کمپ ترک اعتیاد
عوارض مصرف الکل
7 اسفند 1400
کمپ ترک اعتیاد
عود اعتیاد یک فرصت است نه یک شکست
21 اسفند 1400
نمایش همه
کمپ ترک اعتیاد

مشکلات خانواده یک معتاد

کمپ ترک اعتیاد جمشیدیه، بهترین کمپ ترک اعتیاد شبانه روزی: در کمپ ترک اعتیاد خصوصی جمشیدیه، ما از نزدیک تجربه کرده‌ایم که همزیستی با یک فرد مبتلا به اعتیاد یا الکلی تا چه اندازه می‌ تواند دشوار باشد. ما ترس هایی را که خانواده ها با آن روبرو هستند درک می کنیم. خانواده ها اغلب احساس می کنند که گرفتار شده اند و با تغییرات فرد مبتلا به اعتیاد دست و پنجه نرم می کنند، حتی اگر این تغییرات مثبت باشد. وظیفه ما در کمپ ترک اعتیاد شبانه روزی جمشیدیه این است که دست شما را بگیریم. بنابراین، اعتماد به نفس و آینده ای روشن و به دور از اعتیاد را با ما تجربه کنید. اعتیاد علاوه بر مصرف کننده صدمات فراوانی در خانواده وارد می کند که در این مقاله به بررسی مشکلات خانواده یک معتاد خواهیم پرداخت.

اگر در حال خواندن این مقاله هستید، ممکن است در یک برهه ای از زمان متوجه شوید که دیگر قادر به زندگی با فرد مبتلا به اعتیاد به مواد مخدر و یا الکل در زیر یک سقف نیستید. پاسخ به این سوال بسیار متفاوت خواهد بود زیرا تنها با تعیین آستانه درد می توان به آن پاسخ داد. خانواده ها اغلب 5 مرحله غم و اندوه را پشت سر می گذارند. این مراحل عبارتند از انکار، خشم، جر و بحث، افسردگی و پذیرش.

مرحله آخر یعنی پذیرش، جایی است که به نظر می رسد اکثر خانواده ها را گرفتار کرده است. در روند عادی و طبیعی سوگواری، پذیرش موضوع بسیار خوبی است. در اعتیاد، اغلب به این معناست که پذیرش فرد مبتلا به اعتیاد به الکل و یا مواد مخدر تغییر نخواهد کرد و خانواده به طور غیر عادی یک مسٸله طبیعی جدید را می پذیرد. خانواده ها در این مرحله شروع به انطباق و سازگاری می کنند و اجازه می دهند که تخریب به امری عادی و پیش پا افتاده تبدیل شود. فردی که در ابتدا با رفتارش باعث اعتیاد فرد دیگری شده، مهارت های مقابله ناهنجار جدید خود را می پذیرد و سوء استفاده گر سیستم خانواده می شود. پشتیبانی کردن از مصرف کننده مواد با وجود اصرار های خانواده برای انجام ندادن این کار، در حال حاضر امری عادی است. پشت سر گذاشتن این مراحل به امری عادی تبدیل شده است، به ویژه جر و بحث کردن با مصرف کننده مواد و سایر اعضای خانواده که ناامید شده اند.

مشکلات خانواده یک معتاد

ما فقط می توانیم امیدوار باشیم که خانواده در مرحله پذیرش، این واقعیت را بپذیرند که مجبور نیستند اینگونه زندگی کنند و برای خود و عزیزشان حد و مرزهایی را تعیین کنند. در برخی مواقع، خانواده باید از خود بپرسد که چرا به خودشان اجازه می دهند رابطه خود را با یک فرد مبتلا به اعتیاد ادامه دهند. ما بر این باوریم که در برخی مواقع هر فردی که با یک فرد مبتلا به اعتیاد به الکل و یا مواد مخدر زندگی می کند پی به حقیقت خواهند برد و به خودشان اجازه خواهند داد تا کاری متفاوت انجام دهند. نادیده گرفتن اتفاقات پیش رو در صورت تغییر، اولین قدم ضروری است.

وقتی از احساسات فرد مبتلا به اعتیاد با الکل و مواد مخدر محافظت می کنید، در واقع فقط از احساسات خودتان محافظت می کنید. فرد مبتلا به اعتیاد دیواری از استحقاق (حق به جانب بودن)، در اطراف خانه و افراد ساکن در آن ایجاد می کنند. ما معتقدیم که زندگی با یک فرد مبتلا به اعتیاد که وضعیت خود را تغییر نمی دهد یا بهبود نمی بخشد یک گزینه پایدار نخواهد بود.

مشکلات خانواده یک معتاد

مشکلات خانواده یک معتاد

فرد الکلی چه معیارهایی دارد؟

اینکه کسی را الکلی خطاب کنید یا باور کنید که خودتان هم الکلی هستید را باید از منظر یک مشاهده کننده ببینید. به عبارت ساده تر، الکلی ها اغلب افرادی هستند که با وجود پیامدهای ناگوار آن، باز هم الکل مصرف می کنند. آن‌ها افرادی هستند که نمی‌ توانند الکل ننوشند و وقتی هم شروع کنند نمی‌ توانند نوشیدن الکل را متوقف کنند. افراد الکلی، کسانی هستند که نمی توانند از روی ترس، آگاهی از پیامدهای ناگوار نوشیدن الکل، خودشناسی و یا با اراده خود نوشیدن الکل را متوقف کنند و نیازی نیست هر روز الکل بنوشند تا این اتفاقات بیفتد. پرخوری در نوشیدن الکل به اندازه روزانه نوشیدن الکل، باعث تخریب خواهد شد.

حتما مطالعه کنید: ترک الکل

مهمتر از آن و صرف نظر از مقدار و دفعات مصرف الکل، رفتارهایی وجود دارد که تقریباً در هر فرد مبتلا به اعتیاد به مواد مخدر و الکل روی می دهد. این رفتارها عبارتند از:

خودخواهی

نسبت به تاثیر اعمال و رفتارشان بر دیگران کاملا بی اعتنا هستند. فرد الکلی طوری رفتار می کند که انگار تنها کسی است که آسیب دیده است. تقریباً هر تصمیمی که می گیرند فقط نیازهای خودشان را در نظر می گیرند و به رفاه دیگران توجه نمی کنند.

سرزنش دیگران

هر مشکلی که پیش آید، تقصیر شخصی دیگر یا چیز دیگری است. اگر همه چیز به خوبی پیش برود، مطمئناً خودشان انجام داده اند. از رانندگی در زمان مستی گرفته تا توقیف اموال و همچنین از دست دادن شغل، آنها نبودند که باعث آن شدند، بلکه شخص، مکان یا چیز دیگری باعث و بانی همه این مشکلات شده است.

رنجش ها و قربانیان

مانند سرزنش دیگران، افراد الکلی به طور مداوم شرایط را به نفع خود و در جستجوی کمک تغییر می دهند تا بتوانند مخفیانه قربانی باقی بمانند و رنجش و ناراحتی خود را از وضعیت کنونی خود حفظ کنند. برای آنها مهم نیست که با دیگران چه کردند. آنها فقط به این علاقه دارند که به شما بفهمانند با آنها چه کردید و چه واکنشی نشان دادید. آنها نمی توانند و نمی خواهند قبول کنند که باعث و بانی تمام بدبختیها و مشکلات ایجاد شده خودشان هستند.

عدم صداقت

الکلی ها زمانی دروغ نمی گویند که حقیقت برایشان مناسب تر باشد. آنها از طریق ادراک غیر واقعی خود از واقعیت، به دنبال این هستند که داستان دروغین را همانطور که می خواهند و به نفع خودشان است تعریف کنند.

عزت نفس و اعتبار سنجی خارجی

افراد الکلی نمی توانند به اندازه کافی کار کنند تا خودشان را تحت تاثیر قرار دهند و دیگران را متوجه دستاوردها و دارایی های مادی خود کنند. افراد الکلی احساس می کنند اگر اینجا نبودند دنیا به درستی کار نمی کرد. کارهایی که دیگران انجام می دهند می تواند متفاوت و بهتر انجام شود اگر دیگران آن را به روشی که الکلی ها توصیه می کنند انجام دهند و پیشنهادات آنها را بپذیرند. همچنین راه‌های کافی برای افراد الکلی وجود ندارد که از لحاظ ظاهری بهتر به نظر برسند تا پوچ بودن و بی اعتباری آنها را بپوشانند. آنها تقریباً همیشه سعی می کنند دیگران را تحت تاثیر قرار دهند بنابراین درک آنها از دیگران متفاوت و مطلوب آنهاست.

مردم دوست (فرد خودشیرین) و انتظارات

برای خیلی ها شناسایی افراد مردم دوست (فرد خودشیرین) ممکن است دشوار باشد، چرا که اگر در حال خواندن این مطلب هستید ممکن است همسر الکلی شما خیلی خوشحالتان نکند. جلب رضایت مردم روشی است که یک فرد الکلی سعی می کند با آن کنار بیاید. آنها با هر فردی که ملاقات می کنند، رفتار متفاوتی خواهند داشت.

نگرش آنها خودخواهی و با کسی که باعث شکست آنها می شود کینه ورزی می کنند. این اتفاق ناشی از عدم واکنش افراد نسبت به اعمال خوب فرد الکلی بر اساس انتظاراتی است که فرد الکلی برای دیگران تعیین می کند. کارهایی را که فرد الکلی برای دیگران انجام می دهد (در ظاهر)، مانند افراد دلسوز و دوست داشتنی به نظر می رسد. اما در واقع این گونه است که آنها خودخواهانه و به خاطر منافع خودشان عمل خیر را انجام می دهند. آنها خوب نیستند یا کار خوبی برای دیگران انجام نمی دهند، آنها این کار را برای خودشان انجام می دهند.

مشکلات خانواده یک معتاد

مشکلات خانواده یک معتاد

ابزار ارزیابی یک فرد الکلی

ابزارهای مختلفی وجود دارد که به تعیین میزان شدت الکلی بودن فرد بر اساس ارزیابی کمک می کند. ما معتقدیم که این ارزیابی‌ ها باید بیشتر بر روی رفتارهایی که در قسمت های قبل ذکر شد متمرکز شوند و متاسفانه اینطور نیست. معیارهای ارزیابی بر سه موردی که در نتیجه رفتارهای ذکر شده در بالا روی می دهد تمرکز می کنند. سه معیار رایج عبارتند از:

نسخه پنجم راهنمای تشخیصی آماری

راهنمای تشخیصی آماری، شدت الکلی بودن فرد را با 11 سؤال طبقه‌ بندی می‌ کند که مشکلات را به‌ عنوان خفیف، متوسط ​​یا شدید طبقه‌ بندی می‌ کند.

انجمن پزشکی اعتیاد آمریکا

انجمن پزشکی اعتیاد آمریکا، دارای 6 بعد است که امتیاز 0 – 4 برای هر بعد به دست می‌ آید. مشکلات به عنوان بدون مشکل، خفیف، متوسط، قابل توجه و شدید طبقه بندی می شوند.

شاخص شدت اعتیاد

شاخص شدت اعتیاد، از مقیاس 0 – 4 استفاده می‌ کند. بدون اعتیاد 0، دارای اندکی اعتیاد 1، ابتلا به حد متوسط اعتیاد ​​2، دارای اعتیاد قابل ملاحظه 3 و ابتلا به اعتیاد شدید 4. حوزه های تمرکز عبارتند از: وضعیت پزشکی، وضعیت اشتغال و حمایت، الکل، مواد مخدر، حقوقی، خانواده، اجتماعی و روانپزشکی. این ابزار ارزیابی، دو دوره زمانی متفاوت را بررسی می کند. 30 روز گذشته و طول عمر

علاوه بر ابزارهای ارزیابی که به تعیین میزان شدت و سطح مراقبت کمک می‌ کنند، در اینجا برخی از اصطلاحات بالینی برای مصرف زیاد الکل از SAMHSA (اداره خدمات سوء مصرف مواد و سلامت روان) و NIAAA (موسسه ملی سوء مصرف الکل و الکلیسم) آورده شده است. به خاطر داشته باشید که این تعاریف مشکلات الکل را بر اساس فراوانی، کمیت و علائم مشاهده می کنند. مشکلاتی که در افراد الکلی ایجاد می‌شود در مورد میزان نوشیدن، تعداد دفعات نوشیدن یا آنچه که به دلیل نوشیدن الکل از دست داده‌اند، نیست.

اعتیاد به الکل و مواد مخدر ناشی از رفتارهایی است که باعث این سه مورد می شود. تمرکز کردن بر روی سایر متغیرها، به خانواده یا مصرف کننده مواد در تخریب عاطفی و یا پرداختن به مشکلات اساسی کمک نمی کند:

افراط در نوشیدن (پرخوری)

یک دوره کوتاه نوشیدن الکل که غلظت الکل خون را به بیش از 0.08 می‌ رساند، که معمولاً 4 تا 5 فنجان نوشیدنی در حدود دو ساعت در یک روز است.

مصرف زیاد الکل

مصرف زیاد الکل، یعنی نوشیدن الکل به مدت 5 روز یا بیشتر در یک ماه، یا یک الگوی قابل پیش بینی وابستگی از طریق افراط در الکل.

نوشیدن با الگوی متوسط

موسسه ملی سوء مصرف الکل و الکلیسم (NIAAA)، نوشیدنی با الگوی متوسط را نوشیدن 2 فنجان نوشیدنی در شب به مدت 5 شب یا بیشتر در هفته برای مردان و 1 فنجان نوشیدنی به مدت 5 شب یا بیشتر در هفته برای زنان تعریف می‌ کند. بسیاری از موارد اختلال مصرف الکل به صورت وابستگی عملکردی شروع می‌ شوند، جایی که هر روز به منظور مقابله با مشکلات زندگی یا کاهش استرس، الکل مصرف می‌ کنند.

مشکلات مربوط به نوشیدن الکل

این علائم زمانی بروز خواهند کرد که اعمال و رفتار فرد مشکوک‌ تر می‌ شود. رفتارهایی از قبیل نوشیدن الکل اوایل صبح، به تنهایی نوشیدن الکل، رفتارهای گوشه‌ گیرانه برای نوشیدن الکل، یا افراط در نوشیدن روزانه الکل تا حدی که سبک زندگی را دچار اختلال کند. روش خاص و معینی وجود ندارد که از طریق آنها مشکلات مربوط به نوشیدن الکل بر اعضای خانواده تأثیر بگذارد و فوراً به این موضوع رسیدگی شود. ماده مخدر مصرفی، فراوانی، کمیت و علائم، اطلاعات مهمی برای پزشکان برای انجام ارزیابی دقیق است. تصویر کلی این است که این چیزها مشکلات اصلی نیستند. در واقع مشکل اصلی، افراد الکلی و رفتارهای آنها است. به کسانی فکر کنید که سال ها هوشیار هستند و دچار عود مجدد می شوند. آنها سعی می کنند دچار لغزش نشوند و شکست نخورند. آنها تلاش زیادی بکار می برند تا با عود مجدد مواجه نشوند.

رفتارهای قدیمی آنها کم کم و به مرور زمان برمی‌گردد و در نهایت تسلیم وسواس و اجبار می‌ شوند. اگر با آنها یا خانواده‌شان صحبت کنید، تقریباً همیشه به شما می‌ گویند که بدتر از زمان قبل از نوشیدن مشروب هستند. در روزها، هفته‌ ها و ماه‌ های منتهی به اولین نوشیدنی پس از عود، به دلیل رفتارهایشان، حضور آنها در کنار سایر افراد غیر ممکن بود، اما بدون الکل. هر یک از ابزارهای ارزیابی روی چیزهایی تمرکز می کنند که مشکلات را برطرف نمی کند یا باعث ایجاد مشکل نمی شود. به عبارت دیگر، این ارزیابی ها راهنما هستند نه راه حل.

ترک الکل و سایر مواد اعتیاد آور از خدمات ارائه شده در کمپ ترک اعتیاد جمشیدیه، به عنوان بهترین کمپ ترک اعتیاد تهران می باشد که بستری در این کمپ ترک اعتیاد vip این امکان را به بیماران می دهد تا برنامه درمانی خود را تحت نظر متخصصین ترک اعتیاد انجام بدهند.

مشکلات خانواده یک معتاد

مشکلات خانواده یک معتاد

تعیین حد و مرز برای خانواده

به محض این که متوجه شدید دیگر نمی‌ توانید به این شکل زندگی کنید، چند کار مفید وجود دارد که می‌ توانید برای کمک به خودتان در این زمینه انجام دهید.

سعی نکنید وضعیت را کنترل کنید

اقدامات اینگونه نیست که در مورد نحوه کنترل فرد مصرف کننده مواد آموزش ببینید. در واقع باید از این اعتقاد که شما می توانید فرد مصرف کننده مواد را کنترل کنید، دست بردارید. خانواده ها اغلب معتقدند که می توانند با گفتگوهای طولانی که به جایی هم نمی رسند، اوضاع را کنترل کنند. حتی بیشتر اوقات خانواده ها بر این باورند که توانمند سازی و آرامش دادن به فرد مصرف کننده مواد، به عنوان فرمی از کنترل با یک نتیجه مثبت خاتمه خواهد یافت، که تقریبا اصلا چنین چیزی درست نیست. فرد تنها می تواند بر اعمال و رفتار خود کنترل داشته باشد. بسیاری از کارهایی که انجام می دهید بر توانایی آنها تأثیر می گذارد. خودتان راکنترل کنید در نتیجه قادر خواهید بود تا حدودی عواقب را برای آنها کنترل کنید.

زمینه اعتیاد را برای آنها را فراهم نکنید

انسان ها دارای ویژگی های غریزی بقا هستند. وقتی از غرایز بقای افراد مصرف کننده مواد مراقبت می کنید، توانایی آنها را برای محافظت از خودشان از بین می برد. هر زمان که شما آسایش یا منابعی را برای مصرف کننده مواد فراهم می کنید، به او اجازه می دهید که انرژی داشته باشد و فقط روی یک چیز تمرکز کند و آن هم مصرف مواد است. فراهم کردن زمینه اعتیاد برای فرد مصرف کننده مواد، توانایی او را برای تغییر کردن غیرفعال می کند. فراهم کردن زمینه اعتیاد باعث می شود فرد مبتلا به اعتیاد یا الکل نتواند نیاز به تغییر را ببیند و مراحل تغییر را پشت سر بگذارد.

این مسئله را شخصی نکنید

اگرچه فرد مبتلا به اعتیاد یا الکل سعی می‌ کند این کار را با توهین کلامی غیر ممکن کند، مشکل از شما نیست، مشکل از خود آنهاست. از طریق فریب مداوم، عدم صداقت و تغییر رویه دادن، مصرف کننده مواد هر کاری که می تواند انجام می دهد و شما را قانع کند تا فکر کنید مشکل از جانب شما است. به خاطر داشته باشید که شما آنها را مجبور نکردید که برای مقابله با مشکلات خود به مصرف مواد مخدر یا الکل روی آورند. با این حال، هم می توانید به او کمک کنید تا ثابت قدم باشد و هم می توانید با فراهم کردن زمینه اعتیاد و هم وابستگی او را به اعتیاد تشویق کنید تا بدتر شود.

به دنبال کمک برای خودتان باشید

بهترین کاری که هر کسی می‌تواند در رابطه با فرد مصرف‌ کننده مواد انجام دهد این است که برای کمک به خود در این مسیر درخواست کمک کند. هر چه یک خانواده بیشتر یاد بگیرد که حد و مرزها را تعیین کند، فرصت بیشتری برای شما وجود خواهد داشت تا بتوانید برای کمک به بهبودی مصرف کننده مواد مخدر درخواست کمک کنید. کمپ ترک اعتیاد لاکچری جمشیدیه به شما در این زمینه کمک خواهد کرد. کمپ ترک اعتیاد خصوصی جمشیدیه، مراقبت مداوم و حمایت کاملی را برای خانواده‌ها پس از اقدام به ترک اعتیاد عزیزانشان ارائه می‌ دهد. وقتی به خانواده‌ هایی نگاه می‌ کنیم که از خدمات کمپ ترک اعتیاد vip جمشیدیه استفاده می‌ کنند و به درمان می‌ پردازند، متوجه می شویم که روند درمان آنها به‌ طور تصاعدی پیشرفت می کند و خیلی سریع بهبودی را تجربه می‌ کنند.

هنگامی که فرد مصرف کننده مواد رو به بهبودی می‌رود، تشویق می شود تا ببیند کدام یک از رفتارهای خود را می تواند تغییر دهد و کدامیک از رفتارهایش بر توانایی او برای هوشیار ماندن تأثیر می گذارد. یک استراتژی وجود دارد که شامل مرور کردن کارهایی که دیگران برای افراد مبتلا به اعتیاد انجام داده‌ اند نمی شود و بیشتر شامل کارهایی است که دیگران انجام داده‌ اند تا مشکلات یا واکنش‌ های دیگری را ایجاد کنند. همین امر در مورد یک خانواده نیز صدق می کند. به جای تمرکز بر کارهایی که می توانید برای مصرف کننده مواد انجام دهید، کارهایی که می توانید برای خودتان انجام دهید را مورد بررسی قرار دهید. استفاده از منابع ارزشمند در تلاش برای تغییر دادن شخصیت افراد مبتلا به اعتیاد بسیار طاقت فرسا است. مانند مصرف‌ کننده‌ ای که سعی می‌ کند دیگران را تغییر دهد تا خود را اصلاح کند، خانواده باید مالکیت بهبودی آنها را به دست بگیرد و این فکر را که می‌ توانند فرد مبتلا به اعتیاد به مواد مخدر یا الکل را اصلاح یا تغییر دهند، از سر خود بیرون کنند. کارهای زیادی وجود دارد که خانواده می تواند برای خود انجام دهد تا باعث ایجاد تغییر در فرد مبتلا به اعتیاد شود. تلاش برای کنترل آنها بدون کنترل خود تقریباً هرگز به جایی نمی رسد.

مشکلات خانواده یک معتاد

مشکلات خانواده یک معتاد

مداخله و اقدام به ترک

می توان امیدوار بود که خانواده فرد مبتلا به اعتیاد بتواند اهمیت تسلیم شدن یک مصرف کننده مواد مخدر به کمک حرفه ای را درک کند. مصرف‌ کننده مواد مخدر به احتمال زیاد نتوانسته است به اندازه کافی برای هوشیاری یا بهبودی اعتیاد خود تلاش کند. با این اوصاف آیا خانواده فرد مصرف کننده مواد که به همان اندازه تحت تأثیر اعتیاد قرار دارند، در همین مسیر نیستند؟ خانواده‌ هایی که با اقدام به ترک اعتیاد عزیزان خود موافق هستند، اغلب با انتظاراتی این کار را انجام می‌ دهند که با مأموریت مداخله و اقدام به ترک همخوانی ندارد.

خانواده‌ ها اغلب تصور می کنند که مداخله و اقدام در واقع صحبت با فرد مبتلا به اعتیاد برای شروع روند درمان است. آنها همچنین معتقدند که مداخله در مورد یادگیری نحوه کنترل آنها پس از مداخله است. هنگام درخواست کمک از یک مداخله‌ گر برای کمک به خانواده و عزیزتان، به خاطر داشته باشید که مداخله و اقدام برای ترک، یک تماس یا سخنرانی ۱۲ مرحله‌ ای نیست و در هیچ کجای فرآیند به شما آموزش داده نمی‌ شود یا تشویق نمی‌ شوید که به تلاش برای کنترل پیامد هایی که فرد مصرف‌ کننده مواد با آن مواجه می شوند ادامه دهید.

در این مقاله به بررسی مشکلات خانواده یک معتاد پرداختیم اما باید بدانید که اگرچه بسیاری از تغییرات شما باعث تغییر در آنها می‌شود، کارهایی که خارج از پرداختن به رفتارهای خود انجام دهید باعث تغییر در افکار آنها نمی شود. همان مسیری را که برای فرد مبتلا به اعتیاد به مواد مخدر یا الکل انتظار دارید دنبال کنید. شما نمی دانید چه کاری انجام می دهید، چرا آن را انجام می دهید و چگونه آن را انجام دهید و افراد متخصص در این زمینه می تواند راه دیگری را برای پرداختن به این مسٸله به شما نشان دهد. در صورتی که شما و یا یکی از عزیزانتان با اعتیاد به مواد مخدر و الکل دست و پنجه نرم می کنید، کارشناسان و متخصصان با تجربه و کارآزموده ما در کمپ ترک اعتیاد جمشیدیه آماده خدمت رسانی به شما عزیزان هستند. برای بهبودی هرچه سریعتر با کارشناسان ما در کمپ ترک اعتیاد شبانه روزی جمشیدیه تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *