کمپ ترک اعتیاد
تاثیر مدیتیشن در ترک اعتیاد
17 اردیبهشت 1401
کمپ ترک اعتیاد
اعتیاد در زنان
31 اردیبهشت 1401

کمپ ترک اعتیاد جمشیدیه، بهترین کمپ ترک اعتیاد: بطور روزانه، میلیون ها نفر به اعتیاد مبتلا شده و با مشکلات مرتبط با سوء مصرف مواد دست و پنجه نرم می کنند. با اپیدمی رو به رشد سوء مصرف مواد مخدر و الکل، بسیاری از مردم به شدت به دنبال پاسخ به سوالاتی هستند که در ذهنشان بوجود می آید. آنها می خواهند بدانند چرا افراد مبتلا به اعتیاد می شوند و چه چیزی باعث می شود افراد به مصرف مواد مخدر گرایش پیدا کنند. صرف نظر از اینکه اعتیاد یک بیماری است یا یک انتخاب، افراد زیادی نیز هستند که می‌خواهند بدانند چه تفاوتی بین اعتیاد جسمی و اعتیاد روانی وجود دارد. اغلب مردم دو نوع اعتیاد را فرآیندهایی کاملاً مجزا می دانند، اما در واقع به طور همزمان بوجود می آیند به همین جهت در این مقاله به بررسی تفاوت اعتیاد روانی و جسمی خواهیم پرداخت.

برای اینکه بتوانیم این دو نوع اعتیاد را به طور کامل مورد بررسی قرار دهیم، ممکن است لازم باشد که مروری بر ویژگی های وابستگی هر یک از اینها داشته باشیم.

تفاوت اعتیاد روانی و جسمی

وابستگی جسمی

هنگامی که افراد به اعتیاد جسمی فکر می کنند، معمولاً آن را به علائم ترک جسمی نسبت می دهند که این علاٸم زمانی روی می دهند که فرد بطور ناگهانی و یا به تدریج مصرف مواد مخدر را که بطور مرتب عادت به مصرف آن داشته است را متوقف کند. هنگامی که فرد شروع به مصرف روزانه یا منظم مواد مخدر می کند، بدن او به آن ماده مخدر و یا دارو وابسته می شود.

این بدان معناست که سلول‌های بدن فرد نمی‌توانند بدون دارویی که به آن عادت کرده‌اند، به همان روال قبلی عمل کنند. در نتیجه، علائم ترک دردناک شروع شده و باعث می‌شود که فرد به منظور کاهش و یا از بین بردن درد جسمی خود، به دنبال یافتن مواد مخدر باشد و به مصرف مواد خود ادامه دهد. علائم ترک ممکن است شامل موارد زیر باشد:

حالت تهوع

اسهال

بدن درد

هذیان خمری

لرز یا لرزش بدن

تفاوت اعتیاد روانی و جسمی

تفاوت اعتیاد روانی و جسمی

وابستگی روانی

جنبه روانشناختی اعتیاد، نشان دهنده اجبار ذهن به نوشیدن یا مصرف مواد مخدر بر اساس نیاز درک شده ای است که آن ماده خاص برطرف می کند. فرد ممکن است با این جنبه از اعتیاد مواجه شود، حتی اگر علائم وابستگی جسمی را نداشته باشد.

اعتیاد روانی زمانی روی می دهد که فرد از لحاظ عاطفی به یک نوع ماده مخدر خاص و بر اساس تمایل ذهنی وابسته شده باشد. این امر در میان افرادی که مواد مخدری را مصرف می‌کنند که ممکن است به دنبال قطع مصرف آن، علایم شدید ترک را تجربه نکنند بسیار رایج است. به عنوان مثال، مصرف‌ کنندگان ماری‌ جوانا اغلب تصور نمی‌کنند که نسبت به این ماده اعتیاد پیدا کرده‌اند، زیرا می‌توانند از لحاظ جسمی بدون مصرف ماری جوانا به زندگی خود ادامه دهند. با این وجود، ذهن آنها تمایل شدیدی به مصرف این ماده دارد که ممکن است از برخی جهات تاثیر منفی روی آنها گذاشته و باعث بروز مشکلاتی از قبیل خواب نامنظم، اضطراب، افسردگی و تغییراتی در اشتها شود.

نکته ای که باید نسبت به آن اطلاع داشته باشید این است که وابستگی و اعتیاد روانی باشد یا جسمانی، ترک اعتیاد نیازمند بستری و دریافت مشاوره در کمپ ترک اعتیاد خصوصی جمشیدیه، به عنوان بهترین کمپ ترک اعتیاد کشور می باشد.

تاثیر اعتیاد بر مغز

سازمان مبارزه با مواد مخدر، بر اساس مطالعات تصاویر مغزی افراد مبتلا به اعتیاد به مواد مخدر، توضیح خردمندانه ای ارائه می دهد. این مطالعه نشان داده است که مصرف مواد مخدر، در مناطقی از مغز افراد مبتلا به اعتیاد که مربوط به قضاوت، تصمیم‌گیری، یادگیری، حافظه و کنترل رفتار است، تغییرات جسمی را ایجاد کرده است. دانشمندان معتقدند که این تغییرات نحوه عملکرد مغز را نیز تغییر می دهد و ممکن است به توضیح رفتارهای اجباری و مخرب یک فرد مبتلا به اعتیاد کمک کند.

در این مورد، اعتیاد هم به عنوان یک اثر ذهنی یا روانی و هم شیمیایی یا جسمی در مغز نشان داده می شود، بنابراین بر اساس شواهدی که ارائه شده است، اعتیاد هم جنبه روانی دارد و هم جنبه جسمانی. باید بگوییم که اعتیاد به مواد مخدر یا الکل به این دلیل شکل می‌گیرد که بر بخشی از مغز تأثیر می‌گذارند که احساسات لذت‌بخش را تحت کنترل دارند (احساساتی که میل شدیدی برای بازآفرینی احساسات لذت‌بخش مرتبط با مواد ایجاد می‌کنند). هر دارو و یا ماده مخدر به گونه ای خاص بر میزان دوپامین موجود در مغز تأثیر می گذارد و پاسخ پاداش ایجاد می کند و یا نیاز به تأمین مغز به این ماده را ایجاد می کند.

این گفته ها، حتی ممکن است در مورد غذا نیز صادق باشد. وقتی فرد یک تکه شکلات می خورد، مغز آن را بسیار لذت بخش می داند و مرکز پاداش را در مغز تحریک می کند. به همین دلیل، فرد تمایل بیشتری به خوردن شکلات در آینده خواهد داشت. همین امر در مورد مواد مخدر نیز صدق می‌کند و این یعنی نحوه شکل‌گیری اعتیاد.

تفاوت اعتیاد روانی و جسمی

تفاوت اعتیاد روانی و جسمی

دریافت درمان اعتیاد

درک اعتیاد جسمی و روانی، نحوه عملکرد آنها و نحوه دستیابی به آنها به منظور درمان بسیار مهم است. کسانی که با وابستگی جسمی به یک ماده به کمپ ترک اعتیاد جمشیدیه مراجعه می کنند، احتمالاً در ابتدای برنامه درمانی خود تحت نظارت پزشک متخصص و حرفه ای، یک فرآیند سم زدایی را پشت سر خواهند گذاشت که به کاهش علائم ترک آنها کمک خواهد کرد. متخصصان ما در کمپ ترک اعتیاد شبانه روزی جمشیدیه به سراغ بررسی علل زمینه‌ای مصرف مواد می‌روند، که جنبه روان‌ شناختی اعتیاد است.

به خودتان قول بدهید که دیگر اجازه ندهید اعتیاد به مواد مخدر، کنترل زندگی شما را در دست بگیرد. با مشاورین کمپ ترک اعتیاد لاکچری جمشیدیه تماس بگیرید تا درباره گزینه ها و برنامه‌های درمانی اختلال مصرف مواد اطلاعات بیشتری کسب کنید. متخصصان حرفه ای و کارکنان مجرب و آموزش دیده ما به شما کمک خواهند کرد تا مسیر بهبودی را هر چه سریعتر طی کنید. پس فرصت را از دست ندهید و همین امروز با کارشناسان ما تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *