افزایش شمار مبتلایان به اختلالات ناشی از مصرف مواد مخدر
26 مرداد 1400
مخدرملوان‌ زبل دانش‌آموزان را تهدید می‌کند!
26 مرداد 1400
نمایش همه

ماده مخدر فلاکا و عوارض آن

فلاکا ، ماده مخدری که جدیدا طراحی شده است،در این مقاله چیزی هایی که باید در مورد این ماده مخدر بدانید را ارائه کردیم.

فلاکا چیست؟

فلاکا یک محرک ساخته دست بشر تحت عنوان آلفا PVP است. این ماده مخدر شبیه به نمک حمام است، یکی دیگر از مواد مخدر خطرناک که در سال های اخیر تیترهای زیادی را در بخش حوادث روزنامه ها به خود اختصاص داده است. بعضی ها آن را جنون ۵ دلاری می نامند. کریستال های سفید و درشت آن به قیمت ۵ دلار به فروش می رسند.دکتر داروساز آلفرد آلگواس، مدیر عامل مرکز اطلاعات سموم فلوریدا در تامپا میگوید،این ماده مخدر شبیه سنگ آکواریوم است.

فلاکا چگونه مصرف می شود؟

دکتر جفری برنشتاین، مدیر بخش پزشکی مرکز اطلاعات سموم فلوریدا در میامی، می گوید، افراد این ماده مخدر را به روش های مختلفی مورد استفاده قرار داده اند.

این روش ها عبارتند از:

کشیدن آن

مخلوط کردن آن با غذا

نوشیدن آن مانند چای

پرس کردن آن به شکل قرص

مصرف آن در سیگار الکترونیکی

تزریق

برنشتاین میگوید: با تزریق، شما واقعا دچار مشکل میشوید یعنی با این کار گویی دنبال دردسر میگردید، زیرا ماده مخدر احتمال دارد با آمپول آلوده تزریق شود و همچنین تمام ماده مخدر را به رگ های خود وارد میکنید.

فلاکا چطور در مغز کار می کند؟

برنشتاین می گوید، مصرف کنندگان احساس سرخوشی می کنند. این ماده روی انتقال دهنده های عصبی،مواد شیمیایی مغز مانند دوپامین و سروتونین تاثیر میگذارد.این ماده مخدر می تواند منجر به حالتی به نام دیوانگی هیجانی یا پریشانی در احساس سرخوشی شود که چند ساعت به طول می انجامد.

خطرات فلاکا چیست؟

آلگواس می گوید: افرادی که با فلاکا به احساس سرخوشی میرسند، اغلب ارتباط با واقعیت را از دست می دهند. او در ادامه می گوید: آنها نمی دانند که چه کار می کنند، توهم دارند، پارانویایی، تهاجمی و بسیار هیجان زده هستند.به همین دلیل است که شما شاهد داستان های جدیدی از افرادی هستید که در خیابان برهنه راه میروند، با اتومبیل کارهای دیوانه وار انجام میدهند و دست به خیلی از کارهای احمقانه دیگر میزنند.”

سایر اثرات مربوط به سلامتی که الگوا و برنشتاین اغلب می بینند عبارتند از:

ضربان قلب سریع یا نامنظم

افزایش فشار خون

تشنج

یکی دیگر از موارد خطرناک، هیپرترمی یا افزایش دمای بدن است که برنشتاین می گوید می تواند به ۱۰۸ درجه برسد. او می گوید در این دما، خون دیگر نمی تواند لخته شود و فرد شروع به خونریزی داخلی می کند.او می گوید: آنها خونریزی می کنند و اندام های آنها دچار مشکل می شوند. هنگامی که درجه حرارت افراد برای مدت زمان خیلی طولانی بالا بماند، ریه، کبد، کلیه و آسیب مغزی هر یک ممکن است رخ دهند.

در مراکز اورژانس، پزشکان تلاش میکنند فرد را سرد کنند، و آنها را آرام کنند. همچنین می توانند از دیازپام، میدازولام یا داروهای مشابه استفاده کنند تا ضربان قلب مصرف کننده کند شود. او می گوید: ما به آنها مراقبت علائم و حمایتی ارائه می دهیم، سعی می کنیم مانع آسیب رساندن آنها به خود و کارکنان بیمارستان شویم.

چه کسانی از فلاکا استفاده می کنند؟

برنشتاین می گوید اکثر مصرف کنندگان مرد و در سنین جوانی، ۲۰ یا ۳۰ سالگی هستند، گرچه برخی از آنها مسن تر هستند. او می گوید: من مصرف کننده معمولی ندیده ام. برنشتاین می گوید: “این ماده مخدر به صورت پراکنده مورد استفاده قرار می گیرد و بیشتر در کنسرت ها و پارتی ها و موارد مشابه آن مصرف میشود.

برنشتاین میگوید، این مصرف کنندگان همیشه نمی دانند که چه چیزی دریافت می کنند، هر روز چنین افرادی در مورد فلاکا مراجعه میکنند و بیشتر در تعطیلات آخر هفته چنین مراجعاتی داریم. او می گوید حدود یک سوم از مراجعین به دنبال کمک هستند، در حالی که برخی دیگر جزو پرسنل اورژانسی مراقبت از این مصرف کنندگان هستند که به دنبال راهنمایی هستند.

او می گوید: “کنترل کیفیت در خیابان ها وجود ندارد، بنابراین هیچ کس نمی داند که آنها چه می کنند،فقط به این دلیل که آنها چیزی به نام فلاکا خریداری کردند، هیچ کس نمی داند که چیزی که واقعا مصرف میکند چیست و چقدر تمرکز را مختل میکند.

فلاکا یک ماده مخدر ناشناخته در دوز ناشناخته است و هر دوز سوء مصرف محسوب میشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *