اعتیاد به اینترنت همتای اعتیاد به الکل و مواد مخدر

ریتالین
26 مرداد 1400
داروهای مسکن و خواب آور
26 مرداد 1400
نمایش همه

اعتیاد به اینترنت همتای اعتیاد به الکل و مواد مخدر

مهدی خادمی گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان ، در خصوص علائم و آسیب‌های اعتیاد به اینترنت، عنوان کرد: هدررفت زمان، صرف نظر از روابط دوستانه و گوشه‌گیری، استفاده از اینترنت در ساعات مخصوص به خوابیدن، به وجود آمدن مشکلات درسی، آشفتگی و عصبانیت در زمان بروز وقفه‌ای در اتصال به اینترنت، ایجاد رابطه‌های غیر مجاز با کسانی که در اینترنت هستند، ترجیح دادن اینترنت به جای بودن در کنار خانواده، افزایش خستگی و بداخلاقی نسبت به زمان پیش از اعتیاد از علایم و آسیب‌های اعتیاد به اینترنت است.

‌وی با اشاره به اینکه‌ وابستگی به اینترنت در زندگی امروز ما مسأله شایعی است، عنوان کرد:

‌خادمی ادامه داد: فردی که بیش از 19 ساعت در هفته از اینترنت استفاده کند، یعنی به آن اعتیاد دارد، البته این زمان مختلف است و بعضی می‌گویند که استفاده 38 ساعت در هفته از اینترنت، اعتیاد اینترنتی محسوب می‌شود، همچنین استفاده‌ بیش از سه ساعت در روز نیز اعتیاد اینترنتی است.

‌این روان‌شناس اضافه کرد: دانشمندان چینی در تحقیقات خود متوجه شده‌اند که مغز کسانی که به شکل افراطی از اینترنت استفاده می‌کنند، مانند مغز کسی است که به مواد مخدر، سیگار و الکل معتاد است.

‌وی با اشاره به اینکه استفاده مفرط از اینترنت‌ می‌تواند دلیل نشانه‌های اختلال روان‌پزشکی باشد، اظهار کرد: این اختلال ممکن است افسردگی باشد که آمار آن در وابستگی به اینترنت نیز بالا بوده، اختلال شرم اجتماعی که فرد جماعت‌گریزی دارد و به همین علت در خانه می‌ماند و سراغ اینترنت می‌رود، اختلال وسواسی، اختلال بیش‌فعالی و کمبود توجه نیز از دیگر نشانه‌های اختلال روانپزشکی آن است.

خادمی افزود: متاسفانه مسئولان ما به غیر از فیلترگذاری و مانع‌تراشی برای دسترسی به اینترنت پرسرعت، کار دیگری انجام نداده و اقدام به یافتن راه‌حل علمی نکرده‌اند. وی در خصوص انواع اعتیاد اینترنتی، عنوان کرد: اعتیاد به بازی‌های شبکه‌ای، روابط انسانی در شبکه‌ها، رایانه و عکس‌های اینترنتی که معمولا بیشتر اعتیاد اینترنتی در قشر جوان و در بازه‌ سنی‌ِ 14 تا 20 سال است.

این روان‌شناس با اشاره به اینکه اینترنت جذاب و سرگرم‌کننده است، در مورد معایب آن، خاطرنشان کرد: خیلی از مطالب موجود در اینترنت برای کودکان و نوجوانان مضر است و نظارتی برای انتشار مطالب وجود ندارد، هزینه‌ استفاده از آن گران بوده همچنین اعتیادآور است، زمان رسیدگی به سایر کارها و بودن درکنار خانواده را نیز کاهش می‌دهد.

خادمی با اشاره به اینکه اینترنت دارای مزایایی نیز هست که نمی‌شود از آنها گذشت، خاطرنشان کرد: اینترنت رسانه‌ای تعاملی است، یعنی فرد می‌تواند از مطالب موجود در آن استفاده و مطالب خودش را نیز منتشر کند، اینترنت رسانه‌ای برای پژوهش است و حجم عظیمی از کتاب‌ها و مقاله‌ها در سطح اینترنت وجود دارد و مانند کتابخانه‌ای شبانه‌روزی است، سبب راحتی بسیاری از کارها مانند عملیات بانکی شده و انتقال اطلاعات نیز با سرعت زیادی انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: مواظب فرزندان خود باشید و فعالیت آنان را تحت نظر بگیرید تا قربانی مسائل غیر اخلاقی نشوند، همچنین سعی شود یارانه‌ را در قسمتی از اتاق قرار دهیم تا فعالیت فرزندان را مشاهده کنیم و آنان نیز متوجه باشند که خانواده نظاره‌گر آنان است، باید خانواده برای فرزندان برنامه‌ریزی کند، به طور مثال فقط روزی نیم ساعت به آنان اجازه‌ کار کردن با یارانه داده شود.

این روان‌شناس در خصوص راهکارهای ترک اعتیاد به اینترنت، عنوان کرد: افراد باید برای اوقات فراغت خود برنامه‌ریزی کنند و استفاده از اینترنت را در اولویت پایین قرار دهند، با دوستان خود قرار ملاقات بگذارند، از مکان‌های دیدنی و تفریحی بازدید کرده و ورزش انجام دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *