کمپ ترک اعتیاد
آیا والدین معتاد همیشه فرزندان معتاد تربیت می کنند؟
28 اسفند 1400
کمپ ترک اعتیاد
اعتیاد در نوجوانان
6 فروردین 1401

کمپ ترک اعتیاد جمشیدیه، بهترین کمپ ترک اعتیاد تهران: تعداد بیشماری از زوج ها و والدین در مورد رویدادهای مهم زندگی و تصمیمات دشوار اختلاف نظر پیدا می کنند. پول، وظایف منزل، برنامه کاری و بسیاری از مسائل دیگر به راحتی می تواند منجر به اختلاف نظر شود. با این حال، اختلاف نظر در مورد سوء مصرف مواد فرزند، اثرات مخربی در پی خواهد داشت. اگر والدین درباره نحوه برخورد و کنترل اعتیاد فرزندشان به مواد مخدر به توافق نرسند، وضعیت بدتر و دشوارتر خواهد شد به همین جهت در این مقاله به بررسی پیشگیری از اعتیاد نوجوانان خواهیم پرداخت.

پیشگیری از اعتیاد نوجوانان

والدین ممکن است به دلایل زیادی در مورد مشکلات سوء مصرف مواد فرزندانشان اختلاف نظر داشته باشند. یکی از والدین ممکن است قبول نداشته باشد که فرزندشان با میزان شدید اعتیاد دست و پنجه نرم می کند و یا نتواند تشخیص دهد که چگونه رفتارش باعث ادامه اعتیاد فرزند می شود. یکی از والدین نیز ممکن است معتقد باشد که فرزند به تنهایی و بدون نیاز به درمان حرفه ای اعتیاد را ترک خواهد کرد، در حالی که والدین دیگری ممکن است معتقد باشند که زمان آن فرا رسیده است که فرزند آنها مراحل ترک اعتیاد را در یک کمپ ترک اعتیاد پشت سر بگذارد. والدین همچنین ممکن است در مورد قوانین اساسی حاکم بر خانه، به منظور کنترل فرزند مبتلا به اعتیاد که در خانه زندگی می کند، اختلاف نظر داشته باشند.

این اختلافات رایج و طبیعی است، اما درک این موضوع برای والدین ضروری است که این مسائل مربوط به آنها نیست و در این زمینه هیچ گونه تخصصی ندارند. افراد متخصص در کمپ ترک اعتیاد شبانه روزی، حول محور فرزند و سوء مصرف مواد او می چرخند و والدین باید برای ایجاد یک راه حل کاربردی با یکدیگر همکاری کنند. این امر به برقرای ارتباط با یکدیگر و گاهی اوقات سازش نیاز دارد. همچنین برخی اوقات لازم است والدین مسائل و مشکلات قبلی که بینشان وجود دارد را نادیده بگیرند تا زمانی که بتوانند به طور کامل به سوء مصرف مواد فرزندشان رسیدگی کنند.

پیشگیری از اعتیاد نوجوانان

یکی از بهترین روش ها برای رسیدگی به مشکل سوء مصرف مواد فرزند، در وهله اول جلوگیری از وقوع آن است. والدین باید به خاطر داشته باشند که اختلال و سوء مصرف مواد مخدر به خطوط اجتماعی، اقتصادی یا جمعیتی اهمیتی نمی دهد. تقریباً همه افراد در برخی موارد با مسائل مربوط به سوء مصرف مواد مواجه می شوند. بحث در مورد این مسائل و صحبت در مورد اینکه اگر چنین مشکلی در خانواده شما اتفاق بیفتد چه کاری انجام خواهید داد، به والدین کمک خواهد کرد تا نظرات یکدیگر را بدانند و از نقاط اختلاف یکدیگر آگاه باشند.

همه والدین باید زمانی را به صحبت با فرزندان خود در مورد سوء مصرف مواد اختصاص دهند، به خصوص اگر عوامل محیطی زیادی در منطقه آنها وجود داشته باشد که احتمال قرار گرفتن در معرض تاثیرات خطرناک را افزایش می دهد.  متأسفانه، نوجوانان ممکن است علیرغم تلاش والدینش در معرض سوء مصرف مواد قرار گیرد. برخی از نوجوانان بخاطر آسیب های ورزشی که برای آنها بوجود می آید، به مسکن های تجویز شده توسط پزشک خود اعتیاد پیدا می کنند. برخی دیگر تا زمان دانشگاه از مصرف مواد مخدر و الکل اجتناب می کنند و سپس به دلیل عدم محدودیت شخصی در کنترل آزادی جدید، دسترسی آسان تر به مواد مخدر و کاهش نظارت بزرگسالان، به اعتیاد مبتلا می شوند. علیرغم این چالش ها، همیشه ارزش دارد که با فرزندان خود در مورد خطرات و پیامدهای سوء مصرف مواد صحبت کنیم تا آنها هر چه زودتر نگرش ها و عادات سالم را پرورش دهند.

پیشگیری از اعتیاد نوجوانان

پیشگیری از اعتیاد نوجوانان

شناسایی و توقف رفتارهایی که زمینه را برای اعتیاد فرزند فراهم می کند

فراهم کردن زمینه اعتیاد، یکی از رایج ترین زمینه های اختلاف در مورد اختلالات سوء مصرف مواد در بین والدین است. والدین ممکن است در مورد اینکه کدام یک از رفتارهای آنها زمینه را برای اعتیاد فرزند فراهم می کند و کدام رفتارها واقعا مفید هستند، اختلاف نظر داشته باشند. نکته پایانی این است که هر چیزی که به فرد کمک کند به اعتیاد خود ادامه دهد، به نوعی فراهم کردن زمینه اعتیاد به شمار می رود. در اینجا به چند نمونه از توانمند سازی اشاره خواهیم کرد:

دروغ گفتن در مورد فرزند برای پوشاندن مشکل سوء مصرف مواد

پرداخت اجاره بها و سایر هزینه های زندگی فرزند پس از از دست دادن شغل او به دلیل اعتیاد

تمیز کاری بعد از فرزند، شستن لباس‌ ها و تهیه وعده‌ های غذایی زمانی که سوء مصرف مواد در توانایی او برای انجام این وظایف اساسی اختلال ایجاد می‌ کند

پول دادن به فرزند. اگر فرزند شما واقعاً مشکل مالی دارد و والدین مایل به کمک او باشند، باید هزینه آن را مستقیماً بدون دادن پول نقد به فرزندشان که با سوء مصرف مواد دست و پنجه نرم می کند، پرداخت کنند

ممکن است یک زوج در مورد نحوه برخورد با اعتیاد فرزندشان اختلاف نظر داشته باشند، اما این بدان معنا نیست که آنها به سادگی می توانند توافق داشته باشند که با یکدیگر مخالفت کنند. سوء مصرف مواد مشکلی است که نیاز به راه حل دارد و والدین ممکن است نیاز داشته باشند تا قبل از شروع روند بهبودی، سهم خود را در مشکل سوء مصرف مواد فرزندشان تصدیق و تصحیح کنند. شبکه حمایت از یک فرد مبتلا به اعتیاد به مواد مخدر باید بر کمک به فرد بدون اینکه در دام توانمندسازی او بیفتد تمرکز داشته باشد. تشخیص توانمند سازی ممکن است بسیار دشوار باشد و حتی متوقف کردن آن دشوارتر است، به خصوص برای والدینی که احساس می کنند متوقف کردن کمک آنها مساوی است با آسیب رساندن به فرزندشان.

پیشگیری از اعتیاد نوجوانان

پیشگیری از اعتیاد نوجوانان

اهمیت خانواده درمانی

درمان مبتنی بر خانواده، بر علل اساسی اعتیاد و نقشی که هر یک از اعضای خانواده در آن اعتیاد ایفا می کند، تمرکز دارد. والدین ممکن است همیشه نتوانند یک جبهه متحد برای مقابله با اختلال سوء مصرف مواد فرزند خود تشکیل دهند، اما تلاش برای برقراری ارتباط آشکار و صادقانه در مورد این مسائل برای رفاه فرزندشان بسیار مهم است. رویکرد خانواده محور به مسائل مربوط به سوء مصرف مواد فرزند، بهترین فرصت را برای نشان دادن اهمیت او برای خانواده و اینکه خانواده چقدر دوست دارد شاهد بهبودی فرزندشان باشد، ارائه می‌ کند.

صحبت نکردن، گزینه مناسبی نیست

سوء مصرف مواد فرزند یک موضوع بسیار جدی با پیامدهای بالقوه تهدید کننده زندگی است. والدین ممکن است احساسات متفاوتی در مورد برخی مسائل مربوط به اختلال سوء مصرف مواد در فرزندشان داشته باشند، اما سر به زیر کشیدن و خودداری از سازش به هیچ کس کمک نمی کند. والدینی که در مورد سوء مصرف مواد فرزندشان اختلاف نظر دارند، ابتدا باید بر آن دسته از موضوعاتی که در مورد آن توافق دارند تمرکز کنند و سپس با مواردی که موافق نیستند، مقابله کنند. این یک نقطه عطف سازنده است که در نهایت گفتگوهای سالم تر را تشویق می کند. برقراری ارتباط، سنگ بنای تلاش برای غلبه بر سوء مصرف مواد است.

در این مقاله به بررسی پیشگیری از اعتیاد نوجوانان پرداختیم، والدین حتی ممکن است یکدیگر را سرزنش کنند و ممکن است یکی یا هر دوی آنها به طور مستقیم در اعتیاد فرزند نقش داشته باشند. با این حال، سرزنش یکدیگر و تقصیر را گردن دیگری انداختن، در نهایت برای کودک نه سازنده است و نه مفید. والدین باید آشکارا و صادقانه به این مسائل، از جمله خطاها و کاستی های خود بپردازند و در نهایت تلاش کنند تا بهترین تصمیم ممکن را برای کمک به فرزندشان در غلبه بر اعتیاد بگیرند. در صورتی که فرزند عزیز شما با اعتیاد به مواد مخدر دست و پنجه نرم می کند، کارشناسان و متخصصان مجرب و آموزش دیده ما در کمپ ترک اعتیاد خصوصی جمشیدیه آماده خدمت رسانی به عزیزان دلبند شما هستند. برای شروع هرگز دیر نیست. فرصت را غنیمت شمرده و همین امروز با مشاورین ما در کمپ ترک اعتیاد لاکچری جمشیدیه تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *