کمپ ترک اعتیاد
عوارض هروئین بر چهره
22 بهمن 1402
کمپ ترک اعتیاد
تاثیر هروئین بر اختلال اضطراب
5 اسفند 1402

کمپ ترک اعتیاد جمشیدیه، بهترین کمپ ترک اعتیاد تهرانمرفین و پتیدین دو مخدر قوی هستند که برای تسکین دردهای شدید در شرایط خاص توسط پزشک تجویز می‌شوند. هر دو دارو بطور موثری درد را تسکین می‌دهند، اما تفاوت‌هایی در نحوه عملکرد، عوارض جانبی و پتانسیل سوء مصرف آنها وجود دارد. در این مقاله، به بررسی اینکه تفاوت مرفین و پتیدین چیست؟ خواهیم پرداخت. اما پیش از آن باید بدانید که مرفین و پتیدین بسیار اعتیاد آورند و مصرف خارج از دستور پزشک آنها باعث اعتیاد می شود و قطع مصرف نیازمند ترک مرفین و ترک پتیدین خواهد شد.

شباهت های مرفین و پتیدین چیست؟

قدرت: هر دو دارو از نظر قدرت تسکین درد مشابه هستند، اما مرفین کمی قوی‌تر از پتیدین است.

تسکین درد: هر دو داروی مرفین و پتیدین با اتصال به گیرنده‌های مخدر در مغز و نخاع، درد را تسکین می‌دهند.

عوارض جانبی: هر دو دارو می‌توانند عوارض جانبی مشابهی مانند تهوع، استفراغ، یبوست، سرگیجه و خواب‌آلودگی ایجاد کنند.

پتانسیل سوء مصرف: هر دو داروی مرفین و پتیدین اعتیادآور هستند و می‌توانند در صورت سوء مصرف، منجر به وابستگی و مشکلات جدی سلامتی شوند.

تفاوت مرفین و پتیدین چیست؟

شروع اثر: مرفین سریع‌تر از پتیدین شروع به اثر می‌کند. اثر مرفین 15 تا 30 دقیقه پس از مصرف خوراکی و 5 تا 10 دقیقه پس از تزریق شروع می‌شود، در حالی که اثر پتیدین 30 تا 60 دقیقه پس از مصرف خوراکی و 10 تا 20 دقیقه پس از تزریق شروع می‌شود.

عوارض جانبی: مرفین می‌تواند عوارض جانبی جدی‌تری مانند تشنج، مشکلات تنفسی و افت فشار خون ایجاد کند. پتیدین عوارض جانبی کمتری دارد، اما می‌تواند باعث تحریک و اضطراب شود.

مدت اثر: مرفین اثر طولانی‌تری نسبت به پتیدین دارد. اثر مرفین 4 تا 6 ساعت طول می‌کشد، در حالی که اثر پتیدین 2 تا 4 ساعت طول می‌کشد.

هزینه: مرفین معمولاً ارزان‌تر از پتیدین است.

عوارض مصرف مرفین

همانطور که گفتیم، مرفین یک داروی مسکن مخدر است که برای تسکین دردهای شدید استفاده می‌شود. این دارو می‌تواند بسیار موثر باشد، اما می‌تواند عوارض جانبی جدی نیز داشته باشد.

تهوع و استفراغ

یبوست

خواب آلودگی

سرگیجه

خارش

تعریق

خشکی دهان

مشکلات تنفسی

افت فشار خون

تشنج

مشکلات کبدی

مشکلات کلیوی

واکنش آلرژیک

حتما مطالعه کنید: ترک مرفین 

عوارض جانبی مرتبط با سوء مصرف مرفین

اعتیاد: مرفین یک داروی بسیار اعتیاد آور است. افرادی که به طور مرتب مرفین مصرف می‌کنند، ممکن است برای احساس طبیعی به آن نیاز پیدا کنند.

تحمل: با گذشت زمان، ممکن است برای رسیدن به همان سطح تسکین درد به دوزهای بیشتری از مرفین نیاز داشته باشید.

سندرم ترک: اگر مصرف مرفین را به طور ناگهانی متوقف کنید، ممکن است دچار علائم ترک مانند اضطراب، بی قراری، تعریق، لرزش و درد عضلانی شوید.

تفاوت مرفین و پتیدین

تفاوت مرفین و پتیدین چیست؟

عوارض مصرف پتیدین

همانطور که در ابتدای مقاله گفتیم، پتیدین یک داروی مسکن مخدر است که برای تسکین دردهای شدید استفاده می‌شود. این دارو می‌تواند بسیار موثر باشد، اما می‌تواند عوارض جانبی جدی نیز داشته باشد.

مشکلات تنفسی

افت فشار خون

تشنج

خشکی دهان

تعریق

خواب آلودگی

حتما مطالعه کنید: ترک پتیدین

همچنین باید توجه داشته باشید که پتیدین می‌تواند با سایر داروها، از جمله الکل و بنزودیازپین‌ها، تداخل داشته باشد. قبل از مصرف پتیدین، حتماً تمام داروهایی را که مصرف می‌کنید به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. از سوی دیگر سوء مصرف پتیدین می‌تواند در دوران بارداری و شیردهی به جنین یا نوزاد آسیب برساند. اگر باردار هستید یا شیر می‌دهید، قبل از مصرف پتیدین با پزشک خود مشورت کنید.

موارد استفاده مرفین و پتیدین

مرفین و پتیدین برای تسکین دردهای شدید ناشی از موارد زیر استفاده می‌شوند:

سرطان

جراحی

آسیب‌های تروماتیک

بیماری‌های مزمن دردناک

موارد منع مصرف مرفین و پتیدین و برخی از توصیه ها

بارداری و شیردهی

حساسیت به دارو

ابتلا به آسم

مشکلات تنفسی

بیماری‌های کبدی یا کلیوی

همانطور که گفتیم، مرفین و پتیدین باید فقط با تجویز پزشک مصرف شوند چرا که هرگونه سوء مصرف این داروها می تواند باعث اعتیاد و ایجاد وابستگی در مصرف کننده شود که ترک مرفین و ترک پتیدین، نیازمند دریافت خدمات روان درمانی در کنار درمان جسمانی در کمپ ترک اعتیاد جمشیدیه به عنوان بهترین کمپ ترک اعتیاد شبانه روزی تهران می باشد.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی اینکه تفاوت مرفین و پتیدین چیست؟ پرداختیم و برخی از مهمترین شباهت ها و تفاوت های این داروها و همچنین عوارض مصرف هر کدام را بطور کامل بررسی کردیم. نکته ای ضروری است نسبت به آن آگاهی داشته باشید این است که وابستگی به این دارو ها بیش از جنبه جسمانی، جنبه روانی دارد به همین جهت بهترین رویکرد درمان، دریافت خدمات درمان تحت نظر متخصصین کمپ ترک اعتیاد خصوصی جمشیدیه، به عنوان بهترین کمپ ترک اعتیاد شبانه روزی تهران می باشد.

1 Comments

  1. javad گفت:

    سلام جواد هستم من از امپول پیتیدین استفاده کردم مشکل من سنگ صفرا بود که درد خیلی شدیدی داشتم وقتی امپولو تزریق میکنم درد مستقیما متوقف میشود
    ولی الان الحدولله عمل باز انجام دادم وکیسه صف ا رو برداشتم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *