کمپ ترک اعتیاد
عوارض مصرف همزمان الکل و ملاتونین
26 آذر 1401
کمپ ترک اعتیاد
رابطه اضطراب و اعتیاد
24 دی 1401
نمایش همه
کمپ ترک اعتیاد

دلایل اعتیاد به الکل

کمپ ترک اعتیاد جمشیدیه، بهترین کمپ ترک اعتیاد: اعتیاد به الکل، بیماری پیچیده ای است که آسیب زیادی به افراد مبتلا وارد می کند. عوامل ژنتیکی، محیطی و شخصی دست به دست هم داده و باعث ایجاد اعتیاد به الکل می شود. اعتیاد به الکل نوعی بیماری مزمن و تضعیف کننده ذهن و بدن است که ناشی از وابستگی جسمی و روانی نسبت به الکل می باشد که در این مقاله به بررسی دلایل اعتیاد به الکل خواهیم پرداخت.

فرد مبتلا به اعتیاد به الکل یا اختلال در مصرف الکل، تحت هر شرایطی باید به نوشیدن خود ادامه دهد، حتی اگر به سلامت جسم و روان، روابط دوستانه، شغل و سایر جنبه های زندگی او آسیب برسد. عوامل مختلفی از جمله ژنتیک، محیط، تربیت و وجود سایر اختلالات روانی همزمان در ایجاد اعتیاد به الکل ایفای نقش می کنند. اگرچه عواملی که باعث اعتیاد فرد به الکل می شوند پیچیده هستند و فقط توسط یک پزشک بالینی قابل توصیف هستند، اما تشخیص علائم بسیار ساده تر است. اگر نگران مصرف الکل خود و یا یکی از عزیزانتان هستید، به دنبال برخی علائم و نشانه های مستقیم باشید.

حتما مطالعه کنید: ترک الکل

علائم اعتیاد به الکل

اعتیاد به الکل، دارای مجموعه علائم مشخص شده ای است که برخی از مهمترین آنها عبارتند از:

تمایل زیاد به نوشیدن

تمایل به ترک مشروبات الکلی، اما در واقع قادر به ترک نیستند

نوشیدن الکل بیشتر از حد مورد نظر یا مدت زمان طولانی تر از حد مورد نظر

عدم انجام تعهدات در محل کار، خانه و یا مدرسه به دلیل مصرف بیش از حد الکل

مدت زمان زیادی را صرف دریافت و یا نوشیدن الکل، یا بهبودی از خماری می کنند

نوشیدن الکل حتی زمانی که باعث ایجاد مشکل در دوستان، خانواده و سایر روابط شود

ادامه دادن به نوشیدن الکل حتی اگر باعث بدتر شدن اختلالات روانی فرد مانند افسردگی یا اضطراب شود

نوشیدن الکل حتی اگر فرد را در معرض خطر جسمی قرار دهد یا به سلامتی فرد آسیب برساند

ترک کردن سرگرمی ها و فعالیت های مورد علاقه بخاطر نوشیدن الکل

اجبار به نوشیدن میزان بیشتر الکل برای داشتن اثرات قبلی (تحمل)

تجربه کردن علائم ترک، مانند تعریق، کابوس، یا تشنج

دلایل اعتیاد به الکل

دلایل اعتیاد به الکل

دلایل اعتیاد به الکل

تا به حال فکر کرده اید که چه عواملی باعث اعتیاد به الکل می شود؟

اعتیاد به الکل تنها یک دلیل ندارد. باید بگوییم که علل اعتیاد به الکل ترکیبی از عوامل ژنتیکی و نشانه های محیطی می باشد. محققان می دانند که اعتیاد به الکل دارای یک جزء ژنتیکی است، اما نمیتوان آن را در یک ژن خاص جستجو کرد. به نظر می رسد چندین ژن وجود دارد که هم وجود آنها و هم نحوه تعامل این ژن ها در بدن به تعیین وجود اعتیاد به الکل کمک می کند. یک مثال معروف از احتمال ژنتیکی بودن اعتیاد، این است که بر طبق آکادمی روانپزشکی کودک و نوجوان آمریکا، داشتن والدین الکلی باعث می شود فرد چهار برابر بیشتر در معرض خطر تشخیص اعتیاد قرار گیرد.

همسالان و همچنین سنی که فرد شرع به نوشیدن الکل می کند نیز نقش مهمی در اعتیاد به الکل ایفا می کند. موسسه ملی سوء مصرف و اعتیاد به الکل گزارش داده است افرادی که برای اولین بار قبل از 15 سالگی الکل مصرف می کنند چهار برابر بیشتر در معرض وابستگی به الکل هستند. همچنین، والدینی که نوشیدن الکل را کم اهمیت جلوه می دهند، به عادی انگاری سوء مصرف الکل و پیشرفت بیماری کمک خواهند کرد. سلامت روان نقش بسیار مهمی در انواع سوء مصرف مواد دارد. تقریباً نیمی از افراد مبتلا به بیماری روانی در طول زندگی خود دچار یک اختلال در مصرف مواد خواهند شد. در میان نوجوانان مبتلا به بیماری های روانی جدی، بیش از 60٪ مواد مخدر مصرف می کنند و ممکن است مانند افراد مبتلا به اعتیاد به الکل، دارای اختلال در مصرف مواد نیز باشند.

مصرف الکل به منظور درمان علائم بیماری روانی، یک عامل خطر بسیار مهم برای ایجاد اعتیاد به الکل است. افراد مبتلا به بیماری روانی معمولاً برای پوشاندن علائم اختلال خود و به منظور خود درمانی به الکل روی می آورند. هنگامی که افراد مبتلا به بیماری روانی شروع به درمان خود با نوشیدن الکل می کنند، این امر باعث طولانی شدن مراحل و مدت زمان درمان توسط افراد متخصص در این زمینه خواهد شد. بسیاری از اوقات مردم علت اصلی اعتیاد به الکل خود را خواه به طور عمدی و یا ناخواسته، با توضیحاتی بی ربط در مورد رفتار خود پنهان می کنند. یادگیری نحوه بکارگیری این توضیحات به افراد در تشخیص علاٸم اعتیاد کمک خواهد کرد.

ترک الکل

در سال 2018، حدود 2.3 میلیون نفر به دنبال درمان حرفه ای برای اعتیاد به الکل بودند. حدود 1.2 میلیون نفر از این افراد به دنبال درمان همزمان اعتیاد به الکل و اختلال در مصرف مواد مخدر بودند، و 51 درصد از این افراد نیاز به درمان اعتیاد به الکل داشتند. به دلیل این که مصرف الکل در جامعه ما بسیار رایج است، مردم اغلب آن را عادی پنداشته و تصور می کنند که به اندازه سایر مواد خطرناک نیست. سم زدایی از الکل ممکن است با عوارض جانبی تهدید کننده زندگی مانند هذیان خمری همراه باشد، بنابراین ترک الکل باید تحت نظارت افراد متخصص انجام شود.

ترک مصرف الکل معمولاً تجربه نامطلوب و ناخوشایندی است. علائم شایع ترک الکل شامل تهوع، لرز، افسردگی، سردرد و تعریق زیاد است. اگرچه بسیاری از افراد به تنهایی اقدام به ترک اعتیاد الکل در منزل کرده و علاٸم ترک را تجربه می کنند، توصیه می کنیم که به منظور ایمنی در مراحل مختلف ترک، از متخصصان با تجربه در این زمینه در خواست کمک کنید.  پزشکان ممکن است برای کاهش شدت علائم ترک الکل و همچنین ایمنی و راحتی فرد مبتلا به اعتیاد به الکل، داروهایی را تجویز کنند. برخی از این داروها شامل بنزودیازپین ها هستند که باعث کنترل لرزش و اضطراب می شود و داروهای ضد تشنج که به جلوگیری از تشنج در زمان ترک الکل کمک می کند.

سخن پایانی

درمان اعتیاد و سوء مصرف الکل، باعث افزایش مقاومت فرد در برابر عوامل محرک در هنگام پیشرفت به سمت زندگی هوشیارانه خواهد شد به همین جهت تنها کافیست با مشاورین کمپ ترک اعتیاد جمشیدیه، به عنوان بهترین کمپ ترک اعتیاد تهران تماس بگیرید تا به شما در پشت سر گذاشتن مراحل بهبودی از ترک الکل کمک کند و بتوانید زندگی جدیدی را شروع کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *