افزایش شمار مبتلایان به اختلالات ناشی از مصرف مواد مخدر

اعتیاد به مواد دخانی و خطر جدی سرطان
26 مرداد 1400
ماده مخدر فلاکا و عوارض آن
26 مرداد 1400
نمایش همه

افزایش شمار مبتلایان به اختلالات ناشی از مصرف مواد مخدر

سازمان ملل در گزارش جدیدی اعلام کرد: تعداد افرادی که به اختلالات ناشی از مصرف مواد مخدر دچار می‌شوند برای نخستین بار طی شش سال در سراسر جهان به طور نامتناسب افزایش یافته است.

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد و به نقل از خبرگزاری ایسنا، بنابر “گزارش جهانی مواد مخدر در ۲۰۱۶” که از سوی دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد منتشر شده، تعداد این افراد در این بازه زمانی با رشدی نامتناسب از ۲۷ میلیون نفر به ۲۹ میلیون نفر رسده است.

علاوه بر این، تعداد افرادی که حداقل از یک ماده مخدر استفاده کرده‌اند با رقم ۵ درصد جمعیت بزرگسال، باقی‌مانده است.

در این گزارش که در آستانه روز جهانی مبارزه با مواد مخدر منتشر شده، تاثیر استفاده از مواد افیونی، کوکائین، حشیش، محرک‌های آمفتامین و روانگردان‌های جدید بر سلامت مورد ارزیابی قرار گرفته‌ است.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی سازمان ملل متحد، مطالعات نشان داده است که نزدیک به ۲۵۰ میلیون مصرف کننده ۱۵ تا ۶۴ ساله در سال ۲۰۱۴ دست‌کم از یک ماده مخدر استفاده کرده‌اند. اگرچه این آمار در چهار سال گذشته نسبت به جمعیت جهانی افزایش نداشته اما شمار افرادی که در گروه مبتلایان به اختلالات ناشی از مصرف مواد دسته‌بندی می‌شوند نسبت به گزارش قبلی از ۲۷ میلیون به ۲۹ میلیون نفر افزایش یافته است.

این گزارش می‌افزاید: به علاوه حدود ۱۲ میلیون نفر جزو مصرف کنندگان تزریقی هستند که ۱۴ درصد آنها به ویروس اچ آی وی آلوده‌اند. به گفته کارشناسان به طور کلی پیامدهای سوء مصرف مواد مخدر برای سلامتی هم چنان با روندی مخرب و ویرانگر ادامه دارد.

در این گزارش همچنین بر ارتباط قوی بین فقر و جنبه‌های مختلف مشکلات ناشی از مصرف مواد مخدر تاکید شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *