کمپ ترک اعتیاد
شیشه چه مدت در بدن باقی می ماند؟
23 مهر 1401
کمپ ترک اعتیاد
تاثیر آبجو بر درمان سنگ کلیه
12 آبان 1401

کمپ ترک اعتیاد جمشیدیه، کمپ ترک اعتیاد خصوصی جمشیدیه: هم وابستگی یک اختلال روانی است که به وابستگی ذهنی، عاطفی، جسمی و یا معنوی به همسر، دوست یا اعضای خانواده اشاره دارد. همچنین اختلال هم وابستگی دارای علائم، علل و عوامل خطر زیادی است که در این مقاله علاوه بر آن به بررسی اختلال هم وابستگی چیست؟ خواهیم پرداخت. افراد مبتلا به اختلال هم وابستگی، نقش مراقبتی در روابط خود بر عهده می گیرند. افراد مبتلا به اختلال هم وابستگی ممکن است برآوردن نیازهای همسر یا عزیزان خود را بر خواسته های خود ترجیح دهند و معمولاً احساس می کنند که دیگران به آنها نیاز دارند. یکی از تعاریف هم وابستگی رابطه ای است که در آن یک فرد رفتار خود تخریبی یا ناکارآمد فرد مورد علاقه خود را تشویق و ترغیب می کند.

فرد هم وابسته به منظور مورد تایید واقع شدن و بخاطر ترس از طرد شدن توسط فرد مورد علاقه خود، به دنبال برآوردن نیازهای او به روش های زیانبخش (با نتایج یا تاثیر خلاف انتظار) است و نیازها و خواسته های خود را در این راه قربانی می کند.

افرادی که با اختلال هم وابستگی دست و پنجه نرم می کنند، ممکن است بیشتر از حد توانایی مالی و جسمی خود برای برآوردن نیازهای عزیزان خود، خواه نیازهای مشروع یا غیر قانونی، خود را وقف کند. این رفتار مانع رسیدن به آرامش و رفاه برای فرد هم وابسته و فرد مورد علاقه اش می شود.

علائم و نشانه های هم وابستگی

برخی از رایج ترین علائم ابتلا به هم وابستگی عبارتند از:

عزت نفس پایین

اختلال در عملکرد خانوادگی

افسردگی

اضطراب

استرس

شفافیت هیجانی پایین

نیاز شدید به دوست داشته شدن

نگران اشتباه کردن

مشکل نه گفتن

مشکل در صداقت

احساس اجبار برای مراقبت از افراد دیگر

حد و مرزهای ضعیف و داشتن مشکل در برقراری ارتباط

نیاز به کنترل بر عزیزان

تمایل به ماندن در یک رابطه

انکار و نفی نیازها، افکار و احساسات خود

عشق را با ترحم اشتباه گرفته است

ترس از رها شدن

چه چیزی باعث هم وابستگی می شود؟

وقتی والدین مهارت لازم را برای ایجاد دلبستگی ایمن ندارند، کودک ممکن است تصور کند که رابطه آنها عادی است.

اگر والدین قادر نباشند محیطی با محبت و حمایت کننده را در خانه ایجاد کنند، کودک نقش سرپرست را بر عهده خواهد گرفت. آنها همچنین ممکن است به این باور برسند که افرادی که ادعا می کنند آنها را دوست دارند، ممکن است به آنها آسیب برسانند. به دلیل این واقعیت ، کودک ممکن است به یک فرد راضی نگهدارنده مردم تبدیل شود که با مرزها و احساسات بی ارزشی دست و پنجه نرم می کند.

کمپ ترک اعتیاد

اختلال هم وابستگی چیست؟

عوامل خطر هم وابستگی

گاهی اوقات رفتار محبت آمیز اجباری ممکن است عوامل خطر خاصی را برای ایجاد یا تقویت وابستگی ایجاد کند. با این وجود، این عوامل ناخواسته بر ابتلا فرد به اعتیاد تاثیر خواهد گذاشت و باید این چرخه شکسته شود تا سیستم خانواده بتواند از بهبودی پایدار حمایت کند.
مشخصه یک سیستم خانوادگی ناسالم به شرح زیر است:

یک سیستم خانواده مقرراتی و سخت گیر که به افراد اجازه نمی دهد خارج از نقش های مربوط به خود عمل کنند

ساختار خانواده ناسازگار به دلیل ماهیت اعتیاد

رفتار ناهنجار فرد مبتلا به اعتیاد منجر به بی ثباتی در کل سیستم خانواده می شود

تصمیم گیری تکانشی بر اساس یک واکنش و نه یک اقدام پیشگیرانه از اقدام منطقی و عقلانی

اختلال هم وابستگی

اختلال هم وابستگی

رابطه اعتیاد و اختلال هم وابستگی

مطالعات مختلفی که در مورد سوء مصرف الکل و روابط بین فردی صورت گرفته است، ارتباط بین سوء مصرف مواد و هم وابستگی را نشان می دهد. بین والدینی که به سوء مصرف الکل مبتلا هستند و کودکانی که به شیوه ای هم وابسته رفتار می کنند، ارتباط تنگاتنگی وجود دارد. کودکان در چنین شرایطی پرورش یافته و بزرگ می شوند و با افرادی ازدواج می کنند که به سوء مصرف الکل یا مواد مخدر دیگر مبتلا هستند.

حتما مطالعه کنید: ترک الکل

یک فرد هم وابسته که برای غلبه بر سوء مصرف مواد تلاش می کند، نیاز به حمایت دوستان و خانواده دارد. با این وجود، بسیار مهم است که در این حمایت، محدودیت هایی برای کاهش خطر عود در نظر گرفته باشد. افرادی که با رفتارهای تحریک کننده و یا هم وابستگی دست و پنجه نرم می کنند، نمی توانند احساسات و مرزهای خود را به طور مناسب تعدیل کنند و این امر ممکن است در روند بهبود اختلال ایجاد کند. حمایت و درمان همزمان هم وابستگی و سوء مصرف مواد بهترین روش برای بهبود است.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی اختلال هم وابستگی چیست؟ پرداختیم اما نکته ای که باید بدانید این است که روابط هم وابسته ممکن است بسیار مخرب باشد که در آن یک نفر مشکلات فرد دیگری را بدتر کند و یا مورد حمایت قرار دهد. این مشکلات ممکن است مربوط به اختلالات روانی، عدم مسئولیت پذیری یا اعتیاد باشد. بهترین اقدامی که می توان برای یکی از عزیزان هم وابسته انجام داد، تحقیق در مورد این اختلال است تا بهتر بفهمد که وظیفه آنها درمان فرد هم وابسته نیست. تعیین حد و مرز، در صورتی که هنوز فرد را به درمان تشویق می کنید ممکن است بسیار دشوار باشد. درخواست کمک و مشاوره گرفتن از یک مرکز درمانی معتبر می تواند در موفقیت این روند کمک کند.

درمان اختلال هم وابستگی نیازمند دریافت خدمات روان درمانی تحت نظر درمانگران متخصص در کمپ ترک اعتیاد خصوصی جمشیدیه، به عنوان بهترین کمپ ترک اعتیاد تهران می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *