آیا والدین معتاد همیشه فرزندان معتاد تربیت می کنند؟

کمپ ترک اعتیاد
عود اعتیاد یک فرصت است نه یک شکست
21 اسفند 1400
کمپ ترک اعتیاد
پیشگیری از اعتیاد نوجوانان
1 فروردین 1401
نمایش همه

آیا والدین معتاد همیشه فرزندان معتاد تربیت می کنند؟

کمپ ترک اعتیاد

آیا والدین معتاد همیشه فرزندان معتاد تربیت می کنند؟

کمپ ترک اعتیاد جمشیدیه، کمپ ترک اعتیاد شبانه روزی جمشیدیه: در نسل های گذشته، اکثر مردم بر این باور بودند که اعتیاد صرفاً یک ضعف در شخصیت و سبک زندگی است که برخی افراد به سادگی آن را انتخاب می کنند. با این حال، در دو دهه اخیر به دلیل درک بهتر از چگونگی و چرایی اعتیاد، تغییر ذهنی مشخصی صورت گرفته است. امروزه اکثر افراد معتقدند که اعتیاد عمیقاً ریشه در نحوه تربیت یک فرد و عوامل ژنتیکی دارد به همین جهت در این مقاله به بررسی آیا والدین معتاد همیشه فرزندان معتاد تربیت می کنند؟ خواهیم پرداخت.

مطالعات منتشر شده زیادی در رابطه با اعتیاد وجود دارد که به افزایش آگاهی افراد در مورد اعتیاد کمک کرده است. در مطالعه ای که روی دوقلوهای همسان از مؤسسه ژنتیک روانپزشکی و رفتاری ویرجینیا (VIPBG) در دانشگاه مشترک المنافع ویرجینیا انجام شد نشان می دهد زمانی که یکی از دوقلوها مبتلا به اعتیاد به الکل شده بود، احتمال ابتلا به اعتیاد برادر دیگر نیز در مقایسه با هر دو برادر به طور قابل توجهی بالاتر بود. این مطالعات باعث شده است که بسیاری از محققان و کارشناسان در زمینه اعتیاد تخمین بزنند که 50 تا 60 درصد اعتیاد احتمالاً ناشی از عوامل ژنتیکی است. همچنین برآورد شده است که فرزندان افراد مبتلا به اعتیاد حداقل هشت برابر بیشتر در معرض ابتلا به اعتیاد هستند.

محیط اعتیاد

با این حال، عواملی بیش از ژنتیک وجود دارند که باعث اعتیاد فرد می‌شوند. بیشتر والدینی که مبتلا به اعتیاد هستند، قصد ندارند که فرزندان خود را به یک فرد معتاد تبدیل کنند. بلکه بر روی اعتیاد خود و اجبار بیماری خود متمرکز هستند. این تمرکز باعث می شود به سرعت به غفلت یا سوء مصرف تبدیل شود. برخی از آنها از نظر مالی تحت تاثیر قرار می گیرند و بسیاری از خانواده ها به دلیل اعتیاد از هم می ‌پاشند. اگرچه تعداد زیادی افراد مبتلا به اعتیاد وجود دارند که تلاش می کنند والدین خوبی باشند، اما این یک واقعیت است که مواد مخدر و الکل به روش های مختلف بر زندگی والدین و فرزندان تاثیر می گذارد و سهل انگاری که ممکن است به دلیل اعتیاد اتفاق بیفتد ممکن است باعث شود کودکان به مصرف الکل یا مواد مخدر به عنوان مکانیسم مقابله روی آورند. همین امر به تداوم چرخه اعتیاد کمک می کند.

طبیعت در مقابل تربیت

بنابراین، آیا ژنتیک یا محیط باعث ابتلا به اعتیاد می شود؟

این سوال “مرغ یا تخم مرغ” بحث های بی شماری را در بین محققان و متخصصان در زمینه اعتیاد ایجاد کرده است. امروزه بیشتر افراد بر این باورند که اعتیاد در واقع ناشی از هر دوی این عوامل است. با این حال، افراد زیادی هستند که سابقه ژنتیکی خانوادگی دارند و مبتلا به اعتیاد نمی شوند. به همین ترتیب، کسانی هستند که هیچ سابقه خانوادگی ندارند و فرد مبتلا به اعتیاد به الکلی یا مواد مخدر در خانواده ندارند اما مبتلا به اعتیاد می شوند. آنچه مشخص است این است که عوامل خاصی هستند که احتمال ابتلا به اعتیاد را افزایش می دهند.

آیا والدین معتاد همیشه فرزندان معتاد تربیت می کنند؟

آیا والدین معتاد همیشه فرزندان معتاد تربیت می کنند؟

در مورد بهبودی چطور؟

خبر خوب این است که اعتیاد نباید یک حبس ابد باشد. بسیاری از افراد مبتلا به اعتیاد با موفقیت با کمک افراد متخصص در زمینه اعتیاد و مراجعه به کمپ ترک اعتیاد از بهبودی برخوردار می شوند تا زندگی کامل و پرباری را بدون مصرف الکل یا مواد مخدر داشته باشند. فقط به این دلیل که فردی دارای سابقه خانوادگی اعتیاد است و حتی والدینی دارد که با اعتیاد دست و پنجه نرم کرده اند، لزوماً به این معنی نیست که بهبودی آنها از اعتیاد امکان پذیر نیست. ژنتیک و سابقه خانوادگی ابتلا به اعتیاد را نمی توان تغییر داد، اما می توان تصمیم گرفت. تصمیم به هوشیاری تصمیمی است که می تواند تاثیر بسیار مثبتی بر کل خانواده برای نسل های آینده داشته باشد.

آیا والدین معتاد همیشه فرزندان معتاد تربیت می کنند؟

اعتیاد یک بیماری است که تمام اعضای خانواده را تحت تاثیر قرار می دهد. در واقع می تواند بر نسل های آینده نیز تاثیر بگذارد. به همین دلیل بسیار مهم است که فردی که در حال دست و پنجه نرم کردن با اعتیاد است با فرد متخصص در این زمینه صحبت کند و یا به بهترین کمپ ترک اعتیاد مراجعه کرده و درخواست کمک کند. اعتیاد نیز یک بیماری پیشرونده است که به مرور زمان و با کمک متخصصان این امر و در مراکز درمانی و بستری شدن در کمپ ترک اعتیاد شبانه روزی از بین می رود. بطور معمول، مشکل اعتیاد فرد با گذشت زمان بدتر می شود و تأثیر آن بر اعضای خانواده بیشتر می شود.

اگر عضوی از خانواده دارید که به کمک نیاز دارد، منتظر یک روز دیگر نباشید. همین الان با مشاوران و متخصصان ما در کمپ ترک اعتیاد لاکچری جمشیدیه تماس بگیرید و در مورد مشکل اعتیاد خود و روش های مختلف درمانی با یکی از متخصصان ما در زمینه اعتیاد صحبت کنید. این امر می تواند شروعی برای بازنویسی سناریوی سابقه خانوادگی شما با مضمون درمان موفقیت آمیز اعتیاد باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *