خیلی بهترم.. توی مدت زمان مصرفم تغریبا ۳هزارتا قرص خوردم توی ۳سال نیم،، حالاهم باید این دردو بکشم ولی طاقت بیارین.. همه چی درست میشه ب امید خدا، و یه نصیحت هیچوقت توی زندگیتون سروقت قرص ب۲ نرید

  19. Amir گفت:

    حرف که از برآید به دل میشیند اکثر سایتای کمپ ترک اعتیاد اطلاعات درستی ندارند ب ۲ متادون تجویز میکنن شما یک همدردی مرسی از مقالتون بهم آرامش داد ،منم پارسال پاک بودم جلساتمو میرفتم ولی شل کردن جلسات وغرور کن من دیگه چیزی مصرف نمیکنم کارتو میسازه فقط و فقط جلوگیری از بار اول مصرف تو این یک سال ماهی دوبار ترک های پنج روزه انجام دادم و تهش افکار الکی میگفت بری خودتو بکشی راحت تره میرفتم متادون میخوردم میگفتم بعدش خودمو میکشم .فقط یک چیز قبل لغزش به حرفم گوش کنین اصلا حال دلتون دیگ خوب نیست و بدون خجالت راهما بگیرین و ازشم جدانشین میخوام ایندفعه با یک پاکی بالا در میون بزارم چون انقد ترکای چند روزه کردم ک بدنم ضعیف شده نمیتونم روپاهام وایستم فقط و فقط میخوام از ته قلبم ک فقط یک بار دیگه یک روزه پاکو که صبح بیدار میشم ببینم😔

  20. امیر گفت:

    حرف که از برآید به دل میشیند اکثر سایتای کمپ ترک اعتیاد اطلاعات درستی ندارند ب ۲ متادون تجویز میکنن شما یک همدردی مرسی از مقالتون بهم آرامش داد ،منم پارسال پاک بودم جلساتمو میرفتم ولی شل کردن جلسات وغرور کن من دیگه چیزی مصرف نمیکنم کارتو میسازه فقط و فقط جلوگیری از بار اول مصرف تو این یک سال ماهی دوبار ترک های پنج روزه انجام دادم و تهش افکار الکی میگفت بری خودتو بکشی راحت تره میرفتم متادون میخوردم میگفتم بعدش خودمو میکشم .فقط یک چیز قبل لغزش به حرفم گوش کنین اصلا حال دلتون دیگ خوب نیست و بدون خجالت راهما بگیرین و ازشم جدانشین میخوام ایندفعه با یک پاکی بالا در میون بزارم چون انقد ترکای چند روزه کردم ک بدنم ضعیف شده نمیتونم روپاهام وایستم فقط و فقط میخوام از ته قلبم ک فقط یک بار دیگه یک روزه پاکو که صبح بیدار میشم ببینم😔

  21. مرتضی گفت:

    ۸ سال تریاک و ترامادول مصرف کردم برای ترک رو آوردم به این کپسول های دتا هندی و ۳ به اون معتاد شدم از اون هم به بی ۲ رو آوردم و تا دیروز ۳ ساله مصرف میکنم.از مواد متنفر شدم و دلم زندگی پاک کنار همسر و بچم و میخواد از روی اونا خجالت میکشم از تیکه و طعنه دوست و آشنا و همکار و همسایه خسته شدم.امروز روز دوم پاکی رو تجربه میکنم درد خماری رو تحمل میکنم تا این روزها بگذره و سربلند بشم!

  22. از دیار بلوچستان گفت:

    بسم الله رحمن و رحیم) سلام به همه عزیزان و همه کسانی که مثل من مشکل اعتیاد دارن باید بگیم از همون روزی که شروع به مصرف این زهر و این مواد نجس کردیم باید فکرش را میکردیم که عاقبت این کجاس اشتباه از خودمان بوده و مقصر خودمون هستیم بزرگترین اشتباه یک انسان عاقل و بالق اینه که بره یک مواد مصرف کنه اونم عشقی کاش هیچ وقت لب به مواد نمیزدم هیچی برای انسان نمیزاره مهم ترین چیزی که از بین میبره ابروی انسانه خدا شاهد اینقدر که طعنه و حرفای مردم روی من تاثیر منفی گذاشت این مواد نذاشت ولی برادران بیایم یک بار برای همیشه به مواد بگیم برو گمشو حرومزاده دیگه اگه بمیرم ام نمیام سمتت مهم ترین صلاحی که هر انسان داره [[ اراده ]]هستش اگه اراده قوی و محکم بکنیم الله بزرگ شاهده کوها رو میتونیم خورد کنیم و درهم بشکنیم اونوقت این مواد چیه که نتونیم ولش کنیم اون خدایی که مارو افریده و چنان بدن سالم قوی به ما داده و خودش گفته ای بندگان من ان چیزی که به شما ضرر میزند به سمتش نرید اون مینونه کمکمان کند ،من یکی دو سال حشیش یا همون چرس میکشیدم خونوادم متوجه شدن گفتن ول کن گفتم باشه ولی ول نکردم دل همه رو شکوندم پدر مادر خواهر برادر دوست رفیق ،الان از خودم بدم میاد که بخواطر چوس مثقال مواد جلوی خونوادم ایستادم الان یک ساله شیره میخوردم ولی الان یک هفته هست کم کردم اول کامل ولش کردم روز دوم درد شدید اومد سراغ معده و شکمم مجبور شدم روزی اندازه یک حدس بخورم دارم کم کم کمش میکنم وبه امید پروردگار توانا برای همیشه میندازمش توی جهنم اگر تنها ۲ را داشته باشم که یکی مواد و یکی مرگ باشد به ذات یگانه قسم مرگ رو ترجیع میدم فقط صبر صبر استقامت امید به پروردگار مهربان هرگز مواد نعشعه دوست برای انسان نمیشه امیدوارم همه بتواند هر موادی که مصرف کردن رو ول کنن و مثل دورانی که هیچی مصرف نمیکردن برگردن به امید خدا

  23. همسفر گفت:

    سلام به همه دوستان و عزیزان هم درد الان که این مطلب رو می‌نویسم روز هفدهم ترکم تمام شده وارد روز هجدهم شدم امیدوارم همه حال خوبی داشته باشند داستان اعتیاد پیدا کردن از این قرار بود که ما چند تا دوست بودیم همه ورزشکار وهمه قهرمان تهران و قهرمان ایران در یک ورزش رزمی متاسفانه یکی از همین دوستان ورزشکار یک کارگاه راه انداخته بود و ما چند نفر هر از چند گاهی به اونجا سر می‌زدیم راه اندازی کارگاه مصادف بود با دوران دانشجویی من یک روز وقتی رفتم سراغ دوستم تا سر بزنم دیدم در حال مصرف تریاک هستند تعارف وحرف های کذب که تو ورزشکاری روی تو اثر ندارن و…….. ما شروع به مصرف کردیم روزهای اول مصرف چون توان ونیروی خوبی بهت میده لذت داره مخصوصا برای من که بیدار میمونم پدرش می‌خوندم الان مدت بیست و هشت سال از اون زمان میگذره و من توی این مدت تریاک وبع. شیره رو میکشیدم تا این زمان هم یک بار هم شیره ویا تریاک نخوردم البته زمانهایی هم بودن که چند ماه نکشیدم مثلاً زمانی که میخواستم ازدواج کنم ولی دوباره شروع کردم به کشیدن همه اون دوستان که با هم شروع کردیم تا الان دارن مصرف میکنند وفقط منو یکی دیگه از دوستان تصمیم به ترک گرفتیم واین ترک کردن هم دلیل داره تاچن. وقت پیش به هرکسی میگفتم من مصرف میکنم میخندید ومیگفت اصلا بهت نمیاد مصرف کننده باشی ولی در صورت من گرفتار بودم و هیچکس نمیدونست من چه عذابی دارم میکشم عذاب از این بابت که چون مصرف من کشیدنی بود باید یه جایی باشه که برم بکشم تا چند وقت رفتم خونه یکی از همون دوستان که با هم شروع کردیم یک اتاق در خانه پدری داشت وزن وبچه هاش تنه‌اش گذاشته بودند و رفته بودند در واقع طلاق گرفته بودند تا اینکه خونه پدری دوستم ورثه ای بود فروختند و ایشان رفتند به یک شهر دیگه ومن موندمو یک اعتیاد وبی مکانی البته بگم من اوایل یک خونه مجردی داشتم که بعد از دوسال تحویل دادم چون نمی‌تونستم ترک کنم یا بهتر بگم نمی‌خواستم ترک کنم چون مصرفم مشخص بود سرکارم و میرفتم کسی نمیدونست من مصرف کننده هستم بنابراین ادامه دادم حتی تا الان هم که دارم به امید خدا ترک میکنم حتی نزدیک ترین کسم هم نمیدونه چون همیشه آماده بودم چطور به این صورت که همیشه ده تا متادون چهل یا بیست همراهم بود هروقت نمی‌تونستم یا جایی میرفتم همراهم بود تادر مواقع لزوم قرص می‌خوردم دوم اینکه مصرفم رو زیاد نکردم یعنی همیشه حواسم به مقدار مصرفم بودواینکه هیچ وقت صبح مصرف نکردم خودمو عادت داده بودم عصر ها بعد از سرکار مصرف میکردم وقتی دوستم رفت ومن دیگه جایی نداشتم مجبور شدم پیک نیک بگیرم وهمه لوازم رو تهیه ودرست کنم و سالها توی ماشین توی خیابان مصرف کردم تا اینکه متوجه شدم موادی که من میخرم یا کسانی دیگه میخرم منصرف میکنند دیگه اون جنس های خوب نیست و به همه مواد سرب و مواد دیگه اضافه میکنند با اینکه پول زیاد میدادم ولی جنس خوب نمیدادن تا چند وقت پیش تصمیم گرفتم دیگه شیره رو بزارم کنار وتریاک بکشم و همین کار کردم چون برای ترک ترک تریاک راحت تره تا شیره بود وقتی هم تریاک کشیدم ولی چون تریاک نمتونست اون قدرت شیره رو داشته باشه و نیاز بدن منو برآورده کنه من مجبور بودم بیشتر استفاده کنم پدرم این اواخر فروشند یک تریاک بنام شیره افغان به من میداد که هم گرون بود وهم بسیار قوی متاسفانه این متاع باعث شد من لاغر بشم و مشکلات گوارشی پیدا کنم بنابراین تصمیم به ترک گرفتم و امروز هفده روزه لبت به هیچی نزدم و حالا بگم چطور این هفده روز رو گذروندم من اعتقاد دارم کسانی که تصمیم میگیرند ترک کنند باید بازم تکرار میکنم باید مدت پنج تا ده روز از اون شهر برن بیرون برن مسافرت ومن همین کارو کردم پنج روز رفتم شهرستان البته با ده عدد متادون پنج دو روز اول روزی دوتا متا دون خوردم وبقیه رو روزی یک عدد وبعد از حدودا هفت روز متادون رو نصف کردم وار روز دهم به امروز حتی متادون هم نخوردم هیچ کدوم از دوستان به اندازه و مدت زمان من مصرف نداشتن ومن با توکل به خدای مهربان و درخواست از ائمه خودمو سپردم به خداوند و خداوند تا امروز کمکم کرده تا این متاع رو بزارم کنار من به این نتیجه رسیدم ما که تصمیم به ترک میگیریم باید تمام اون لذت های کاذبی رو که از مصرف مواد بردیم رو به شکل واقعی عذاب ترکش رو بدیم تا واقعا پاک بشیم من خیلی حرف ها و واقعیت های از مصرف دارم که الان فرصت مناسب نیست برای بازگو کردن .الان بعد از گذشت هجده رو دل درد و دل پیچه شدید دارم حالت های خماری هنوز هست و خیلی چیزهای دیگه ولی بخاطر اول سلامتی خودم بعدا بخاطر بچه هام مهمه کسانی که منو دوست دارن تحمل میکنم به امید روزهای قشنگ برای همه دوستان شب خوش

    • Iraj گفت:

      سلام همسفر عزیز، الان حدود چهار ماه از زمانی که داستان چگونگی اعتیاد و همینطور ترک کردنت را تعریف کردی میگذره و من خیلی کنجکاو هستم بدونم که آیا مراحل ترکت تموم شد و بسلامتی به پاکی مطلق رسیدی یا اینکه هنوز ادامه داره یا اینکه خدانکرده دوباره دچار لغزش شدی و هنوز در این دایره بسته سرگردان هستی؟ تا فراموش نکردم بگم که منم سرگذشتی مشابه شما دارم با حدود چهل و پنج سال تخریب و مصرف مداوم انواع مواد بصورت خوردنی و کشیدنی که اکنون با مشکلات متعدد جسمی و روحی روبرو شده ام و دیگه بدنم قدرت سابق را نداره و فکر ترک کردن پشتمو میلرزونه

  24. امیر گفت:

    سلام…من امیرم ۲۰ مشهد..درسته سنی ندارم و سر همین سن شاید خیلی فکر ها بکنی،ولی هر متایی که فکرشو کنی زدم و آدم بی جنبه اییم،اولا گل کشیدم((اینو بگم که این گل و بنگ و یا همون ماری‌جوانا از همه بدتره و تورو در بعد ها وادار می‌کنه بری یه پله بالاتر و اینکه وقتی رفتی بالاتر هنوزنم گل رو میکشیم ک این بیچارت میکنه،خواهشا سمتش نرو و اگ رفتی بزار کنار چون مایه بدبختیه و خیلی کارا می‌کنه با آدم)) و بعد شیره تریاک و تایم کوتاهی کریس و.. بیشتر این آخری یک سالی متادون و ترامادول و دراگون و… مصرف میکردم(روزی کم کم ۴ تا متادون ۴۰،.اینو فهمیدم جز مسائل مشکلات خانوادگی و اجتماعی و…. چرا من نباید خوب و آروم زندگی کنم و چرا من نباید فلان خونه و ماشین رو داشته باشم و چرا من نباید مورد احترام باشم ووو بخاطر هیییچکس ترک نکن جز برای خودت(چون شاید اون شخصی ک تو بخاطرش گزاشتی کنار رفت و نبود،تو دوباره میری سمت مصرف و خیلی سرعتی تر از دفعه قبل)اونی که تا آخر باهاته خودتی و اگ فکر کنی میفهمی از خودت مهم تر نیست…هیچی نعشگی خدادادی آدم نمیشه،جای اینکه روزات مث هم باشه و هی بدبختی و اعصاب خوردی بخاطر مصرف داشته باشی و جای اینکه مشغلت هر روز این باشه که جنس از کجا بیارم و کجا بکشم ووو فقط فکر مواد لامصب،،جاش به فکر خودت و عزیزانت و زندگی بهتر باش حقمونه!چرا فقط فکر خوشبختی و آرزو..عملیش کن و بهش برس..بخدا میگذره،کسی از خماری نمرده،منم خمارم و ب گوه خوردن افتادم ولی بپذیر که باید تاوانشو بدی و تاوانشم ارزش داره و ب بعد فکر کن…این مواد همش فکرته،فکر فکر فکر..انقد فکر نکن بهش و نگو نمیشه و سخته و کم میکنم بعد ترک میکنم و ازین حرفایی که خودتو گول میزنی..فکر مثبت کن و ورزش و هررر کاری که فکرتو دور کنه از مواد..در روز که اگه مشغول باشی اصلا خماری نمیفهمی،شب سخته که اونم میگذره بخدا..برو سرکار و مشغول باش،خونه نشین نشو چون از بس فکر می‌کنی اون خماری بیشتر میشه،ولی بری سرکار شب خسته میای میخوابی و سریع میگذره..تنها چیزی که لازمه بگی من میتونم،ارادتو قوی نگه دار،توپ بازی(جنس مصرف) و یار بازی (همنشین مصرف) و زمین بازی(مکان های مصرف) رو از زندگیت حذف کن،فقططط بخواه و صبر داشته باش و فکرتو فقط متمرکز کن روی اینکه میتونی ترک کنی و خماری برات سخت نیست و فکر به بعد پاکی و فکرای مثبت.. پشیمون نمیشی…این کسشرایی که میگن کلونازپام(قرص خواب) و قرص ب۲ و متادون و چت و..مصرف کن که کمکت می‌کنه همهههه کسشرع،تو مگه میشه با بنزین اتیشو خاموش کنی؟؟ ن عزیز دل اینا کسشره و باور نکن که همینا بیچاره می‌کنه و نمیزاره ترک کنی ک هیچ بدترت می‌کنه..با انرژی خودت میتونی ترک کنی،از نظر من حتی مسکن نخور و مثل مرد ترک کن،فردا دیره همین الان اراده کن داش من..
    خودم شب دوممه که قطع مصرف کردم و روراست بگم واقعا مزخرفه و صد شب نعشگی به یک شب خماری نمیارزه،،ولی از تصمیمم پشیمون نیستم و غلطیه ک کردم و باید تاوانشو بدم و الان مهم نیست ک درد دارم،ایندم مهمه…یه بار ترک کردم که دوومی نداشت و ولی اینبار اراده کردم و درسته سنم کمه ولی تو خانواده و جامعه و زندگی و اقتصادی و… به ته خط خودم رسیده بودم….یکی ته خطش اینه که مادرش می‌فهمه و سر اشک مادرش میزاره کنار..یکی دیگه هم آخر خطش اینه که کارتون خواب شه…. جفتش و همش مزخرفه و داداش من نزار به آخر خط خودت برسی،چون دیگه اون ردشو می‌زاره و تا عمر یادته حتی ترک کنی…خودت و عزیزانت رو دوست داشته باش و بزار صب که بلند میشی در موقع خماری جلو آینه به خودت و تصمیمت افتخار کنی و ایشالله سال ها ک از ترکت گذشت و بهترین شرایط رو داشتی جلو آینه به خودت بگی دستخوش مرد دیدی تونستی و چیکار کردی….همین به نظرم از صد شب نعشگی لذت بخش تره…آرزوی این صبح رو برا خودم و تو داداشم یا خواهرم دارم…اراده کن و توکل داشته باش به خودت و خدات و از فکر مواد فقط بیا بیرون و نزار بیاد سمتت و ی راه دیگه اینه که زهنتو خالی کن،با کسی که از این موضوع می‌فهمه و درک داره ، با هم حرف بزنین و به هم امید بدین تا خماری زیاد اذیتت نکنه

    • ارسلان گفت:

      داداش خیلی مردی و این رو بدون بزرگی به سن نیست،امیدوارم جوووووری بلند بشی از جات که کسی به گرد پاهات هم نرسه🌸🌸من ۳۴ سالمه حدودا ۱۵ سال شیره مصرف کردم هزاران بار ترک کردم ولی دوباره زدم از لحاظ مالی تامینم ولی اعتبارم گه خورد توش ،بچم ۱۲ روز که به دنیا اومده منم ۱۲ روز که پاکم و بمیرم هم لب نمیزنم بهش🌸

  25. عماد گفت:

    سلام ۹ روز قطع،مصرف، اما روز ۱۰ و ۱۱، مصرف،مجدد کردم اگر از فردا دوباره به،قطع،مصرف،ادامه بدم خماری مواد اذیتم می‌کند
    ممنون میشم پاسخ بدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *