کمپ ترک اعتیاد
ترک کتامین
6 آذر 1400
کمپ ترک اعتیاد
نحوه کاهش میزان مصرف مرفین
21 آذر 1400

کمپ ترک اعتیاد جمشیدیه، بهترین کمپ ترک اعتیاد: متیلن دی اکسی مت آمفتامین (MDMA)، که به عنوان اکستازی یا “مولی” نیز شناخته می شود، یک محرک صنعتی مشتق شده از آمفتامین است. این دارو اثراتی مانند احساس تحریک ذهنی، کاهش اضطراب و افزایش ادراک حسی ایجاد می کند. با این حال، مانند هر داروی خیابانی، مصرف اکستازی نیز با خطرات قابل توجهی همراه است. که در این مقاله به بررسی تاثیر مصرف اکستازی  بر مغز خواهیم پرداخت. ترک اکستازی یکی از خدمات ارائه شده در کمپ ترک اعتیاد شبانه روزی جمشیدیه به عنوان بهترین کمپ ترک اعتیاد تهران می باشد که کلیه برنامه درمانی، تحت نظر مجرب ترین درمانگران و مشاورین روانشناسی انجام می گیرد.

حتما مطالعه کنید: ترک اکستازی

تاثیر مصرف اکستازی بر مغز

بطور کلی سوء مصرف مواد مخدر بر مغز تاثیر می گذارد و به همین دلیل است که افراد در درجه اول سعی می کنند برای تجربه احساس سرخوشی، به مصرف مواد مخدر روی آورند، زیرا مواد مخدر بر روی مغز تاثیر گذاشته و حالات ذهنی فرد را تغییر می دهد تا بتواند احساس سرخوشی و نشئگی را در آنها ایجاد کند، خلق و خوی آنها را بهبود بخشد و یا باعث تغییر در ادراک آنها شود.

هنگامی که فردی اکستازی مصرف می کند، باعث می شود سروتونین، دوپامین و نوراپی نفرین را از محل ذخیره نورون های خود آزاد کنند. در نتیجه منجر به افزایش فعالیت انتقال دهنده های عصبی در مغز می شود. آزاد شدن مقادیر بیش از حد از این انتقال دهنده های عصبی در اثر مصرف مواد مخدر، باعث تخلیه مغز از این پیام رسان های شیمیایی و سپس پیامد های منفی و زیانباری خواهد شد. سروتونین، دوپامین و نوراپی نفرین اطلاعات را در سرتاسر مغز انتقال می دهند. آن ها سیگنال ها را بین سلول های عصبی به روش های زیر انتقال می دهند:

دوپامین: در تنظیم خلق و خو و تمرکز و همچنین سایر عملکردهای سیستم عصبی مرکزی نقش مهمی را ایفا می کند.

سروتونین: به حفظ خلق و خوی پایدار و سایر عملکردهای عاطفی کمک می کند و همچنین در تنظیم چرخه خواب، کنترل درد و هضم غذا و غیره نقش مهمی را ایفا می کند.

نوراپی نفرین: بخشی از واکنش “جنگ و گریز” و در تنظیم خلق و خو، اضطراب، خواب، انرژی و تمرکز است.محققان بر این باورند که این ترشح مقادیر بیش از حد سروتونین است که باعث ایجاد اثرات بهبود خلق و خوی مصرف کنندگان اکستازی می شود.

اما سروتونین همچنین نقش مهمی در تنظیم خواب، احساسات، کاهش درد، کنترل اشتها و سایر عملکردها دارد. هنگامی که اکستازی باعث آزاد شدن مقادیر زیادی سروتونین می شود و مغزاین پیام رسان ها را تخلیه خواهد کرد و به جلوگیری از پیامدهای ناخوشایندی که بسیاری از مصرف کنندگان اکستازی پس از مصرف آن تجربه می کنند، کمک کند.

تاثیر مصرف اکستازی بر مغز

تاثیر مصرف اکستازی بر مغز

اثرات طولانی مدت اکستازی بر روی مغز

تحقیقات حیوانی نشان داده است که آسیبی که مصرف اکستازی به نورون های حاوی سروتونین وارد می کند، ممکن است طولانی مدت باشد. ثابت شده است که اندازه گیری اثر طولانی مدت مصرف اکستازی در انسان برای دانشمندان دشوارتر است، اما برخی از مطالعات نشان داده اند که برخی از افرادی که به میزان زیادی اکستازی مصرف می کنند، این علاٸم را تجربه خواهند کرد:

افسردگی

تغییرات در فعالیت مغز

ایجاد اختلال در فرآیند توجه

ایجاد اختلال در حافظه کاری

برخی از مطالعات تصویربرداری انسانی از مصرف کنندگان اکستازی نشان داده است که این دارو باعث ایجاد تغییر در فعالیت قسمت هایی از مغز خواهد شد که مربوط به فعالیت های زیر هستند:

تاثیر سایر داروها

شناخت

هیجان

مشکل دیگری که محققان در ارزیابی اثرات مصرف اکستازی بر مغز داشته اند این است که بسیاری از اوقات قرص های اکستازی که مصرف کنندگان در خیابان خریداری می کنند، اکستازی خالص نیستند، بلکه حاوی مواد مخدر دیگری هستند. همچنین این احتمال وجود دارد که مصرف کنندگان اکستازی از مواد مخدر دیگری مانند ماری جوانا یا الکل نیز استفاده کنند که اثرات خاص خود را بر روی مغز دارند. بنابراین، تعیین اینکه آیا اثراتی که تجربه می‌کنند تنها به دلیل مصرف اکستازی است و یا تاثیر سایر داروها و یا ترکیبی از این دو، برای محققان دشوار است.

در کنار استفاده احتمالی از داروهای دیگر، عوامل دیگری که ممکن است در برخی از اختلالات شناختی مشاهده‌ شده در مصرف‌ کنندگان اکستازی نقش داشته باشند عبارتند از:

سن فرد در زمان اولین دوز مصرفی اکس

دوز مصرفی

جنسیت

تعداد دفعات مصرف

عوامل ژنتیکی و محیطی

متاسفانه برای فرد مصرف‌ کننده، بیشتر داروها نه تنها بر مناطقی از مغز که احساس متفاوتی در آنها ایجاد می‌ کند تأثیر می‌ گذارند، بلکه بر سایر قسمت‌ های مغز که نقش مهمی را در عملکرد، یادگیری یا به خاطر سپردن به عهده دارند نیز تأثیر خواهند گذاشت.

اکستازی که بیشتر به عنوان قرص اکس یا مولی شناخته می شود نیز، از این قاعده مستثنی نیست. اکستازی روی انتقال‌ دهنده‌ های عصبی در مغز تأثیر می‌ گذارد تا خلق و خوی فرد مصرف کننده را تغییر دهد، اما همچنین ممکن است باعث ایجاد انواع اختلالات شناختی ناخواسته و عوارض جسمی شود.

تاثیر مصرف اکستازی بر مغز

تاثیر مصرف اکستازی بر مغز

تاثیر مصرف اکستازی بر مغز

مطالعات مختلفی در مورد مصرف کنندگان طولانی مدت اکستازی انجام شده است که چندین اثر دیگر از مصرف زیاد اکستازی را نشان داده است:

پردازش فرم جهانی: بر اساس مطالعاتی که انجام شده است، مصرف تفریحی اکستازی بر توانایی فرد مصرف کننده برای پردازش انواع خاصی از اطلاعات بصری، مانند توانایی ادغام اطلاعات جهت گیری محلی در یک درک فرم جهانی، تاثیر می گذارد.

اختلال در کنترل تکانه: برخی محققان نیز بر این باورند که مانند بسیاری از داروهای دیگر، اکستازی بر ناحیه ای از مغز که مربوط به کنترل تکانه است تأثیر می گذارد و بنابراین به ایجاد اختلالات سوء مصرف مواد کمک خواهد کرد.

اختلال در برانگیختگی جنسی: از آنجایی که اکستازی میزان سروتونین را در برخی از مصرف کنندگان بیشتر از میزان دوپامین تحت تاثیر قرار می دهد، برخی از محققان معتقدند که مصرف طولانی مدت اکستازی ممکن است بر تحریک جنسی آنها تاثیر بگذارد.

کمپ ترک اعتیاد

تاثیر مصرف اکستازی بر جنین

تاثیر مصرف اکستازی بر مادران باردار و جنین

برخی تحقیقات وجود دارد که نشان می دهد مصرف اکستازی نه تنها بر مغز مصرف کنندگان بلکه بر مغز نوزادان متولد نشده در بطن زنان بارداری که اکستازی مصرف می کنند نیز تأثیر می گذارد. مطالعات حیوانی، اثرات نامطلوب قابل توجهی بر یادگیری و حافظه در مواجهه با مصرف اکستازی در طول دوره تکاملی معادل سه ماهه سوم بارداری در انسان پیدا کرده است. محققان نگرانی قابل توجهی نسبت به اثرات نامطلوب بالقوه اکستازی بر روی جنین در حال رشد دارند، زیرا زنان بارداری که مصرف کننده اکستازی هستند به این دلیل به مصرف این دارو ادامه می دهند که معتقدند اکستازی یک “داروی بی خطر” است.

نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که سوء مصرف اکستازی به هر دلیلی که باشد و توسط هر شخص با هر شرایطی انجام شود، عوارض جبران ناپذیری بر سلامت روانی و جسمانی مصرف کننده خواهد داشت و تنها راه مقابله با این عوارض، ترک اکستازی در کمپ ترک اعتیاد خصوصی جمشیدیه می باشد.

ترک اکستازی نیازمند دریافت خدمات روان درمانی در کنار درمان جسمانی می باشد که در کمپ ترک اعتیاد لاکچری جمشیدیه به عنوان بهترین کمپ ترک اعتیاد تهران، تحت نظر مجرب ترین درمانگران اعتیاد انجام می گیرد تا بیماران این امکان را داشته باشند تا علاوه بر درمان جسمانی به روان درمانی خود نیز بپردازند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *