کمپ ترک اعتیاد
رابطه اعتیاد و ابتلا به ایدز
10 اردیبهشت 1401
کمپ ترک اعتیاد
تفاوت اعتیاد روانی و جسمی
24 اردیبهشت 1401

کمپ ترک اعتیاد جمشیدیه، بهترین کمپ ترک اعتیاد تهران: مدیتیشن را می توان در برنامه های درمان اعتیاد و همچنین زندگی روزمره گنجاند تا به افراد کمک کند به آرامش برسند و بدون عود مجدد اعتیاد بتوانند با استرس مقابله کنند به همین جهت در این مقاله به بررسی تاثیر مدیتیشن در ترک اعتیاد خواهیم پرداخت.

تاثیر مدیتیشن در ترک اعتیاد

ثابت شده است که مدیتیشن با کمک به ایجاد احساس آرامش، مقابله با محرک ها و جلوگیری از عود، به امر بهبودی از اعتیاد کمک می کند. اگرچه مدیتیشن جایگزین یک برنامه جامع درمان اعتیاد با حمایت و نظارت پزشک حرفه ای نمی شود، اما می تواند یک ابزار جامع و ارزشمند در درمان اعتیاد باشد. در واقع، بسیاری از امکانات توانبخشی، شامل مدیتیشن و تمرکز حواس به عنوان تکنیک های درمانی به شمار می روند. خواه با اعتیاد دست و پنجه نرم می‌کنید، خواه در حال درمان و یا چندین سال از ترک اعتیاد تان گذشته باشد، تمرین مدیتیشن می تواند مزایای مهمی برای بهبودی شما داشته باشد.

تاثیر مدیتیشن در ترک اعتیاد

تاثیر مدیتیشن در ترک اعتیاد

مدیتیشن چیست؟

مدیتیشن، یک فعالیت ذهنی و جسمی است که برای تقویت آرامش و تمدد اعصاب و کمک به افراد برای مقابله با بیماری‌ ها و درمان آنها انجام می‌شود. این تکنیک شامل نشستن راحت در یک محیط ساکت، تمرکز حواس و فکر نکردن در مورد مسائل مختلف است. به طور کلی این روش شامل تنفس عمیق و هدفمند است. مدیتیشن ممکن است هدایت شده یا بدون راهنما باشد. در مدیتیشن هدایت شده، با یک مربی آموزش دیده یا متخصص بهداشت و روان کار خواهید کرد. مدیتیشن بدون راهنما توسط خود فرد و به تنهایی انجام می شود. برنامه هایی برای کمک به شما در مدیتیشن بدون راهنما وجود دارد.

چه نوع مدیتیشنی برای من مناسب است؟

بهترین نوع مدیتیشن برای شما به خواست شما بستگی دارد. در صورتی که از فعال بودن لذت می برید، مدیتیشن حرکتی ممکن است انتخاب بسیار خوبی برای شما باشد. اگر نیاز به بهبود تمرکز و یادگیری تشخیص احساسات دارید، مدیتیشن متمرکز ممکن است مناسب باشد. تیمِ درمانی ما در کمپ ترک اعتیاد جمشیدیه می تواند به شما کمک کند تا مدیتیشنی را انتخاب کنید که برای بهبودی اعتیاد شما مفید باشد.

مدیتیشن ذهنی

تمامی انواع مدیتیشن شامل ذهن آگاهی است، اما مدیتیشن ذهن آگاهی بر این موضوع تاکید بیشتری دارد. در مدیتیشن ذهن آگاهی، فرد برای ایجاد آگاهی خود از وضعیت فعلی تلاش می کند. این نوع مدیتیشن مستلزم آن است که فرد افکار، احساسات و تجربیات خود را بدون در نظر گرفتن «خوب یا بد» یا «درست یا غلط» بررسی کند. شخص اجازه می دهد احساسات و افکار بدون قضاوت در هنگام تنفس عمیق و ریتمیک از ذهنش عبور کنند.

مدیتیشن معنوی

در مدیتیشن معنوی، تمرکز بر استفاده از سکوت برای یافتن ارتباط خود با خدا یا جهان اطراف است. این نوع مدیتیشن معمولاً در هندوئیسم، دائوئیسم و ​​مسیحیت استفاده می شود. افراد اغلب از روغن های مختلف مانند مریم گلی و کندر برای افزایش تمرکز استفاده می کنند.

مدیتیشن متمرکز

در مدیتیشن متمرکز، شرکت کنندگان یکی از حواس پنج گانه را به عنوان نقطه مرکزی مدیتیشن انتخاب می کنند. به عنوان مثال، شما ممکن است بر روی صدای زنگ یا مشاهده آتش سوزی در شومینه تمرکز کنید. ذهن شما ممکن است منحرف شود، اما بسیار مهم است که تمرکز خود را به حسی که برای درک این موضوع انتخاب کرده اید برگردانید.

مدیتیشن حرکتی

مدیتیشن حرکتی شامل حرکات ملایم است، مانند باغبانی یا راه رفتن در جنگل. تمرکز شما بر حرکت ثابت و هدفمند و قرار گرفتن در یک محیط به صورت فیزیکی است.

مدیتیشن مانترا

در مدیتیشن مانترا، شما یک کلمه یا عبارت خاص را انتخاب کرده و آن را تکرار می کنید. این به عنوان جایگزینی برای تمرکز تنفس عمل می کند. شما می توانید کلمه یا عبارت انتخابی خود را با صدای بلند یا بی سر و صدا تکرار کنید و این تکرار باعث می شود تا روی محیط اطراف خود تمرکز کنید.

مدیتیشن ماورایی

مدیتیشن ماورائی به شما این امکان را خواهد داد تا با تکرار یک عبارت یا مانترا منحصر به فرد، از وضعیت فعلی خود فراتر روید. اغلب، مربی مدیتیشن یک عبارت یا کلمه را انتخاب می کند تا باعث شود شما به ذهن آگاهی و تجربه معنوی دست پیدا کنید.

فواید مدیتیشن

مطالعات و تحقیقات، در حال بررسی ارتباط بین مصرف مواد مخدر و مدیتیشن هستند. شواهد اخیر نشان می دهد که روش های مبتنی بر آگاهی ذهنی مانند مدیتیشن، می تواند مصرف الکل، کوکائین و آمفتامین ها را کاهش دهد. تمرین آگاهی ذهن همچنین ممکن است خطر عود اعتیاد را کاهش دهد، زیرا پزشک روش‌ های مقابله با مشکلاتی مانند میل به مواد مخدر یا اثرات منفی مواد را به فرد مبتلا به اعتیاد آموزش خواهد داد.

اما نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که اگر قصد ترک الکل، ترک کوکائین و یا ترک شیشه را دارید باید مدیتیشن را به عنوان یک روش درمانی کمکی در کنار درمان بستری در کمپ ترک اعتیاد شبانه روزی جمشیدیه به عنوان بهترین کمپ ترک اعتیاد خصوصی تهران دنبال کنید.

تاثیر مدیتیشن در ترک اعتیاد

تاثیر مدیتیشن در ترک اعتیاد

فواید مدیتیشن بر سلامت روان

مدیتیشن همچنین تاثیر مثبتی بر سلامت روان افراد دارد. گزارش افرادی که در مدیتیشن شرکت می کنند به شرح زیر است:

سطوح پایین تر استرس

اضطراب یا نگرانی کمتر

خلق و خوی بهبود یافته

افزایش احساس آرامش و تمدد اعصاب

فواید مدیتیشن بر سلامتی جسمی

مطالعات اخیر توسط متخصصان پزشکی نشان داده است که مدیتیشن می تواند درمانی برای انواع شرایط جسمی و روانی مانند موارد زیر باشد:

درد

اضطراب

بیخوابی

افسردگی

فشار خون بالا

اعتیاد به سیگار

سندرم روده تحریک پذیر

کولیت اولسراتیو یا زخمی

مدیتیشن فواید بسیار دیگری نیز دارد. اگرچه مدیتیشن نمی تواند سرطان را درمان کند، اما مطالعات نشان داده اند که به بیماران سرطان ریه و سرطان سینه کمک می کند تا با درد، استرس، عزت نفس پایین و خستگی مقابله کنند. یک مطالعه همچنین نشان داده که افراد مبتلا به درد مزمن، با مدیتیشن درد خود را کاهش می دهند که منجر به خواب بهتر، بهبود خلق و خو و میزان فعالیت بهتر می‌شود.

چگونه مدیتیشن می تواند به درمان اعتیاد کمک کند؟

اعتیاد به مواد مخدر و الکل باعث می شود مقابله با استرس های روزمره بدون مصرف مواد مخدر برای افراد دشوار باشد. استرس، اضطراب، خواب ناکافی، درد، افسردگی و تمایل شدید به مصرف مواد مخدر مشکلات رایجی هستند که افراد در حال ترک به آنها مواجه می شوند. این مشکلات می توانند به محرک هایی تبدیل شوند که منجر به عود مجدد اعتیاد شود. مطالعات متعدد نشان داده اند که مدیتیشن می تواند این علائم را کاهش دهد. افرادی که به مدیتیشن می‌ پردازند، بیشتر از افکار خود آگاهی دارند، از تجربیات ناخوشایند کمتر آزار می بینند و بهتر می توانند احساسات خود را کنترل کنند.

مدیتیشن همچنین می تواند به شما در مقابله با ترک طولانی مدت کمک کند، که شامل علائمی مانند اضطراب، دشواری در تصمیم گیری و میل شدید به مواد مخدر است. این علائم ممکن است تا چند ماه پس از ترک مصرف مواد مخدر ادامه داشته باشند. ما در کمپ ترک اعتیاد جمشیدیه، به عنوان بهترین کمپ ترک اعتیاد شبانه روزی به شما توصیه می‌کنیم که راه‌هایی برای ورزش دادن ذهن و بدن خود بیابید تا از عود مجدد اعتیاد در طول مرحله ترک طولانی‌ مدت جلوگیری کنید. مدیتیشن یک تمرین برای ذهن است. شواهدی مبنی بر اثربخشی مدیتیشن وجود دارد که باعث شده کمپ های ترک اعتیاد آن را در برنامه های جامع درمانی خود بگنجانند. مطالعات مختلف نشان داده اند که مدیتیشن باعث افزایش فعالیت مغز در میان افراد سیگاری می شود. محققان به این نتیجه رسیدند که مدیتیشن می تواند برای درمان و پیشگیری از اعتیاد مفید باشد.

تاثیر مدیتیشن در ترک اعتیاد

تاثیر مدیتیشن در ترک اعتیاد

گنجاندن مدیتیشن در برنامه درمانی برای بهبودی سریعتر

گنجاندن مدیتیشن در زندگی روزمره  به شما کمک خواهد کرد تا حتی روزها، ماه ها یا سال ها پس از درمان و ترک اعتیاد، بتوانید از مزایای مدیتیشن روزانه بهره مند شوید. به منظور بهره گیری از مدیتیشن در بهبودی، می توانید:

در یک کلاس یوگا یا مدیتیشن ثبت نام کنید

متوجه احساساتی شوید که تجربه می کنید

برنامه مدیتیشن را دانلود کنید

نفس عمیق بکشید

افکار مثبت را تکرار کنید

پیاده روی آرامش بخش داشته باشید

از دیگران قدردانی کنید، به آنها عشق بورزید و شاد باشید

در صورتی که تصمیم به درمان حرفه ای اعتیاد گرفته اید، می توانید با تیم مراقبتی ما در کمپ ترک اعتیاد vip جمشیدیه مشورت کنید تا مدیتیشن را در برنامه درمانی خود بگنجانید و حتی مهارت های پیشرفته تر را بیاموزید. ایجاد مهارت های جدید به سرعت اتفاق نمی افتد، بنابراین صبر و حوصله در هنگام یادگیری و تمرین این تکنیک جدید برای درمان اعتیاد به مصرف مواد مخدر بسیار ضروری است.

به دنبال نوعی از درمان اعتیاد باشید که شامل مدیتیشن باشد

بهبودی مؤثر و مادام‌العمر با درمان تمام مشکلات جسمی و رانی فرد آغاز می‌شود، نه فقط اختلال مصرف مواد. این، به معنای درمان مسائل زمینه‌ ای سلامت روان است که ریشه در اعتیاد دارند. بدین منظور ارائه ابزارهای مورد نیاز بیماران برای زندگی سالم‌ تر و رضایت‌ بخش‌ تر توسط مراکز درمانی و کمپ ترک اعتیاد صورت می پذیرد. مشاورین ما در کمپ اعتیاد لاکچری جمشیدیه یک برنامه جامع درمان اعتیاد را ارائه می‌دهیم که شامل گزینه‌ های درمان جامع، از جمله مدیتیشن ذهن آگاهی، درمان‌های تفریحی، فعالیت‌ های خود مراقبتی، مراقبت‌ های پس از درمان و برنامه‌ های پیشگیری از عود مجدد اعتیاد است. مدیتیشن بخشی ارزشمند از این خدمات برای بیماران علاقه مند به درمان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *